REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

REKLAMA

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?


Remanent likwidacyjny


W związku z likwidacją firmy podatnik jest zobligowany do przygotowania spisu z natury (inaczej: remanent likwidacyjny). Ma również obowiązek pisemnego poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze przeprowadzenia spisu na co najmniej 7 dni przed datą jego sporządzenia.

Autopromocja

Spis z natury nie posiada obligatoryjnego formularza, dlatego przedsiębiorca ma pełną swobodę w zakresie nadawania formy dokumentowi - ważne tylko, by spis zawierał wymagane przez przepisy dane.  Istotne jest również, by wartość remanentu określona była według cen rynkowych.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

W myśl obowiązujących przepisów (§ 27 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów),  podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, że od 11 maja 2013 r. spis ten nie obejmuje już wyposażenia.


Niezbędna dokumantacja


Sporządzenie spisu z natury pozwala ustalić wartość towarów i innych składowych majątku firmy od których przedsiębiorca zobowiązany jest zapłacić podatek VAT. Spis powinien zostać dołączony do dokumentacji działalności.

Sprawozdania finansowe coraz trudniej dostępne

W ostatniej składanej deklaracji VAT należy uwzględnić kwotę podatku ustaloną na drodze remanentu. Jeśli pojawi się nadpłata VAT-u, wówczas trzeba zwrócić się z prośbą o zwrot do urzędu skarbowego.

Konieczne jest także skierowanie do naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o przeprowadzonym spisie z natury i  powiadomienie urzędu skarbowego o zaprzestaniu działalności - w tym celu, w ciągu 7 dni od momentu likwidacji firmy, należy złożyć druk VAT-Z.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Kolejnym krokiem dla podatników podatku dochodowego oraz ryczałtu ewidencjonowanego jest sporządzenie wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. W wykazie ujmowane są wszystkie towary, wyposażenie i środki trwałe pozostające w firmie w momencie jej likwidacji.

Konkretyzując, istotne jest, by umieścić w nim:

- liczbę porządkową,

- określenie (nazwę) składnika majątku,

- datę nabycia składnika majątku,

- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz

- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,

- wartość początkową,

- metodę amortyzacji,

- sumę odpisów amortyzacyjnych oraz

- wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Jeśli dany środek trwały wpisany do ewidencji zostanie sprzedany - w celu wyliczenia kwoty podatku dochodowego należy od przychodu ze sprzedaży odjąć niezamortyzowaną część wydatku. Otrzymana różnica jest przychodem z działalności gospodarczej, od którego konieczne jest wyliczenie podatku.  Zapłaty można uniknąć, jeśli upłynęło co najmniej 6 lat od pierwszego dnia kolejnego miesiąca po likwidacji firmy do dnia sprzedaży środka trwałego.

Należy pamiętać, że ponowne wykorzystywanie składników majątku w kolejnej działalności gospodarczej nie zwalnia od zapłaty podatku dochodowego.

 

Autor: Agata Skórzyńska

www.zpp.net.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Rozliczenie ulgi na dzieci po rozwodzie kwestią sporną. Były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

REKLAMA