REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF

Oliwia Jafra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej, tym samym uruchamiając nowy system teleinformatyczny administracji podatkowej, który będzie funkcjonował pod nazwą „Portal Podatkowy”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Autopromocja


Uruchomienie Portalu Podatkowego przewiduje ustawa z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 10 lutego 2014 r., poz. 183), która wchodzi w życie 11 maja 2014 r.


Elektroniczny kontakt podatnika z urzędem


Portal Podatkowy służyć ma do bezpośredniego kontaktu między organami podatkowymi a podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi. W szczególności ma na celu usprawnienie obsługi podatników za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Portal będzie upowszechniał aktualne oraz bieżące informacje podatkowe. Zawarte w nim będą zarówno obowiązujące przepisy, jak i propozycje wprowadzanych zmian w ustawodawstwie. Dodatkowo będzie można znaleźć w nim informacje o charakterze ogólnym dotyczące uregulowań podatkowych, a także informacje stricte przepisane konkretnemu podatnikowi.

Portal Podatkowy 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Obecnie wymiana informacji między administracją podatkową, a jej interesariuszami realizowana jest w dużej mierze środkami tradycyjnymi, tj. na papierze, a w konsekwencji jest pracochłonna i kosztowna. Kontakt elektroniczny między podatnikiem a administracją podatkową utrzymywany jest w niewielkim zakresie, a jeśli występuje, to jest jednokierunkowy - od podatnika do organu administracji podatkowej” - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

Obowiązujący system komunikacji nie daje możliwości podatnikowi sprawdzenia stanu ani historii wykonywanych zobowiązań podatkowych. Nie ma również możliwości otrzymania drogą elektroniczną informacji o stanie sprawy, w której podatnik jest stroną, ani też innych informacji osobistych lub zindywidualizowanych.

Jak podkreśla resort finansów, administracja podatkowa za swój priorytet stawia zwiększenie stopnia satysfakcji podatników ze świadczonych usług, co również przyczyni się do podniesienia tzw. tax compliance.

Propozycja uruchomienia Portalu Podatkowego ma znacznie przyśpieszyć kontakt między podmiotami. Dzięki intuicyjnemu i funkcjonalnemu interfejsowi podatnik będzie mógł w dogodny sposób załatwić wszelkie sprawy z organami podatkowymi. Korzystając z systemu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów będzie możliwe wnoszenie wniosków, wyjaśnień czy też odwołań bez konieczności wychodzenia z domu.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015


Struktura Portalu Podatkowego


Struktura Portalu składać się będzie z dwóch części: ogólnodostępnej - nie wymagającej uwierzytelnienia, oraz zindywidualizowanej, do której dostęp będzie możliwy po zalogowaniu do konta podatnika. W treści ogólnodostępnej wśród aktualności na temat ważnych zmian w kwestiach podatkowych znajdować się mają przewodniki, kalkulatory, a także przydatne linki do systemów zewnętrznych oraz pliki do pobrania.

 

 

Personalizacja strony przez stworzenie profilu podatnika pozwoli na dopasowanie zawartości portalu do indywidualnych potrzeb. Rejestracja ma być dostępna wyłącznie dla osób fizycznych i odbywać się będzie za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego e-PUAP. Po zalogowaniu użytkownik będzie mieć wgląd m.in. do takich usług, jak:

- udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych,

- dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych,

- wstępne wypełniane zeznania roczne (PIT-37).


Rejestracja i ewidencja podatników


Uruchomienie Portalu Podatkowego wprowadzi również kilka kluczowych uproszczeń w zakresie rejestracji i ewidencji podatników. Przykładowo, dzięki wymianie danych między system a bazą danych KRS podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego automatycznie otrzymają identyfikator podatkowy NIP oraz numer REGON. Natomiast dla osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą (CEIDG) skrócony zostanie czas oczekiwania na otrzymanie identyfikatora podatkowego (NIP), który zostanie nadany w przeciągu jednego dnia.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Przedstawiona propozycja rozwoju elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników została ujęta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Przewidziane w niej nowelizacje odnośnie funkcjonowania Portalu Podatkowego w większości mają wejść w życie 11 maja 2014 roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA