REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym pamiętać po zakończeniu inwentaryzacji

Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Cały proces inwentaryzacyjny powinien być odpowiednio udokumentowany, dlatego po zakończeniu inwentaryzacji warto przejrzeć i sprawdzić, czy odpowiada ona wszystkim wymogom ustawy o rachunkowości.

 

Inwentaryzacja roczna składników aktywów i pasywów, przeprowadzona zgodnie z przepisami art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości, powinna spełnić w szczególności niżej wymienione cele:

- ustalić rzeczywisty stan aktywów i pasywów jednostki na dzień bilansowy,

- doprowadzić do porównania danych wynikających z ksiąg rachunkowych, dotyczących aktywów i pasywów, z ich stanem rzeczywistym ustalonym na podstawie inwentaryzacji,

- ustalić, rozliczyć i ująć w księgach rachunkowych roku 2007 ujawnione różnice inwentaryzacyjne,

- ocenić wartość użytkową, przydatność i realność kontrolowanych przez jednostkę składników aktywów,

- rozliczyć osoby materialnie odpowiedzialne za powierzone im mienie jednostki.

Aby cele te zostały spełnione, kierownik jednostki powinien zagadnienia związane z przeprowadzeniem, udokumentowaniem i rozliczeniem inwentaryzacji uregulować w regulaminie lub instrukcji inwentaryzacyjnej, a przynajmniej w zarządzeniu w sprawie przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji. Rodzaj uregulowań wewnętrznych zależy oczywiście od wielkości jednostki, zakresu jej działania oraz struktury składników aktywów i pasywów.

Przed rozpoczęciem inwentaryzacji należy zatem upewnić się, czy takie uregulowanie wewnętrzne powstało. Poprawny regulamin powinien być kompletny, tj. jego zakres powinien obejmować wszystkie składniki aktywów i pasywów oraz odpowiadające im metody inwentaryzacji.

Niestety, w małych i średnich jednostkach często obserwuje się, że regulamin inwentaryzacyjny odnosi się tylko do spisu z natury.

W sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji - niezależnie od wielkości jednostki - powinno być wydane odpowiednie zarządzenie kierownika.

Wskazane byłoby, aby dokumentacja inwentaryzacyjna została zgromadzona w jeden zbiór i była przechowywana przez głównego księgowego lub przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.

Dokumentacja inwentaryzacyjna powinna składać się z następujących elementów:

- zarządzenia kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji,

- planu i harmonogramu inwentaryzacji, jeżeli jest on sporządzany,

- arkuszy spisów z natury,

- oświadczeń osób materialnie odpowiedzialnych,

- potwierdzeń sald otrzymanych od banków i kontrahentów,

- protokołów porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami,

- protokołów ustalenia różnic inwentaryzacyjnych oraz ich weryfikacji sporządzonych w każdej metodzie inwentaryzacji,

- wyjaśnień różnic inwentaryzacyjnych przez osoby materialnie odpowiedzialne lub kompetentnych pracowników jednostki,

- udokumentowania dokonania kompensaty nadwyżek z niedoborami, jeżeli w jednostce są spełnione warunki do jej przeprowadzania,

- decyzji kierownika jednostki dotyczącej sposobu rozliczenia rzeczywistych różnic inwentaryzacyjnych,

- kopii dowodów księgowych, którymi zaksięgowano w księgach rachunkowych roku 2007 rzeczywiste różnice inwentaryzacyjne.

Komputerowe zbiory danych

Jeżeli przeprowadzenie i rozliczanie inwentaryzacji jest wspomagane przez dziedzinowe systemy rachunkowości informatycznej (np. środki trwałe, zapasy, należności, zobowiązania), to nie ma potrzeby sporządzania odpowiednich wydruków (np. spisów z natury, wyceny spisów z natury). Trzeba natomiast utworzyć i przechowywać odpowiednie zasoby informacyjne rachunkowości, zorganizowane w formie oddzielnych komputerowych zbiorów danych, baz danych lub wyodrębnionych jej części. Jednak należy pamiętać, że warunkiem utrzymywania takich zasobów informacyjnych jest posiadanie przez jednostkę oprogramowania umożliwiającego uzyskiwanie czytelnych informacji w odniesieniu do dokonanych zapisów.

Komputerowy nośnik danych powinien zapewnić trwałość zapisu informacji, przez czas nie krótszy od wymaganego okresu przechowywania danych.

Do dokumentów inwentaryzacyjnych mają zastosowanie przepisy art. 21 i 22 ustawy o rachunkowości dotyczące sporządzania dowodów księgowych. Do dokumentów inwentaryzacyjnych mają zastosowanie przepisy art. 21 i 22 ustawy o rachunkowości dotyczące sporządzania dowodów księgowych. Należy też pamiętać, że dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się co najmniej przez pięć lat.

Jeżeli sprawozdanie finansowe za rok 2007 podlega obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta, jednostka może (ale nie musi) utworzyć oddzielny zbór dokumentacji rewizyjnej w celu przedłożenia go do badania.

Jakie są najczęstsze błędy przy udokumentowaniu inwentaryzacji

Jednostki często popełniają różne błędy w dokumentacji inwentaryzacyjnej. Są nimi m.in.:

- nieprzeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury znajdujących się w jednostce składników aktywów będących własnością innych jednostek;

- nieuzyskiwanie od kontrahentów potwierdzenia stanu własnych składników aktywów powierzonych kontrahentom, a uznawanie za takie potwierdzenie przesłanych arkuszy spisów z natury tych składników; taki arkusz może być uznany za potwierdzenie stanu, jeżeli zostanie na nim umieszczona np. stosowna klauzula podpisana przez osoby reprezentujące kontrahenta;

- przeprowadzanie inwentaryzacji zapasów towarów, materiałów, produktów gotowych i półproduktów raz w ciągu dwóch lat pomimo niespełnienia wymogów określonych przepisami ustawy o rachunkowości, czyli wtedy, gdy znajdują się one na niestrzeżonych składowiskach oraz objęte są tylko ewidencją wartościową;

- brak udokumentowania porównania stanu spisu z natury z danymi ewidencji księgowej inwentaryzowanego składnika aktywów, jeżeli nie ujawniono różnic inwentaryzacyjnych;

- dokonywanie kompensat niedoborów i nadwyżek w przypadkach, gdy nie są spełnione warunki do przeprowadzenia kompensaty, a w szczególności gdy ten składnik aktywów jest objęty wyłącznie ewidencją wartościową;

- brak uporządkowania wyników inwentaryzacji należności drogą potwierdzenia sald, czyli ustalenia liczby i wartości otrzymanych potwierdzeń sald oraz ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych, które wymagają wyjaśnienia;

- inwentaryzowanie zobowiązań drogą potwierdzania sald, zamiast drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami;

- brak przeprowadzenia lub brak udokumentowania przeprowadzenia inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami gruntów, rozliczeń międzyokresowych wykazywanych w aktywach i pasywach bilansu, należności spornych i wątpliwych, elementów składowych kapitałów własnych, rezerw na zobowiązania;

- brak decyzji kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej dotyczącej sposobu rozliczenia rzeczywistych różnic inwentaryzacyjnych; decyzji tego rodzaju nie powinien podejmować samodzielnie pracownik komórki księgowości.

Ostatecznego sprawdzenia kompletności inwentaryzacji, i rozliczenia jej wyników w księgach rachunkowych oraz udokumentowania wszystkich czynności należy dokonać przed zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok 2007.

UWAGA

Uregulowanie wewnętrzne dotyczące inwentaryzacji nie może odnosić się tylko do przeprowadzenia inwentaryzacji drogą spisu z natury.

Co powinien zawierać dowód księgowy

Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

- określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,

- określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,

- opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,

- datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,

- podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,

- stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

- art. 21, 26-27 i 74 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Teresa Fołta

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA