REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści wynikają z leasingu samochodów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od wielu lat popularną formą finansowania zakupu samochodów, w tym samochodów osobowych, jest leasing. Kredyt też ma wielu zwolenników. Co wybrać? Leasing czy kredyt?

 Kredyt jest przeważnie tańszy, ale trudniej dostępny. Z kolei leasing jest łatwiej dostępny, ale z reguły droższy. Z podatkowego punktu widzenia kredyt jest z pewnością bardziej przejrzystą formą finansowania zakupów. Leasing jest dość skomplikowany. Dla celów rozliczeń VAT leasing w niektórych przypadkach traktowany jest jako świadczenie usług, w innych zaś - jako dostawa towarów. Leasing daje jednak pewne korzyści podatkowe, które mogą mieć decydujące znaczenie przy jego wyborze jako formy sfinansowania zakupu samochodu osobowego.

Podatek naliczony

W VAT różnica między kredytem a leasingiem operacyjnym jako formami finansowania zakupów polega przede wszystkim na tym, że w przypadku zakupu samochodu osobowego na kredyt VAT:

• naliczany jest od razu od całej wartości samochodu, natomiast w przypadku leasingu podatek ten naliczany jest przez cały okres trwania umowy.

• naliczony przy zakupie samochodu na kredyt może być przez większość czynnych podatników VAT, którzy nabywają samochód do wykonywania czynności opodatkowanych bardzo szybko odzyskany. Gdy wystąpi u nich nadwyżka podatku naliczonego nad należnym mogą wystąpić o zwrot nawet w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji - art. 86 ust. 7 ustawy o VAT.

Przykład

Gdyby pan Jan zdecydował się zaciągnąć kredyt na samochód, część VAT (6000 zł) pan Jan będzie mógł odzyskać stosunkowo szybko po zakupie (w ciągu 60, a nawet 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym wykaże zakup samochodu.) W przypadku decyzji o wzięciu samochodu w leasing operacyjny odzyskanie tej kwoty będzie znacznie bardziej rozciągnięte w czasie. Przyjmując opłatę wstępną w wysokości 10 000 zł oraz raty leasingowe w wysokości 4000 zł - w trakcie około 13 miesięcy.

Wydawałoby się, że w tej sytuacji leasing jest bardziej korzystną formą finansowania zakupu samochodu osobowego dla podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo są podatnikami zwolnionymi podmiotowo lub wykonującymi wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z podatku. Lub też prawo takie przysługuje im tylko w części - ze względu na zamiar wykorzystywania samochodu zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. Nie jest tak jednak do końca. Należy bowiem pamiętać, że w przypadku leasingu VAT obciąża również części „odsetkowe” rat leasingowych. W przypadku natomiast kredytu VAT nie jest doliczany do odsetek. Tym samym leasing jest formą finansowania zakupów samochodowych, która zwiększa u takich podatników wysokość niepodlegającego odliczeniu VAT.

WAŻNE!

W przypadku leasingu VAT obciąża również części „odsetkowe” rat leasingowych, natomiast przy kredycie VAT nie jest doliczany do odsetek.

Powiększanie części odsetkowej o VAT jest zresztą minusem również dla dużej części podatników mających ograniczone prawo do odliczenia VAT od samochodu osobowego(do 60%/6000 zł). Minus ten łagodzi fakt, że niepodlegający odliczeniu podatek będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Niemniej jednak leasing samochodów osobowych jest z punktu widzenia przepisów VAT mniej korzystną formą finansowania ich zakupów.

Przykład

Zaciągając kredyt na samochód osobowy, pan Jan zapłaci 22 000 zł VAT (z tytułu zakupu samochodu), z czego odzyska 6000 zł (16 000 zł będzie mogło zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów). Biorąc samochód w leasing, pan Jan zapłaci w sumie 26 400 zł (w ramach opłat wstępnych rat leasingowych), z czego odzyska również 6000 zł (kwota 20 400 zł będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów).

 

Koszty podatkowe

Korzyści z leasingu występują przede wszystkim w rozliczeniu podatku dochodowym W podatku dochodowym wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje leasingu - leasing operacyjny i finansowy.

Największą z korzyści jest to, że w przypadku leasingu operacyjnego samochodów osobowych koszty leasingu samochodów osobowych stanowią w całości koszty uzyskania przychodów również w przypadku leasingu samochodów osobowych o wartości przekraczającej równowartość 20 000 euro. Gdyż nie istnieje przepis podobny do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 4 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 updop. Przepisy te stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro. Co istotne, potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach (zob. przykładowo pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto z 12 września 2005 r., nr ZDA/423-15/05).

Przykład

Pan Jan zamierza kupić samochód osobowy za kwotę 100 000 netto (122 000 zł brutto). Załóżmy, że pan Jan ma do wyboru zaciągnięcie 3-letniego kredytu (suma spłat - 115% wartości brutto samochodu) oraz 3-letni leasing samochodu (suma spłat - 120% wartości brutto samochodu). Zakup tego samochodu na kredyt pozwoli panu Janowi zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne do wysokości 65 400 zł (przyjmując że samochód zostanie oddany do użytkowania 12 sierpnia 2008 r.; ogłoszony w tym dniu przez Narodowy Bank Polski kurs euro wyniósł 3,27 zł) oraz odsetki od kredytu w wysokości 18 300 zł, a więc łącznie 83 700 zł.

Biorąc samochód w leasing, pan Jan będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów sumę rat leasingowych netto (120 000 zł) oraz niepodlegający odliczeniu VAT (20 400 zł), a więc łącznie 140 400 zł.

Powyższa korzyść nie dotyczy tzw. leasingu finansowego, a więc leasingu, w którego przypadku odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingobiorca (art. 23f ust. 1 updof oraz art. 17f ust. 1 updop). W praktyce jednak znaczną większość umów leasingu stanowią umowy leasingu operacyjnego. W konsekwencji, w większości przypadków umów leasingu ograniczenie, o którym mowa powyżej, nie obowiązuje.

Drugą zasadniczą korzyść podatkową leasingu samochodów osobowych stanowi skrócenie okresu, w którym wartość samochodu zostanie w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku zakup samochodów osobowych (w tym zakupów na kredyt) okres ten wynosi, co do zasady, 5 lat (stawka amortyzacji samochodów osobowych wynosi bowiem 20%). Natomiast za umowę leasingu uważa się umowę leasingu zawartą na okres 2,5 lat (na okres stanowiący 40% normatywnego okresu amortyzacji) (art. 23b ust. 1 pkt 1 updof oraz art. 17b ust. 1 pkt 1 updop). W konsekwencji zawarcie umowy leasingu samochodu osobowego na 30 miesięcy pozwoli zaliczyć przez ten okres całą wartość tego samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodu.

Przykład

Pan Jan z poprzedniego przykładu kupując samochód na kredyt, będzie musiał zaliczyć go do środków trwałych i amortyzować przez pięć lat. Oznacza to, że do kosztów każdego z kolejnych lat pan Jan będzie mógł zaliczać kwotę tylko 13 080 zł (krócej, bo tylko przez trzy lata, będą rozliczane w kosztach odsetki od kredytu).

Biorąc samochód w leasing, pan Jan w ciągu trzech lat rozliczy w kosztach kwotę 140 400 zł. Oznacza to, że koszty uzyskania przychodów tych trzech kolejnych lat pomniejszy, przeciętnie, kwota 46 800 zł.

Dodać należy, że również ta korzyść nie dotyczy leasingu finansowego, gdyż w przypadku tego leasingu samochód osobowy jest amortyzowany przez korzystającego na zasadach ogólnych.

• art. 23 ust. 1 pkt 4 oraz art. 23b ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17b ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1208

• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 7091 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 731

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA