REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, EPUAP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podpis zaufany ePUAP a podpis własnoręczny – czy są tak samo ważne?

Cyfryzacja życia codziennego prowadzi do tego, że coraz więcej dokumentów podpisywanych jest za pomocą podpisu zaufanego – jednej z funkcji platformy ePUAP. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu możemy przyspieszyć obieg dokumentów. Ale czy każdy dokument podpisany podpisem zaufanym jest tak samo ważny jak dokument podpisany własnoręcznie?

Jak złożyć deklarację na podatek od nieruchomości?

DN-1 - deklaracja na podatek od nieruchomości. Kto i kiedy składa deklarację DN-1? Gdzie i jak złożyć? Jak wypełnić deklarację DN-1?

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowych?

E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

W kontaktach z urzędami skarbowymi korzystaj z e-usług, e-PUAP i infolinii

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług i kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, w których nie można załatwić sprawy zdalnie, możliwa jest wizyta w urzędach.

Nowe wzory informacji dla płatników PIT opublikowane na ePUAP

Ministerstwo Finansów poinformowało, że na systemie ePUAP opublikowane zostały zaktualizowane wersje schem dla informacji składanych przez płatników PIT.

KAS zachęca do korzystania z e-usług, e-PUAP i infolinii

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług i kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Jedynie w wyjątkowych sprawach, których nie można załatwić elektronicznie, podatnicy są obsługiwani w urzędach skarbowych przed trzy dni w tygodniu (poniedziałek, środę i piątek). Natomiast z uwagi na sytuację epidemiczną w województwie śląskim, urzędy w regionie obsługują podatników przez dwa dni w tygodniu.

Od 8 maja 2020 r. można odwiedzić urząd skarbowy w wyjątkowej sytuacji

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) informuje, że od 8 maja 2020 r. możliwa będzie wizyta w urzędach skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej przez 2 dni w tygodniu (w środy w godz. 9-15 i w piątki w godz. 9-13). Ale wizyta w urzędzie będzie mogła dotyczyć jedynie wyjątkowych sytuacji, w których nie można załatwić sprawy przez e-usługi.

E-sprawozdania finansowe za rok 2019 - doradza SKwP

Każdy kto prowadzi księgi rachunkowe jest zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego (e-sprawozdania), którego zatwierdzenie jest podstawą ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego. W tym roku mamy nadzieję, że moment ten nastąpi później niż zazwyczaj. Ale w końcu nastąpi.

MF apeluje o kontakt z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie

W związku z epidemią koronawirusa Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęcają do korzystania z e-usług oraz kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Apelują również o korzystanie z usługi Twój e-PIT oraz e-Deklaracje, które pozwalają na rozliczanie podatków bez wizyty w urzędzie skarbowym. Z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne możliwe jest ograniczenie dostępności budynków urzędów skarbowych dla klientów tylko do sal obsługi podatnika - informuje MF i KAS.

Nowe JPK_VAT z deklaracją dostępne na ePUAP

Ministerstwo Finansów poinformowało o publikacji schem nowego JPK_VAT z deklaracją na ePUAP. Od 1 lipca 2020 r. nie będzie możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez JPK_VAT.

Złożenie czynnego żalu przez ePUAP-lub e-mailem jest nieskuteczne

Złożenie tzw. czynnego żalu pozwala uniknąć kary za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe i jest rozwiązaniem często stosowanym, ale wielu zainteresowanych robi to nieprawidłowo. Nie brakuje osób, które o popełnionych czynach zawiadamiają poprzez ePUAP lub za pomocą e-maila. Ale urzędnicy uznają tę formę za nieskuteczną. Zawiadomienie należy złożyć na piśmie lub ustnie do protokołu. Jednak eksperci podkreślają, że czynny żal jest potrzebny zarówno z punktu widzenia podatników, jak również organów skarbowych. Dlatego w obopólnym interesie warto pomyśleć o tym, żeby szerzej dopuścić zgłaszanie tego typu spraw przez elektroniczne narzędzia.

Czynny żal także w formie elektronicznej

Resort finansów chce wprowadzić możliwość złożenia przez podatnika tzw. czynnego żalu także w formie elektronicznej – powiedział rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów Paweł Jurek.

Klienci PKO BP z dostępem do e-administracji publicznej

PKO Bank Polski poinformował, że udostępnia klientom możliwość logowania się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów i haseł, używanych do internetowego portalu bankowego.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych od 13 października 2019 r.

Od 13 października 2019 r. każda polska spółka handlowa oprócz spółki partnerskiej ma obowiązek zgłosić informacje o swoich beneficjentach rzeczywistych, a więc o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką, do nowo powstałego rejestru. Za takie osoby są uważani między innymi wszyscy wspólnicy spółek osobowych oraz wspólnicy mający więcej niż 25% udziałów w spółce z o.o.

Wzory informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny od 1 lipca 2019 r.

Ministerstwo Finansów określiło wzór informacji o lasach (IL-1) i wzór deklaracji na podatek leśny (DL-1). Nowe formularze są jednolite dla całego kraju i obowiązują w każdej gminie od 1 lipca 2019 r. Można je składać również w wersji elektronicznej.

Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji

Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji zostaną zwolnione z dotychczasowego wymogu podwójnego raportowania danych finansowych zarówno do organu nadzoru, jak i Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto, będą obowiązane do sporządzania części A dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych jedynie w postaci elektronicznej, co redukuje obciążania formalne i stanowi uproszczenie w zakresie sporządzania takiego sprawozdania.

Prostym językiem do podatnika

Stosowanie w korespondencji z podatnikami prostego języka i zaprzestanie straszenia procedurą egzekucyjną przyniosło w urzędzie skarbowym w Zielonej Górze istotną poprawę ściągalności podatków. To tylko jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

Podpisywanie e-sprawozdań finansowych - problem z profilem zaufanym ePUAP

Krajowy Rejestr Sądowy nie przyjmuje elektronicznych sprawozdań podpisanych profilem zaufanym. Wymaga podpisu kwalifikowanego.

Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

27 września 2018 r. Rada przyjęła rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów. 14 kluczowych procedur administracyjnych w każdym państwie członkowskim UE ma być dostępnych on-line zarówno dla użytkowników krajowych, jak i dla użytkowników transgranicznych. Chodzi m.in. rejestrację przedsiębiorstwa, rejestrację pracodawców lub pracowników w obowiązkowych systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych, ubieganie się o stypendia i kredyty studenckie, uznawanie tytułów naukowych, składanie wniosku o europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego czy rejestrację pojazdów silnikowych.

Wynagrodzenia osób zatrudnionych w instytucjach rządowych

Prezentujemy wynagrodzenia osób zatrudnionych w instytucjach rządowych. Zarobki w administracji rządowej różnią się m.in. ze względu na zajmowane stanowisko. I tak pracownik administracyjny zarabiał 3 122 PLN, podczas gdy naczelnik wydziału 8 500 PLN.

Zmiany w ustawie o KRS – kto nie złoży sprawozdania finansowego w sądzie?

15 marca 2018 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, o których powinien wiedzieć każdy menadżer spółki. Nowe przepisy nakładają na zarządców spółek m.in. dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Jednocześnie zmieniają zasady wykonywania przez nich niektórych dotychczasowych zadań, jak składanie sprawozdań finansowych w sądzie – i to w sposób, który dla spółek z zagranicznym zarządem jest szczególnie problematyczny.

Płatności bezgotówkowe już w 1000 urzędów administracji publicznej

Tysięcznym urzędem, który przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) ogólnopolskiego Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, jest Urząd Gminy w Słupcy. W urzędach takich można zapłacić bez konieczności posiadania gotówki (tj. kartą płatniczą lub smartfonem), np. za rejestrację pojazdu czy wydanie paszportu. Niedługo kierowcy będą mogli zapłacić mandat kartą, bo niedługo terminale pojawią się także w patrolach drogowych Policji.

Jak zarejestrować przedsiębiorcę w KRS?

Krajowy Rejestr Sądowy jest publiczną i scentralizowaną bazą danych, prowadzoną w systemie teleinformatycznym. Obejmuje te podmioty, na które przepisy nakładają obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru. Wpis do KRS następuje na podstawie wydawanego przez sąd postanowienia.

Profesjonalny pełnomocnik nie musi być na platformie ePUAP

Zgodnie z orzeczeniem NSA profesjonalny pełnomocnik nie musi być na platformie ePUAP, aby skutecznie doręczano mu pisma. Niewskazanie adresu elektronicznego na tej platformie nie stanowi takiego braku formalnego pisma, który uniemożliwia skuteczne złożenie odwołania od decyzji administracyjnej.

Wymana dowodu osobistego - ponad 5 mln Polaków musi to zrobić w 2017 roku

W 2017 roku upływa 10 lat od wymiany dowodów osobistych papierowych na dowody plastikowe. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji dotyczy to ponad 5 mln Polaków, którzy podlegają obowiązkowi wyrobienia nowego dokumentu tożsamości. Delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Warszawie przyjmą o blisko 100 tys. więcej wniosków o wydanie nowego dowodu tożsamości. Warto złożyć wniosek wcześniej, aby uniknąć kolejek w urzędach.

Fiskus pobierze opłatę za skanowanie dokumentów

Opłata za sporządzenie kopii dokumentu papierowego będzie wynosiła 0,40 zł za jedną stronę dokumentu papierowego, który został zeskanowany - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia przygotowany przez Ministerstwo Finansów.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

Składanie deklaracji PIT przez ePUAP

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 15 marca 2017 r. profilem zaufanym ePUAP mogą być podpisywane dokumenty PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37 i PIT-38.

Nowa forma uwierzytelniania elektronicznych zwolnień lekarskich

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, który przewiduje nową formę uwierzytelniania zaświadczeń lekarskich wystawianych w formie elektronicznej.

Założenie S24 już nie takie łatwe

Już od ponad pięciu lat istnieje możliwość zawiązania spółki z o.o. w tzw. trybie S24, a więc przy wykorzystaniu wzorca udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Jednak pojawiające się przy rejestracji spółek nadużycia spowodowały, że rząd rozważa wprowadzenie pewnych ograniczeń w tym zakresie.

Wniosek o rozliczenie PIT przez urząd skarbowy także przez e-Deklaracje

Podatnicy będą mogli składać wnioski o sporządzenie zeznania podatkowego PIT przez urząd skarbowy za pomocą systemu e-Deklaracje, a także przez portal podatkowy i skrzynkę e-PUAP.

Krajowa Administracja Skarbowa - nowe zasady kontroli i postępowań podatkowych

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.

Spółki z o.o. nie założysz ze zwykłym e-podpisem

Przy zakładaniu spółki z o. o. przez internet nie będzie można stosować "zwykłego" podpisu elektronicznego, tylko kwalifikowany lub potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Takie zmiany przewiduje przyjęty przez rząd projekt nowelizacji ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Nowe zasady tworzenia kont na ePUAP

Nowi użytkownicy usług e-administracji wypełnią pojedynczy formularz elektroniczny o utworzenie konta na ePUAP, który będzie jednocześnie wnioskiem o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP.

Będą ułatwienia w komunikacji elektronicznej z administracją publiczną

Ułatwienia w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą 5 września 2016 r. uchwalił Sejm. Projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Rozwoju.

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

Nie założysz spółki z o.o. ze zwykłym e-podpisem

Resort sprawiedliwości opublikował projekt nowelizacji ustawy Kodeks spółek handlowych. Podstawowym celem projektowanej ustawy jest wyeliminowanie możliwości korzystania ze "zwykłego" podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie S-24 i podniesienie w ten sposób bezpieczeństwa obrotu prawnego. Do podpisywania umowy spółki z o.o. zawiązywanej w tym trybie, a także do złożenia wniosku o wpis takiej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego stosowane byłyby tylko: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Deklaracje i informacje podatkowe nie przez ePUAP

Ministerstwo Finansów informuje, że deklaracje i informacje podatkowe przesyłane drogą elektroniczną nie mogą być podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP. Natomiast powinny być przesyłane elektronicznie wyłącznie do systemu e-Deklaracje.

Lepsze relacje przedsiębiorców z administracją

Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przyniosą wiele zmian korzystnych dla przedsiębiorców. Najważniejszą jest zasada rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony.

Krajowa Administracja Skarbowa od 2017 r.

Do Sejmu trafił projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zakłada on powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, czyli powołanie administracji skonsolidowanej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE

Profil Zaufany, który można założyć w systemie ePUAP, jest rodzajem podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Posiadanie Profilu Zaufanego pozwoli także uniknąć wydatków na podróże, gdyż będzie on honorowany w innych krajach Unii Europejskiej. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, które wejdzie w życie 1 lipca 2016 r.

Zmiany w spółkach elektronicznie

Od 1 kwietnia 2016 r. w umowach spółek zawiązanych przez Internet (spółki jawne, komandytowe i sp. z o.o.) można dokonywać zmian w formie elektronicznej. Dotychczas w tej formie możliwe było właściwie jedynie zawiązanie tych spółek.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Platforma ePUAP pozwala firmom znaleźć niezbędne informacje dotyczące wielu różnych urzędowych pism czy wniosków. Jeśli jako jej użytkownik posiada też Profil Zaufany lub płatny e-podpis, może takie e-dokumenty podpisać i wysyłać.

Rejestracja spółki jawnej przez internet

Koszt założenia spółki jawnej w KRS-ie w tradycyjny sposób to 600 zł. Ale gdy wniosek o rejestrację złożymy przez internet koszty są mniejsze (bo nie trzeba iść do notariusza) i czas trwania rejestracji skraca się do jednej doby. Ale zakładający spółkę wspólnicy muszą mieć Profile Zaufane lub bezpieczne podpisy elektroniczne z certyfikatem. E-rejestracja spółki ma jednak też swoje ograniczenia.

Do czego służy elektroniczny profil w ZUS

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw usług dla wszystkich klientów ZUS. Zarówno dla ubezpieczonych (pracowników, zleceniobiorców, etc.), jak i przedsiębiorców. Z platformy mogą korzystać również świadczeniobiorcy, czyli osoby pobierające zasiłki z ZUS, emerytury lub renty. Swój profil w elektronicznym ZUS założyło ponad 1,3 mln użytkowników.

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany

Rejestracja i założenie konta użytkownika na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest bardzo łatwe i szybkie. Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wydanie bezpłatnego Profilu Zaufanego, którym będziemy zatwierdzać elektroniczne dokumenty w kontaktach z urzędami.

Podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem czy Profil Zaufany ePUAP - co wybrać?

Aktualnie przez internet (on-line) można założyć firmę, składać deklaracje podatkowe, załatwiać sprawy z ZUS-em czy urzędem miasta. Przedsiębiorcy mogą podpisywać dokumenty elektroniczne zasadniczo na dwa różne sposoby: podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem oraz w ramach Profilu Zaufanego ePUAP. Które narzędzie jest lepsze?

IFK poleca: W 2016 r. łatwiej złożyć deklaracje DT-1

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mogą składać elektronicznie deklaracje DT-1 nie tylko za pośrednictwem platformy e-PUAP. Mogą to robić również poprzez lokalne systemy teleinformatyczne udostępniane podatnikom przez organy samorządu terytorialnego, czyli wójta (ew. burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na której terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.

Komisja sejmowa za odłożeniem reformy administracji podatkowej na 1 lipca 2016 r.

Projekt, zakładający odłożenie do 1 lipca 2016 r. wejście w życie najważniejszych przepisów ustawy o administracji podatkowej, zdobył akceptację Komisji Finansów Publicznych. Według opozycji to przesunięcie może oznaczać pogrzebanie zmian.

REKLAMA