REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja podatkowa, CIT - amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obniżenie stawek amortyzacyjnych przez podatnika CIT stosującego metodę amortyzacji liniowej

Podatnik może obniżyć stawkę amortyzacji środka trwałego do dowolnie wybranego przez siebie poziomu. Taką wykładnię przepisów prezentują organy podatkowe.

Od jakiej wartości należy rozpocząć amortyzację środków trwałych wniesionych aportem do spółki z o.o.

Zgodnie z art. 16 g ust.1 pkt 4 ustawy o CIT za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uważa się (co do zasady) w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT

Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym musi oznaczać jej fizyczne unicestwienie. Tak z reguły uważają organy podatkowe. Sądy administracyjne są w tej kwestii podzielone i nie wypracowały jednolitej linii interpretacyjnej.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

Jak ustalać wartość podatku od amortyzowanej nieruchomości

Organ podatkowy właściwy w sprawie podatku od nieruchomości nie może kwestionować wartości budowli określonej przez stronę na potrzeby amortyzacji w podatku dochodowym. Kompetentny do stwierdzenia nieprawidłowości w tym zakresie jest jedynie organ właściwy w sprawie podatku dochodowego.

Amortyzacja wartości firmy – porada

Dla celów podatkowych definicja wartości firmy została ujęta w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”) . Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, pojęcie to oznacza dodatnią różnicę między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego lub jego zorganizowanej części odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki.

Czy aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi zawierać zobowiązania?

Wierzyciel nie zgadza się na wniesienie przez dłużnika wierzytelności do nowej spółki. Czy w skład aportu - aby uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - muszą wchodzić wszystkie zobowiązania, jakie związane są z daną częścią przedsiębiorstwa? W wyroku z 12 maja 2011 r. NSA (sygn. akt II FSK 2222/09) nie zgodził się z organem podatkowym stawiającym taką tezę.

Cała zapłata przed wykonania usługi – skutki w CIT

Zdarzają się czasami sytuacje, w których podatnik otrzymuje od kontrahenta pełną płatność jeszcze przed wykonaniem usługi, która ma być zrealizowana w następnym okresie sprawozdawczym. Kiedy wobec tego powinien on rozpoznać przychód?

Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia

Podmiot z grupy kapitałowej udostępnił przedsiębiorcy program rachunkowy (udzielono mu licencji). Za udzielone prawo do korzystania z systemu nie ustalono wynagrodzenia. Przedsiębiorca poniósł wyłącznie koszty wdrożenia programu księgowego (dostosowanie programu do potrzeb przedsiębiorcy). Powstaje wątpliwość, jak w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym, należy rozliczyć koszty wdrożenia systemu księgowego.

Wydatki kwalifikowane w SSE – wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii

Do wydatków, które kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną, przedsiębiorca może zaliczyć wydatki na wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. Posłużono się nowym terminem „wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii”, który nie został zdefiniowany przez ustawodawcę.

Jak rozliczyć licencję od firmy kanadyjskiej?

Polscy przedsiębiorcy często korzystają z zagranicznych licencji. Przykładem jest np. licencja na wykorzystywanie do celów promocyjnych zdjęć z zagranicznej bazy zdjęć, ilustracji i grafik. Jakie obowiązki podatkowe musi spełnić polski podatnik korzystający z takich baz? Sprawdźmy to na przykładzie, w którym udostępniającym licencję jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Kanadzie?

Umorzenie udziałów w zamian za wynagrodzenie w formie niepieniężnej - skutki podatkowe

Ustawa podatkowa nie czyni różnicy pomiędzy nabyciem udziałów w celu umorzenia w zamian za gotówkę i w zamian za składniki majątkowe. Zagadnienie bytu i ustroju spółek kapitałowych, w tym m.in. prawa i obowiązki wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reguluje Kodeks spółek handlowych, który nie nakazuje, aby nabycie udziałów następowało za gotówkę.

Fizyczna likwidacja nie jest warunkiem zaliczenia do kosztów podatkowych nieumorzonej inwestycji w obcych środkach trwałych

Organy podatkowe uważają, że warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości inwestycji w obcych środkach trwałych jest ich jej fizyczna likwidacja. W dniu 29 czerwca 2011 r. zapadł wyrok NSA (sygn. akt II FSK 260/10), który podważa ten pogląd.

Czy wypłata odszkodowania z tytułu odstąpienia od umowy jest kosztem podatkowym?

Istnieje związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy wypłatą przez dewelopera osobie fizycznej odszkodowania z tytułu odstąpienia od umowy a zawarciem kolejnej umowy. Tym samym przedmiotowe odszkodowanie może stanowić koszt uzyskania przychodu przez dewelopera.

Czy odpracowywanie długu jest opodatkowane PIT?

Życie nas nie rozpieszcza i niektórzy czasami znajdują się w niekomfortowej sytuacji, kiedy nie mogą spłacać niektórych ze swoich zobowiązań, np. czynszu za mieszkanie. Skutki długotrwałego nieuiszania czynszu bywają bardzo opłakane (np. ponownie dopuszczalna w chwili obecnej eksmisja na bruk).

PCC od hipotek na kilku nieruchomościach, zabezpieczających jeden kredyt – wyjaśnienia KIP

Czy od ustanowienia hipoteki łącznej na kilku nieruchomościach zabezpieczającej wierzytelność banku o nieustalonej wysokości, na którą składa się kwota udzielonego kredytu oraz ewentualne, przyszłe roszczenie (odsetki, koszty, opłaty, należności uboczne) z tytułu udzielonego kredytu należy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości określonej w art. 7 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, to jest 19 zł?

Czy ubezpieczenie OC dla prezesa, opłacone przez spółkę, jest opodatkowane PIT?

Prowadzimy spółkę z o.o. Spółka w najbliższym czasie zamierza zawrzeć umowę ubezpieczenia OC prezesa i pozostałych członków zarządu spółki. Czy w związku tym ubezpieczenie zarządu, spowoduje powstanie przychodu z tego tytułu po stronie każdego członka?

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

Użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji). Prawa nabyte przez spółkę w ramach umowy licencyjnej będą więc stanowiły wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Czy wydatki na adaptację budynku gospodarczego można zaliczyć do kosztów?

Wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych, polegających na dostosowaniu obiektu do potrzeb prowadzonej działalności nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych, należy zakwalifikować jako ulepszenie i zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jaką stawkę amortyzacji zastosować dla wybudowanego na cudzym gruncie pawilonu handlowego

Jeżeli pawilon handlowy wybudowany na cudzym gruncie stanowi odrębny budynek, to należy stosować takie same zasady, jak przy amortyzacji własnego środka trwałego. Czyli budynek niemieszkalny winien być amortyzowany według zasad ogólnych przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych – tj. przy zastosowaniu stawki 2,5 %.

Czy „mały podatnik” może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka transportu

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o PIT.

Czy można amortyzować znak towarowy nie objęty prawem ochronnym

Amortyzacji podatkowej może podlegać tylko znak towarowy, na który zostało udzielone prawo ochronne w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej. Tak interpretują przepisy NSA i sądy administracyjne.

Czy wprowadzając używany samochód do firmy można ustalić indywidualną stawkę amortyzacji

Zgodnie z brzmieniem art. 22j ust 1 pkt 2 ustawy o PIT podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Jednak w takim przypadku okres amortyzacji nie może być dla środków transportu, w tym samochodów osobowych krótszy niż 30 miesięcy.

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Czego nie możemy amortyzować

Niektóre składniki majątkowe nie podlegają amortyzacji. Zostały one wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród składników majątkowych od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych znajdują się zarówno środki trwałe jak i wartości niematerialne i prawne.

Amortyzacja z zastosowaniem indywidualnych stawek amortyzacyjnych

Podatnicy mogą określoną grupę środków trwałych amortyzować przy zastosowaniu indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Często jest możliwe stosowanie stawek wyższych niż stawki podstawowe, dzięki czemu środki trwałe mogą zostać zamortyzowane szybciej niż przy stosowaniu stawek podstawowych.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy spółka może amortyzować budynki przeznaczone pod wynajem

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje budynki. Niektóre z nich nie są jednak aktualnie wynajmowane. Czy spółka może amortyzować wszystkie budynki, czy tylko te obecnie wynajmowane.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

Czy można amortyzować program komputerowy stworzony dla potrzeb własnej działalności gospodarczej

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracownika, który w ramach wykonywanej pracy napisał program komputerowy do wykorzystywania przez spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka będzie mogła ten program komputerowy amortyzować?

Czy można amortyzować budynek wybudowany na cudzym gruncie

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w związku z rozszerzeniem zakresu działalności gospodarczej zamierza wybudować budynek na gruncie, który wzięła w dzierżawę. Czy będzie mogła amortyzować wybudowany budynek? Czy budowę należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym?

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Nabyłem nieruchomość użytkową wraz z prawem użytkowania wieczystego. Wartość wieczystego użytkowania gruntu ustaliłem w wysokości pierwszej opłaty rocznej. Od tej wartości nie są dokonywane odpisy amortyzacyjne. Czy to prawidłowe postępowanie?

Amortyzacja metodą liniową

Pamiętajmy, że przed rozpoczęciem amortyzacji środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych mamy obowiązek wybrać metodę amortyzacji i musimy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego, wartości niematerialnej i prawnej.

Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają również wartości niematerialne i prawne. Nie można ich zatem co do zasady od razu „wrzucić w koszty”, a tylko poprzez rozłożone w czasie odpisy amortyzacyjne.

Amortyzacja metodą degresywną

Metodę amortyzacji określa się na początku, a więc w miesiącu przyjęcia środka trwałego do używania. Wybranej metody amortyzacji nie można zmienić i należy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego. Pamiętajmy jednak, że przejście w trakcie amortyzacji degresywnej na metodę liniową nie stanowi zmiany metody, ponieważ jest to przejście wpisane w metodę i wynika z przepisów ustawy.

Kiedy spółka nie może skorzystać z jednorazowej amortyzacji

W praktyce gospodarczej powstają wątpliwości czy spółka osobowa może dokonać jednorazowej amortyzacji gdy wspólnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Fiskus zajmuje tu niekorzystne dla podatników stanowisko.

Niedopuszczalność odpisów amortyzacyjnych w przypadku refundacji wydatku

Podatnik w swojej działalności gospodarczej może otrzymać od krajowych lub zagranicznych instytucji i organów środki stanowiące refundację poniesionych przez niego wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych. Najczęściej refundacja dokonywana jest ze środków PFRON, Funduszu Pracy, PHARE.

Amortyzacja budynku wykorzystywanego w ograniczonym zakresie na potrzeby działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Warunki zaliczenia obiektu budowlanego do środków trwałych i dokonania jego amortyzacji

Obiekt budowlany może być zaliczony do środków trwałych i podlegać amortyzacji dopiero wtedy, gdy może być legalnie użytkowany na mocy decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Wykorzystywanie środków trwałych na potrzeby związane z prowadzoną działalnością a koszty uzyskania przychodów

Tylko faktycznie wykorzystywane w działalności środki trwałe mogą być amortyzowane podatkowo.

Kupno nowego samochodu i pozostawienie w rozliczeniu starego to dwie różne czynności

Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczający się z tego podatku na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów nie ma możliwości obniżenia wartości początkowej nowego samochodu o wartość pozostawionego w rozliczeniu starego samochodu, wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Tak wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPB1/415-1020/09/WRz z dnia 17 lutego 2010 r.).

Jednorazowa amortyzacja a dotacje

Jednorazowa amortyzacja jest możliwa w stosunku do środka trwałego, którego zakup częściowo sfinansowano z dotacji. Trzeba spełnić wszystkie wymagania dla tej formy amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu nie będzie jednak odpis od wartości początkowej środka trwałego w części sfinansowanej z dotacji.

Inwestycje w obcych środkach trwałych a jednorazowa amortyzacja

Inwestycje w obcych środkach trwałych sprawiają kłopoty przedsiębiorcom. Głównym problemem jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części nakładów w przypadku wcześniejszego zakończenia np. umowy najmu lub dzierżawy. Wiele tego typu problemów można uniknąć dokonując jednorazowej amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w pkpir

Jak amortyzować samochód, jako środek trwały w księdze przychodów i rozchodów?

Modernizacja środka trwałego a jednorazowa amortyzacja

Na początku 2010 r. skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. W czerwcu 2010 r. zmodernizowałem tak rozliczony środek trwały. Czy wydatki modernizacyjne także mogę rozliczyć metodą jednorazowej amortyzacji?

Koszty przy sprzedaży nieruchomości

Sprzedając nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej możemy zaliczyć do kosztów tą część wartości nieruchomości, która nie została zamortyzowana.

Jak rozliczyć zakup zestawu komputerowego

Rozpocząłem niedawno prowadzenie działalności gospodarczej. Na jej uruchomienie otrzymałem środki z Powiatowego Urzędu Pracy. W ramach tej działalności zamierzam kupić zestaw komputerowy o wartości: netto 3250 zł (brutto 3965 zł). Ponieważ jestem czynnym podatnikiem VAT i zestaw ten będzie służył sprzedaży opodatkowanej - odliczę VAT naliczony. W wyniku tego wartość początkowa tego zestawu komputerowego będzie wynosić 3250 zł. Podatek dochodowy od osób fizycznych opłacam wg zasad ogólnych i prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy mogę zaliczyć taki zestaw komputerowy do wyposażenia i jednorazowo wrzucić w koszty?

REKLAMA