REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja podatkowa, Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

JPK PKPiR, JPK EWP (ewidencja przychodów), JPK ST (środki trwałe) od 2026 roku. Dla przedsiębiorców płacących VAT i PIT albo ryczałt. MF konsultuje projekty struktur logicznych

Ministerstwo Finansów prowadzi w dniach 5 kwietnia - 10 maja 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktur logicznych JPK_PKPiR w zakresie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, JPK_EWP w zakresie ewidencji przychodów oraz JPK_ST w zakresie ewidencji (wykazu) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja podatkowa 2024 – ograniczenia dot. nieruchomości mieszkalnych i spółek nieruchomościowych

W ostatnich latach ustawodawca wprowadził do ustawy o CIT oraz ustawy o PIT szereg zmian ograniczających możliwość zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu. Wprowadzone ograniczenia w największym stopniu dotknęły spółki nieruchomościowe oraz przedsiębiorców posiadających nieruchomości mieszkalne lub będących najemcami takich nieruchomości. W związku ze zbliżającym się podatkowym zamknięciem roku 2023, warto dokonać weryfikacji prawidłowości ujęcia odpisów amortyzacyjnych w kalkulacji podatku dochodowego, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczeń wprowadzonych dla wybranych grup środków trwałych lub inwestycji. 

PKPiR 2024 (podatkowa księga przychodów i rozchodów) - limit przychodów. Które przychody trzeba uwzględnić licząc limit?

PKPiR 2024 - limit przychodów. Podatkową księgę przychodów i rozchodów (stosuje się skróty: pkpir lub kpir) może prowadzić w 2024 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie i przedsiębiorstwa w spadku – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2023 r. uzyskał mniej niż 9.218.200,- zł (2.000.000,- euro x 4,6091 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych. Średni kurs euro w NBP wyniósł 2 października 2023 r. (pierwszy dzień roboczy tego miesiąca) - 4,6091 zł.

Koszty uzyskania przychodu - jak i kiedy księgować w kpir? Interpretacja ogólna Ministra Finansów

W dniu 2 marca 2023 r. opublikowana została interpretacja ogólna Ministra Finansów z 23 lutego br. w sprawie ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir, kpir) kosztów uzyskania przychodów. Jak i kiedy zdaniem Ministra Finansów trzeba ujmować koszty w pkpir? Kiedy trzeba zaksięgować w pkpir dowód księgowy otrzymany w późniejszym miesiącu niż miesiąc jego wystawienia?

Zamknięcie roku podatkowego - o czym przedsiębiorca powinien pamiętać?

Zamknięcie roku podatkowego wiąże się m.in. z koniecznością złożenia do Urzędu Skarbowego zeznania rocznego. Przedtem przedsiębiorca powinien jednak pamiętać też o innych czynnościach związanych z prowadzeniem księgowości swojej firmy. Mogą one uchronić go od obowiązku składania w przyszłości korekt lub problemów w razie kontroli podatkowej.

Limity podatkowe 2023

Limity podatkowe 2023. Średni kurs euro publikowany przez NBP pierwszego dnia roboczego października decyduje o ważnych limitach podatkowych w następnym roku. Znamy już ten kurs euro z 3 października 2022 r. (4,8272 zł). Sprawdźmy zatem jakie limity podatkowe będą obowiązywały w 2023 roku.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (pkpir) 2023 - limit przychodów

PKPiR 2023 - limit przychodów. Podatkową księgę przychodów i rozchodów (stosuje się skróty: pkpir lub kpir) może prowadzić w 2023 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie i przedsiębiorstwa w spadku – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2022 r. uzyskał mniej niż 9.654.400,- zł (2.000.000,- euro x 4,8272 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych. Średni kurs euro w NBP wyniósł 3 października 2022 r. - 4,8272 zł.

Limit jednorazowej amortyzacji 2023 r.

Jednorazowa amortyzacja 2023. Kurs euro z pierwszego dnia roboczego października decyduje o wysokości określonych limitów w podatkach na następny rok. Dotyczy to m.in. przywileju jakim jest jednorazowa amortyzacja.

Jak wybrać biuro rachunkowe?

Jak wybrać dobre, kompetentne biuro rachunkowe? Jakie są najważniejsze kryteria wyboru biura rachunkowego? Wyjaśnia Marta Kusek, właścicielka biura rachunkowego, posiadająca 30-letnie doświadczenie w pracy na wszystkich szczeblach zawodu księgowego.

Dowody księgowe w księdze przychodów i rozchodów - praktyka i zasady

Nie każdy dokument księgowy może stanowić dowód księgowy, który jest podstawą zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir). To do podatnika (oraz ewentualnie jego księgowych lub biura rachunkowego) należy obowiązek odpowiedniej weryfikacji czy dany dokument może stanowić dowód księgowy, oraz jego stosowna kontrola, weryfikacja i zasady dotyczące odpowiedniego przechowywania. Za nieprawidłowości ustawodawca przewidział surowe konsekwencje prawne, w tym nawet karno-skarbowe. Dlatego jednym z podstawowych elementów szkolenia, przy prowadzeniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej, winno być zapoznanie się z zasadami praktycznymi dotyczącymi dowodów księgowych w księdze przychodów i rozchodów.

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg rachunkowych, pkpir i ewidencji podatkowych - przesunięcie terminów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (tzw. korekta podatkowego Polskiego Ładu) zakłada m.in. przesunięcie terminów wejścia w życie regulacji dotyczących prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ewidencji podatkowych, a także obowiązku ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej do urzędu skarbowego. Większość podatników te obowiązki obejmą od 2025 roku. Projekt ten aktualnie jest w toku sejmowej procedury legislacyjnej.

Zapisy w KPiR a podkreślenie i zamknięcie roku

Podkreślenie KPiR – skutki. Czy jest możliwe dokonywanie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (KPiR) po podkreśleniu i zamknięciu roku?

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

Koszty budowy mieszkań w pkpir. Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań, które nie stanowią majątku firmy dewelopera ale nie są też towarem handlowym? Mieszkania te nie zostały bowiem przez dewelopera przeznaczone do sprzedaży, a do wynajmu.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (pkpir) 2022 - limit przychodów

PKPiR 2022 - limit przychodów. Podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) może prowadzić w 2022 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2021 r. uzyskał mniej niż 9.188.200,- zł (2.000.000,- euro x 4,5941 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

Amortyzacja podatkowa w CIT - wyjaśnienia MF

Amortyzacja podatkowa w CIT. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Zmiana stawek amortyzacyjnych – ograniczenia od 2021 roku

Począwszy od 1 stycznia 2021 r. podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, z której uzyskiwane dochody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania nie będą mogli korzystać z możliwości podwyższenia oraz obniżenia stawek amortyzacyjnych w odniesieniu do nowych środków trwałych wykorzystywanych w ramach tej działalności.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2021 r.

Działy specjalne produkcji rolnej 2021. Działy specjalne produkcji rolnej - wykaz norm szacunkowych dochodu na 2021 r. Jakie są działy specjalne produkcji rolnej? Jak rozliczać działy specjalne produkcji rolnej? Jak zgłosić działy specjalne produkcji rolnej?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (pkpir) 2021 - limit przychodów

Podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) może prowadzić w 2021 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2020 r. uzyskał mniej niż 9 030 600,- zł (2.000.000,- euro x 4,5153 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Przekazanie środków trwałych usługodawcy do korzystania – co z przychodem z nieodpłatnych świadczeń i amortyzacją?

Kluczowym elementem nieodpłatnego świadczenia jest brak jego ekwiwalentności – tj. brak wymogu wzajemnego świadczenia. Gdy przekazanie składników majątkowych innemu podmiotowi (np. usługodawcy) do używania następuje pod warunkiem świadczenia wzajemnego (np. obniżki ceny za usługę), to nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem i przychodem z nieodpłatnego świadczenia. Środki trwałe przekazane na rzecz innego podmiotu, w celu uzyskania świadczenia, które przyczynia się do uzyskania przychodu, bądź jego zabezpieczenia mogą dalej podlegać amortyzacji, mimo, że podmiot, który wlicza w koszty podatkowe odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie korzysta z nich w sposób „fizyczny”.

Jednorazowa amortyzacja środków trwałych 2020

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie zawsze wiąże się z rozłożeniem kosztów w czasie. Spełniając określone w przepisach podatkowych warunki, możliwe jest skorzystanie z rozwiązań, które pozwolą na dokonanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

Obniżenie stawek amortyzacyjnych w SSE nie jest unikaniem opodatkowania

Zdaniem Szefa KAS przepisy pozwalają podatnikom na redukcję stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych wykorzystywanych w działalności zwolnionej, a zakres tego zmniejszenia zależy wyłącznie od podatnika. Nie stanowi to unikania opodatkowania, a wynikająca z tego korzyść podatkowa nie jest sprzeczna z przedmiotem lub celem przepisów.

Nowe rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Minister Finansów wydał nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, które obowiązuje od 1 stycznia 2020 roku. Nowe rozporządzenie nie zmienia wzoru pkpir.

Sprzedaż nieruchomości na której prowadzono działalność gospodarcza – opodatkowanie PIT i księgowanie w pkpir

Przychód uzyskany ze sprzedaży działki, na której prowadzona była działalność gospodarcza (także jeżeli działka nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W takim przypadku nie można skorzystać z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, który pozwala nie płacić podatku dochodowego przy sprzedaży nieruchomości po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym była nabyta. Przychód z tej sprzedaży powinien zostać zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – oczywiście po stronie przychodów.

Ryczałt czy KPiR – co wybrać dla jednoosobowej działalności gospodarczej?

Pytanie, które stawia sobie wiele osób przed rozpoczęciem własnej jednoosobowej działalności gospodarczej często dotyczy podatków. Aby móc optymalnie nimi zarządzać należy się zastanowić jaką formę opodatkowania wybrać - ryczałt ewidencjonowany czy KPiR?

Inwestycje w obcych środkach trwałych - podatkowe rozliczenie kosztów

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w zakresie rozliczeń podatkowych kosztów inwestycji w obcych środkach trwałych. Wyjaśnienia te dotyczą terminu ujęcia inwestycji w obcych środkach trwałych w kosztach uzyskania przychodów a także zasad rozliczenia takich Inwestycji po zakończeniu umowy najmu.

Amortyzacja - bilansowa i podatkowa

Posiadane przez przedsiębiorcę środki trwałe w firmie zużywają się z upływem czasu, co oznacza, że ich wartość maleje. Należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych, aż do całkowitego zużycia środka trwałego, dzięki czemu wartość początkowa środka trwałego jest stopniowo ujmowana w kosztach podatkowych. Przedsiębiorcy mają do wyboru parę metod (sposobów) amortyzacji podatkowej środków trwałych, z którymi warto się zapoznać przed dokonaniem wyboru.

Zmiany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów od 15 września 2018 r.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 12 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obowiązuje od 15 września 2018 r. Jednak z uwagi na stricte porządkowy charakter zmian można je stosować do dochodów i strat zaistniałych od 1 stycznia 2018 r.

PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki

Mam nadzieję, że rząd do końca września 2018 r. przyjmie projekt nowelizacji ustawy o CIT i ustawy o PIT, która przewiduje m.in. zmiany dotyczące leasingu samochodów - powiedział PAP Maciej Żukowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. MF złagodziło stanowisko dot. przepisów przejściowych i rozliczania kosztów osobowych samochodów firmowych.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - ankieta Ministerstwa Finansów

Do 30 września 2018 r. można wziąć udział w ankiecie przygotowanej przez Ministerstwo Finansów dotyczącej deregulacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

W praktyce gospodarczej sprzedawca może przejąć transport nabytych produktów, a jego koszt doliczyć na fakturze. Księgowanie przez nabywcę takiego transportu – osobnej pozycji na fakturze – będzie zależeć od rodzaju poniesionego wydatku.

Samochód osobowy w kosztach podatkowych firmy - zmiany od 2019 roku

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2018 r. w oficjalnym komunikacie, że chce zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego. Tym samym potwierdziły się nasze doniesienia („Leasing samochodów przestanie się opłacać”, DGP nr 113/2018). Pisaliśmy, że rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych całości rat leasingowych, bez żadnego limitu. Dziś z tego właśnie powodu bardziej opłaca się wziąć samochód w leasing niż go kupić.

Ustalenie wartości początkowej licencji w przypadku opłat periodycznych

W przypadku ponoszenia cyklicznych opłat za nabycie licencji, na jej wartość początkową składać się będzie wyłącznie pierwsza opłata.

Wartość początkową przedmiotu leasingu określa się bez odsetek zawartych w umowie

Wartość środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych określa się analogicznie jak przedmioty amortyzowane, czyli uwzględnia się koszty ich nabycia, bez odsetek wynikających z finansowania zakupu.

Amortyzacja dziedziczonego majątku bez zmian

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju uzgodniły, że obecne rozwiązanie pozwalające na amortyzację nabytego majątku od wartości początkowej nie powinno ulec zmianie. Natomiast w przypadku darowizn zaproponowane zostanie rozwiązanie, które umożliwi kontynuację amortyzacji przez obdarowanego. To stanowisko odpowiada na postulaty zgłaszane przez środowiska firm rodzinnych w kontekście uchwalonej niedawno przez Sejm nowelizacji ustaw podatkowych.

Amortyzacja samochodu kupionego za gotówkę

W kwietniu 207 r. kupiłem na cele osobiste samochód osobowy o wartości 35.000 zł, za który zapłaciłem gotówką. Komis wystawił mi fakturę VAT-marża. Zamierzam w listopadzie 2017 r. przekazać auto na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Czy odpisy amortyzacyjne od tego auta stanowiły będą koszty podatkowe?

Samochód osobowy w leasingu zwrotnym u podatnika VAT

Rozważając zakup samochodu do firmy przedsiębiorcy często wybierają taką formę finansowania, która przyczyni się do generowania większych kosztów. Jednym z rozwiązań jest wzięcie pojazdu w leasing. Podpowiadamy jak rozliczyć leasing w w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i ewidencji VAT.

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Jak ująć w księdze podatkowej ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Do obowiązków pracodawcy należy zapewnianie konserwacji i zachowania w czystości odzieży roboczej pracownika. W sytuacji, gdy nie ma on możliwości dopełnienia owego obowiązku, może on obciążyć nim pracownika, który w zamian za to otrzymuje adekwatny ekwiwalent pieniężny. W jaki sposób ekwiwalent ten zapisać w księdze podatkowej?

Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?

Szukając metod amortyzacji nowych środków trwałych, przedsiębiorcy często zostają skuszeni amortyzacją jednorazową. Zwiększenie bieżących kosztów o dużą kwotę rzeczywiście jest kuszące – ale czy zawsze opłacalne?

Amortyzacja środków trwałych (maszyny i urządzenia) - zmiany 2017

Ministerstwo Finansów informuje, że ulegają zmianie zasady dokonywania przez przedsiębiorców jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie maszyn i urządzeń. Wysokość odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym 100 tys. zł, a wartość inwestycji w środek trwały powinna wynosić co najmniej 10 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja nowych środków trwałych do 100 tys. zł

W dniu 28 lipca 2017 r. opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. poz. 1448), która niesie kolejne korzystne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu

Od 2 czerwca 2017 r. w Sejmie jest już rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidujący zmiany w zakresie tzw. jednorazowej amortyzacji. Problemem dla mniejszych firm może się okazać wprowadzany tą nowelizacją limit minimalnej wartości nakładów, które podlegają jednorazowej amortyzacji.

Zarejestrowany znak towarowy – wybrane aspekty amortyzacji podatkowej

W podatkach dochodowych, jeżeli podatnik wytworzył we własnym zakresie i zarejestrował znak towarowy, który jest używany w prowadzonej działalności gospodarczej np. jako logo, baner, hasło, to nie ma możliwości amortyzowania go. Choć przepisy art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., zwana dalej „ustawą o PIT”) i art. 16g 1 pkt 2 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej „ustawą o CIT”) wskazują na wartość początkową w postaci kosztu wytworzenia, to jednak w utartej praktyce organy skarbowe nie uznają amortyzacji własnego znaku towarowego po jego rejestracji. Oznacza to zatem, że aby doszło do jego amortyzacji, podatnik taki będzie musiał ten znak zbyć w jakiś sposób. Nie każdy może się okazać opłacalny czyli gospodarczo lub ekonomicznie uzasadniony.

Jednorazowe odpisy amortyzacyjne do 100 tys. zł rocznie - projekt nowelizacji PIT i CIT

30 maja 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tzw. ustawa o robotyzacji), przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Zgodnie z tym projektem podatnicy PIT i CIT będą mogli każdego roku jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nakłady na środki trwałe do 100 tys. złotych, przy minimalnej wartości nakładów w wysokości 10 tys. zł. Limit 100 tys. zł obejmuje łączną kwotę odpisu amortyzacyjnego oraz kwotę dokonanej wpłaty na poczet dostawy środka trwałego.

Odpisy amortyzacyjne jako „koszty kwalifikowane” w uldze na działalność badawczo-rozwojową

Ulga na działalność badawczo-rozwojową umożliwia podatnikom CIT odliczenie od podstawy opodatkowania „kosztów kwalifikowanych”, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Takie wydatki obniżają dochód podatnika jako koszty uzyskania przychodów – a dodatkowo – ich określony procent pomniejsza podstawę opodatkowania. W konsekwencji, zmniejszeniu ulega podatek do zapłaty.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego częściowo w działalności gospodarczej

Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne stosując stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie od wartości początkowej lokalu, w części, w jakiej jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej.

Amortyzacja podatkowa prawa ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji

Użyte w art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT określenie „nabyte” należy odnosić do nabycia praw określonych w ustawie - Prawo własności przemysłowej, a więc nabycia ich tak pierwotnego, jak i pochodnego. Amortyzacji podlegają nie tylko prawa ochronne na znak towarowy, ale i prawo ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji.

Limity podatkowe w 2017 roku

30 grudnia 2016 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 2255 ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. W tej ustawie zostały zawarte dwa podwyższenia limitów mających na celu ułatwienie przedsiębiorcom dokonywania rozliczenia księgowego, a co za tym idzie zdaniem ministra rozwoju oszczędność w obszarze obsługi księgowej.

Likwidacja działalności gospodarczej - obowiązki podatnika (PIT, karta podatkowa, ryczałt, pkpir)

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne), które zamierzają zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą muszą znać obowiązki podatkowe z tym związane. Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w tym zakresie odnośnie wymogów uregulowanych w ustawie o PIT, przepisach o ryczałcie ewidencjonowanym, karcie podatkowej i rozporządzeniu w sprawie księgi przychodów i rozchodów.

REKLAMA