Kategorie

Bankowość i finanse, Bankowość internetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik Finansowy ostrzega przed oszustwami z podmianą kart SIM tzw. sim-swap-fraud, w wyniku których dwaj klienci Rzecznika stracili łącznie ponad 650 tys. zł. Jak nie dać się oszukać?
Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.
Od 14 września 2019 r. zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa PSD2. Oprócz zmian w zakresie dodatkowych zabezpieczeń autoryzacji transakcji i logowania się do banku, rozszerzona zostaje także odpowiedzialność banku za nieautoryzowane płatności. Do tej pory zaczynała się ona od kwoty 150 euro (z pewnymi wyjątkami). Od 14 września odpowiedzialność banku w takich przypadkach będzie zaczynać się już od równowartości 50 euro.
14 września 2019 r. wchodzą w życie przepisy wdrażające dyrektywę unijną PSD2, które wprowadzają nowe wymagania dotyczące potwierdzania tożsamości m.in. przy korzystaniu z bankowości elektronicznej i płatnościach mobilnych, by ograniczyć oszustwa. Zobowiązują one banki do wprowadzenia dwustopniowego uwierzytelniania na etapie uzyskiwania dostępu do konta internetowego, dokonywania transakcji i płatności internetowych. Banki już wycofują stare metody autoryzacji, stopniowo wprowadzają dodatkowe zabezpieczenia.
Od 14 września 2019 r. dostawcy usług płatniczych będą mieli obowiązek stosować tzw. silne (podwójne) uwierzytelnienie klienta: przy logowaniu do rachunku w trybie on-line, przy płatnościach elektronicznych (np. kartami płatniczymi, aplikacją w telefonie) i innych czynnościach przeprowadzanych za pomocą kanału zdalnego. Komisja Nadzoru Finansowego w komunikacie z 19 sierpnia przypomina o tym terminie i jednocześnie dopuszcza w wyjątkowych indywidualnych przypadkach (uzgodnionych z KNF) przedłużenie tego terminu - co oznacza, że nie będzie stosowała w tym dodatkowym terminie sankcji nadzorczych. KNF podkreśla jednak, że nawet jeżeli ryzyko związane z niestosowaniem po 13 września 2019 r. silnego uwierzytelniania klienta zgodnego z przepisami Rozporządzenia w pełni obciąża zobowiązanych do tego dostawców usług płatniczych.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych. Nowe regulacje zwiększą bezpieczeństwo płatności dokonywanych elektronicznie, co jest wygodną formą rozliczeń. Zmniejszą się także koszty prowadzenia działalności przez przedsiębiorców akceptujących płatności elektronicznie.
Płatności mobilne, omnichannel, optymalizacja konwersji i współpraca z sieciami handlowymi. Te wyzwania stoją przed wiodącymi spółkami obsługującymi płatności online. Z czego wynikają takie kierunki rozwoju branży płatności online?
Coraz więcej branż odchodzi od gotówki na rzecz płatności online, które są wygodniejsze. Największa skala tego zjawiska występuje w firmach, dla których jedynym akceptowalnym standardem stają się płatności online.
Płatności za 20 lat - czy wiemy, co nas czeka? Przypomnijmy, że jako pierwszy 20 lat temu możliwość dokonywania płatności przez Internet wprowadził amerykański Security First Network Bank. Wydarzyło się to 20 lat po upowszechnieniu bankomatów w USA oraz 40 – po wydaniu pierwszej karty kredytowej. Co jednak czeka nas za kolejne 20 lat? Jak i czym będziemy dokonywać płatności w 2035 roku?