REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Bilans, Podpis elektroniczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wybór przysługujących jednostce uproszczeń a przygotowanie sprawozdania finansowego

Ważnym krokiem w procesie przygotowywania sprawozdania finansowego jest wybór składników, które zostaną w nim uwzględnione. Ten wybór zależy od rodzaju jednostki oraz jej statusu w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Decyzję dotyczącą statusu jako jednostki mikro lub małej podejmuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe.

Jak podpisywać e-sprawozdania finansowe?

Obecnie sprawozdania finansowe można sporządzać jedynie w formie elektronicznej, zgodnie wytycznymi określonymi przez Ministerstwo Finansów. W tym artykule omówimy, jak prawidłowo podpisywać e-sprawozdania finansowe, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami.

Środki trwałe w bilansie – na co zwrócić uwagę

Wycena środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (wnip), jak również ustalanie okresu, stawek i metod amortyzacji jest bardzo istotnym elementem całego procesu związanego z zamknięciem ksiąg rachunkowych. Dowiedz się, na jakie obszary należy zwrócić szczególną uwagę podczas prac bilansowych w tym zakresie.

Sprawozdanie finansowe 2023 - terminy

Ministerstwo Finansów przypomina terminy sprawozdawcze w 2023 roku. Sprawozdania finansowe za rok 2022 należy sporządzić do 31 marca 2023 r. Nie można się sugerować zeszłym rokiem, bo w 2022 roku terminy sprawozdawcze były dłuższe – z uwagi na pandemię COVID-19. W bieżącym 2023 roku Ministerstwo Finansów rozważa przedłużenie terminu na złożenie zeznań w podatku CIT.

Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 rok. Rekomendacje KSR 2023

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował 31 stycznia 2023 r. nowe rekomendacje dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności za 2022 rok. Zdaniem Komitetu rekomendacje te są potrzebne zwłaszcza w obecnych szczególnych warunkach związanych z niepewnością otoczenia gospodarczego, spowodowaną w szczególności skutkami wojny na Ukrainie i kończącej się pandemii COVID-19, takimi jak inflacja, rosnące ceny surowców i energii, zmiany kursów walut obcych. Co rekomenduje KSR?

Zamknięcie roku 2022 [szkolenie]

Zamknięcie roku 2022. Zapraszamy na bardzo praktyczne szkolenie on-line, podczas którego szczegółowo omówimy najważniejsze zagadnienia związane z praktycznym stosowaniem przepisów rachunkowych podczas zamknięcia roku w zakresie zdarzeń po dniu bilansowym.

Podpis zaufany ePUAP a podpis własnoręczny – czy są tak samo ważne?

Cyfryzacja życia codziennego prowadzi do tego, że coraz więcej dokumentów podpisywanych jest za pomocą podpisu zaufanego – jednej z funkcji platformy ePUAP. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu możemy przyspieszyć obieg dokumentów. Ale czy każdy dokument podpisany podpisem zaufanym jest tak samo ważny jak dokument podpisany własnoręcznie?

Umowy o pracę i zlecenia zawierane i rozliczane w systemie teleinformatycznym

25 października 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów (m.in. do umów o pracę, umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu), przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej. Z rozwiązań przewidzianych w ustawie będą mogli skorzystać mikroprzedsiębiorcy, podmioty zatrudniające nie więcej niż 9 osób niebędący mikroprzedsiębiorcą, rolnicy, rodzice oraz osoby fizyczne. Projekt trafi teraz do prac legislacyjnych w Sejmie.

Weryfikacja podpisu elektronicznego na dokumencie od fiskusa - nowa usługa PUESC

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) uruchomiła 12 października 2022 r. nową, bezpłatną e-usługę publiczną „Zweryfikuj podpis elektroniczny”. Dzięki tej usłudze można sprawdzić online status podpisu elektronicznego na dokumencie (w formie elektronicznej), który otrzymano z jednostki Krajowej Administracji Skarbowej (np. z urzędu skarbowego) lub Ministerstwa Finansów.

Ponadlimitowe świadczenia medyczne – ujęcie podatkowo-bilansowe

Współpraca placówek medycznych z NFZ jest współpracą o szczególnym charakterze, gdzie równa pozycja kontrahentów jest istotnie zachwiana. Konsekwencją tego są m.in. problemy podmiotów leczniczych związane z bilansowym oraz podatkowym ujęciem wykonywanych na rzecz pacjentów świadczeń, których nie obejmuje zawarta z NFZ umowa, to jest tzw. nadwykonań – medycznych świadczeń ponadlimitowych.

Podpis osobisty w kodeksie cywilnym - projekt

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego, który m.in. zakłada rozszerzenie o podpis osobisty katalogu podpisów elektronicznych, których użycie umożliwi zachowanie formy elektronicznej czynności prawnej. W ten sposób rozszerzy się funkcjonalność e-dowodu, w którym może być zakodowany podpis osobisty (jako zaawansowany podpis elektroniczny). Projekt nowelizacji kodeksu cywilnego jest przygotowywany w Ministerstwie Sprawiedliwości i ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w IV. kwartale 2022 roku. Zatem nowych przepisów można się spodziewać nie wcześniej niż w 2023 roku.

Informacja o cenach transferowych - podpis elektroniczny i odpowiedzialność za prawidłowość danych

Jakim podpisem elektronicznym można podpisać informację o cenach transferowych? Kto ma obowiązek podpisać informację TPR? Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowość danych w informacji o cenach transferowych? Wyjaśnień w tym zakresie udzielił 30 maja 2022 r. Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

Dłuższe terminy na składanie sprawozdań finansowych za 2021 rok

W dniu 28 stycznia 2022 r. pojawił się projekt zmian w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji, które wydłużają terminy sporządzania dokumentów finansowych. Do jakiego terminu ma zostać przedłużony obowiązek sporządzenia i złożenia sprawozdań finansowych za 2021 r.?

Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT) a bilans za 2021 rok

Estoński CIT a bilans za 2021 rok. Spółki kapitałowe (czyli spółki z o.o. i spółki akcyjne), które od 1 stycznia 2022 r. przejdą na ryczałt od dochodów (czyli tzw. estoński CIT), będą musiały w bilansie za 2021 r. wykazać dodatkowe pozycje. Wymóg ten nie wynika jednak z prawa bilansowego, czyli ustawy o rachunkowości lecz z… ustawy o CIT.

Podpis kwalifikowany dla JPK - zmiany od 2022 roku

Podpis kwalifikowany pod JPK - zmiany od 2022 roku. Ministerstwo Finansów informuje, że pliki JPK, CUK i ALK podpisane podpisem kwalifikowanym z użyciem algorytmu SHA-1 będzie można składać przez Bramkę JPK tylko do końca 2021 roku. Po 1 stycznia 2022 roku przez Bramkę JPK będzie można wysłać plik podpisany podpisem kwalifikowanym, który wykorzystuje algorytm SHA-256.

Blockchain w firmie. Podpis elektroniczny i cyfryzacja obiegu dokumentów

Blockchain w firmie. Pandemia zmusiła przedsiębiorców do przyspieszenia cyfryzacji dotychczasowych procesów. Bez wdrożenia innowacyjnych rozwiązań dla wielu firm podpisanie zwykłej umowy w czasie koronawirusa było utrudnione lub wręcz niemożliwe. Tymczasem dzięki zastosowaniu m.in. technologii blockchain przedsiębiorcy mogą korzystać zarówno z elektronicznego podpisu, jak również zarządzać całym cyklem obiegu dokumentów. Od momentu wytworzenia dokumentu aż do rozliczania wszystkich zdarzeń w jego obrębie.

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowych?

E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?

PIT-11 mailem do pracownika z podpisem elektronicznym

PIT-11 można wysłać mailem. Do końca lutego pracodawcy mają obowiązek przesłania pracownikom rozliczenia PIT-11. Istniejące przepisy dopuszczają możliwość przekazania deklaracji w formie elektronicznej. Plik, udostępniany w formacie PDF, powinien jednak zostać opatrzony elektronicznym podpisem kwalifikowanym, który z mocy prawa jest równoważny podpisowi własnoręcznemu.

Coraz więcej firm stosuje e-podpis

E-podpis. Podpis elektroniczny (e-podpis) jest stosowany w Polsce od 20 lat, ale to w ostatnich miesiącach przeżywa prawdziwy boom. Szczególnie w czasie pandemii stał się rozwiązaniem, które ułatwia wdrożenie na szeroką skalę pracy zdalnej, ale też usprawnia załatwianie spraw urzędowych i bankowych bez wychodzenia z domu. Badania Kantara pokazują, że 28 proc. użytkowników bankowości internetowej chciałoby korzystać z e-podpisu. Dlatego na jego wdrożenie decyduje się coraz więcej firm i instytucji, m.in. największe banki i operatorzy telekomunikacyjni.

Zeznania PIT-28 i PIT-36 będzie można podpisać elektronicznie

PIT-28 i PIT-36 z podpisem elektronicznym. Ustawodawca rozszerza katalog formularzy podatkowych, które podatnicy będą mogli podpisać poszczególnymi rodzajami podpisów elektronicznych. Nowe przepisy mają wejść w życie 15 lutego 2021 r.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące sprawozdań finansowych

Zmiany w ustawie o rachunkowości, które zakłada procedowany obecnie projekt ustawy, dotyczą zasad sporządzania sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności, a także zasad podpisywania sprawozdań. W konsekwencji zmian jednostki zobowiązane będą do sporządzania sprawozdań finansowych w formacie i zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) 2019/815. Jakie dokładnie zmiany przewiduje ustawodawca w ustawie o rachunkowości?

Jak przesyłać i podpisywać e-deklaracje podatkowe?

Jak przesyłać e-deklaracje podatkowe oraz elektroniczne podania podatkowe? Jak podpisywać deklaracje i podania wysyłane drogą elektroniczną? Jakie są rodzaje podpisów elektronicznych i w przypadku których deklaracji oraz podań można je stosować?

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Sprawozdawczość finansowa w dobie COVID-19

Waga sprawozdawczości finansowej nieustannie rośnie. Inwestorzy oraz rynek oczekują bieżącej informacji finansowej, która jest wiarygodna, kompletna i dostarczona w możliwie najszybszym terminie. Taka informacja finansowa powinna rzetelnie przedstawiać skutki wszystkich istotnych zdarzeń, które wydarzyły się w danym roku obrotowym. Do takich zdarzeń z pewnością można zaliczyć wybuch pandemii SARS-CoV-2. Wpłynęła ona istotnie na światowe rynki, destabilizując wiele biznesów, ale równocześnie ucząc pokory oraz wymuszając niestandardowe działania kadry kierowniczej wielu firm, będące reakcją na zmianę popytu i podaży, jak również logistyki na rynkach światowych.

E-sprawozdanie finansowe za 2020 rok - jak nie popełnić błędu (np. w podpisie elektronicznym)?

Przedsiębiorcy i organizacje przy tworzeniu raportów za 2020 r. muszą pamiętać m.in. o wykorzystaniu aktualnych struktur logicznych, a także o odpowiedniej kolejności podpisów.

Profil PUE ZUS do bonu turystycznego – jak założyć, jakie dane są potrzebne?

W celu skorzystania z bonu turystycznego konieczne jest założenie profilu PUE ZUS. Można to zrobić na kilka sposobów. Jak założyć konto w systemie PUE ZUS? Jakie dane są niezbędne przy zakładaniu konta?

Sprawozdanie finansowe 2020 – terminy, pytania i odpowiedzi wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podmiotów sporządzających sprawozdania finansowe, dotyczące m.in. kwestii przesunięcia terminów wynikających z ustawy o rachunkowości w czasie epidemii COVID19.

Obowiązek sporządania sprawozdań finansowych przesunięty na początek lipca

Przesuwamy obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych na początek lipca - poinformowała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

E-sprawozdania finansowe za rok 2019 - doradza SKwP

Każdy kto prowadzi księgi rachunkowe jest zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego (e-sprawozdania), którego zatwierdzenie jest podstawą ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego. W tym roku mamy nadzieję, że moment ten nastąpi później niż zazwyczaj. Ale w końcu nastąpi.

Koronawirus w sprawozdaniach finansowych za 2019 r. i 2020 r.

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 wpłynie na roczne raporty za 2019 r., ale największe piętno odciśnie na tych sporządzanych za 2020 r. Wówczas trzeba będzie ją uwzględnić w wycenie aktywów i zobowiązań

Badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta

Spółki, których sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania, mają obowiązek podpisać umowę w tym zakresie z biegły rewidentem. Wyboru biegłego muszą dokonać, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, jeszcze przed rozpoczęciem okresu inwentaryzacji.

Nowe wzory zaświadczeń podatkowych od 4 grudnia 2019 r.

Resort finansów przygotował nowe wzory zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe. Zmiany dostosowują formularze do nowych możliwości podpisywania przez organy podatkowe dokumentów wysyłanych w formie elektronicznej. Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory weszło w życie 4 grudnia 2019 r.

Rozrachunki z kontrahentami - stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Ministerstwo Finansów opublikowało stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami. Ma ono zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2019 r., z możliwością jego wcześniejszego zastosowania.

Jak złożyć sprawozdanie finansowe przez eKRS

Ministerstwo Sprawiedliwości uruchomiło możliwość składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Do tego celu służy portal eKRS. Został on dostosowany do przyjmowania sprawozdań finansowych sporządzonych po 1 października 2018 r. w plikach i formatach wskazanych przez Ministerstwo Finansów. Jak krok po kroku złożyć sprawozdanie finansowe przez portal eKRS?

Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania

Sprawozdanie finansowe - termin zatwierdzenia sprawozdania. W myśl ustawy o rachunkowości, w połowie roku kalendarzowego, należy dopełniać obowiązków dotyczących dokumentacji finansowej. Wynika to z sześciomiesięcznego terminu na zatwierdzenie sprawozdania finansowego, ustanowionego przez ustawodawcę.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 13 „Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów”

Ministerstwo Finansów ogłosiło uchwałę Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 13 „Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów”. KRS nr 13 ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2019 r. Co zawiera nowy standard i jaki jest zakres jego stosowania?

Struktury logiczne dla e-sprawozdań finansowych sporządzonych od 1 września 2019 r.

20 maja 2019 r. Ministerstwo Finansów udostępniło struktury logiczne sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości (czyli przeznaczonych dla jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego), w wersji 1-2, które są obowiązującą formą dla sprawozdań finansowych sporządzonych począwszy od 1 września 2019 roku.

Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji

Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji zostaną zwolnione z dotychczasowego wymogu podwójnego raportowania danych finansowych zarówno do organu nadzoru, jak i Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto, będą obowiązane do sporządzania części A dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych jedynie w postaci elektronicznej, co redukuje obciążania formalne i stanowi uproszczenie w zakresie sporządzania takiego sprawozdania.

Podpis elektroniczny w podatkach 2019 - formularze podatkowe i podania

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia rozszerzającego (już w trakcie 2019 roku) listę deklaracji, informacji i podań w sprawach podatkowych, które mogą być podpisywane danymi autoryzującymi (tzw. inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań). W ten sposób będą mogły być podpisywane także informacje w sprawie opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej, podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego, deklaracje o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) oraz zeznania PIT-36S, PIT-36LS i PIT-28S.

Kto musi podpisać e-sprawozdanie finansowe?

Główny księgowy, jak również wszyscy członkowie zarządu muszą w terminie do końca marca sygnować roczne raporty finansowe za ubiegły rok. Bez tych podpisów przygotowane e-sprawozdanie finansowe jest nieważne.

"Podpisywarka" na Profilu Zaufanym - podpisz elektronicznie dokument składany do urzędu

Obywatel, który chce wysłać podpisany przez siebie dokument do urzędu może to zrobić elektronicznie – i nie chodzi tu wcale o popularne pismo ogólne. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe, proste rozwiązanie - "Podpisywarkę". Dzięki niemu można podpisać dokument Profilem Zaufanym, a później wysłać go choćby mailem. To ważna informacja np. dla organizacji takich jak np. stowarzyszenia, czy inne organizacje pozarządowe, które do końca marca, drogą elektroniczną powinny złożyć sprawozdania finansowe.

Profil Zaufany - szybko i wygodnie sprawdzisz e-PIT

Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do zakładania Profilu Zaufanego. Zdaniem MC Profil Zaufany to m.in. najszybszy sposób, aby sprawdzić e-PIT. Wg stanu na 21 marca 2019 r. ponad 800 tysięcy osób skorzystało do tej pory z Profilu Zaufanego (PZ), by na portalu www.podatki.gov.pl sprawdzić swój e-PIT. Od początku marca 2019 r. przybyło niemal 200 tysięcy nowych właścicieli PZ.

Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u

Podpisem zaufanym potwierdzonym Profilem Zaufanym (eGO) można już podpisywać sprawozdania finansowe przygotowanie w formacie elektronicznym innym niż XML. Czyli np. w PDF, .docx,(Word) czy .xls (Excel). Dotąd nie było można podpisać e-sprawozdania w tych innych formatach.

Czy można sporządzić sprawozdanie finansowe w walucie obcej?

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że jednostki stosujące przepisy polskiej ustawy o rachunkowości i sporządzające roczne sprawozdania finansowe (lub roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe) zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, mogą przy sporządzaniu tych sprawozdań wybrać walutę prezentacji inną niż złoty polski. Natomiast w przypadku jednostek sporządzających roczne sprawozdania finansowe (jednostkowe i skonsolidowane) zgodnie z ustawą o rachunkowości - dane i informacje powinny być prezentowane w sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej.

Rozłożenie składek na raty - ZUS żąda bilansu za rok, który jeszcze trwa

Firmy, które ubiegają się o rozłożenie składek na raty, muszą się liczyć z absurdalnymi żądaniami. ZUS żąda bilansu rocznego za okres, który jeszcze nie upłynął.

MF o firmach audytorskich i badaniu sprawozdań finansowych po brexicie

Zdaniem Ministerstwa Finansów brexit może mieć wpływ na badanie sprawozdań finansowych, tzn. na działające w Polsce firmy audytorskie oraz badane przez nie podmioty. MF zaleca sprawdzenie, czy brexit dotyczy również twojej firmy i przygotowanie się do zmian.

Ustawa o rachunkowości – zmiany w 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które mają wejść w życie już 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. zwiększenie progów uprawniających jednostki do stosowania uproszczeń w rachunkowości oraz skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania sprawozdań finansowych.

Jak korygować błędy w księgach rachunkowych z lat ubiegłych

W rocznych sprawozdaniach finansowych zatwierdzanych i składanych przez spółki mogą wkraść się błędy, które wykrywane są w kolejnych latach działalności. W jaki sposób można skorygować błąd popełniony w księgach rachunkowych w latach ubiegłych?

Bilans do KRS tylko w formie elektronicznej - od 15 marca 2018 r.

Od 15 marca 2018 r. bilans i rachunek zysków i strat trzeba będzie przekazać do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wyłącznie elektronicznie. Wyjątkowo jeszcze za 2017 r. będzie można wysłać ich skany. Za rok – już tylko w formie JPK.

Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych

Członek zarządu spółki wykonuje swoje prace na podstawie powołania (uchwalonego przez wspólników). Jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować wynagrodzenie otrzymywane z tego tytułu wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

REKLAMA