REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

COVID-19, Biznes i usługi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

WHO: Wkrótce Covid-19 tak samo niebezpieczny jak grypa sezonowa

Covid-19 wkrótce nie będzie bardziej niebezpieczny od grypy sezonowej - oświadczyła 17 marca 2023 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), której szef Tedros Adhanom Ghebreyesus wyraził nadzieję na obniżenie w tym roku maksymalnego poziomu alarmowego w związku z pandemią koronawirusa.

Zmiany prawa 2022/2023 - 10 najważniejszych zmian dla biznesu i firm

Przedsiębiorcy chcieliby, żeby rok 2023 przyniósł większą stabilność prawa. Z pewnością zmianą na lepsze byłoby ograniczenie tworzenia nowych przepisów. Gdyby nie zmieniały się one co kilka miesięcy wzrosłaby pewność w planowaniu nowych inwestycji, a co za tym idzie pojawiłaby się szansa na progres ekonomiczny. Jak zatem wygląda sytuacja prawna dla biznesu w 2023 roku? Chociaż w porównaniu z latami 2021-2022 nowych regulacji nie wydaje się aż tak wiele, warto zwrócić uwagę na te najważniejsze. W artykule wskazujemy 10 kluczowych nowelizacji z przełomu 2022 i 2023 roku.

Inwestycje w ESG

ESG jest obecnie gorącym trendem w inwestowaniu, ponieważ coraz większa część portfeli zarówno inwestorów indywidualnych, jak i dużych instytucji jest przeznaczana na strategie zrównoważonego rozwoju - wskazuje Dział Analiz Allianz. W ciągu najbliższych kilku lat ESG (środowisko, odpowiedzialność społeczna, ład korporacyjny) stanie się główną siłą napędową rynku – do 2026 roku wartość aktywów ESG będzie rosła o prawie +13% rocznie, osiągając poziom 34 bln USD, podczas gdy wzrost całego rynku wyniesie tylko +4,3%.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych a przepisy antycovidowe

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się (co do zasady) z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. To podstawowa zasada prawa podatkowego, która zapewnia podatnikowi ochronę jego praw nabytych oraz gwarancję tzw. stanów zastanych. Organy podatkowe próbują podważyć tę zasadę odwołując się (perzy określaniu biegu terminów przedawnienia) do ustawy antycovidowej (ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).

Stan zagrożenia epidemicznego będzie przedłużony do 30 września 2022 r.

Przedłużenie stanu zagrożenia epidemicznego do 30 września przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego, skierowany w poniedziałek do podpisu premiera.

Zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych przez przepisy covidowe – wątpliwości, orzecznictwo

W świetle przepisów covidowych obowiązujących od marca 2020 r. zawieszono bieg niektórych terminów przewidzianych przepisami prawa administracyjnego, w tym dotyczących między innymi terminów przedawnienia. Na tle art. 15zzr ustawy covidowej powstały liczne wątpliwości co do zakresu obowiązywania tego przepisu. W związku z kształtującą się linią orzeczniczą sądów administracyjnych podatnicy powinni dla pewności doliczyć kilkadziesiąt dni do terminu przedawnienia ich zobowiązań podatkowych, bo organy podatkowe zyskały dodatkowy czas na weryfikację prawidłowości ich rozliczeń.

Zwolnienie z VAT i cła przywozu towarów do zwalczania skutków COVID-19 tylko do 30 czerwca 2022 r.

Decyzja Komisji Europejskiej zwalniająca z cła i VAT przywóz spoza Unii Europejskiej towarów potrzebnych do zwalczania skutków epidemii COVID-19 obowiązuje do 30 czerwca 2022 r. Ministerstwo Finansów informuje, że zwolnienie to nie będzie przedłużone.

Inflacja a biznes. Jak firmy radzą sobie z utratą wartości pieniądza?

Inflacja dotyka także biznes. Przykładowo ceny materiałów budowlanych wzrosły w maju 2022 roku o 34 proc. w porównaniu do maja 2021 r. o 23,3 proc. r/r wyniósł wzrost cen produkcji sprzedanej przemysłu, a w transporcie inflację oszacowano na poziomie 21,4 proc. r/r. Branże z najwyższą inflacją, to także te, gdzie bardzo długo czeka się na zapłatę faktury – w przemyśle normą jest miesiąc, w transporcie 60 dni. Firmy starają się uciekać przed inflacją, bo im dłużej przedsiębiorcy czekają na zapłatę, tym te pieniądze są mniej warte.

Obowiązki pracodawców i pracowników w trakcie stanu zagrożenia epidemicznego - badania okresowe, szkolenia BHP, praca zdalna

Czy odwołanie stanu epidemii i wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego od 16 maja 2022 r. zmieniło obowiązki pracodawców i pracowników (np. w zakresie badań okresowych, szkoleń BHP, czy pracy zdalnej)? Wyjaśnia rzecznik prasowy Państwowej Inspekcji Pracy.

Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie

Niesamowity entuzjazm na rynku niewymienialnych tokenów (NFT) doprowadził do ogromnego rozwoju tej branży w 2021 roku. Obroty na tym rynku sięgnęły 17,7 mld dol., a w I kwartale br. wartość obrotu NFT wyniosła blisko 7,9 mld dol. – wynika z danych Nonfungible.com. Technologia, która szturmem podbiła rynek sztuki, w tej chwili znajduje też coraz więcej zastosowań biznesowych m.in. wśród marek produkujących dobra luksusowe. Poszczególne państwa przymierzają się też do wprowadzenia regulacji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo handlu kryptoaktywami. – W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie – mówi Piotr Jaśkiewicz, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Poziom bezrobocia w kwietniu: 5,3 proc. Najniższe bezrobocie w Wielkopolsce

Stopa bezrobocia rejestrowanego w końcu kwietnia wyniosła 5,3 proc. To o 0,1 pkt. proc. mniej niż w marcu – wynika z szacunków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Najlepszy wynik zanotowano w Wielkopolsce – tam stopa bezrobocia wyniosła 3 proc.

Co odwołanie stanu epidemii zmieni w PIT?

Rzeczywistość gospodarcza od początku marca 2020 roku związana z epidemią COVID-19 wymusiła wypracowanie szczególnych rozwiązań w wielu obszarach życia, w tym w podatkach. Wobec czego podjęto kroki prawne zapewniające podatnikom uchronienie ich przed negatywnymi konsekwencjami zaistniałej sytuacji. Wprowadzano szczególne rozwiązania, limity, uproszczenia lub złagodzenia konkretnych warunków, w tym preferencje związane z przeciwdziałaniem COVID-19. Szereg przepisów w PIT posługuje się sfomułowaniem „przeciwdziałanie COVID-19, które należy rozumieć jako wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych choroby wywołanej wirusem. Przepisy te nie będą jednak obowiązywać w nieskończoność. Wprawdzie stan epidemii, na razie nie został odwołany, to jednak wydaje się, że jest do tego coraz bliżej. Które przepisy temporalne ustawy o PIT przestaną istnieć wraz z końcem epidemii?

Biznes i inwestycje zagraniczne w Polsce. Wsparcie dla firm w czasie COVID-19

Cyfrowa i zielona transformacja oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników to klucz do wzrostu inwestycji w polskiej gospodarce. Takie wnioski płyną z konferencji Europejskiego Banku Inwestycyjnego „Inwestycje jako akcelerator zmian”, w której 20 kwietnia 2022 r. uczestniczył wiceminister rozwoju i technologii Mariusz Jerzy Golecki. W dyskusji podkreślano także konieczność transformacji energetycznej polskiej gospodarki i jej energetyczne uniezależnienie od rosyjskich surowców. 61 proc. firm w Polsce otrzymało jakąś formę wsparcia finansowego w odpowiedzi na COVID-19; to nieco więcej niż średnia UE, która wyniosła 56 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).

Uchodźcy z Ukrainy a działalność gospodarcza w Polsce

Czy uchodźcy wojenni z Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce? Obowiązująca już specustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa przewiduje możliwość podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez osoby uciekające przed wojną na Ukrainie o ile mają obywatelstwo ukraińskie i uzyskają w Polsce nr PESEL.

Informacja o szczepieniu pracownika - czy pracodawca może jej wymagać?

W polskim systemie prawnym wciąż brakuje jednoznacznej podstawy prawnej umożliwiającej pracodawcy swobodne tzn. bez narażenia się na ryzyko jakiejkolwiek odpowiedzialności) pytanie pracowników czy kandydatów do pracy o to, czy są zaszczepieni (w zasadzie nie tylko w kierunku COVID-19, ale w ogóle). Oznacza to, że zadawanie pytania o szczepienie jest na ten moment obarczone ryzykiem, którego nie da się wyeliminować. Obszary ryzyka są przy tym dwa: kwestia ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa pracy – tłumaczy Anna Wiluś-Antoniuk, radca prawny w agencji zatrudnienia LeasingTeam Group – w obu przypadkach sytuacja prawna jest niejasna. Na szczęście zmiany przepisów wydają się możliwe w niedługiej przyszłości – nie brakuje bowiem zwolenników takich zmian.

Zwolnienie z cła i VAT przywozu sprzętu ochronnego i medycznego spoza UE

KE wydała 22 grudnia 2021 r. decyzję (UE) 2021/2313 (data publikacji 28 grudnia br.), która umożliwia dalsze stosowanie zwolnienia z należności celnych przywozowych i VAT przywozu m.in. do Polski towarów potrzebnych do zwalczania skutków epidemii COVID-19.

Ceny transferowe a COVID19. Zbiór dobrych praktyk

Departament Cen Transferowych i Wycen Ministerstwa Finansów poinformował o publikacji dokumentu „Wpływ Covid-19 na ceny transferowe. Zbiór dobrych praktyk” datowanego na 15 grudnia 2021 r. Dokument ten jest skierowany do podatników i administracji podatkowej. Zawiera rekomendacje w zakresie dobrych praktyk związanych z wybranymi obszarami cen transferowych, na które szczególnie duży wpływ miała, ma lub może mieć pandemia COVID-19. Zbiór dobrych praktyk uwzględnia rekomendacje Forum Cen Transferowych z 28 września 2021 r. dotyczące wpływu pandemii Covid-19 na ceny transferowe dla polskich podatników. Nie jest to interpretacja ogólna ani objaśnienia podatkowe w rozumieniu przepisów art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, zatem zastosowanie się do treści tego dokumentu nie ma dla podatników waloru ochronnego.

Pracodawca będzie mógł sprawdzić, czy pracownik jest zaszczepiony - projekt poselski

Szczepienia na COVID-19 pracowników. Do Sejmu trafi poselski projekt ustawy pozwalający pracodawcy na zweryfikowanie, czy pracownik jest zaszczepiony przeciwko COVID-19 – poinformował 17 listopada 2021 r. PAP poseł Czesław Hoc (PiS). Dodał, że będzie to projekt grupy posłów PiS.

Wzrost cen energii - skutki dla firm IT

Wzrost cen energii - skutki dla firm IT. Przyśpieszona cyfryzacja niefortunnie zbiegła się w czasie z transformacją energetyczną, wzrostem cen gazu oraz kosztów emisji CO2. Dla firm oznacza to w długofalowej perspektywie jedno: utrzymanie infrastruktury IT będzie coraz droższe, a długo odkładane inwestycje w zieloną energię staną się niezbędne.

Ceny transferowe a COVID-19: TP compliance

Ceny transferowe a COVID-19: TP compliance. W ostatnim artykule z cyklu poświęconego Rekomendacjom FCT podsumowujemy kwestie związane z tzw. TP compliance w odniesieniu do okresu obowiązywania pandemii COVID-19.

Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

Ceny transferowe a COVID-19 - APA. Kolejnym istotnym tematem, z jakim muszą zmierzyć się polscy podatnicy, to kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. Przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.

Rosną ceny energii elektrycznej i koszty przedsiębiorstw - spada konkurencyjność polskich firm

Ceny energii elektrycznej a koszty firm. Średnioważona cena energii elektrycznej we wrześniu była wyższa o ponad 20 proc. niż w sierpniu 2021 r. i o 91 proc. niż we wrześniu 2020 r. Wzrost cen energii uderzy w konkurencyjność polskich firm – wynika z opublikowanej w czwartek analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Ceny transferowe a COVID-19: alokacja strat i kosztów nadzwyczajnych, wsparcie antykryzysowe

Ceny transferowe a COVID-19. W kolejnym artykule w cyklu poświęconego Rekomendacjom FCT, przedstawiamy wnioski dotyczące straty i alokacji nadzwyczajnych kosztów, a także traktowania wsparcia kryzysowego.

Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu

Crowdsourcing można określić jako tzw. mądrość ludu czy wiedzę tłumu. Wbrew pozorom i anglojęzycznej nazwie, zjawisko to miało swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym już w XVIII wieku. Wtedy to brytyjski rząd ogłosił konkurs dla obywateli na opracowanie najlepszego sposobu określania dokładnej pozycji statku na morzu. Ustalono nagrodę w wys. 20 tys. funtów, a proporcjonalnie otrzymywał ją każdy, kto miał choćby minimalny udział w rozwiązanie problemu. To jedna z pierwszych sytuacji, w których pojawiła się idea crowdsourcingu. Jak wykorzystać ją we współczesnym biznesie?

Czy pracodawca może żądać od pracownika informacji o szczepieniu przeciw Covid-19?

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych zakazuje, co do zasady, przetwarzania danych dotyczących zdrowia. Jednak zakaz ten nie jest bezwzględny, a RODO przewiduje szereg wyjątków od niego. Jednym z nich jest wyjątek legalizujący przetwarzanie tych danych m.in. do celów profilaktyki zdrowotnej, medycyny pracy etc., przy czym ma się to odbywać w warunkach określonych w RODO – przekonują Mateusz Janion oraz Klaudia Jędrzejczyk, prawnicy z kancelarii Loewen Legal Hub.

Przerwa w działalności a ulga na zakup kasy online

Ulga na zakup kasy fiskalnej online. Czy podatnik, który przerwał prowadzenie działalności gospodarczej z powodu COVID-19 może skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej online?

Zatrudnianie cudzoziemców a koniec pandemii – jak szybko zmienią się przepisy?

Zatrudnianie cudzoziemców. Tarcza antykryzysowa automatycznie przedłużyła ważność wiz i pozwoleń na pracę dla obcokrajowców. Od momentu odwołania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego wrócą jednak poprzednie zasady. Dowiedz się, ile czasu zostanie na legalizację pracy i pobytu cudzoziemców w Polsce.

Moralność finansowa Polaków w czasie pandemii

Moralność finansowa Polaków. Praca na czarno, płacenie gotówką bez rachunku, aby uniknąć VAT oraz przepisywanie majątku na rodzinę, aby uciec przed wierzycielami – to zachowania, które na rynku finansowym spotykają się z największym społecznym przyzwoleniem – wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych pt. „Moralność Finansowa Polaków 2021”. To już szósta edycja tego unikalnego projektu badawczego, zrealizowana w partnerstwie z BIG InfoMonitor, Ikano Bank i Ultimo.

Dział podatkowy w firmie - 6 globalnych trendów

Dział podatkowy w firmie. Działy podatkowe mogą odegrać strategiczną rolę w procesie transformacji biznesowej. Zdaniem połowy liderów działów podatkowych pandemia zwiększyła produktywność pracowników. Na podstawie rozmów z liderami działów podatkowych, eksperci Deloitte wyróżnili sześć trendów, które będą definiować pracę specjalistów podatkowych i finansowych.

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Krajowa Administracja Skarbowa od początku epidemii COVID-19 wydała już około 90 tys. decyzji o przyznaniu ulg na łączną kwotę ok. 8,1 mld zł.

Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

Jak rząd powinien wspierać biznes. Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, wzywa polski rząd do podjęcia dalszych kroków w zakresie wspierania odbudowy gospodarczej w Polsce poprzez wdrażanie programów dla sektora MŚP w obszarze cyfryzacji i nowych technologii, wzmacnianie kluczowych zasobów Polski, takich jak wysoko wykwalifikowana pula talentów oraz wspieranie przedsiębiorstw w ich dążeniach do zrównoważonego rozwoju. Sugestie oraz rekomendacje dotyczące dalszego wsparcia przez polski rząd biznesu i rozwoju przemysłu zostały opracowane czerpiąc z szerokiego doświad¬czenia i dogłębnej, specjalistycznej wiedzy członków Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA w Polsce.

Amortyzacja środków trwałych w związku z COVID-19

Amortyzacja. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację podatkową dotyczącą amortyzacji środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Podatnik prosił o potwierdzenie, że ma prawo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu nabycia i wprowadzenia budynku produkcyjnego do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Przedsiębiorcy nie mogą pytać klientów, czy są zaszczepieni. Co z limitami w hotelach i restauracjach?

Pytanie klientów o zaszczepienie. Przedsiębiorcy prowadzący hotele czy restauracje nie mają podstawy prawnej, by pytać klientów o to, czy są zaszczepieni na COVID-19. – Z jednej strony rząd chce, żeby przedsiębiorcy przestrzegali limitów w hotelach czy restauracjach. Z drugiej strony nie decyduje się na stanowcze i odważne kroki, żeby te ograniczenia były przestrzegane – mówi Wojciech Klicki z Fundacji Panoptykon. Ułatwianie dostępu osobom zaszczepionym i ograniczanie niezaszczepionym rodzi też ryzyko pewnej dyskryminacji. Zdaniem eksperta to dobry moment, żeby rozpocząć szeroką debatę o granicach ograniczania praw i wolności obywatelskich ze względu na zdrowie publiczne.

Zwolnienia z VAT towarów i usług dystrybuowanych podczas pandemii

Zwolnienia z VAT. Rada UE zaaprobowała zmianę dyrektywy VAT wprowadzającą tymczasowe zwolnienia z podatku VAT w imporcie i niektórych dostawach. Dotyczy to towarów i usług udostępnianych bezpłatnie przez instytucje europejskie państwom członkowskim i obywatelom w czasach kryzysu powodowanego przez pandemię koronawirusa.

Loteria szczepionkowa - bez podatku od wygranych

Loteria szczepionkowa - wygrane bez podatku. Minister Finansów nie planuje obciążać podatkiem PIT wygranych w Loterii Narodowego Programu Szczepień. Projekt odpowiedniego rozporządzenia został opublikowany i przekazany do uzgodnień.

Ulgi i zwolnienia w podatku od nieruchomości do końca 2021 r.

Podatek od nieruchomości. Ustawodawca wydłużył terminy stosowania preferencji (tj. zwolnień, przedłużeń terminów płatności) w podatku od nieruchomości do końca 2021 r. Ustawa w tej sprawie weszła w życie 29 czerwca 2021 r.

Tarcza PFR 1.0 - ponad 42 mld zł umorzonych subwencji

Subwencje z Tarczy PFR. Z 61 mld zł udzielonych subwencji z Tarczy PFR 1.0 umorzymy firmom w sumie 42-45 mld zł, czyli o 4-6 mld zł więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk.

Wpływ pandemii na dochody firm w Polsce

Polscy przedsiębiorcy a pandemia. Kryzys wywołany przez COVID-19 obniżył dochody 6 na 10 firm w Polsce i zmniejszył lukę płatniczą. Takie wnioski płyną z raportu ”European Payment Report 2021”. Jak pandemia wpłynęła na biznes w Polsce?

Unijny Certyfikat Covid (tzw. paszport covidowy) można już dostać w Polsce

Unijny Certyfikat Covid. 1 czerwca 2021 r. Polska dołączyła do systemu Unijnych Certyfikatów Covid (UCC), które mają ułatwić podróżowanie po UE w czasie epidemii. Pełne uruchomienie systemu dla krajów Wspólnoty zaplanowane jest od 1 lipca. Najważniejsze informacje o tym rozwiązaniu będzie można znaleźć w języku polskim i angielskim na stronie www.gov.pl/certyfikat.

Odliczenie VAT a zakaz prowadzenia działalności podczas COVID-19

Zakaz prowadzenia działalności z powodu COVID-19 a VAT. W związku z epidemią koronawirusa rząd zakazuje prowadzenia niektórych rodzajów działalności gospodarczej. W konsekwencji przedsiębiorcy nie mogą otwierać swoich biznesów i nie osiągają przychodów. Często jednak podpisane umowy powodują konieczność ponoszenia różnych wydatków. Może pojawić się więc wątpliwość, czy w przypadku ponoszenia wydatków w czasie zamknięcia działalności gospodarczej, która nie wiadomo kiedy zostanie ponownie otwarta, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z dokonywanymi zakupami.

Podróże po UE z certyfikatem covidowym w mObywatel - już od wakacji

Podróże po UE z certyfikatem covidowym. Według planów od wakacji możliwe będzie swobodne podróżowanie po UE z certyfikatem covidowym w aplikacji mObywatel; testy, czy aplikacja sprawdzi się na wszystkich granicach, zaplanowano na koniec maja - powiedziała PAP pełnomocnik premiera ds. GovTech Justyna Orłowska.

Zmiana umowy w czasie COVID-19 – klauzula rebus sic stantibus

Zmiana umowy w czasie COVID-19. Kodeks cywilny zawiera instrument prawny (klauzulę) zwany z łac. rebus sic stantibus, który dopuszcza możliwość ingerencji sądu w treść zawartej umowy, gdy z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków wykonanie umowy (spełnienie świadczenia) byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy. Jak zastosować klauzulę rebus sic stantibus z powodów wywołanych pandemią COVID-19?

Tarcza PFR 1.0 - umorzone subwencje bez podatku

Tarcza Finansowa PFR 1.0. Firmy, którym Polski Fundusz Rozwoju umorzy subwencję, nie będą musiały płacić od umorzonej kwoty podatku – przyznał rząd w aktualizacji programu konwergencji. Zdaniem ekspertów nie trzeba też będzie korygować kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa o zasobach własnych UE - 770 mld zł dla Polski

Ustawa o zasobach własnych UE. 770 mld zł z nowego budżetu Unii Europejskiej trafi do Polski. Sejm przyjął ustawę o zasobach własnych UE.

Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje?

Pracownik po COVID-19. Pracodawcy starają się ograniczyć emisję wirusa SARS-CoV-2 poprzez umożliwienie osobom zatrudnionym wyboru pracy w formie zdalnej, zapewnienie maseczek i środków do dezynfekcji w miejscu pracy, czy zachowanie dystansu. W jaki sposób można jednak wspomóc pracowników, którzy przeszli infekcję i zmagają się z powikłaniami?

"Odmrożenie" gospodarki w maju - harmonogram [aktualizacja]

"Odmrożenie" gospodarki w maju. W połowie przyszłego tygodnia przedstawimy plan odmrażania gospodarki na maj. Będzie on kompleksowy. Będzie pokazywał w jakich terminach i pod jakimi warunkami będą otwierane poszczególne gałęzie - powiedział w piątek 23 kwietnia 2021 r. w Radiu Gdańsk rzecznik rządu Piotr Müller. Przygotowujemy bardzo szczegółowy harmonogram luzowania obostrzeń na maj; zostanie on zaprezentowany najprawdopodobniej w środę 28 kwietnia; oprócz edukacji w maju wróci działanie bardzo wielu sektorów i usług - poinformował w poniedziałek 26 kwietnia minister zdrowia Adam Niedzielski.

Jak opodatkować branże zarabiające na pandemii?

Podatek od zysków nadzwyczajnych, czyli opodatkowanie firm zarabiających podczas kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Jest to pomysł, który coraz częściej pojawia się w niemieckich mediach.

Wstrzymywanie zwrotu VAT z powodu COVID-19

Zwrot VAT a COVID-19. Urząd skarbowy przedłużył termin zwrotu spółce nadwyżki zapłaconego przez nią VAT. W uzasadnieniu powołał się m.in. na panującą pandemię koronawirusa, wpływającą na tok czynności weryfikacyjnych. Postanowienie to uchylił sąd, podnosząc, że organ w żaden sposób nie wyjaśnił, dlaczego i jak COVID-19 wpływa na spowolnienie kontroli podatkowej i czynności sprawdzających w spółce.

Zwolnienie z VAT dla towarów i usług dystrybuowanych przez UE

Zwolnienie z VAT podczas pandemii. Komisja Europejska zaproponowała w zwolnienie z podatku VAT towarów i usług udostępnianych przez instytucje europejskie państwom członkowskim i obywatelom w czasach kryzysu spowodowanego przez pandemię koronawirusa.

Fundusz Odbudowy. Nowe podatki i opłaty jako zasoby własne UE

Fundusz Odbudowy. W ramach porozumienia UE dotyczącego budżetu i funduszu Komisja zobowiązała się do przedstawienia propozycji nowych opłat i podatków, które mają być zasobami własnymi. Chodzi o graniczny podatek węglowy, opłatę cyfrową czy środki z systemu handlu emisjami CO2. Komisja ma zaproponować również dodatkowe nowe zasoby własne, które mogłyby obejmować podatek od transakcji finansowych oraz wkład finansowy związany z sektorem przedsiębiorstw.

REKLAMA