REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-administracja, E-firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wybrać system informatyczny, który obsługuje KSeF?

Skala zmian związanych z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur jest olbrzymia – proces wystawiania i odbierania faktur elektronicznych dotknie niemal każdego. KSeF jest systemem informatycznym, a zatem, by móc z niego skorzystać, należy mieć odpowiednie narzędzia IT służące do wystawiania i odbierania faktur. Nie wystarczy komputer (laptop, tablet, telefon) i podłączenie do Internetu – potrzebne jest jeszcze jedno z dopuszczonych przez Ministerstwo Finansów narzędzi autoryzacyjnych, np. token lub profil zaufany. Najprostszym sposobem komunikacji z KSeF jest udostępniona strona internetowa pozwalająca na zalogowanie się przez przeglądarkę www. Czy to jednak wystarczy, jeśli planujesz komunikację z KSeF w sposób zautomatyzowany i integrujący środowisko wewnętrzne swojej firmy?

Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria

Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur – lepiej przez aplikację webową czy API?

Nadchodzący w 2024 roku powszechny obowiązek wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF przyniesie duże zmiany dla wszystkich przedsiębiorców. Wiele firm zadaje sobie teraz pytanie, jak najlepiej komunikować się z rządową platformą? Można to bowiem robić na różne sposoby, w zależności od skali transmitowanych faktur. Już dziś warto rozważyć, które rozwiązanie będzie lepsze dla biznesu.

PIT-11 mailem do pracownika

Działy HR i rekruterzy w Polsce coraz chętniej korzystają z rozwiązań online, takich jak elektroniczny obieg dokumentów czy kwalifikowany podpis elektroniczny. Już teraz PIT-11 wielu pracowników otrzymuje drogą elektroniczną. Z kolei PIT-4R jest przyjmowany przez urzędy skarbowe wyłącznie w tej formie. Co jeszcze zmieniło się w sposobie działania działów HR? Jaki wpływ ma na to upowszechnienie kwalifikowanego e-podpisu?

Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

Profil zaufany. Od 17 czerwca 2021 r. w trakcie wideospotkania z urzędnikiem będzie można założyć tradycyjny, a nie tymczasowy profil zaufany (PZ) - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Ponadto od 17 czerwca wydane wcześniej tymczasowe PZ staną się "tradycyjnymi" profilami zaufanymi, ważnymi przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące).

Jak chronić dane firmy na pendrive'ach (przenośnych pamięciach USB)?

Ochrona danych. Po 25 latach od premiery oficjalnej specyfikacji USB 1.0, USB pozostaje kamieniem węgielnym w kategorii interfejsu sprzętu komputerowego – poczynając od serwerów, a kończąc na smartfonach. Przenośne pamięci USB zyskały ogromną popularność dzięki prostocie rozwiązania typu plug-and-play. Ta wygoda wiąże się z pewnym kompromisem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. Zabezpieczenia mogą przybrać różne formy: od wykorzystania gotowych do użycia urządzeń szyfrowanych sprzętowo, po bardziej rozbudowane i dopasowane do konkretnej firmy rozwiązania. Jak skutecznie zapewnić ochronę?

Szafy korespondencyjne w firmie - czym są, dlaczego warto je mieć?

Szafy korespondencyjne. Nowe technologie (a w szczególności digitalizacja i automatyzacja) usprawniają zarządzanie dokumentacją w biurze. Pomocne w bezpiecznym obiegu dokumentacji w firmie są np. szafy korespondencyjne - urządzenia, które działają jak paczkomaty.

Skrzynki do e-doręczeń - 1 GB dla każdego

Skrzynki do e-doręczeń. Trwają konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Cyfryzacji dotyczącego dostępności oraz pojemności skrzynek do e-doręczeń, które mają służyć elektronizacji kontaktów administracji z obywatelami. Chodzi o projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie gwarantowanych dostępności oraz pojemności skrzynek doręczeń, który udostępniono 2 marca 2021 r. na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego. Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zwartego w ustawie o doręczeniach elektronicznych. Resort cyfryzacji dał 10 dni na przesłanie uwag do projektu.

e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.

e-Urząd Skarbowy. Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchomiają internetowy e-Urząd Skarbowy (e-US) na podatki.gov.pl. W jednym miejscu będzie można szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku. Pierwszy pakiet e-usług jest dostępny od 1 lutego 2021 r. Kolejne funkcjonalności serwisu e-Urząd Skarbowy będą dodawane sukcesywnie do września 2022 r. Czym jest e-Urząd Skarbowy? Jakie usługi i funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego działają od 1 lutego 2021 r.? Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego?

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Czy wykorzystywanie sztucznej inteligencji przez fiskusa w kontroli lub postępowaniu jest legalne?

Wprowadzenie nowego JPKV7, który jest przede wszystkim narzędziem do automatycznego gromadzenia i przetwarzania danych i to jak zgodnie podkreślają eksperci nie tylko na potrzeby VAT prowokuje powrót pytania postawionego w tytule. Powrót, gdyż to pytanie pojawiło się po raz pierwszy gdy jedna z Izb Administracji Skarbowej rozpisała przetarg na oprogramowanie do namierzania „allegrowiczów” wykorzystane potem przez fiskusa z dużą skutecznością. Od tego czasu wzrosła liczba instrumentów w rękach skarbówki, które możemy zaliczyć do sztucznej inteligencji. Poniżej przedstawiam ich listę, jak i ocenę legalności ich wykorzystania.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych podpisana przez Prezydenta RP

27 listopada 2020 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Celem tej ustawy jest zapewnienie dominującego udziału elektronicznego obiegu dokumentów w administracji i obrocie gospodarczym. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań ułatwi i usprawni kontakt między podmiotami publicznymi, a podmiotami niepublicznymi, w szczególności poprzez zapewnienie możliwości korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektronicznych, który będzie wykorzystywany do korespondencji ze wszystkimi podmiotami korzystającymi z usługi, umożliwienie wysyłania i odbierania korespondencji z dowolnego miejsca, a także poprzez skrócenie czasu potrzebnego na doręczenia.

Okradanie internetowych kont bankowych przy użyciu funkcji pulpitu zdalnego

Rzecznik Finansowy ostrzegł 5 listopada 2020 r. przed oszustwami z użyciem funkcji zdalnego pulpitu, często wykorzystywanej obecnie m.in. do pracy zdalnej. Do Rzecznika Finansowego trafiają skargi od klientów, którym oszuści okradli internetowe konta bankowe korzystając z funkcji zdalnego pulpitu. Dzieje się to albo przy okazji oferowania możliwości „inwestycji” mającej przynieść krociowe zyski, albo pod pozorem kontaktu przedstawiciela banku czy biura maklerskiego. Rzecznik Finansowy apeluje o ostrożność i rozwagę jeśli znajdziemy się w podobnej sytuacji.

E-doręczenie skuteczne prawnie jak list polecony

7 października 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o doręczeniach elektronicznych, która ma umożliwić zdalny odbiór listów poleconych z poczty i pism z urzędów publicznych. E-doręczenia to narzędzie, które pozwala na przesłanie korespondencji i potwierdzenie odbioru elektronicznie za pomocą kilku kliknięć. Skutek prawny e-doręczenia będzie tożsamy z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego.To tylko jeden z przykładów postępującej cyfryzacji w administracji publicznej. Pandemia koronawirusa przyspieszyła ten proces. Jak podkreśla Justyna Orłowska, dyrektor Departamentu GovTech Polska w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wideokonferencje, podpis cyfrowy i różnego rodzaju e-usługi weszły już na dobre do urzędniczej rzeczywistości.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych (e-doręczenia) w administracji uchwalona przez Sejm

7 października 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o doręczeniach elektronicznych. Celem tej ustawy jest prosta i przejrzysta komunikacja elektroniczna między administracją a obywatelem.

Status podatnika bezgotówkowego w 2021 roku pozwoli na szybszy zwrot VAT

Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzeniem statusu podatnika bezgotówkowego, który uprawniałby do szybszego zwrotu VAT - projekt powinien być gotowy w pierwszych miesiącach 2021 roku - poinformował wiceminister finansów Jan Sarnowski podczas Cashless Congress.

Zarezerwuj wizytę w urzędzie skarbowym (online, telefonicznie lub osobiście)

Kolejne urzędy skarbowe wdrażają usługę „Rezerwacja wizyty w urzędzie skarbowym" opracowaną przez Izbę Administracji Skarbowej w Białymstoku. Ta usługa działa już w urzędach skarbowych województwa podlaskiego i wielkopolskiego. Do końca 2020 roku będzie można w ten sposób umówić się na wizytę w każdym urzędzie skarbowym w Polsce. Możliwość rezerwowania wizyt przez Internet ma przede wszystkim ułatwiać podatnikom załatwianie ich spraw. Dzięki wprowadzeniu zasady, że bezpośrednio w siedzibie urzędu obsługiwani są wyłącznie klienci umówieni, unika się kolejek co poprawia komfort obsługi, ale i bezpieczeństwo podatników. Aż 77 proc. pytanych o to podatników uważa, że wcześniejsza rezerwacja wizyty w urzędzie poprawia bezpieczeństwo związane z zagrożeniami COVID-19 oraz poprawia sprawność załatwienia sprawy w urzędzie skarbowym.

E-urząd skarbowy - trwają prace w Ministerstwie Finansów

Dzięki e-urzędowi skarbowemu będzie można załatwić wszystkie sprawy urzędowe z fiskusem sprzed swojego komputera, czy każdego innego urządzenia mobilnego podłączonego do internetu - powiedział PAP Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji.

Jakie wyzwania stawiają przed firmami nowe technologie

Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć firmy, jeżeli chodzi o nowoczesne rozwiązania technologiczne? Na jakie bariery prawne skarżą się przedsiębiorcy, którzy chcą wdrażać u siebie nowe innowacyjne rozwiązania?

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

Epidemia COVID-19 zmieniła zasięg korzystania z pracy zdalnej. Wiele firm w krótkim czasie musiało rozbudować swoje rozwiązania oferujące zdalny dostęp, by go umożliwić na taką skalę. Najczęściej stosowaną w tym celu technologią stał się VPN, uznawany za główną metodę uzyskiwania dostępu do firmowych aplikacji i danych spoza siedziby firmy. Jednak VPN nie jest rozwiązaniem wolnym od wad i nie powinien być używany do zapewnienia pracy zdalnej w długoterminowej perspektywie, dla szerokiej gamy pracowników.

Od 8 maja 2020 r. można odwiedzić urząd skarbowy w wyjątkowej sytuacji

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) informuje, że od 8 maja 2020 r. możliwa będzie wizyta w urzędach skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej przez 2 dni w tygodniu (w środy w godz. 9-15 i w piątki w godz. 9-13). Ale wizyta w urzędzie będzie mogła dotyczyć jedynie wyjątkowych sytuacji, w których nie można załatwić sprawy przez e-usługi.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

e-Urząd Skarbowy - harmonogram wprowadzania usług w I kw. 2020 r.

W najbliższych tygodniach, w pierwszym kwartale 2020 r. zostanie przedstawiony harmonogram wprowadzania usług w ramach projektu e-Urzędu Skarbowego - zapowiedział 16 stycznia 2020 r. w Senacie wiceminister finansów Jan Sarnowski.

e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

e-Urząd Skarbowy zapewni kompleksową obsługę podatnika online. Bez wychodzenia z domu będzie można sprawdzić stan rozliczeń podatkowych i ich historię, czy uzyskać informacje o mandatach i zapłacić je - mówi PAP pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. Pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT. Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r.

Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT

Czynności, polegające na świadczeniu usług umożliwiających udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych, nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, ale podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%. Usługi takie nie stanowią bowiem usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne.

Wynagrodzenia testerów oprogramowania

Coraz więcej ofert pracy w serwisach rekrutacyjnych, zarobki zbliżone do wynagrodzeń programistów, szybkie awanse z podwyżkami, a do tego wszystkiego - znacznie niższy próg wejścia do branży. Popyt na testerów oprogramowania (automatyzujących) jest tak duży, że firmy zatrudniają nawet osoby bez doświadczenia. Ile zarabia tester?

Klienci PKO BP z dostępem do e-administracji publicznej

PKO Bank Polski poinformował, że udostępnia klientom możliwość logowania się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów i haseł, używanych do internetowego portalu bankowego.

Trwają prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego

Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował, że prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego trwają - przede wszystkim w Ministerstwie Finansów, ale także w resorcie cyfryzacji - już od dłuższego czasu, choć nie zostały jeszcze ukonkretnione. Dochody z takiego podatku nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2020 r.

Elektroniczna korespondencja z urzędami - ustawa o e-doręczeniach od października 2020 r.

24 września 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Projekt zakłada wprowadzenie doręczenia elektronicznego, początkowo jako domyślnego, ale docelowo – jako podstawowego kanału wymiany korespondencji wymagającej potwierdzenia jej nadania lub odbioru. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Będzie to szybki i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami.

Twój e-PIT najpopularniejszą usługą e-administracji

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że możliwość składania przez internet deklaracji podatkowych (usługa Twój e-PIT) jest zdecydowanie najpopularniejszą e-usługą oferowaną przez administrację, zna ją 83 proc. zbadanych internautów.

Informatyzacja postępowań przed sądami administracyjnymi od 31 maja 2019 r.

31 maja 2019 r. weszły w życie przepisy wprowadzające informatyzację postępowań przed sądami administracyjnymi (zarówno przed NSA jak i wojewódzkimi sądami administracyjnymi). Nowe przepisy przewidują one m.in. możliwość wnoszenia pism procesowych nie tylko w postaci papierowej, ale również w formie dokumentu elektronicznego. "Podstawowym celem wskazanych regulacji jest umożliwienie stronom postępowania sądowo-administracyjnego komunikacji elektronicznej z sądem" - podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej w związku z nowymi przepisami.

"Podpisywarka" na Profilu Zaufanym - podpisz elektronicznie dokument składany do urzędu

Obywatel, który chce wysłać podpisany przez siebie dokument do urzędu może to zrobić elektronicznie – i nie chodzi tu wcale o popularne pismo ogólne. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe, proste rozwiązanie - "Podpisywarkę". Dzięki niemu można podpisać dokument Profilem Zaufanym, a później wysłać go choćby mailem. To ważna informacja np. dla organizacji takich jak np. stowarzyszenia, czy inne organizacje pozarządowe, które do końca marca, drogą elektroniczną powinny złożyć sprawozdania finansowe.

Dyrektor finansowy (CFO) a transformacja cyfrowa firm

Z globalnego badania firmy doradczej Accenture wynika, że dyrektorzy finansowi (CFO) oprócz zwykłych obowiązków dot. nadzorowania finansów pełnić będą kluczową rolę w cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Już aktualnie 76 proc. CFO ocenia, że rola i zakres ich obowiązków ulegają istotnym zmianom i coraz więcej czasu zajmuje im uczestnictwo w realizacji inwestycji cyfrowych w ich firmach.

E-urząd skarbowy za 4-5 lat

Budowa przyjaznego podatnikom e-urzędu skarbowego będzie ogromnym przedsięwzięciem - zajmie cztery, pięć lat, ale to cel resortu finansów – poinformowała we wtorek podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy minister finansów Teresa Czerwińska.

Listonosz z tabletem pomoże założyć Profil Zaufany

W placówkach Poczty Polskiej na terenie całego kraju (jest ich prawie 4,7 tys.) można zakładać Profil Zaufany, który pozwala załatwić większość spraw urzędowych przez internet. Profil zaufany będą mogli założyć także mieszkańcy tych miejscowości, które są wykluczone cyfrowo i do tej pory nie miały takiej możliwości. Poczta Polska pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi założenie profilu na tablecie, w który będzie wyposażony listonosz. Poczta Polska chce być pierwszym partnerem dla instytucji rządowych w rozwijaniu e-administracji i cyfrowych usług dla obywateli Polski.

Opodatkowanie CIT firm technologii cyfrowych

Państwa UE, OECD a także np. Stany Zjednoczone mają problem z efektywnym opodatkowaniem dochodów firm takich jak Facebook, Google i inne, które oferują swoje usługi cyfrowe przez internet de facto na całym świecie a mają siedzibę w jednym państwie. W gospodarce cyfrowej działalność może być prowadzona zdalnie, poza jurysdykcją podatkową, w której osiągane są zyski. Bardzo często nie ma bowiem znaczenia z jakiego miejsca świadczymy, np. e-usługi - mówi Agnieszka Wnuk, doradca podatkowy, starszy menedżer w Crido Taxand.

Tylko co 10. polska firma korzysta z Cloud Computing - niewiedza blokuje rozwój

Całkowita wartość dochodów globalnego rynku publicznej chmury obliczeniowej w 2020 roku może osiągnąć 411 mld dolarów, a w samym tylko 2017 około 260,2 mld. Dane dla Polski mówią o rynku wielkości 200 mln dolarów i dobrej dynamice wzrostu, ale jednocześnie GUS podaje, że zaledwie 10 proc. ogółu polskich firm korzysta z rozwiązań Cloud Computing. Największą barierą wciąż pozostaje niewiedza, bo ceny usług chmurowych tanieją z roku na rok.

Jak wybrać system ERP?

System ERP to rozwiązanie, które od lat sprawdza się w wielkich korporacjach. O jego zaletach przekonują się powoli także liczne średnie i niektóre małe firmy. Dlaczego software integrujący dane jest tak pożądany?

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Czy korzystanie z tzw. otwartego oprogramowania generuje przychód podatkowy w CIT?

Podatnicy, optymalizując koszty prowadzonej działalności, zamiast korzystać z odpłatnych programów komputerowych, pobierają darmowe otwarte oprogramowanie objęte licencją open source. Powyższe powoduje jednak wątpliwości, czy takie korzystanie z oprogramowania bez wynagrodzenia stanowi nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Polisy od cyberataków

Jak informuje Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych ostatnio coraz więcej klientów interesuje się ubezpieczeniem od cyberryzyka (tj. od skutków kradzieży lub wycieku danych, w tym danych osobowych). To zainteresowanie będzie rosło także wskutek zmian w prawie dotyczącym ochrony danych osobowych. Od 2018 roku bowiem wchodzi w życie nowe unijne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (...) - tzw. rozporządzenie GDPR, które nakłada nowe obowiązki na administratorów danych osobowych.

W ZUS więcej spraw załatwisz przez internet

Administrację czeka podobna rewolucja, co banki – tradycyjne placówki będą znikać, a e-usługi zdobywać coraz większą popularność – ocenia Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej. Liczba świadczonych e-usług nie jest jeszcze znacząca, ale stopniowo wzrasta. W ZUS wiele spraw można już załatwić przez internet. Zakład zapowiada jednak rozbudowę Platformy Usług Elektronicznych.

Zakładanie firmy przez telefon od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 roku można założyć własną firmę (działalność gospodarczą) przez telefon (pod numerem 801 055 088) z pomocą konsultanta.

Nowe zasady tworzenia kont na ePUAP

Nowi użytkownicy usług e-administracji wypełnią pojedynczy formularz elektroniczny o utworzenie konta na ePUAP, który będzie jednocześnie wnioskiem o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP.

E-deklaracje VAT obowiązkowe dla niektórych podatników już od 2017 roku

Ministerstwo Finansów w projekcie z 22 września 2016 r. tzw. dużej nowelizacji VAT zawarło m.in. wprowadzenie obowiązku składania deklaracji VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Powszechny obowiązek składania przez podatników deklaracji w formie elektronicznej zostanie wprowadzony od 1 stycznia 2018 r., ale w odniesieniu do części podatników taki obowiązek zostanie wprowadzony już od 1 stycznia 2017 r. Obowiązek ten dotyczyć będzie także informacji podsumowujących.

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

Cyberataki wymierzone w dyrektorów finansowych - jak się chronić?

Obecnie pracownicy odpowiedzialni za firmowe finanse są szczególnie narażeni na działania cyberprzestępców. Dyrektorzy finansowi (CFO) czy księgowi z uprawnieniami do wykonywania przelewów wysokich kwot stają się ofiarami ataków polegających na rozsyłaniu przez internetowych oszustów fałszywych biznesowych wiadomości e-mail (ang. Business Email Compromise, BEC). Mechanizm jest prosty - opiera się na wykorzystaniu zaufania i szacunku, jakim cieszą się osoby zajmujące najwyższe stanowiska w organizacji.

Nowoczesna archiwizacja dokumentów papierowych w firmie

Przedsiębiorcy, którzy posługują się w działalności dużą ilością dokumentów, doskonale zdają sobie sprawę z tego jak trudne jest zorganizowanie ich obiegu i jakie komplikacje mogą się pojawić podczas ich archiwizacji. A przecież niektóre dokumenty przedsiębiorcy mają obowiązek przechowywać nawet przez okres kilkudziesięciu lat. Jak dobrze zabezpieczyć ten obszar?

Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?

Jednolity Plik Kontrolny, który przedsiębiorcy (na początku ci najwięksi) muszą wdrożyć już od 1 lipca 2016 r., to kolejna już odsłona walki Ministerstwa Finansów o uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Zautomatyzuje wiele procesów związanych z kontrolą ksiąg podatkowych, oczyści rynek z firm stosujących nieuczciwe praktyki i - w założeniu - przyniesie fiskusowi wielomilionowe oszczędności. Niestety, dużym firmom na przygotowanie się do wymogów ustawodawcy, zostało bardzo mało czasu, a opieszałość - może drogo kosztować.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Platforma Usług Elektronicznych ZUS ułatwia funkcjonowanie większości firm. W szczególności tych przedsiębiorców, którzy startują w przetargach. PUE ZUS umożliwia szybkie uzyskanie zaświadczenia o braku zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne, czy łatwiejsze odzyskanie nadpłaconych składek ubezpieczeniowych.

REKLAMA