REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Optymalizacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Raportowanie schematów podatkowych od 2019 roku

Kiedy deklaracje podatkowe okazują się niewystarczającym źródłem informacji, a kontrole podatkowe zawodzą, rządzący szukają nowych rozwiązań w walce z oszustami podatkowymi. By zapobiec tzw. agresywnej optymalizacji, na doradców podatkowych nałożony zostanie kolejny obowiązek – raportowanie skarbówce schematów podatkowych.

Obowiązek przekazywania informacji o schematach podatkowych - stanowisko doradców podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych wyraża zdecydowany sprzeciw dotyczący ustawy wprowadzającej obowiązek raportowania schematów podatkowych oraz krytycznie odnosi się do sposobu procedowania ustawy. W ocenie samorządu, przyjęte przez ustawodawcę regulacje mogą istotnie naruszać wiele reguł konstytucyjnych, w tym tajemnicę zawodową doradców podatkowych.

Atrakcyjność biznesowa i podatkowa maltańskich spółek holdingowych

Charakterystykę i zalety (także dla polskich spółek i przedsiębiorców) systemu korporacyjno – podatkowego Malty, procedurę i sposoby zawiązywania spółek holdingowych na Malcie, zasady działania i procedury rozliczeń podatkowych tych spółek przybliża Krzysztof Majczyk, ekonomista, prawnik i doradca podatkowy.

Spółka na Malcie do obrotu kryptowalutami – korzyści podatkowe

Stawka opodatkowania dla spółek na Malcie oficjalnie wynosi 35-proc., jednak w przypadku firm zagranicznych, oferowany jest zwrot w wysokości 6/7, co oznacza, że realny poziom opodatkowania wynosi 5-proc. To zdecydowanie mniej niż w Unii Europejskiej. Założenie spółki na Malcie jest więc korzystne podatkowo, zwłaszcza dla firm zajmujących się obrotem kryprowalutami.

REKLAMA

E-faktury w zamówieniach publicznych od 18 kwietnia 2019 r.

23 października 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. 6 listopada 2018 r. sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju pozytywnie zaopiniowała we wtorek cztery poprawki senackie do ustawy o elektronicznym fakturowaniu. Poprawki mają charakter techniczno-redakcyjny. Ustawa ma wejść w życie 18 kwietnia 2019 r.

Powody stosowania podzielonej płatności przez przedsiębiorców

Znaczna cześć firm zdaje sobie sprawę z tego, że ich partnerzy biznesowi już stosują lub będą stosować metodę podzielonej płatności i dlatego same ją wybierają. Tym samym firmy, posiadające już niezbędną "infrastrukturę" do rozliczania split paymentu, w tym specjalny rachunek VAT, są przygotowane na wypadek, gdyby jej odbiorcy zażyczyli sobie takiego właśnie rozliczenia.

Wielka Brytania wprowadzi podatek od usług cyfrowych

Wielka Brytania chce wprowadzić podatek od usług cyfrowych do 2020 r. Podatek będzie skierowany przeciwko optymalizacji podatkowej stosowanej przede wszystkim przez amerykańskich gigantów technologicznych, takich jak Google, Amazon czy Facebook. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje również Hiszpania.

Faktury za usługi wykonywane za granicą w JPK_VAT

Podatnicy mają wątpliwości czy w JPK_VAT powinny być wykazywane faktury dokumentujące sprzedaż usług, dla których miejscem świadczenia jest kraj siedziby nabywcy - czyli terytorium kraju UE albo terytorium kraju trzeciego. Problem wyjaśniło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Informowanie o schematach podatkowych od 2019 r.

Zmiany w Ordynacji podatkowej, planowane na rok 2019, przewidują obowiązek przekazywania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych. Obowiązkiem tym zostaną objęte osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w szczególności doradcy podatkowi, adwokaci, radcy prawni, pracownicy banku lub innej instytucji finansowej doradzającej klientom. Za brak informacji o schematach podatkowych będą groziły wysokie kary finansowe.

Ustawa wprowadzająca exit tax od 2019 r. przyjęta przez Sejm

Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą exit tax, czyli podatek od osób przenoszących za granicę swoje przedsiębiorstwa i prywatny majątek. Firma przenosząca się za granicę zapłaci 19 proc. wartości, a osoba fizyczna, rozliczająca się według PIT, 3 proc. (gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku) lub 19 proc. aktywów finansowych powyżej 4 mln zł. Exit tax ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Czy faktura może stanowić dowód zawarcia umowy

Faktura VAT jest powszechnie przyjętym dokumentem rozliczeniowym, który umożliwia podjęcie czynności zmierzających do spełnienia świadczenia. Jako dokument rozrachunkowy nie stanowi dowodu wykonania umowy, dowodzi jedynie, że jej wystawca złożył oświadczenie o treści w niej zawartej.

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

W obrocie fakturowym zdarzają się błędy w nazwach (firmach) podatników. W szczególności z uwagi np. na ograniczenia programów do fakturowania (limity znaków), zbyt długie nazwy są na fakturach skracane w sposób odmienny od skrótów zgodnych z prawem, czy podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R. Powstają w związku z tym wątpliwości czy tego typu błędy trzeba korygować i czy mają wpływ na prawo do odliczenia VAT.

Split payment - zapłata części kwoty podatku VAT

Mechanizm podzielonej płatności, który funkcjonuje od niedawna, nie jest na razie obligatoryjny, ale już część firm zaczęła go stosować. Jak stosować go prawidłowo? Jednym z problemów praktycznych przy split payment jest kwestia dotycząca zapłaty części kwoty podatku VAT wynikającej z faktury.

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług

Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?

Ulga na złe długi w CIT i PIT od 2020 r.

Wprowadzenie ulgi na złe długi w CIT i PIT, podobnie jak ma to miejsce w przypadku VAT - takie rozwiązanie zawiera projekt nowelizacji prawa dotyczący ograniczenia zatorów płatniczych. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. W projekcie przewidziano także krótsze terminy płatności, publikowanie informacji o praktykach płatniczych i terminach zapłaty przez największe firmy, a także szybką ścieżkę do nakazu zapłaty. Projekt trafił do konsultacji.

JPK na żądanie - dokumentacja w formie papierowej i elektroniczna ewidencja VAT

Począwszy od stycznia 2018 roku, wszyscy przedsiębiorcy muszą już co miesiąc składać plik JPK VAT. Z kolei od lipca urzędy skarbowe mogą żądać plików JPK, które nie dotyczą VAT, ale zawierają np. dane o fakturach (JPK FA), księgach podatkowych (JPK KR/PKPiR), wyciągach bankowych (JPK WB) czy stanach magazynowych (JPK MAG). Wciąż jednak pojawiają się pytania, co zrobić w sytuacji, w której firma prowadzi dokumentację w formie papierowej. Czy wtedy przedsiębiorca również zobligowany jest do przygotowania plików JPK?

Niedozwolone optymalizacje podatkowe, czyli które transakcje są na czarnej liście MF (raport Mariański Group)

Publikujemy raport przygotowany przez Mariański Group, w którym w sposób chronologiczny, omówione zostały ostrzeżenia oraz komunikaty Ministerstwa Finansów dotyczące stosowania klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania w odniesieniu do poszczególnych, popularnych schematów optymalizacyjnych. W raporcie znalazła się także jedyna wydana dotąd opinia zabezpieczająca i przypadki odmów wydania takich opinii.

Jak zaksięgować odnalezioną fakturę kosztową

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.

Możliwość przyjęcia not korygujących od kontrahentów spółki przejmowanej

Jeżeli po przejęciu spółki, spółka przejmująca błędnie wystawi faktury na dane spółki przejmowanej, ma prawo przyjąć noty korygujące od kontrahentów, o ile nie zmieniają podmiotu umowy.

Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą?

Przy wystawianiu faktur bardzo często zdarzają się pomyłki, które koniecznie należy skorygować. Do skorygowania tych błędów służą dodatkowe faktury korygujące lub noty korygujące. Oba rodzaje dokumentów korygujących należy poprawnie rozróżniać.

Zmiany w PIT, CIT i nowy podatek (exit tax) od 2019 r.

Ministerstwo Finansów proponuje rewolucyjne zmiany w podatkach już od 1 stycznia 2019 r. Zmiany obejmą m.in. podatki dochodowe (PIT i CIT). Ma zostać wprowadzony nowy podatek od wyprowadzki z Polski (exit tax), obowiązek informowania fiskusa o optymalizacjach, podatek od bitcoinów, a także nowe reguły dotyczące samochodów osobowych wykorzystywanych w biznesie.

Księgowanie faktury zaliczkowej

Bardzo popularną praktyką rozliczania rozrachunków jest zapłata w formie zaliczki. Jest to powszechna metoda, która polega na dokonaniu częściowej zapłaty z góry za złożone zamówienie przyszłych usług lub dostaw.

Modzelewski: Ustalenia komisji śledczej w sprawie VAT i akcyzy będą szokiem dla opinii publicznej

Podatki od lat są międzynarodowym biznesem, który operuje kwotami liczonymi w setkach miliardów dolarów – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Tajemnica zawodowa nie pozwala doradcy podatkowemu donosić na klienta

Doradca nie będzie informować administracji skarbowej o optymalizacjach, jeśli klient nie zwolni go z tajemnicy zawodowej. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał donieść na samego siebie. Do tej pory Ministerstwo Finansów nie chciało wprost powiedzieć, że tajemnica zawodowa ochroni przed informowaniem o schematach optymalizacyjnych. Teraz przyznało to wprost w piśmie m.in. do doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych i biegłych rewidentów.

Jakie sankcje grożą za fałszowanie faktur

W marcu bieżącego roku prokuratorzy otrzymali wytyczne: żądać surowych kar za przestępstwa gospodarcze i finansowe. Następnie Ministerstwo Sprawiedliwości ogłosiło program reform, który jeszcze bardziej zaostrza sankcje grożące za przestępstwa gospodarcze. Fałszerze faktur narażający budżet państwa na uszczuplenie znacznej wartości mają być karani podobnie jak gwałciciele i zabójcy.

Delaware - amerykański raj podatkowy

Coraz więcej nowych firm (startupów) myślących o globalnym rozwoju wybiera założenie spółki w stanie Delaware (USA) - miejscu, w którym znajduje się blisko 50-proc. amerykańskich korporacji i prawie połowa wszystkich amerykańskich spółek giełdowych. Ten amerykański stan zapewnia korzystne przepisy i spore możliwości optymalizacji podatkowej.

Nowy doradca podatkowy – z szerszymi kompetencjami i po aplikacji

Krajowa Rada Doradców Podatkowych dokonała rewizji obecnie obowiązujących przepisów ustawy o doradztwie podatkowym, w efekcie czego powstał daleko idący i ambitny projekt nowelizacji tej ustawy, który w połowie czerwca został skierowany do Ministerstwa Finansów. O propozycjach zmian w doradztwie podatkowym rozmawiamy z prof. Adamem Mariańskim, przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT

Wysłanie przez wystawcę faktury w pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę, który wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, spełnia przesłanki do uznania, że nastąpiło wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenie jest tu okoliczność, że faktura wysyłana jest w imieniu wystawcy (franczyzobiorcy) przez franczyzodawcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej faktur elektronicznych.

Wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży - rozliczenie PIT i VAT

Zgodnie z przepisami, w większości przypadków sprzedawca może wystawić fakturę do 30 dni przed dokonaniem sprzedaży. Jak w takiej sytuacji należy rozliczyć podatki?

Czy konieczna jest zgoda na przetwarzanie danych do wystawienia faktury

Zgodnie z przepisami rozporządzenia RODO przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem m.in. w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, a także wtedy gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Jak w związku tym wygląda kwestia przetwarzania danych na potrzeby wystawienia faktury?

Obowiązek raportowania informacji o uzgodnieniach transgranicznych

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pierwszy obowiązek przekazania informacji o uzgodnieniach transgranicznych będzie dotyczyć uzgodnień wprowadzanych od 25 czerwca 2018 r. Informacje przekażą przede wszystkim doradcy podatkowi, radcy prawni i pracownicy instytucji finansowych, którzy zajmują się wdrażaniem takich uzgodnień.

Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu

W działalności gospodarczej często zdarzają się pomyłki podczas wystawiania faktur. Przyczyny występowania pomyłek mogą być różne, np. błąd w cenie, ilości towarów, zastosowanie nieprawidłowej stawki podatku VAT. W niniejszym artykule omówiony zostanie sposób rozliczenia faktur korygujących w sytuacji gdy przedsiębiorca błędnie zastosuje do wystawionej faktury mechanizm odwrotnego obciążenia zamiast podstawowej 23 % stawki podatku VAT.

Udzielasz rabatu - musisz skorygować fakturę

Firmy, które udzielają rabatów z tytułu wcześniejszej płatności, nie uciekną przed obowiązkową korektą faktur – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd kasacyjny potwierdził stanowisko fiskusa, że w takiej sytuacji faktura musi zostać wystawiona na pełną kwotę sprzedaży, a po rabacie skorygowana in minus (wyrok NSA z 30 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 325/16).

Wystawianie faktur, ewidencja VAT i wysyłanie JPK_FA w aplikacji e-mikrofirma

Podatnicy będą mogli za pomocą darmowej aplikacji e-mikrofirma, udostępnianej przez Ministerstwo Finansów, wystawiać faktury, sporządzać ewidencje VAT oraz tworzyć i wysyłać JPK_FA do urzędu skarbowego - mówi Przemysław Krawczyk, dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w Ministerstwie Finansów w rozmowie z DGP.

Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych - opinia BCC

Business Centre Club pozytywnie ocenia projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Celem regulacji jest ograniczenie lub usunięcie barier występujących w obrocie transgranicznym, w szczególności wynikających z jednoczesnego współwystępowania niejednolitych i niekompatybilnych wymogów prawnych oraz przepisów technicznych dotyczących możliwości fakturowania elektronicznego.

Faktury dokumentujące fikcyjne transakcje na celowniku fiskusa

Fiskus chce zmierzyć się z procederem wystawiania pustych faktur. W tym celu zamierza kupować faktury dokumentujące fikcyjne transakcje, czyli w praktyce brać czynny udział w nielegalnym obrocie. Jakie mogą być konsekwencje balansowania na granicy nakłaniania przedsiębiorców do popełnienia przestępstwa?

Zmiany ograniczające dostępność interpretacji indywidualnych

Zdaniem pracodawców zawarte w projekcie Ordynacji podatkowej zmiany ograniczą dostępność interpretacji indywidualnych, które służą zabezpieczeniu się podatników przed ryzykiem podatkowym wynikającym ze skomplikowanych i niejasnych przepisów. Uważają, że są one zbyt daleko idące i doprowadzą do likwidacji jednego z najważniejszych narzędzi służących ochronie podatników.

Doradcy podatkowi chcą ustalenia granic dozwolonej optymalizacji

Doradcy podatkowi chcą mieć aktywny udział w tworzeniu dobrego, jasnego prawa dla przedsiębiorców, dlatego m.ni. postulują określenie granic dozwolonej optymalizacji, aby poprawić bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. – Planujemy przeprowadzić konsultacje w zakresie granic optymalizacji po to, żeby wydać wytyczne w tej kwestii – zapowiada Ministerstwo Finansów, wsłuchując się w głos samorządu doradców podatkowych.

Przeniesienie siedziby spółki za granicę – korzyści podatkowe

Przedsiębiorcy zwykle chcą unikać zainteresowania ze strony organów podatkowych, bo skutkować ono może wszczęciem postępowań podatkowych czy kontroli skarbowych. Jednym ze sposobów na to, by nie zostać wziętym na celownik przez fiskusa, jest anonimizacja biznesu, np. poprzez przeniesienie siedziby spółki za granicę.

Wystawienie pustej faktury jako oszustwo procesowe

W przypadku wydania nakazu zapłaty na podstawie faktury, która nie dokumentuje rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (czyli pustej faktury), osoba ją wystawiająca może dopuścić się popełnienia tzw. „oszustwa procesowego”.

Rozliczenie VAT w przypadku faktury wystawionej przedwcześnie

Niejednokrotnie podatnicy jeszcze przed dostawą towarów lub wyświadczaniem usług wystawiają faktury. Zdarza się także, że umówione wynagrodzenie dotyczące planowanego świadczenia nie zostaje uiszczone w terminie wskazanym na uprzednio wystawionej fakturze. Takie przypadki mogą wpływać na uznanie danej faktury jako wystawionej przedwcześnie, a tym samym z naruszeniem ustawy o VAT.

Zakładanie i opodatkowanie spółek na Gibraltarze

W dniu 29 marca 2019 r. Wielka Brytania wyjdzie z Unii Europejskiej. Brexit obejmie swym zasięgiem również Gibraltar, który jest terytorium zależnym korony brytyjskiej. Czy dla zakładanych tak chętnie spółek będzie to miało jakiekolwiek znaczenie? Czy ulegną zmianie zasady opodatkowania?

Ulgi podatkowe dla spółek w Irlandii

Irlandia od wielu lat stwarza niezwykle przyjazne warunki do prowadzenia biznesu. Właścicieli firm kusi niski podatek korporacyjny CIT w wysokości 12,5%, ale to nie jedyna zachęta dla przedsiębiorców do otwierania działalności w Irlandii. Władze “Zielonej Wyspy” kuszą młode firmy dodatkowymi ulgami podatkowymi obowiązującymi nawet przez 3 lata od rozpoczęcia działalności. Przeanalizujemy w dzisiejszym artykule przywileje podatkowe dla firm w Irlandii.

Uszczelnienie VAT - likwidacja patologii z paragonami i elektroniką

Kończymy tworzenie narzędzi uszczelniających VAT. W ostatnim kroku odejdziemy od trzech rejestrów podatników na rzecz jednego. Będą w nim zintegrowane informacje dotyczące rachunku bankowego, zarejestrowania, wyrejestrowania i statusu podatnika - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze?

Madera, która jest jednym z regionów Portugalii, zachęca do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Jakie są tam aktualne możliwości uzyskania rezydencji podatkowej?

Nie będzie likwidacji faktur papierowych

Ministerstwo Finansów ani Ministerstwo Cyfryzacji nie prowadzą prac nad likwidacją papierowych faktur. Likwidacja możliwości posługiwania się papierowymi fakturami naruszałaby przepisy unijnej dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej VAT. Takiej odpowiedzi udzielił 23 marca 2018 r. Minister Finansów na interpelację poselską.

Faktura z błędną nazwą odbiorcy w JPK_VAT

Dostawca wystawił fakturę z błędną nazwą odbiorcy. Czy powinien wykazać taką fakturę w JPK_VAT? Jak powinien postąpić kupujący, w sytuacji gdy ustali, że sprzedawca popełnił błąd i na fakturze wpisał błędną nazwę nabywcy. Czy nabywca może wykazać taką fakturę w swoim JPK_VAT?

Dyrektywa o obowiązku raportowania schematów podatkowych nie zobowiązuje do zniesienia tajemnicy zawodowej doradców podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych dementuje niektóre doniesienia medialne o nałożeniu na doradców podatkowych obowiązku informowania o transakcjach swoich klientów i podtrzymuje swoje stanowisko w zakresie poszanowania tajemnicy zawodowej przy implementacji dyrektywy unijnej do krajowego porządku prawnego.

Spółka na Cyprze – stawka podatku CIT tylko 12,5%

Cypr należy do Unii Europejskiej, a zatem spółka opodatkowująca w całości swoje dochody na jego terytorium spełni przesłankę wyłączającą objęcie 19% podatkiem w Polsce. Zyski cypryjskiej spółki według tamtejszego prawa będą podlegać 12,5% stawce podatku dochodowego, czyli jednej z najniższych stawek podatku CIT w całej Unii Europejskiej.

REKLAMA