REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kara umowna, Ulga na złe długi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

Czy kasowy PIT będzie korzystny dla przedsiębiorców?

Kasowy PIT dla przedsiębiorców to jednak z propozycji wyborczych, teraz już potwierdzona w exposé premier Donald Tusk. Wdrożenie tego nowego rozwiązania przyniosłoby zmiany dla przedsiębiorców, którzy płaciliby podatek dochodowy dopiero po otrzymaniu środków z tytułu opłaconej faktury, a nie w momencie jej wystawienia.

Kumulacja kar umownych – kiedy jest możliwa

Kary umowne są jednym ze sposobów zabezpieczenia należytego wykonania obowiązków umownych. Prócz roli zabezpieczającej pełnią także rolę stymulującą dłużnika do realizacji umowy. W umowach często spotyka się zastrzeżenie kar umownych z różnych tytułów, na przykład kara umowna za nieterminowe wykonanie umowy czy kara umowna za odstąpienia (rozwiązanie) umowy z przyczyn leżących po jednej ze stron umowy. Wiele osób nie zastanawia się czy prawnie możliwym i skutecznym jest sumowanie (kumulowanie) kar umownych z różnych tytułów. 

Ulga na złe długi w VAT, CIT i PIT

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą co jakiś czas spotyka się z sytuacją, w której jeden z kontrahentów nie zapłacił za jedną z wystawionych faktur sprzedażowych. Sytuacja ta oprócz naturalnych problemów takich jak komplikacje z ściągnięciem należności od dłużnika , straty materialne/finansowe itd. Tworzy jeszcze jeden problem, jakim jest podatek VAT, który został już ujęty w deklaracji JPK VAT oraz zapłacony za fakturę, od której de facto nie otrzymaliśmy i prawdopodobnie nie otrzymamy zapłaty.

Mam dłużnika – jakie warunki ulgi na złe długi?

Niezależnie od tego czy dłużnicy płacą, czy nie płacą za faktury, przedsiębiorca ma obowiązek uiszczenia należnych podatków - dochodowego i VAT. Ulga na złe długi jest korzystnym mechanizmem umożliwiającym odzyskanie podatku dochodowego i podatku VAT od niezapłaconych faktur.

Ulga na złe długi w podatku VAT – termin na skorzystanie z ulgi

W jakim terminie podatnik może skorzystać z ulgi na złe długi w podatku VAT?

Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy a VAT

Uiszczana przez abonenta kwota pieniężna, określana jako roszczenie z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, stanowi w istocie wynagrodzenie za świadczenie usług. Dlatego jej zapłata powinna być rozliczona w VAT. Takie stanowisko zajął w styczniu 2023 r. Szef KAS, zmieniając kilka interpretacji na ten temat uznających to dotychczas świadczenie za odszkodowanie niepodlegające VAT.

Ulga na złe długi w PIT, CIT i VAT. Niezapłacone faktury bez podatku

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że podatnik, który nie otrzymał od swojego kontrahenta zapłaty za fakturę, może skorzystać z ulgi na złe długi. Ulga na złe długi obowiązuje w PIT i CIT a także w VAT. Ta preferencja podatkowa jest równoznaczna z brakiem konieczności płacenia podatku od niezapłaconych faktur.

Ulga za złe długi w VAT - jak skorzystać?

Ulga za złe długi w VAT to mechanizm prawny, który pozwala przedsiębiorcom na odliczenie podatku od towarów i usług (VAT) związanego z niezapłaconymi fakturami. Jest to szczególnie istotne dla firm, które mają problemy z odzyskiwaniem należności od swoich kontrahentów.

Ulga na złe długi w VAT - spory podatników z organami podatkowymi

Trwają spory sądowe między podatnikami a organami podatkowymi dot. ulgi na złe długi w VAT, stanowiące pokłosie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-335/19. Organy podatkowe niekoniecznie bowiem akceptują w praktyce wynikające z ww. wyroku, korzystne dla podatników skutki.

Uproszczenia w uldze na złe długi od 2023 r.

Ulga na złe długi od 2023 roku zostanie uproszczona. Na czym polegają zmiany? Jak przygotować się do nowych przepisów?

Jak zabezpieczyć się w umowie przed nieuczciwym kontrahentem i brakiem zapłaty?

Czego unikać a na co zwrócić szczególną uwagę podczas zawierania umowy? Jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym kontrahentem oraz jakie środki zaradcze mogą zostać wdrożone w przypadku braku zapłaty należności?

Kary umowne a PIT

Kary umowne, w odróżnieniu od odszkodowań, stanowią przychód z innych źródeł i są objęte PIT. Przekonał się o tym podatnik, którego sprawa zakończyła się ostatecznie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie (wyrok NSA z dnia 29 marca 2022 r. sygn. II FSK 1822/19).

Czy przysługuje ulga na złe długi od faktury za wadliwy towar?

PYTANIE o ulgę na złe długi

Ulga na złe długi w 2022 roku. Nie każda należność objęta ulgą w VAT skorzysta z ulgi w PIT lub CIT

Od października 2021 roku zmieniły się zasady rozliczania podatkowej ulgi na złe długi. Możliwe stało się np. zmniejszenie podatku VAT należnego od sprzedaży na rzecz konsumentów. Ale ułatwienia w stosowaniu ulgi na złe długi w VAT, wprowadzone w ramach pakietu SLIM VAT 2, mogą dla wielu podatników PIT i CIT okazać się niekorzystne. Bowiem nie każda należność objęta ulgą na złe długi w VAT, może skorzystać z ulgi na złe długi w PIT lub CIT.

SLIM VAT 2 - jak rozliczać ulgę na złe długi?

SLIM VAT 2 - ulga na złe długi. Jak rozliczać ulgę na złe długi po wprowadzeniu pakietu SLIM VAT 2?

SLIM VAT 2 - zmiany w uldze na złe długi

Ulga na złe długi. Pakiet SLIM VAT 2 zaczął obowiązywać od 1 października 2021 r. Jedną z istotniejszych zmian przewidzianych w nowych przepisach jest uproszczenie stosowania ulgi na złe długi. Jest to bezpośredni skutek wyroku TSUE z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19. Na wstępie należy zaznaczyć, że pomimo kilku pozytywnych rozwiązań przewidzianych w SLIM VAT 2, to jednak pakiet ten nie implementuje w pełni wyroku TSUE.

Ulga na złe długi a cesja wierzytelności

Ulga na złe długi. Przepisy dotyczące ulgi na złe długi funkcjonują już od dawna w ustawie o VAT, jednak w dalszym ciągu budzą szereg wątpliwości i sporów pomiędzy podatnikami a fiskusem. Jedną z osi takich sporów była do niedawna kwestia możliwości skorzystania z ulgi na złe długi w kontekście cesji wierzytelności.

SLIM VAT 2. Zmiany w korzystaniu z ulgi na złe długi

SLIM VAT 2. Z dniem 1 października 2021 r. weszły w życie ważne zmiany w przepisach art. 89a ustawy o VAT określających ulgę na złe długi. Zmiany te w większości są konsekwencją wyroku TSUE z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19.

Ulga na złe długi - zmiany od 1 października 2021 r.

Ulga na złe długi. W ramach pakietu SLIM VAT 2 ustawodawca wprowadza zmiany dotyczące warunków korzystania z ulgi na złe długi. Wydłużeniu ulegnie również termin na skorzystanie z ulgi. Jakie dokładnie zmiany pojawią się w ustawie o VAT od 1 października 2021 r.?

Pakiet SLIM VAT 2 z podpisem prezydenta

SLIM VAT 2. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – poinformowała kancelaria prezydenta. Jej podstawowym celem było wprowadzenie tzw. pakietu SLIM VAT 2, upraszczającego rozliczanie tego podatku.

Korekta VAT w ramach ulgi na złe długi po wyroku TSUE – jak to zrobić?

Korekta VAT w ramach ulgi na złe długi. Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować warunków ustawowych. Od 1 października 2021 r. w ramach pakietu SLIM VAT 2 zostaną wprowadzone zmiany w tym zakresie.

SLIM VAT 2 od 1 października 2021 r. Co się zmieni?

SLIM VAT 2. Ustawa nowelizująca ustawę o VAT oraz Prawo bankowe, wprowadzająca tzw. pakiet SLIM VAT 2 została uchwalona przez Sejm i skierowana do dalszych prac w Senacie. Zmiany mają wejść w życie 1 października 2021 r.

Dodatkowe prace a opodatkowanie VAT kar umownych

VAT od kar umownych - dodatkowe prace. W trakcie realizacji projektu budowlanego mogą wystąpić nowe okoliczności, takie jak np. problemy z gruntem czy wady dokumentacji projektowej. Może to spowodować konieczność podjęcia dodatkowych prac, a tym samym poniesienia dodatkowych kosztów przez wykonawcę, które powinny obciążać zamawiającego. Strony umowy budowlanej muszą ustalić, czy taka kara umowna podlega, czy nie podlega opodatkowaniu VAT.

VAT od kar umownych - przesłanki opodatkowania w wyrokach TSUE

VAT od kar umownych. Żaden przepis Dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (ani też zresztą żaden przepis polskiej ustawy o VAT) nie reguluje bezpośrednio kwestii opodatkowania VAT kar umownych ani odszkodowań. Dlatego kluczową rolę odgrywa w tym przypadku orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE.

SLIM VAT 2. Ulga na złe długi

SLIM VAT 2. Ustawodawca zmniejszy ilość stawianych warunków dla możliwości skorzystania z ulgi na złe długi, poszerzy jej zakres i wydłuży termin na skorzystanie z ulgi. Jakie dokładnie zmiany pojawią się w ustawie o VAT?

Czy kara umowna wypłacona przez dłużnika solidarnego jest kosztem?

Kara umowna wypłacona przez dłużnika solidarnego stanowi jego koszt uzyskania przychodu. Przedsiębiorca wygrał w NSA spór z fiskusem w tej sprawie.

Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?

Ministerstwo Finansów przewiduje, że drugi pakiet usprawniający rozliczenia podatku VAT wejdą w życie 1 października 2021 roku. Pierwszy pakiet zmian obowiązuję od początku 2021 roku i został wprowadzony w celu uproszczenia rozliczeń podatku VAT. SLIM VAT (czyli Simple, Local and Modern VAT) miał być odpowiedzią rządu na postulaty rynku.

Kary umowne i rekompensaty - opodatkowanie VAT

Kary umowne i rekompensaty a VAT. Kwalifikacja kar umownych i rekompensat budzi problemy interpretacyjne. Opłaty te, stosowane z reguły w przypadku niewłaściwego wykonania zobowiązań, mają bowiem bardzo różny charakter. Dla ustalenia, czy dana czynność podlega opodatkowaniu, konieczne jest rozstrzygnięcie kwestii ekwiwalentności realizowanego świadczenia. Zawsze trzeba ustalić, czy płacący karę otrzymał coś w zamian. Nie wystarczy nazwanie płatności karą, aby nie trzeba było naliczać VAT. Stwierdzenie, czy zapłata kary umownej lub rekompensaty podlega opodatkowaniu VAT, wymaga przede wszystkim zbadania, czy ta konkretna zapłata może być uznana za płatność za dostawę towarów bądź świadczenie usług w rozumieniu ustawowym.

Kiedy możliwe jest miarkowanie kary umownej?

Miarkowanie kary umownej. W obrocie gospodarczym istnieje możliwość sądowego obniżenia wysokości kary umownej, czyli miarkowania kary umownej. Jakie są przesłanki miarkowania kary umownej?

Ulga na złe długi - jak odzyskać VAT za niezapłacone faktury?

Ulga na złe długi. Polski podatnik odzyska VAT za niezapłacone faktury? Zapadł ważny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE.

Wykładnia rozszerzająca na niekorzyść podatnika

Wykładnia rozszerzająca na niekorzyść podatnika jest niedopuszczalna - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy. Sprawa rozpatrywana przez sąd dotyczyła przepisu ustawy o CIT w zakresie możliwości zaliczenia kary umownej do kosztów uzyskania przychodu.

Ulga na złe długi spółki komandytowej - jak odliczyć?

Ulga na złe długi spółki komandytowej. Czy ulgę na złe długi powinien odliczyć wspólnik spółki komandytowej, czy może sama spółka?

Wierzytelności nieściągalne na gruncie PIT, CIT i VAT

Wierzytelności nieściągalne. Jakie są warunki uznania wierzytelności za nieściągalne w zakresie podatków dochodowych (PIT, CIT) i podatku od towarów i usług (VAT)? Przedsiębiorcy, którzy nie otrzymali zapłaty za zrealizowaną transakcję, mogą zaliczyć ją do kosztów podatkowych oraz skorygować VAT należny. Konieczne jest tylko spełnienie określonych warunków, innych w przypadku ustaw o podatku dochodowym i ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek o zwrot nadpłaconego VAT po wyroku TSUE dot. ulgi na złe długi - zakres i termin

Korzystny dla podatników wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 15 października 2020 r. w sprawie w sprawie C-335/19, dotyczącej prawa do skorzystania z tzw. ulgi na złe długi został 7 grudnia 2020 r. opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Podatnicy którzy są zainteresowani odzyskaniem nadpłaconego VAT przy zastosowaniu pełnego oprocentowania powinni jak najszybciej rozważyć możliwość złożenia wniosków o stwierdzenie nadpłaty. Do kiedy złożyć wniosek o zwrot nadpłaconego VAT?

Ulga na złe długi - orzeczenie TSUE umożliwi polskim przedsiębiorcom zwroty VAT

Sprzeczność części polskich przepisów (dotyczących tzw. ulgi na złe długi) jako niezgodnych z prawem unijnym zostało ogłoszone przez Trybunał Sprawiedliwości UE w dniu 15 października 2020 r. i może oznaczać dla polskich przedsiębiorców możliwości zwrotu VAT nawet do 6 lat wstecz. Nieprawidłowości w polskiej legislacji dopatrzono się w możliwości uzyskania przez firmę zwrotu VAT naliczonego na nieuregulowanych przez dłużnika fakturach.

Niezapłacona faktura – co z podatkami?

Nieterminowe regulowanie płatności jest dla przedsiębiorców podwójnym obciążeniem: nawet bowiem niezapłacone faktury powodują powstanie obowiązku podatkowego. Nie dość, że wierzyciel nie otrzymuje zapłaty za wydany towar czy wykonaną usługę, to jeszcze musi odprowadzić podatek dochodowy i VAT. Zarówno bowiem podatek VAT, jak i podatek dochodowy z zasady rozliczane są metodą memoriałową (obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym powstaje mimo tego, że nie otrzymano zapłaty). Ale warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można skorzystać z pewnych udogodnień podatkowych.

PIT 2021. Nowe formularze pozwolą rozliczyć darowizny na COVID-19

Dzięki nowym wzorom formularzy PIT w 2021 r. będzie można odliczyć darowizny na przeciwdziałanie COVID-19, które zostały przekazane np. szpitalom jednoimiennym, bądź uwzględnić tzw. ulgę za złe długi - wynika z projektu rozporządzenia resortu finansów.

Ulga na złe długi - jak wykazać w nowym JPK_VAT?

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Ulga na złe długi - jak wykazać w nowym JPK_VAT” adresowane do księgowych, biur rachunkowych i przedsiębiorców, które odbędzie się w dniu 12 listopada 2020, godz.: 13:00 – 14:00.

Ulga na złe długi w nowym JPK_VAT z deklaracją

Wykazywanie niektórych zdarzeń w nowych plikach JPK_VAT będzie się istotnie różnić od zasad obowiązujących obecnie przy sporządzeniu plików JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7/VAT-7K. Dotyczy to m.in. korzystania z ulgi na złe długi oraz korekty wstecznej po skorzystaniu z ulgi na złe długi.

Kara umowna może być kosztem uzyskania przychodów - w jakich przypadkach

W wyroku z 2 lipca 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zgodził się ze stanowiskiem podatnika w przedmiocie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych. Wyrok ten stanowi przykład przełamania dotychczasowej negatywnej linii orzeczniczej, uniemożliwiającej zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jakichkolwiek kar umownych. PwC reprezentowało podatnika w trakcie sporu.

TSUE o uldze na złe długi w VAT

Przepisy tzw. ulgi na złe długi, które zawiera polska ustawa o VAT uprawniają podatnika będącego wierzycielem do obniżenia podstawy opodatkowania (wartości sprzedaży) i podatku należnego o wartość nieuregulowanych faktur przez kontrahenta. W związku z panującą obecnie sytuacją gospodarczą powstałą wskutek epidemii korona wirusa, jest to bardzo pomocna instytucja prawa dla wielu podatników.

Kara umowna za brak zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy jest dopuszczalna

30 czerwca 2020 r. Sąd Najwyższy w sprawie III CZP 67/19 rozpoznając zagadnienie prawne przedstawione przez Sąd Okręgowy w Białymstoku podjął uchwałę zgodnie z którą dopuszczalne jest zastrzeżenie kary umownej za brak zapłaty lub nieterminową zapłatę wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy. Uchwała ta ma niebagatelne znaczenie, zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców w zamówieniach publicznych.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - zmiany w uldze na złe długi (PIT, CIT)

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza nowe regulacje w zakresie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, tj. w podatku PIT, CIT i ryczałcie. Ustawodawca daje możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, w zakresie odliczania wierzytelności, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, do okresu, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta.

Ulga na złe długi w VAT

Ulga na złe długi w podatku VAT prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego. Sprzedawca może z niej skorzystać, gdy nabywca nie uiszcza należności za towar lub usługę. Należy przy tym pamiętać, że przepisy w ścisły sposób określają sposób rozliczenia tej korekty.

Tarcza antykryzysowa 4.0 – kolejne zmiany w PIT i CIT

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadziła nowe zmiany na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT). Nowe regulacje dotyczą kar umownych i odszkodowań związanych z koronawirusem oraz ulgi na złe długi.

Ulga na złe długi w czasie epidemii COVID-19 – jak liczyć terminy?

Wprowadzona w styczniu 2020 r. tzw. ulga na złe długi w podatkach dochodowych może stać się powszechnym instrumentem obniżania zobowiązań podatkowych w czasie epidemii koronawirusa. Kryzys gospodarczy pociąga za sobą niewypłacalność przedsiębiorców i powstawanie nieuregulowanych wierzytelności. W takiej sytuacji warto przyjrzeć się przepisom dotyczącym tej ulgi i wątpliwościom jakie mogą one budzić.

Jakie ułatwienia podatkowe wprowadza Tarcza antykryzysowa 4.0

Dzięki nowej Tarczy antykryzysowej 4.0 niektóre przepisy dotyczące podatków dochodowych będą dostosowane do wyzwań związanych z COVID-19 - poinformowało Ministerstwo Rozwoju. Chodzi m.in. o prawo do odliczania darowizn na rzecz np. domów samotnej matki, noclegowni.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - będzie można odliczyć więcej darowizn

Tarcza antykryzysowa 4.0 zawiera nowe ułatwienia podatkowe. Więcej darowizn będzie można odliczyć od podstawy obliczania podatku dochodowego. Będzie to dotyczyć m.in. darowizn przekazanych na rzecz domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej. Od podatku będzie można odliczyć także darowizny rzeczowe w formie komputerów (zdatnych do użytku i nie starszych niż 3 lata), przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r., m.in. placówkom oświatowym.

Wypłata odstępnego - skutki w VAT

W przypadku gdy możliwość odstąpienia od umowy i kwota odstępnego została ustalona w umowie i nie jest związana ze szkodą dla jednej strony, tj. jedna strona ma możliwość odstąpienia od umowy, druga strona otrzyma odstępne (wynagrodzenie), to wtedy wypłata odstępnego powinna być opodatkowana VAT i udokumentowana fakturą.

REKLAMA