REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty uzyskania przychodu, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczać diety pracownika w krajowej podróży służbowej

Pracodawca wydając pracownikowi polecenie odbycia podróży służbowej ma obowiązek zwrotu wydatków, które pracownik poniósł w jej trakcie. Równocześnie koszty podróży służbowej pracodawca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów, o ile podróż służbowa jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą i została podjęta w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Należności z tytułu zagranicznej podróży służbowej pracownika kosztami pracodawcy

Podróżą służbową jest każdy wyjazd pracownika na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałe miejsce pracy w celu wykonania zadania służbowego.

Koszty z tytułu krajowej podróży służbowej pracownika

Za podróż służbową uznaje się wyjazd pracownika z miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy pracownika i przejazd do innej miejscowości w celu wykonywania zadania określonego przez pracodawcę, w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Koszty ubezpieczenia samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Pamiętać jednak musi o ograniczeniu możliwości uznania za koszty podatkowe składek na niektóre ubezpieczenia samochodów osobowych.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Ryczałt jako forma rozliczania wydatków na samochód pracownika

Firmy mogą wykorzystywać w prowadzonej działalności samochody, które nie stanowią ich środków trwałych. Dotyczy to również samochodów pracowników. Przepisy określają warunki i limity wydatków na niefirmowe samochody, które przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych oraz zasady zwrotu poniesionych kosztów pracownikom.

Remont i ulepszenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Jeżeli wykorzystujesz w prowadzonej działalności gospodarczej samochód, pamiętaj o różnych zasadach zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na remont samochodu i wydatków na jego ulepszenie.

Czy odpisy amortyzacyjne od samochodu w całości stanowią koszty uzyskania przychodów

Jeżeli w ramach prowadzonej działalności nabywamy samochód, pamiętajmy, że musimy go właściwie zaewidencjonować w prowadzonych księgach. Samochody o wartości przekraczającej 3.500 zł i przewidywanym okresie używania przekraczającym rok wpisujemy do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wpisanie nabytego samochodu do ewidencji jest warunkiem jego amortyzowania, tzn. systematycznego opisywania zużycia środka trwałego w koszty podatkowe. Te systematyczne odpisy (odpisy amortyzacyjne) zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów.

Kradzież samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Nabywając samochód (jak i każdy inny składnik majątku) podatnik powinien go właściwe sklasyfikować jako środek obrotowy albo środek trwały. Środki trwałe rejestrujemy w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zaliczenie samochodu do środków trwałych, co do zasady, skutkuje koniecznością jego amortyzacji, a więc stopniowego odpisywania w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Może się oczywiście zdarzyć, że utracimy nasz samochód. Ulegnie on wypadkowi albo zostanie skradziony. Jakie skutki będzie miało takie zdarzenie dla naszych rozliczeń podatkowych.

Spotkania biznesowe w restauracji, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zapraszamy kontrahentów na okazjonalne spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów. Często spotkania odbywają się w restauracjach. W takich wypadkach ponosimy koszty posiłku (np. lunchu, obiadu, kolacji) oraz napojów. Czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami w restauracji stanowią koszty reprezentacji i nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Czy wydatki na zieleń wokół siedziby firmy stanowią koszty reprezentacji

Spółka zamierza uporządkować teren działki na której znajduje się jej siedziba. Podejmowane prace obejmą założenie trawnika, sadzenie kwiatów, krzewów i drzew, instalację systemu nawadniania, a także późniejsze prace porządkowe, zmianę nasadzeń, nawożenie. Czy wydatki poniesione na ten cel stanowią wydatki na reprezentację, czy też firma może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zakup garniturów i koszul na spotkania z kontrahentami jako koszt podatkowy

Prowadzimy spółkę cywilną, rozliczamy się na ogólnych zasadach i płacimy podatek dochodowy od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności, jako wspólnicy, odbywamy liczne spotkania w kontrahentami i klientami. Ponieważ chcemy się dobrze prezentować na organizowanych spotkaniach, wybieramy eleganckie ubrania. Czy wobec powyższego wydatki na zakup garniturów, koszul, krawatów stanowią koszty uzyskania przychodów?

Reprezentacja i reklama - co jest kosztem uzyskania przychodów

Ocena, czy poniesiony przez firmę wydatek stanowi reprezentację, czy reklamę „od zawsze” sprawia podatnikom trudności. Niejednokrotnie dochodzi do sporów podatników z organami podatkowymi, co jest skutkiem odmiennych regulacji co do możliwości zaliczenia reprezentacji i reklamy do kosztów uzyskania przychodów.

Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarza się, że do biura spółki zapraszamy kontrahentów na spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów.
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodów w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Powołana ustawa w zasadzie nie wskazuje rodzajów dowodów, na które możemy się powoływać uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że właściwe udokumentowanie wydatku zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów podatkowych przez organy skarbowe.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów stanowi element podatków dochodowych. W polskim systemie prawa funkcjonują dwa rodzaje podatków dochodowych: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) i podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są osoby fizyczne - np. pracownicy, przedsiębiorcy, osoby wykonujące wolne zawody. Podatek dochodowy od osób prawnych płacą natomiast osoby prawne - np. spółki kapitałowe (Sp. z o.o. i SA), fundacje, spółdzielnie .

Koszty wpływają na wysokość podatku dochodowego

Koszty uzyskania przychodów to kategoria związana z podatkami dochodowymi, a więc podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) i podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). W obu ustawach koszty uzyskania przychodów definiowane są w ten sam sposób, a pojęcie kosztu bardzo ściśle jest związane się z pojęciem przychodu i pojęciem dochodu.

Koszt rachunkowy i koszt podatkowy to nie to samo

Podejmując decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, kierujemy się przekonaniem, że realizowane działania doprowadzą do osiągnięcia zysku.  Zanim jednak na naszym rachunku bankowym zaobserwujemy kolejne wpłaty, musimy wypłacać, pożyczać, kupować. Już od początku prowadzenia biznesu, pojawiają się więc koszty. Towarzyszą one nam stale, przez cały okres działania firmy.

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Czy opłaty za studia menedżerskie mogą być kosztem uzyskania przychodu

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - świadczy usługi marketingowe oraz usługi szkoleniowe dla zagranicznych firm. W celu podniesienia kwalifikacji zawodowych rozpoczął menedżerskie studia podyplomowe. Podatnik ten wystąpił o interpretację podatkową, czy wydatki na te studia będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 22-23

Ustawa o PIT 2022 - Rozdział 4: Koszty uzyskania przychodu. Tekst jednolity - stan na 1 kwietnia 2022 roku.

Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą

Przepracowałem część roku w USA, a część w Wielkiej Brytanii. Czy bilet lotniczy do miejsca pracy za granicą mogę włączyć do kosztów uzyskania przychodu?...

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

Czy odsetki zapłacone od prywatnego kredytu mogą być kosztem w działalności gospodarczej

Czy zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego nie w ramach działalności, ale wydatkowanego na cele działalności gospodarczej są kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?

Koszty pracownicze w PIT 2012 / 2013

Pracownicy mogą pomniejszyć swoje przychody ze stosunku pracy o kwotowo ustalone w ustawie koszty. Jednak w pewnych sytuacjach koszty mogą być wyższe.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Zwolnienie z podatku od darowizn nie obejmuje nabycia majątku od zięcia, synowej lub teściów

Chciałbym przekazać działkę synowi w drodze darowizny - czy jeżeli daruję też synowej, to będzie to korzystne podatkowo ?

Jak wykazać i rozliczać w księgach bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są dla zapewnienia współmierności przychodów i kosztów oraz zachowania zasady memoriału w danym okresie sprawozdawczym. Służą one do prawidłowego określenia kosztów działalności operacyjnej dla każdego okresu sprawozdawczego.

Kiedy i jak korzystać z konta 580 "Rozliczenie kosztów produkcji"

Tak zwane konta rozliczeniowe są kontami pomocniczymi. Służą do rozliczenia złożonych transakcji gospodarczych. Takie konta można prowadzić do rozliczenia wynagrodzeń, zakupu, produkcji itp. Ich liczba zależy od charakteru działalności jednostki i uznania kierownictwa.

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Kiedy kilka faktur dla jednego kontrahenta powoduje przekroczenie limitu gotówkowego

Proszę o wyjaśnienie w sprawie limitów gotówkowych. W ciągu dnia wystawiono na tego samego kontrahenta (przedsiębiorcę) trzy faktury na kwoty:

Wydatki związane z najmem samochodu - czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Prowadzę działalność w zakresie promocji i handlu kosmetykami. W pracy wykorzystuję samochód osobowy marki Opel Astra combi, który wynajmuję od producenta kosmetyków. Co miesiąc opłacam z tego tytułu czynsz. Jestem również zobowiązana do ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Czy mogę zaliczyć do kosztów całość ponoszonych wydatków?

Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?

Spółka z o.o. sfinansowała dwóm członkom rady nadzorczej szkolenie w zakresie controllingu i rachunkowości. Czy wydatek ten, ze względu na przedmiot szkolenia, może zostać zaliczony do kosztów spółki? W jaki sposób nakłady na szkolenie powinni opodatkować członkowie rady nadzorczej?

REKLAMA