REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, Ustawa o rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mikroprzędsiębiorcy mogą już korzystać z pomocy asystenta podatnika

Z początkiem września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi podatników, w których m.in. rozpoczynający działalność mikroprzędsiębiorcy mogą korzystać z pomocy asystenta podatnika. Centra to przede wszystkim nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy mogą załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy.

IFK poleca: Przygotuj się do inwentaryzacji

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Jak wybrać biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego

Przedsiębiorstwa, które planują zmianę biegłego rewidenta lub szukają go po raz pierwszy, powinny właśnie w tym momencie rozpocząć analizę oferty rynkowej. Na podjęcie decyzji zostało bowiem już niewiele czasu. Firmy, które zamierzają rozpocząć inwentaryzację zapasów 1 października 2015 r. (gdy dzień bilansowy przypada na 31 grudnia 2015 r.), powinny umowę na badanie podpisać do 30 września 2015 r.

"Nie daj się zrobić w słupa" - nowy spot Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów notuje coraz więcej dramatów osób bezwiednie wciągniętych do zorganizowanej grupy przestępczej wyłudzającej podatek VAT. Ma miejsce coraz więcej przypadków, w których osoby kuszone są z pozoru atrakcyjnymi propozycjami. Zazwyczaj kuszeni są ludzie ubodzy, w potrzebie, poszukujący dorywczej lub stałej pracy. Jeden nierozważny krok zdewastował niejedno życie. Kampania resortu finansów „Nie daj się zrobić w słupa" ma uchronić kolejne tysiące osób przed wplątaniem się w świat przestępców i gigantyczne zobowiązania wobec fiskusa.

REKLAMA

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która zmienia dotychczasowe brzmienie ustawy o rachunkowości. Jest to dobra wiadomość dla małych organizacji oraz organizacji pozarządowych – oznacza to bowiem prostsze zasady prowadzenia księgowości. Na czym będzie ona teraz polegać?

Uproszczona rachunkowość małych firm i organizacji pozarządowych - Prezydent podpisał nowelizację

Małe firmy i niektóre organizacje pozarządowe skorzystają od 2016 roku z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości - takie mają być skutki noweli ustawy o rachunkowości, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

REKLAMA

Fiskus będzie identyfikował podatnika po głosie

Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) posiada już system, który jest przystosowany do identyfikowania podatnika po głosie, za pomocą tzw. biometrii głosowej. Obecnie jednak funkcja ta nie została uruchomiona, gdyż zastrzeżenia do tego rozwiązania ma Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Administracja Podatkowa chce traktować podatników, jak dobra firma swoich klientów. Chce być dla tych podatników przyjazna, a także nowoczesna i profesjonalna. Każda szanująca się firma ma strategię rozwoju. Taką strategię przygotowuje również administracja podatkowa.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Ministerstwo Finansów nie widzi możliwości całkowitego zniesienia podatku miedziowego

Ministerstwo Finansów nie widzi możliwości całkowitego zniesienia podatku miedziowego w przewidywalnym czasie - powiedział w piątek 31 lipca 2015 r. dziennikarzom minister finansów Mateusz Szczurek.

W Dzień Skarbowości MF przedstawi strategię administracji podatkowej

W najbliższy piątek (31 lipca 2015 r.), czyli w "Dzień Skarbowości", Ministerstwo Finansów ogłosi strategię administracji podatkowej - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa resortu Wiesława Dróżdż. Nie przekazała PAP szczegółów, które mają się znaleźć w dokumencie.

Uproszczenie księgowości małych firm - Sejm przyjął poprawki Senatu

Sejm opowiedział się w czwartek 23 lipca 2015 r. za większością senackich poprawek do nowelizacji ustawy o rachunkowości upraszczającej księgowość małych firm. Zdecydowano m.in. o tym, jakich wskaźników firmy takie nie będą musiały wykazywać w sprawozdaniach. Teraz ustawa trafi do prezydenta. Większość zmian, które niesie ta nowelizacja będzie miała zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r.

IFK poleca: Identyfikacja podatnika po głosie u RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich podjęła na podstawie publikacji prasowych sprawę planowanego wdrożenia w ramach Krajowej Informacji Podatkowej systemu rozpoznawania głosu osób dzwoniących. System informacji ma umożliwiać zbieranie próbek głosu i uwierzytelnianie biometryczne dzwoniących.

IFK poleca: Kaucję gwarancyjną należy podwyższyć do 30 września

Do 30 września 2015 r. dostawcy paliw silnikowych, olejów napędowych, gazu do napędu pojazdów samochodowych oraz olejów opałowych i smarowych muszą podwyższyć kaucję gwarancyjną do 10 000 000 zł, gdy nie chcą „wypaść” z wykazu podmiotów, które złożyły kaucję, prowadzonego przez MF.

Nowe strony internetowe urzędów kontroli skarbowej

Urzędy kontroli skarbowej od 13 lipca br. posiadają nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. nowej szaty graficznej i jednolitej struktury stron UKS-ów w całym kraju.

Podatek od kopalin – jakie ma skutki?

Wprowadzenie przez Ministerstwo Finansów podatku od niektórych kopalin (miedzi i srebra) uważane było za jedną z kluczowych zmian w systemie podatkowym w 2012 roku. Co można o nim powiedzieć z perspektywy czasu? Jakie pozytywne i negatywne skutki przyniósł?

Ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm

Małe firmy oraz organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. zł rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości - zakłada nowelizacja ustawy o rachunkowości, do której drobne poprawki przyjął Senat. Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Podatnika VAT można sprawdzić elektronicznie

Od 26 czerwca na stronie Ministerstwa Finansowego dostępne jest narzędzie, które umożliwia sprawdzenie czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT. Do kogo skierowane jest nowe narzędzie? Jakie zastosowanie znajduje? Co sprawdzisz w ramach jego działania?

Lepsza wymiana informacji o podatnikach między instytucjami

Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów (MF) a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Ministerstwem Sprawiedliwości (MS) oraz Prokuraturą Generalną (PG) umożliwi ich nadzorowanym i podległym jednostkom pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.

Informacja podsumowująca w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia – wyjaśnienia MF

Od 1 lipca 2015 r. razem ze zmianami przepisów dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia (reverse charge), wprowadzono obowiązek składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym oraz obowiązek korygowania tej informacji, jeżeli dane zawarte w informacji ulegają zmianie. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Odwrotne obciążenie VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF

Z początkiem lipca 2015 r. weszły w życie nowe przepisy w zakresie rozszerzenia i doprecyzowania regulacji zawartych w ustawie o VAT, dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia, których celem jest zapewnienie większej skuteczności tego instrumentu. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów objaśniające wprowadzone zmiany.

Niższe stawki VAT od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi obecnie prac legislacyjnych zmierzających do zmiany wysokości stawek VAT. Brak nowelizacji przepisów w tym zakresie oznacza, że z dniem 1 stycznia 2017 r. obniżce ulegną stawki VAT dla dokonywanych czynności odpowiednio z 23% na 22% oraz z 8% na 7%.

Specjalizacja rzeczowa biur Krajowej Informacji Podatkowej

Ministerstwo Finansów zdecydowało się odejść od modelu właściwości miejscowej na rzecz specjalizacji rzeczowej organów upoważnionych do wydawania interpretacji. Specjalizacja biur Krajowej Informacji Podatkowej polega na tym, że wyznaczone biura będą udzielać informacji telefonicznych i interpretacji podatkowych w wybranych podatkach.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

Ministerstwo Finansów poinformowało, że wraz z izbami skarbowymi uruchomiło nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) izb i urzędów skarbowych. 416 nowych stron - 16 izb skarbowych, 380 urzędów skarbowych, 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.

IFK poleca: Niepodpisane sprawozdanie finansowe nie może zostać zatwierdzone

Brak podpisania sprawozdania finansowego przez wszystkich członków zarządu jest sygnałem dla organu zatwierdzającego to sprawozdanie, że nie powinno ono zostać zatwierdzone do chwili usunięcia tego braku. Jeśli jednak uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zostanie podjęta, to może zostać ona skutecznie zaskarżona.

Ministerstwo Finansów ostrzega przed outsourcingiem pracowniczym

Zarówno organy podatkowe, jak i ZUS cały czas prowadzą zintensyfikowane działania wobec nieuczciwych podmiotów, oferujących obniżenie kosztów zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych poprzez wykorzystanie instytucji outsourcingu personalnego (proceder ten jest zjawiskiem występującym na terenie całego kraju). W tej sprawie wypowiada się również Ministerstwo Finansów.

Standaryzacja formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu od 1 lipca 2015 r.

Wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu celnego odpowiada pod względem graficznym i układu pól analogicznemu wzorowi dotyczącemu wpłat na rachunek organu podatkowego. Pod względem graficznym formularze te różnią się jedynie nadrukiem na tle formularza, który na formularzu podatkowym występuje jako „PODATKI", a na formularzu celnym jako „CŁO". Zmiany wejdą w życie 1 lipca 2015 r.

Szczurek: Wynagrodzenia powinny być wyższe

Szef MF Mateusz Szczurek uważa, że w obecnej sytuacji gospodarczej przy nadwyżce handlowej oraz równowadze zewnętrznej wyrażonej przez poprawiający się ciągle bilans obrotów bieżących, "w interesie nie tylko krótkoterminowym jest to, by płace były wyższe".

Szczurek: Reguła wydatkowa ogranicza możliwości wzrostu wydatków

Reguła wydatkowa ogranicza wzrost wydatków, ale niski deficyt daje pewne możliwości, które nie są jednak wielkie - powiedział minister finansów Mateusz Szczurek.

Kapica: Rozpoczęliśmy prace nad strategią administracji podatkowej

Resort finansów pracuje nad strategią, która ujednolici interpretacje podatkowe i usprawni rozliczanie podatników z fiskusem.

Zmiany w działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w 2016 r.

Rząd przyjął założenia projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Zaproponowane zmiany mają na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa niewypłacalności zakładów, zwiększenie konkurencyjności a co za tym idzie jakości świadczonych usług, obniżenie opłat i większa transparentność. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

IFK poleca: Paragon na wakacjach

Wyjazdy urlopowe sprzyjają zakupom zarówno drobnych pamiątek, jak i tych o wyższej wartości. Aby zakupy pozostały w pamięci jako przyjemny akcent letniego wypoczynku, MF przypomina o zabraniu paragonu za kupiony towar. Paragon z kasy fiskalnej jest jedynym dowodem pozwalającym na ewentualną reklamację towaru lub jego zwrot. Dlatego też warto pamiętać o zachowaniu paragonu lub w przypadku, gdy sprzedawca go nie wydrukuje, poprosić o jego wydanie.

Ministerstwo Finansów postanowiło rozwiązać problem polisolokat

MF postanowiło rozwiązać problem polisolokat, gdyż mieliśmy do czynienia z niechlubnym zachowaniem zakładów ubezpieczeń, które tak konstruowały umowy, że gdy klient chciał się wycofać, tracił w zasadzie wszystkie zainwestowane środki - mówi PAP wiceszefowa MF Izabela Leszczyna.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm. Zgodnie z nowymi przepisami małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Resort finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość deklaracji podatkowych będzie można składać online.

IFK poleca: Komornicy zapłacą VAT

Minister Finansów wydał 9 czerwca br. interpretację, w której uznał wykonywane przez komorników sądowych czynności, w szczególności egzekucyjne, za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

Nowy system obsługi i wsparcia podatnika w urzędach skarbowych w 2016 r.

W 2016 roku czeka nas wiele zmian w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada lepszą obsługę podatników i jednolite interpretacje podatkowe. Natomiast na dodatkową pomoc asystenta podatnika będą mogły liczyć m.in. osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.

Kapica: Od 20 czerwca usługa weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie VAT

Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.

Nowa strategia administracji podatkowej w lipcu 2015 r.

Pod koniec lipca tego roku będzie gotowa strategia administracji podatkowej - poinformował w środę 3 czerwca 2015 r. na konferencji prasowej wiceminister finansów Jacek Kapica. Wskazał, że zostaną w niej wzięte pod uwagę rekomendacje Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

Uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego

Resort finansów szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem wyrobami akcyzowymi. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którym ma zająć się rząd, zakłada zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą.

Okienka kasowe - niższe opłaty za nadzór

Resort finansów chce obniżyć tzw. okienkom kasowym opłaty za nadzór. Opłaty z tego tytułu spadną z ponad 1000 zł rocznie do ok. 150 zł. Zdaniem wiceminister finansów Doroty Podedwornej - Tarnowskiej obecny poziom opłat zagraża działalności wielu okienek.

Ulga na innowacje - zasady ewidencji

Przepisy podatkowe dają możliwość odliczenia 50 proc. wydatków na nowe technologie od podstawy opodatkowania. Jednak w celu dokonania odliczenia, konieczne jest spełnienie wielu warunków, w tym ujęcia nakładów poniesionych na nabycie tej technologii w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

REKLAMA