REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomości, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opłata wstępna w leasingu - ujęcie bilansowe i podatkowe

Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.

Czy nabycie nieruchomości w drodze dożywocia powoduje konieczność zapłaty podatku PIT?

Organy podatkowe konsekwentnie domagają się podatku od osób zawierających umowę dożywocia obliczanego według zasad dla zbycia nieruchomości. WSA stają z reguły po stronie podatników. Są to wyroki nieprawomocne. Ostatecznie interpretacja tych przepisów zależy od NSA.

Data otwarcia ksiąg rachunkowych

Czy za datę otwarcia ksiąg rachunkowych w nowo powstałej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy przyjąć datę zawarcia umowy spółki, datę rejestracji w KRS czy datę rozpoczęcia działalności umieszczoną w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2? Jaki wpływ na datę otwarcia ksiąg ma status spółki z o.o. w organizacji?

Czy sprzedaż własności gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym dotychczasowemu użytkownikowi wieczystemu podlega VAT?

Ustanowienie użytkowania wieczystego stanowi dostawę towarów. Sprzedaż nieruchomości gruntowej osobie, która dotychczas była jej użytkownikiem wieczystym stanowi przekształcenie tego prawa w prawo własności. Nie można tego przekształcenia traktować jak ponownej dostawy tego samego towaru między tymi samymi stronami.

REKLAMA

Kiedy ulga odsetkowa przy kredycie mieszkaniowym?


Czy możliwe jest skorzystanie przez podatnika z ulgi odsetkowej w sytuacji, kiedy zaciągnął kredyt mieszkaniowy w banku w sierpniu 2006 r. na mieszkanie kupione z rynku wtórnego?

Czy wydatki na wykończenie mieszkania zmniejszają przychód z jego sprzedaży?

Podatnik podpisał w czerwcu 2010 r. umowę przedwstępną na zakup nieruchomości na rynku pierwotnym od dewelopera. Pod koniec czerwca deweloper oddał mieszkanie nabywcy celem przeprowadzenia prac wykończeniowych. Umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego została podpisana w październiku 2010 r. Następnie w grudniu podatnik dokonał sprzedaży mieszkania.

Zasady ewidencji na kontach pozabilansowych 998 i 980

Jak często należy dokonywać ewidencji na stronie Wn na koncie 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”? Z opisu do konta wynika, że na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych w danym roku budżetowym wydatków. Czy należy ewidencję na stronie Wn prowadzić dla każdego wydatku, czy wydatki te można ewidencjonować raz w miesiącu, raz na kwartał, a sprawa ta powinna być uregulowana w zakładowym planie kont przez kierownika jednostki? Takie samo pytanie pojawia się przy prowadzeniu ewidencji na stronie Ma na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” w zakresie zrealizowanych wydatków.

Czy rachunki muszą zawierać podpis i pieczątkę wystawcy?


Po przeprowadzeniu z początkiem obecnego roku małej rewolucji w zakresie faktur VAT, a w szczególności w zakresie ich przechowywania, Minister Finansów postanowił ulżyć także i tym osobom i podmiotom, które nie są uprawnione do wystawiania faktur VAT i dokumentują sprzedaż towarów i usług rachunkami.

REKLAMA

Jak ustalić status nieruchomości gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy?


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolniona z VAT jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Problemem jest często ustalenie, czy dana działka ma status terenu budowlanego, czy nie.

Sprawozdanie finansowe - kiedy podlega obowiązkowemu badaniu

Ustawa o rachunkowości wskazuje podmioty, które obligatoryjnie muszą poddać swoje roczne sprawozdania finansowe badaniu przez biegłego rewidenta.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Orientacja w kwestii opodatkowania przychodu lub dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przysparza podatnikom problemów. W zależności od tego kiedy została nabyta lub wybudowana nieruchomość istnieją różne tryby obliczania podatku, jak również różne sposoby unikania płacenia PIT od takiej transakcji. Zawsze jednak po upływie 5 lat od końca roku w którym nabyliśmy lub wybudowaliśmy nieruchomość jej sprzedaż jest wolna od PIT.

Zakup i sprzedaż w walucie - ujęcie w ewidencji księgowej

Jak dokonywać ujęcia w ewidencji księgowej w przypadku zakupu i sprzedaży w walucie obcej?

Gdzie rozliczyć VAT od usług związanych z nieruchomościami

Zasadniczo w przypadku usług związanych z nieruchomościami podatek VAT płaci się w kraju położenia nieruchomości. Jednak, gdy usługa nie dotyczy konkretnej nieruchomości VAT będzie płacony wg miejsca siedziby odbiorcy usługi przez tego odbiorcę.

Czy podlega VAT wynajem nieruchomości mieszkalnych na cele mieszkaniowe

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza ona zawrzeć umowy najmu nieruchomości mieszkalnych (lokale lub domy mieszkalne), uzyskując w ten sposób tytuł prawny do użytkowania tych nieruchomości w celach mieszkaniowych. Następnie planuje odpłatnie podnajmować te nieruchomości osobom fizycznym (w tym swoim pracownikom) na cele mieszkaniowe. Czy ten podnajem jest opodatkowany VAT?

Czy można zaliczyć do kosztów odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup nieruchomości


Wydatki poniesione na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości, która została przeznaczona na działalność gospodarczą mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Czy bezumowne korzystanie z lokalu jest opodatkowane VAT

Zdarzają się sytuacje, że po zakończeniu najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności gospodarczej najemca nadal korzysta z lokalu bez umowy i uiszcza z tego tytułu opłaty. Czy takie opłaty podlegają opodatkowaniu VAT?

Którzy podatnicy PIT powinni prowadzić pełną księgowość w 2011 roku

Czy do limitu obrotów trzeba liczyć przychody ze sprzedaży środków trwałych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.

Jakie są skutki podatkowe zbycia nieruchomości w zamian za umorzenie akcji

Przeniesienie własności nieruchomości w zamian za umorzenie akcji nie powoduje powstania przychodu w CIT. W szczególności, nie można uznać, że w takich okolicznościach dochodzi do zwolnienia z długu, o którym mowa w art. 508 Kodeksu Cywilnego (dalej: k.c.), które powodowałoby powstanie przysporzenia majątkowego.Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 października 2010 r. (III SA/Wa 290/10).

Ewidencja przekazania darów rzeczowych

Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn.

Jak prawidłowo udokumentować sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem biurowym

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy VAT są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Jak prawidłowo określić miejsce opodatkowania usług projektowych związanych z nieruchomościami

Usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz, gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tą usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Jak kwalifikować dla potrzeb VAT sprzedaż udziału we współwłasności nieruchomości

Sprzedaż udziału we współwłasności stanowi sprzedaż prawa, a nie materialnej ( fizycznej ) części gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) i posadowionych na nim budynków. Dlatego sprzedaż udziałów w nieruchomości jest świadczeniem usług niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Czy podatkowa grupa kapitałowa musi składać sprawozdanie finansowe

Otóż nie ma takiego obowiązku. Brak obowiązku składania sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową dotyczy również przypadków, gdy jej skład pokrywa się ze składem grupy utworzonej dla celów rachunkowych i dominująca spółka tej ostatniej grupy sporządza sprawozdanie skonsolidowane.

Księgi rachunkowe - zdarzenia nadzwyczajne

Księgi rachunkowe - zdarzenia nadzwyczajne. Kryteriami rozstrzygającymi o tym, czy dane zdarzenie ma charakter nadzwyczajny, czy też nie, są: jego związek (lub brak związku) z ryzykiem prowadzenia działalności oraz możliwość przewidzenia tego zdarzenia.

Czy prawo bilansowe ma wpływ na ustalenie momentu potrącenia kosztu

Na szczególną uwagę podatników podatku dochodowego od osób prawnych zasługuje wyrok NSA z dnia 18 maja 2010 r., sygn. II FSK 942/09, w którym Sąd uznał, że dniem poniesienia kosztu jest dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych, bez potrzeby weryfikowania czy koszt ten został ujęty prawidłowo.

Ewidencja księgowa i inwentaryzacja obcych składników majątkowych

Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.

Bez uregulowanego podatku od spadków i darowizn nie sprzedasz nieruchomości

Ustawa o podatku od spadków i darowizn zawiera wiele nieprzyjemnych z punktu widzenia podatników przepisów (głównie dot. momentu powstania obowiązku podatkowego) - uniemożliwia również w niektórych sytuacjach dokonania czynności w formie aktu notarialnego.

Księgi rachunkowe - czy mogą być prowadzone za granicą?

Nowelizacja ustawy o rachunkowości obowiązująca od 10 kwietnia 2010 r. dopuściła możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych poza granicami Polski. W wyniku nowelizacji polskie jednostki zyskały też możliwość korzystania z usług zagranicznych biur rachunkowych.

Sprzedaż nieruchomości a zaliczenie do kosztów niezamortyzowanej części wartości początkowej

Pewne wątpliwości budzi sytuacja, gdy przedsiębiorca użytkuje nieruchomości nabyte przez niego w formie spadku lub darowizny a następnie je sprzedaje. Nie wiadomo, czy może zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną część wartości tej nieruchomości.

Wartość początkowa budynku a wydatki na jego ulepszenie

Koszty przy sprzedaży nieruchomości

Sprzedając nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej możemy zaliczyć do kosztów tą część wartości nieruchomości, która nie została zamortyzowana.

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości środka trwałego

Otrzymałem w drodze darowizny przedsiębiorstwo od mojego ojca. Będę kontynuował działalność gospodarczą prowadzoną przy użyciu tego przedsiębiorstwa, rozliczając się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nieruchomości wchodzące w skład przedsiębiorstwa zostaną wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości będę mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część wartości początkowej nieruchomości?

Jak zaksięgować wypłatę wynagrodzenia obciążonego tytułami egzekucyjnymi

Kwotę potrącenia z wynagrodzenia tytułem zajęcia komorniczego należy rozliczyć poprzez konta rozrachunkowe. Koszty przelewów na konto komornika lub wierzyciela obciążają pracodawcę i stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jak opodatkować sprzedaż domu wykorzystywanego w działalności

Zamierzam sprzedać dom letniskowy (kupiony w 2000 roku), który sezonowo wynajmuję wczasowiczom. Działalność polegająca na sezonowym wynajmie tego domu nie została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej. Podatek z tej działalności opłacany jest w formie karty podatkowej. Czy od przychodu ze sprzedaży tego domu muszę zapłacić podatek dochodowy?

Sprzedałeś w 2013 r. nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 2008 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Kontrola dokumentów księgowych

Na czym polega prawidłowa kontrola dokumentów księgowych? Czy jej opis powinien znaleźć się w polityce rachunkowości spółki?

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Jak ujmować w księgach prowizje od kredytu

Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Kontrakty forward w księgach rachunkowych

11 kwietnia spółka jawna zawarła z bankiem kontrakty terminowe forward na zakup 50 000 euro z terminem realizacji 15 maja 2009 r. i następne 50 000 euro z terminem realizacji 30 maja 2009 r. Kupioną walutę spółka wykorzystuje na zapłacenie zobowiązań wobec kontrahentów zagranicznych. Kontrakt nie jest instrumentem zabezpieczającym. Jak prawidłowo ująć w księgach zawarte kontrakty forward oraz jak prawidłowo rozliczyć w podatku dochodowym ich realizację?

Czy sprzedaż odziedziczonych nieruchomości podlega VAT

Nabyłem w spadku po dziadkach 10 działek budowlanych. Chciałbym sprzedać kilka działek ale słyszałem, że podobno trzeba płacić VAT od takich transakcji. Czy to prawda?

Ewidencja zaliczki pobranej przez pracownika na zakup towarów

Pracownik spółki pobiera zaliczki na zakup towarów. Od kontrahentów otrzymuje on faktury ze sposobem zapłaty gotówka. Sprzedawcy nie wydają dokumentu KP potwierdzającego zapłatę za fakturę. Przyjęcie towaru księgowane jest automatycznie przez system FK jednocześnie na magazyn i na konto dostawcy. Rozliczając pobraną zaliczkę pracownika, kasjerka wystawia dokument KP na zwrot zaliczki (Wn Kasa, Ma konto pracownika), a następnie dokument KW rozliczający zapłatę pracownika za fakturę już na konto dostawcy. Na dokumencie KW jako osoba pobierająca gotówkę podpisuje się pracownik, który pobrał zaliczkę i zapłacił sprzedawcy za towar. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy spółka powinna umieścić w polityce rachunkowości zapis o takim sposobie rozliczania zaliczki?

Zasady opodatkowania zbycia nieruchomości nabytych przed dniem 01.01.2007 r.

Do przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zasady opodatkowania zbycia nieruchomości nabytych od dnia 01.01.2007 r. do dnia 31.12.2008 r.

Do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Korekta w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek ZUS

Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości towarów

Spółka ma w magazynie towary, które ze względu na upływ oznaczonego terminu przydatności do użycia utraciły wartość użytkową oraz handlową. Ponadto część towarów zostanie przeceniona ze względu na upływający termin przydatności. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa w obu przypadkach?

REKLAMA