REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

NIP, Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowy formularz VAT-R od 13 września. Co się zmienia?

Nowy formularz VAT-R, który ma na celu ułatwienie procesu rejestracji dla podatników VAT, zacznie obowiązywać od 13 września. Przedstawiamy kluczowe informacje na ten temat oraz wskazówki, na co warto zwrócić uwagę.

Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP

Rząd chce zmienić rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru REGON. Założenia projektu tego rozporządzenia zostały 6 września 2023 r. opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. A 18 września br został już opublikowany sam projekt. Co się ma zmienić i od kiedy?

Faktura bez NIP nabywcy. Czy można odliczyć VAT?

Faktura spełniająca ustawowe wymogi powinna zawierać NIP nabywcy oraz sprzedawcy. Co w przypadku, gdy sprzedawca wystawi fakturę bez NIP nabywcy? Jak wygląda w takim przypadku kwestia odliczenia VAT naliczonego?

Numer identyfikacji podatkowej

Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) to jeden z ważniejszych numerów identyfikacyjnych, jakim posługują się podmioty prawne w Polsce. Czym jest NIP? Kto musi go używać, a kto nie? Jakie informacje są zaszyfrowane w NIP?

NIP-2 nowy wzór formularza od 2023 roku

Minister Finansów przygotował nowy wzór zgłoszenia NIP-2, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2023 roku. Będzie to już 14. wersja tego formularza. Jakie zmiany zajdą w tym formularzu w porównaniu do obecnego wzoru? Do kiedy będzie można stosować obecny wzór formularza NIP-2 (wersja 13)?

Faktura bez NIP nabywcy - czy można odliczyć VAT

Osoba fizyczna wynajmuje dwa mieszkania firmom (na potrzeby zakwaterowania pracowników tych firm). Nie jest przedsiębiorcą, lecz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W związku z tym firmom będącym najemcami wystawia faktury ze stawką VAT 23%. Osoba ta zleciła remont jednego z mieszkań i od wykonawcy otrzymała fakturę z VAT 8% na swoje imię, nazwisko oraz adres, ale bez NIP. Mimo wezwań wykonawca odmawia skorygowania faktury. Czy osoba fizyczna może odliczyć VAT z takiej faktury (bez NIP)?

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego a NIP

Organy podatkowe cały czas stoją na stanowisku, że przedsiębiorca zagraniczny prowadzący w Polsce działalność w formie oddziału musi mieć dwa numery NIP. Jeden dla siebie (do celów rozliczania – jako podatnik - VAT i CIT) a drugi dla oddziału (do celów rozliczania – jako płatnik - PIT i składek ZUS). Inne zdanie prezentowane jest w niektórych orzeczeniach sądów administracyjnych.

NIP i PESEL w formularzach PIT (np. PIT-11)

Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL) podatnika (pracownika) w formularzach podatkowych PIT, np. w informacji PIT-11. Błędem jest np. wpisywanie ciągu takich samych cyfr (jak np. 1111111111 czy 9999999999). Zdaniem MF rzetelne wpisanie danych w informacjach przekazywanych do urzędu skarbowego pozwala na jednoznaczną identyfikację pracownika. Ministerstwo Finansów informuje, że nieprawidłowe informacje od płatników za rok 2022 nie są przyjmowane.

Brak numeru NIP nabywcy na fakturze a import usług

Czy można rozliczyć fakturę za nabycie licencji do oprogramowania od kontrahenta z Czech jako import usług, jeśli na fakturze nie wskazano NIP nabywcy? Ponadto nabywca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a jego firma to tylko imię i nazwisko.

Identyfikator podatkowy NIP lub PESEL w dokumentach PIT

Identyfikator podatkowy NIP lub PESEL. Resort finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego NIP/PESEL podatnika (pracownika) w dokumentach PIT.

Faktura bez NIP dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Faktura bez NIP. Praktyka pokazuje, że wielu podatników VAT nie wie, że ma obowiązek wystawić fakturę VAT na żądanie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów). Taka faktura nie musi zawierać numeru NIP, bo przecież osoby niebędące podatnikami VAT nie muszą mieć NIP. Ale takim osobom faktura za np. usługę hotelową, czy gastronomiczną jest potrzebna np. w celu udokumentowania wydatków dla potrzeb zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Okazuje się, że wielu sprzedawców nie zna tego obowiązku, ich systemy kas fiskalnych nie zawierają opcji wystawienia faktur dla osób fizycznych niemających NIP albo żądają numeru NIP, bo ich zdaniem nie można wystawić faktury bez NIP. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi udzielonej redakcji portalu infor.pl wyjaśnia jak być powinno. Co może zrobić klient (konsument), któremu odmówiono wystawienia faktury?

Co trzeba wiedzieć o numerze NIP?

NIP to numer identyfikacji podatkowej, przyporządkowany do danego podatnika. Jakie są zasady i tryb nadawania numeru NIP? Jak sprawdzić numer NIP? Jak posługiwać się identyfikatorem podatkowym NIP?

Jak założyć spółkę z o.o.?

Spółka z o.o. Jedną z dostępnych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce jest spółka z o.o. Z uwagi na swoją odrębną osobowość prawną, stanowi bardzo popularną formę prawną przedsiębiorstwa. Co warto wiedzieć przed jej założeniem?

Nowe wzory NIP-2, NIP-7, ZAP-3 i NIP-8 od 1 września 2021 r.

NIP-2, NIP-7, ZAP-3 i NIP-8. Resort finansów przygotował nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających. Rozporządzenie w tej sprawie wchodzi w życie z dniem 1 września 2021 r.

Nowe wzory NIP-2, NIP-7, NIP-8, ZAP-3 od 1 lipca 2021 r.

Nowe wzory NIP-2, NIP-7, NIP-8, ZAP-3. W Ministerstwie Finansów przygotowano projekt nowego rozporządzenia w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających. Rozporządzenie to ma wprowadzić od 1 lipca 2021 r. nowe wzory formularzy NIP-2, NIP-7, NIP-8 i ZAP-3. Dotychczasowe wzory tych formularzy będą mogły być stosowane nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Wymiana paragonu z NIP nabywcy na zwykłą fakturę VAT jest dopuszczalna

Gdy sprzedaż dokumentowana jest paragonem gdzie kwota należności ogółem z danej sprzedaży nie przekracza kwoty 450,- zł lub 100,- euro, a nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca podatnikiem VAT czynnym oraz rolnik ryczałtowy nieposiadający numeru identyfikacji podatkowej (NIP), które dla tej transakcji nie posłużyły się numerem identyfikacji podatkowej (NIP), na żądanie tych podmiotów, Wnioskodawca nie tylko ma prawo, lecz obowiązek wystawienia faktury do paragonu dokumentującego tą sprzedaż. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 28 maja 2020 r. Zdaniem ekspertów taka wykładnia tworzy lukę w przepisach, którą wykorzystają oszuści podatkowi.

Przedsiębiorca zagraniczny i jego oddział z jednym NIP

31 stycznia 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał korzystny dla podatników wyrok (sygn. akt II FSK 509/18) dotyczący Numeru Identyfikacji Podatkowej, którym powinny się posługiwać polskie oddziały przedsiębiorców zagranicznych. W ustnym uzasadnieniu do wyroku Sąd wskazał, że oddział zagranicznego podmiotu w Polsce nie jest zobowiązany do identyfikowania się odrębnym od spółki macierzystej Numerem Identyfikacji Podatkowej w celu pełnienia funkcji płatnika.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Split payment i NIP na paragonie najgorszymi zmianami w prawie

W ocenie mikroprzedsiębiorców obowiązkowy split payment to najgorsza zmiana w prawie wprowadzona w 2019 roku. Z kolei z regulacji, które weszły lub wejdą w życie w 2020 roku, najwięcej zastrzeżeń budzi konieczność wystawiania faktur tylko do paragonów z wprowadzonym NIP. Ponadto przedstawiciele małego biznesu uważają, że polityka rządu względem nich jest źle prowadzona.

Biała lista, split payment, paragon bez NIP - sankcje

Od początku 2020 r. obowiązują liczne podatkowe konsekwencje związane z zapłatą na rachunek spoza białej listy podatników VAT lub z pominięciem obowiązkowego split paymentu, a także za wymianę na faktury paragonów wystawionych bez NIP nabywcy i za posługiwanie się taką fakturą.

Wystawianie faktur do paragonów - nowe zasady od 1 stycznia 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę do sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej i potwierdzonej paragonem można wystawić tylko wtedy, jeżeli paragon ten zawiera NIP. Paragon do kwoty 450 zł brutto (100 euro) z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną, zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT.

Biała lista podatników VAT - masowa weryfikacja kontrahentów

Masowa weryfikacja kontrahentów przy wykorzystaniu dostępu do API Białej Listy jest korzystna dla wszystkich podatników, w tym w szczególności dla średnich i dużych przedsiębiorców, którzy wykonują wiele transakcji. Dzięki masowej weryfikacji kontrahentów, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, unikniemy nie tylko dodatkowych obciążeń administracyjnych, ale także dzięki temu, że ten proces jest automatyczny, unikniemy dodatkowych błędów.

Obowiązkowy NIP nabywcy na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

Od początku 2020 r., po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących wystawiania faktur do paragonów, sprzedawca nie będzie mógł wystawić faktury w każdym przypadku. Niezbędnym elementem paragonu będzie bowiem NIP nabywcy na paragonie. Co to oznacza w praktyce?

NIP na paragonie - nowe zasady wystawiania faktur od 2020 r.

Sprzedawca wystawi fakturę VAT do paragonu jedynie w przypadku gdy na tym paragonie znajdzie się NIP nabywcy. Nowe regulacje w tym zakresie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

Koniec faktur na podstawie paragonu

Przedsiębiorco, od początku stycznia 2020 r. nie otrzymasz już faktury na podstawie paragonu – z jednym wyjątkiem.

Faktura do paragonu – NIP na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

Ustawodawca wprowadza ograniczenie w zakresie możliwości wymiany paragonów fiskalnych na faktury. Od 1 stycznia 2020 r. wystawienie faktury do paragonu będzie możliwe tylko wtedy, gdy na paragonie znajduje się NIP nabywcy. W przypadku naruszenia nowych przepisów grozi sankcja w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze.

8 najważniejszych zmian podatkowych 2019/2020

Ustawodawca wprowadza koleją istotną dla podatników zmianę, już od 1 września 2019 r. paragon fiskalny, do którego przedsiębiorca będzie chciał uzyskać fakturę, musi zawierać NIP. Poza tym na lata 2019/2020 planowana jest obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., obowiązkowy split payment, nowy JPK_VAT, indywidualny rachunek podatkowy, matryca stawek VAT czy zerowy PIT dla młodych.

NIP na paragonie od 1 września 2019 r.

Sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę do paragonu fiskalnego tylko w przypadku gdy na paragonie znajduje się NIP nabywcy. Takie rozwiązanie ma zacząć funkcjonować już od początku września 2019 r. Niedopełnienie tego obowiązku będzie wiązało się z sankcją w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze.

PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2018 rok – MF przypomina o poprawnym PESEL lub NIP

Ministerstwo Finansów apeluje do pracodawców i innych płatników PIT aby podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika. Pracownik, który jest cudzoziemcem i mieszka w Polsce też powinien mieć PESEL. Poprawne wpisanie tych identyfikatorów pozwoli administracji skarbowej udostępnić podatnikom poprawne zeznania PIT-37 i/lub PIT-38 za rok 2018 w ramach nowej usługi "Twój e_PIT".

Sukcesja przedsiębiorstwa po śmierci właściciela będzie prostsza

W dniu 25 listopada 2018 r. wchodzi w życie ustawa o sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych, która ułatwi kontynuowanie działalności firmy po śmierci jego właściciela. Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz uważa, że ta ustawa ułatwi zmianę pokoleniową w polskich przedsiębiorstwach i stworzy dobry grunt do budowania wielopokoleniowych firm rodzinnych.

Uszczelnienie VAT - likwidacja patologii z paragonami i elektroniką

Kończymy tworzenie narzędzi uszczelniających VAT. W ostatnim kroku odejdziemy od trzech rejestrów podatników na rzecz jednego. Będą w nim zintegrowane informacje dotyczące rachunku bankowego, zarejestrowania, wyrejestrowania i statusu podatnika - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Zakaz wystawiania faktur w zamian za paragony bez NIP

Ministerstwo Finansów chce zakazać wymiany paragonów bez NIP na faktury dające prawo do odliczenia podatku VAT. Wymiana paragonów bez NIP na faktury będzie karana.

Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych

Ministerstwo Finansów przygotowało kolejną rewolucję w systemie stosowania kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach, przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania nowego typu kas, tj. kas fiskalnych on-line. Jakie konsekwencje niesie ze sobą planowana automatyzacja przesyłu danych z kas fiskalnych?

Kasy fiskalne online i NIP nabywcy na paragonie

Projektowane przez Ministerstwo Finansów nowe regulacje zakładają wprowadzenie kas fiskalnych, które będą podpięte do sieci teleinformatycznej. Obok kas fiskalnych online pojawi się także obowiązek umieszczania NIP nabywcy na paragonie. Brak NIP-u na paragonie pozbawi prawa do odliczenia VAT.

Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego

Podatnicy muszą informować o wszystkich otwieranych i zamykanych rachunkach bankowych. Także gdy zakładają je na jedną noc, mimo że na aktualizację NIP-2 w tym zakresie mają siedem dni. Zdaniem przedsiębiorców to kosztowny i niepotrzebny obowiązek. Tak samo uważają doradcy podatkowi. I apelują: czas zmienić niepraktyczne przepisy.

Dlaczego należy weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP?

Nowe przepisy w zakresie VAT, które obowiązują od początku tego roku, pozwalają urzędnikom stosunkowo łatwo wykreślić podatnika z rejestru VAT, nawet go o tym nie informując. Takie konsekwencje wywołać może przyjęcie faktury VAT od kontrahenta, który nigdy nie był czynnym podatnikiem lub przestał nim być. Aby ustrzec się przed nimi, należy odpowiednio wcześnie weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP.

Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?

NIP po śmierci przedsiębiorcy – zmiany od 2018 roku

Minister Rozwoju i Finansów proponuje, aby przedsiębiorstwo osoby fizycznej po śmierci przedsiębiorcy mogło posługiwać się tym samym numerem NIP co zmarły przedsiębiorca w okresie od otwarcia spadku do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Przy czym jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony, posługiwanie się tym samym NIP-em będzie możliwe tylko do upływu terminu do powołania zarządcy sukcesyjnego. Takie zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Jakie są zasady rejestracji spółki zagranicznej na VAT

Polskie przepisy podatkowe dają możliwość rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce także w przypadku podmiotów zagranicznych. Jakie dokumenty są niezbędne w celu dokonania takiej rejestracji?

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego – zasady rejestracji i opodatkowania

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego to forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej zarezerwowana dla podmiotów zagranicznych, które chcą otworzyć oddział swojej firmy w Polsce. Jak prawidłowo dokonać rejestracji oddziału w KRS oraz do celów podatkowych?

Można szybko sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Brak prawa do odliczenia VAT

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Sprawdzenie poprawności NIP on-line na Portalu Podatkowym

Od 19 października 2015 r. na Portalu Podatkowym można weryfikować on-line identyfikator podatkowy NIP. To kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów, która zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Kiedy na fakturze powinien być numer NIP nabywcy

Firma, która od lat sprząta u nas śmieci, wystawia nam fakturę za swoje usługi nie podając na niej naszego numeru NIP. Czy taki dokument jest prawidłowy?

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Odmowy nadania numeru NIP ze względu na adres siedziby spółki

Czy określenie siedziby podatnika może być przyczyną odmowy nadania numeru NIP? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi żaden przepis nie nakłada na podmiot ubiegający się o rejestrację obowiązku wykazania, że znajdujący się pod wskazanym adresem lokal spełnia warunki do prowadzenia zgłoszonej działalności gospodarczej. Organ uprawniony do reprezentacji spółki nie ma też obowiązku ciągłego przebywania pod adresem siedziby. Ponadto fakt, że pod wskazanym adresem mają siedzibę także inne spółki nie ma wpływu na kwestię nadania numeru NIP spółce.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 grudnia 2014 r.

Na początku grudnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która wprowadza doniosłe zmiany, których podstawowym celem jest uproszczenie oraz usprawnienie procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Najistotniejszym skutkiem nowych rozwiązań przewidzianych w nowelizacji ma być przyspieszenie momentu, w którym ww. podmioty będą mogły faktycznie rozpocząć prowadzenie działalności.

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

REKLAMA