REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2018, Spółka akcyjna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reprezentacja spółki przy zawieraniu umowy o badanie sprawozdania finansowego

Kto powinien podpisać w imieniu spółki umowę o badanie sprawozdania finansowego?

Nowe obowiązki i uprawnienia rad nadzorczych spółek kapitałowych. Zmiany w KSH od 13 października 2022 r.

Od 13 października 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych, która w dużej mierze dotyczy rozszerzenia kompetencji rady nadzorczej w spółkach kapitałowych. Na czym polegają te zmiany?

Odpowiedzialność członków zarządu spółki z o.o. i spółki akcyjnej za zobowiązania podatkowe

Jak członkowie zarządu spółek kapitałowych odpowiadają za zobowiązania podatkowe spółki? Jakie przepisy regulują tą odpowiedzialność? Co to jest odpowiedzialność solidarna i subsydiarna? Wyjaśnia ekspert z Mariański Group.

Wprowadzenie spółki na NewConnect

Wprowadzenie spółki na NewConnect. Wiele startupów ale także przedsiębiorstw działających już jakiś czas na rynku, w celu pozyskania dodatkowych środków na rozwój często rozważa wprowadzenie spółki do Alternatywnego Systemu Obrotu („ASO”). Jakie działania należy podjąć aby do tego skutecznie doprowadzić?

W co przekształcić spółkę akcyjną? Spółka z o.o. czy PSA?

Przekształcenie spółki akcyjnej. Spółka z o.o. czy PSA? Coraz więcej spółek akcyjnych rozważa możliwość przekształcenia się. Powodów takiej decyzji może być wiele. Wśród nich znajdują się m.in. wysokie koszty i duży stopień sformalizowania prowadzenia bieżącej działalności. Niebagatelny wpływ mają także zmienione w 2020 roku zasady obrotu akcjami oraz wprowadzony w związku z dematerializacją akcji obowiązek jawności rejestru dla spółki oraz jej akcjonariuszy, które to mają daleko idące konsekwencje, nie tylko finansowe. W co przekształcić spółkę akcyjną?

Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Czym grozi brak obowiązkowej dematerializacji akcji spółek?

Dematerializacja akcji spółek. Akcjonariusz, który nie przekazał swoich akcji spółce celem ich dematerializacji de facto może zostać pozbawiony wszelkich praw jakie wiążą się z posiadanymi akcjami. Spółki które nie podjęły czynności mający na celu wdrożenie obowiązkowej dematerializacji wciąż mogą tego dokonać. Skutki niewdrożenia dematerializacji akcji przez spółki akcyjne i spółki komandytowo-akcyjne wyjaśnia Sara Synowiec – aplikantka adwokacka z Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych.

Dematerializacja akcji. Jak odzyskać prawa akcjonariusza?

Dematerializacja akcji. Akcjonariusze, którzy nie oddali spółkom papierowych akcji nie tylko stracili po 1 marca 2021 roku prawo do głosowania na walnym zgromadzeniu, ale także mogą nie otrzymać dywidendy. Jak odzyskać prawa akcjonariusza?

Dematerializacja akcji – czyli co powinien zrobić każdy akcjonariusz po 1 marca 2021 r.?

Dematerializacja akcji - 1 marca 2021 r. wejdą w życie przepisy o powszechnej dematerializacji akcji oraz innych papierów wartościowych i instrumentów emitowanych przez spółki akcyjne. To duża zmiana dla akcjonariuszy chociażby przez to, że dotychczasowa ich identyfikacja względem spółki polegająca na posiadaniu akcji (w przypadku akcji na okaziciela) lub wpisie do księgi akcyjnej (w odniesieniu do akcji imiennych), zostanie zastąpiona wpisem do rejestru akcjonariuszy. To wpis w tym rejestrze będzie decydował o tym, czy dana osoba jest akcjonariuszem i ile posiada akcji. Dlatego każdy akcjonariusz powinien zadbać o swoje prawa i zwrócić uwagę na praktyczne aspekty związane z funkcjonowaniem rejestru.

Niższe opłaty giełdowe w 2021 roku - wnioski do 20 stycznia

Do 20 stycznia spółki notowane na głównym parkiecie GPW i rynku NewConnect mogą składać wnioski o obniżenie opłat rocznych za notowanie akcji w 2021 roku. W przypadku utraty przychodów powyżej 50 proc. należność ta może zostać obniżona nawet o 90 proc. To kolejny, w ramach programu „Warto być spółką giełdową”, sposób na wsparcie w czasie pandemii firm pozyskujących kapitał drogą emisji akcji.

Prosta Spółka Akcyjna – co trzeba wiedzieć?

Czym jest Prosta Spółka Akcyjna? Od kiedy będzie funkcjonować w polskim systemie prawnym? Co powinna zawierać umowa Prostej Spółki Akcyjnej i jakie są jej główne cechy? Jaka jest ewidencja akcji i organy w tej spółce? Jak przebiega likwidacja Prostej Spółki Akcyjnej, a także dla kogo będzie to właściwa forma prawna? Wyjaśnia Justyna Wawrzyniak-Jedynak, radca prawny.

Reforma Kodeksu spółek handlowych - opublikowano ostateczną wersję projektu

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji została opublikowana pełna treść projektu reformy Kodeksu spółek handlowych - poinformowało 9 grudnia 2020 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych. Jak dodano, opublikowany w środę projekt trafi pod obrady Rady Ministrów; prace nad nim trwały od lutego 2020 r.

Zagubienie lub zniszczenie dokumentów akcji a proces dematerializacji akcji

Jak wiemy 30 września 2020 r. ruszył, przekładany z powodu pandemii COVID -19, proces dematerializacji akcji. W tym dniu spółki akcyjne niebędące spółkami publicznymi oraz spółki komandytowo-akcyjne zobowiązane były dokonać pierwszego (z pięciu) ogłoszenia wzywającego swoich akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji w spółce, a także udostępnić na swojej stronie internetowej w miejscu wydzielonym do komunikacji z akcjonariuszami informację o tym wezwaniu.

Jak uniknąć obowiązkowej dematerializacji akcji? Pomyśl o przekształceniu spółki

Jak wiadomo z dniem 30 września 2020 r. rusza, przekładana ze względu na COVID -19, dematerializacji akcji. Najpóźniej bowiem tego dnia spółki akcyjne niebędące spółkami publicznymi oraz spółki komandytowo-akcyjne zobowiązane są dokonać pierwszego (z pięciu) ogłoszenia wzywającego swoich akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji w spółce. Przed dokonaniem tego wezwania, a więc również nie później niż do 30 września 2020 r., spółki te powinny dokonać wyboru podmiotu uprawnionego do prowadzenia rejestru akcjonariuszy (wyboru takiego dokonuje walne zgromadzenie) oraz podpisać z wybranym przez walne zgromadzenie podmiotem umowę o prowadzenie rejestru akcjonariuszy. Jak zatem widać czasu jest już mało, a odpowiedzialność duża.

Dematerializacja akcji – „ostatni dzwonek” na dokonanie wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy

Pandemia SARS-CoV-2 nie pozostała bez wpływu także na przebieg procesów związanych z dematerializacją akcji. Ograniczenia dotyczące życia prywatnego, jak i działalności gospodarczej doprowadziły do przedłużenia o 3 miesiące terminu na zatwierdzenie sprawozdań finansowych w spółkach za 2019 r. a co za tym idzie terminu na złożenie zatwierdzonych sprawozdań finansowych w Krajowym Rejestrze Sądowym, a także ostatecznych terminów związanych z dematerializacją akcji.

Osobista odpowiedzialność za działalność i zobowiązania spółki – kogo dotyczy i jak się przed nią bronić?

Jakkolwiek prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki, zarówno osobowej, jak i kapitałowej, służy ograniczeniu i podziałowi ryzyka personalnej odpowiedzialności całym majątkiem, osoby fizyczne mogą w praktyce osobiście odpowiadać za zobowiązania firmy i skutki nieumiejętnego nią zarządzania. Odpowiedzialność za długi spółki handlowej, w zależności od jej typu, grozi wspólnikom lub członkom zarządu. Mając na uwadze ryzyko pozwu cywilnego o naprawienie wyrządzonej spółce szkody, jak również sankcji karnoskarbowych, warto wiedzieć jak poradzić sobie w kryzysowej sytuacji.

Zgłoszenia do CRBR do 13 lipca

Ministerstwo Finansów przypomina, że 13 lipca 2020 r. upływa termin na zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Obowiązek dotyczy spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r. Spółki, które zostały wpisane do KRS po 13 października 2019 r., mają obowiązek zgłaszać dane do CRBR nie później niż w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS.

Posiedzenia zarządów i rad nadzorczych spółek będą mogły odbywać się zdalnie

W rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw znalazły się rozwiązania wypracowane przez Komisję ds. reformy nadzoru właścicielskiego. Komisja ta działa w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Zmiany mają umożliwić odbywanie posiedzeń organów spółek kapitałowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Dematerializacja akcji 2020 - harmonogram

Od 1 stycznia 2020 roku wprowadzono szereg zmian w funkcjonowaniu spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, których częścią jest obowiązkowa dematerializacja akcji. Dokumentowa forma akcji zostanie zastąpiona elektronicznym rejestrem akcjonariuszy, który będzie prowadzony przez podmiot uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, czyli bank bądź dom maklerski.

Jak zgłaszać beneficjentów rzeczywistych do CRBR

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. Termin na zgłoszenie spółek do systemu upływa 13 kwietnia 2020 r. Natomiast w przypadku spółek wpisanych do KRS po 13 października 2019 r. zgłoszenie musi być dokonane nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu do KRS.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - najważniejsze informacje

Do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych muszą trafić wszystkie spółki wpisane do KRS z wyjątkiem spółek partnerskich oraz spółek akcyjnych, które są spółkami publicznymi. Wszystkie istniejące spółki muszą dokonać wpisu do 13 kwietnia 2020 r.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, czyli nowe obowiązki dla spółek

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, który funkcjonuje od 13 października br., ma zapobiegać zarówno praniu brudnych pieniędzy, jak i zmniejszyć ryzyko terroryzmu. Wszystkie polskie spółki handlowe muszą zgłosić do 13 kwietnia 2020 r. informacje o swoich tzw. beneficjentach rzeczywistych. Nowo powstające spółki mają na to 7 dni od zarejestrowania w KRS. Kary za spóźnienie sięgną miliona złotych.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) – nowe obowiązki dla spółek

Z dniem 13 października 2019 r. zaczął działać Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Jest to baza, w której gromadzone i przetwarzane są informacje o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką, zwanych beneficjentami rzeczywistymi. Jakie nowe obowiązki dla spółek wiąż się z powstaniem rejestru?

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych od 13 października 2019 r.

Od 13 października 2019 r. każda polska spółka handlowa oprócz spółki partnerskiej ma obowiązek zgłosić informacje o swoich beneficjentach rzeczywistych, a więc o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką, do nowo powstałego rejestru. Za takie osoby są uważani między innymi wszyscy wspólnicy spółek osobowych oraz wspólnicy mający więcej niż 25% udziałów w spółce z o.o.

Zasady odpowiedzialności wspólników spółki za zaległości podatkowe

Zakres odpowiedzialności wspólników spółki za zaległości podatkowe różni się w zależności od przyjętej formy prawnej. Inne zasady obowiązują w przypadku wspólników spółek osobowych, czyli spółek cywilnych, jawnych, partnerskich oraz komplementariuszy w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej. Inne natomiast odnoszą się do wspólników spółek kapitałowych, czyli spółek z o.o. oraz spółek akcyjnych.

Prosta spółka akcyjna (PSA), czyli nowa i elastyczna forma prowadzenia działalności

Prosta spółka akcyjna (PSA) to nowa forma działalności, która ma pobudzić działalność innowacyjnych firm. Pojawi się w polskim systemie prawnym od 1 marca 2020 r.

Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r. - kolejne ułatwienie dla przedsiębiorców

Dualizm w strukturze spółek kapitałowych w końcu zostanie przełamany – projekt ustawy wprowadzający prosta spółkę akcyjną (P.S.A.) jest już w Sejmie na ostatniej prostej. Czy od 1 marca 2020 roku czeka nas prawdziwy wysyp spółek startupów? Czy P.S.A. zadomowi się na dobre w naszym systemie prawnym? Czy naprawdę taka struktura organizacyjna jest niezbędna dla innowacyjnych pomysłów?

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) - nowy rodzaj spółki kapitałowej od 2020 r.

Od marca 2020 roku podatnicy będą mogli korzystać z nowego rodzaju spółki kapitałowej, tj. Prostej Spółki Akcyjnej (PSA). Jest to rozwiązanie, które ma wzmocnić rozwój startupów i przyczynić się do wzrostu innowacyjności gospodarki. W tej roli sprawdziła się już ulga na B+R, a także IP box, czyli 5% podatek od przychodów z wyników prac badawczo-rozwojowych oraz zwolnienie podatkowe dla alternatywnych spółek inwestycyjnych.

Jak rozliczyć sprzedaż akcji przekształconej spółki

Ustawodawca wskazując, że wydatki na objęcie akcji stanowią koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych akcji, nie rozróżnia, czy chodzi o akcje objęte w związku z zawiązaniem spółki akcyjnej, czy też o akcje objęte w związku z przekształceniem innej spółki w spółkę akcyjną. Przy ustalaniu kosztów decydujące znaczenie ma wartość bilansowa majątku spółki.

Ustawa o prostej spółce akcyjnej (PSA)

Ustawa o prostej spółce akcyjnej (PSA). Projekt dotyczący prostej spółki akcyjnej to ostatnia zmiana z tzw. pakietu 100 zmian dla firm. Ustawa wprowadzająca nowy rodzaj spółki trafiła już do Sejmu. Zakłada się, że projektowane regulacje miałyby wejść w życie na początku 2020 r.

e-ZLA obowiązkowe od 1 grudnia - papierowe zwolnienia tylko wyjątkowo

Od 1 grudnia 2018 r. zasadą i obowiązkiem lekarzy jest wystawianie elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). ZUS informuje, że jedynie wyjątkowo (w szczególności w sytuacji braku dostępu do komputera czy internetu) lekarz może wystawić papierowe zwolnienie na wydruku z systemu. Jednak w terminie trzech dni roboczych musi to papierowe zwolnienie wprowadzić do elektronicznego systemu i przekazać wszystkie niezbędne dane do ZUS.

Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Najnowsza nowelizacja (z 9 listopada 2018 r.) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zdaniem ekspertów podatkowych ważne i raczej niekorzystne dla podatników zmiany. Ważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie możliwości złożenia ponownej korekty deklaracji podatkowej po kontroli celno‑skarbowej, poszerzenie kręgu podmiotów mogących podlegać kontroli krzyżowej, zwiększenie dostępu fiskusa do informacji o kontach bankowych.

Czas pracy kierowców - dwie pory nocne

Nowe przepisy ustawy o transporcie drogowym w szczególności te, które określają kary za przekroczenia czasu pracy w porze nocnej budzą wątpliwości, przedsiębiorców i kierowców. Okazuje się, że także Wojewódzkie Inspekcje Transportu Drogowego mają różne interpretacje tych przepisów.

Wpis do rejestru przechowawców akt pracowniczych tylko do końca 2018 roku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina pracodawcom, że zostały tylko dwa miesiące na uzyskanie wpisu do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Od 1 stycznia za przechowywanie dokumentów pracowniczych bez wymaganych uprawnień może grozić kara nawet do 100 tys. zł.

12 listopada 2018 r. dniem wolnym także w handlu

Główny Inspektor Pracy Wiesław Łyszczek poinformował, że 12 listopada 2018 r. będzie także dniem wolnym dla pracowników handlu. Do tego bowiem święta będzie odnosić się ustawa o ograniczeniu handlu w niedzielę ze wszystkimi jej konsekwencjami.

Jak funkcjonuje system SENT i aplikacja SENT GEO

Funkcjonowanie SENT (czyli systemu rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) jest stale sprawdzane przez Krajową Administrację Skarbową. Ostatni audyt KAS wykazał, że na 4 miliony zgłoszeń dokonano 500 tysięcy kontroli, z czego w około 6 tysiącach przypadków stwierdzono uchybienia. SENT jest stale rozwijany (aktualnie działa w oparciu o jedną ustawę i jej dwie nowelizacje oraz aż osiem rozporządzeń, a kolejne już w przygotowaniu). Od 1 października 2018 r. weszły w życie nowe przepisy. Eksperci OCRK sprawdzili listę najważniejszych naruszeń oraz jak działa rządowa aplikacja SENT GEO.

Umorzenie udziałów przez spółkę a zwolnienie z CIT

Zakres zwolnienia z opodatkowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje przymusowe i warunkowe umorzenia udziałów przez spółkę. Zwolnienie z CIT nie dotyczyły natomiast umorzeń dobrowolnych.

Rolnik w spółdzielni nie zapłaci podatku od nieruchomości

Mniejsze obciążenia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie zakłada m. in. uchwalona w czwartek przez Sejm ustawa o spółdzielniach rolników. W czasach globalizacji i dominacji pośredników konsolidacja pozwoli rolnikom na konkurowanie - przekonuje resort rolnictwa.

e-Sprawozdania Finansowe

e-Sprawozdania Finansowe to sprawozdania finansowe sporządzone w strukturze logicznej oraz formacie udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zgodnie z art. 45 ust. 1g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, obowiązującym od 1 października 2018 r.

„Dobra wiara” i „należyta staranność” w VAT w świetle nowej ustawy dotyczącej przeciwdziałania praniu pieniędzy

Data 13 lipca 2018 r., czyli dzień wejścia w życie nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu przeszedł dla większości podatników VAT w sposób niezauważony, mimo że jest to chyba najważniejsza data w najnowszej historii tego podatku.

Sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych - zmiany od 1 października 2018 r.

Na początku października 2018 r. wchodzą w życie kolejne przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która w ostatnim czasie znacząco zmodyfikowała procedurę składania rocznych sprawozdań finansowych. Kierunek zmian w zakresie sporządzania i składania rocznych sprawozdań finansowych, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, jest niewątpliwie dobry i wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz usprawni pracę sądów rejestrowych.

Monitoring przewozu towarów (system SENT) – zmiany od 1 października 2018 r.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały zestawienie najważniejszych zmian w systemie monitorowania przewozu towarów (SENT), które weszły w życie 14 czerwca 2018 r. i kolejnych zmian, które wchodzą w życie od 1 października 2018 r. Prezentujemy poniżej te informacje.

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - zmiany od 4 września 2018 r.

W dniu 4 września 2018 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1637) w dniu 27 sierpnia 2018 r. Omawianą nowelizacją, ustawodawca dokonuje wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bez prawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnieniem. Na etapie projektowania omawianej ustawy, wskazywano iż celem nowelizacji jest wzmocnienie przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. W praktyce nowelizacja może jednak doprowadzić do znacznego jej osłabienia.

Obowiązek ustanowienia IOD (Inspektora Ochrony Danych)

Czy w związku z wejściem w życie przepisów RODO masz obowiązek powołać Inspektora Ochrony Danych w swojej firmie? Wyjaśnia Wojciech Ostrowski, radca prawny w Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej a PCC

Sąd administracyjny uznał, że skoro wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej podlegało w Polsce zwolnieniu z VAT, a tym samym z PCC, to Polska nie mogła wprowadzić tego obciążenia ponownie. Stanowiłoby to bowiem naruszenie zasady „stand still”, zabraniającej wprowadzania przez państwo członkowskie obciążeń podatkowych pogarszających sytuację podatnika.

Przekazanie nieruchomości w zamiana za umorzone akcje podlega VAT

Spółki przez wiele lat toczyły spory z organami podatkowymi, czy przekazując odchodzącemu udziałowcowi nieruchomość w zamian za jego umorzone akcje muszą odprowadzić podatek VAT z tego tytułu. Spór zakończył Naczelny Sąd Administracyjny uznając, że czynność ta podlega opodatkowaniu. Takie niekorzystne dla podatników stanowisko zajął również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie?

Prowadzenie działalności w zakresie zakładów bukmacherskich jest szczególnie regulowane przez polskie prawo. Do legalnego prowadzenia tego rodzaju działalności niezbędne jest posiadanie zezwolenia Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca, który chce je uzyskać, musi spełnić szereg wymogów ustawowych.

Prosta spółka akcyjna (PSA) od 2019 r.

Wprowadzenie do polskiego prawa od 2019 r. prostej spółki akcyjnej (PSA) dedykowanej start-upom – takie rozwiązanie zawiera projektem zmian Kodeksu spółek handlowych, nad którym pracuje Ministerstwo Rozwoju. Czy to nowe rozwiązanie stworzy odpowiednie warunki prawne do rozwoju innowacyjnych projektów?

Zmiany w split payment i zasadach blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego

25 lipca 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Zasadniczym celem tej ustawy jest modyfikacja przepisów dotyczących blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego oraz mechanizmu podzielonej płatności (split payment).

Czy Rady Nadzorcze dobrze funkcjonują w Polsce?

Rynek kapitałowy za sprawą spółki GetBack po raz kolejny przeżywa wstrząsy związane z niewypłacalnością instytucji oferującej produkty i usługi inwestycyjne. Od kilku miesięcy polski biznes również odnotowuje znaczący wzrost upadłości przedsiębiorstw. W wielu tych instytucjach oprócz Zarządów funkcjonowały także Rady Nadzorcze oraz Komitety Audytu, w związku z tym coraz częściej słyszy się pytanie, dlaczego nadzór nad upadającym biznesem się nie sprawdził?

REKLAMA