REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2019, Deklaracje podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Historia złożonych deklaracji PIT – nowa usługa w e-Urzędzie Skarbowym

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa udostępniły 8 marca 2023 r. nową usługę w e-Urzędzie Skarbowym (e-US): "Historia złożonych deklaracji". Dzięki tej usłudze podatnicy mogą przeglądać złożone deklaracje elektroniczne, pobierać je i drukować. W e-US zostały też udostępnione deklaracje złożone w formie papierowej wprowadzone do systemu.

UPL-1 - pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych w e-Urzędzie skarbowym

W e-Urzędzie Skarbowym można już złożyć UPL-1, czyli pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych. Nowa funkcjonalność to ułatwienie zarówno dla mocodawców, jak i pełnomocników. Razem z wprowadzeniem nowej usługi rozszerzono katalog pełnomocnictw, który użytkownicy serwisu chętnie przeglądają.

Składanie deklaracji akcyzowych w 2022 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie składania deklaracji akcyzowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez PUESC z uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 2022 roku rozporządzeniem z 17 grudnia 2021 r.

Deklaracje podatkowe w podatku akcyzowym

Co do zasady podmiot dokonujący czynności, które na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowią przedmiot opodatkowania akcyzą zyskuje status podatnika akcyzy, a w konsekwencji staje się zobowiązany do wypełnienia określonych przepisami obowiązków formalnych. W szczególności do składania deklaracji akcyzowych.

Aplikacja e-Deklaracje Desktop tylko do końca 2021 roku. Jak zapisać złożone PIT-y?

e-Deklaracje. Ministerstwo Finansów przypomniało w komunikacie z 21 października 2021 r., że 31 grudnia 2021 roku przestani udostępniać aplikację e-Deklaracje Desktop. Użytkownicy, którzy chcą zachować deklaracje wysłane przez aplikację, mogą je zapisać jako pliki PDF. Po 1 stycznia nadal będzie można wysyłać przez bramkę e-Deklaracje formularze interaktywne z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 stycznia 2022 r.

Akcyza 2022 - deklaracje podatkowe. Od 1 stycznia 2022 r. obowiązywać będzie nowe rozporządzenie określające wzory deklaracji w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego. Jest już gotowy projekt tego rozporządzenia i wzorów nowych deklaracji akcyzowych. Aktualnie projekt jest poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu.

Praca zdalna a obowiązek składania deklaracji CIT-ST

Deklaracja CIT-ST a praca zdalna. Pandemia wirusa COVID-19 wymusiła na pracodawcach zmiany organizacji pracy w zakładach pracy. Gdzie tylko było to możliwe, pracownicy zostali skierowani do wykonywania pracy w formie zdalnej (home office). Było to ogromne wyzwanie logistyczne, w których dotychczas praca była świadczona głównie stacjonarnie w siedzibie pracodawcy. Zmiana sposobu świadczenia pracy przez osoby zatrudnione wpłynęła na wiele kwestii z zakresu prawa pracy, między innymi wymusiła na rządzących zajęcie się tematem uregulowania pracy zdalnej. Przepisy w tym zakresie są obecnie konsultowane w ramach Rady Dialogu Społecznego. Praca zdalna stawia przed nami jednak o wiele więcej pytań. Jednym z problemów, jaki pojawia się w nawiązaniu do tego tematu, jest obowiązek składania deklaracji CIT-ST do urzędu skarbowego w przypadku, gdy pracodawca posiada zakłady (oddziały) na terenie innej jednostki samorządu niż siedziba przedsiębiorstwa. Czy w przypadku świadczenia pracy zdalnej przez pracowników również możemy mówić o obowiązku składania deklaracji CIT-ST przez podmioty, które przed pandemią nie były do tego zobowiązane?

Nowe, kwartalne deklaracje akcyzowe - kto będzie je składał za III kwartał 2021 roku?

Kwartalne deklaracje akcyzowe. Od rozliczenia za III kwartał 2021 r. podatnicy dokonujący obrotu niektórymi wyrobami zwolnionymi z akcyzy lub opodatkowanymi stawką zerową albo zużywający te wyroby będą składać w formie elektronicznej nowe deklaracje kwartalne AKC-KZ. Natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów opodatkowanych stawką zerową trzeba wykazać w deklaracji AKC-UAKZ. Są to nowe obowiązki.

Akcyza. Wzory deklaracji uproszczonych AKC-UA i AKC-UAKZ

Wzory deklaracji akcyzowych. Ukazało się rozporządzenie dotyczące wzorów deklaracji uproszczonych w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, chodzi o wzory AKC-UA i AKC-UAKZ. Nowe deklaracje mają zastosowanie począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.

Zmiany w deklaracjach akcyzowych od 1 lipca 2021 r.

Zmiany w deklaracjach akcyzowych. Ministerstwo Finansów udzieliło informacji i wyjaśnień odnośnie obowiązujących od 1 lipca 2021 r. zmian w zakresie deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym. Zmiany te są wprowadzane do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694).

Nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych - nowe wzory deklaracji od 1 lipca 2021 r.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych. Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory uproszczonych deklaracji akcyzowych związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych (AKC-UA i AKC-UAKZ). Stanowią one załącznik do projektu rozporządzenia opublikowanego 7 kwietnia 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt rozporządzenia jest aktualnie poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym. Nowe wzory mają wejść w życie od 1 lipca 2021 r.

Akcyza od samochodów - nowa deklaracja uproszczona AKC-US od 1 lipca 2021 r.

Deklaracja AKC-US od 1 lipca 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie wzoru deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych. Rozporządzenie to określi od 1 lipca 2021 r. wzór deklaracji AKC-US, który zastąpi obecny wzór deklaracji AKC-U/S. Projekt rozporządzenia jest aktualnie poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym.

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowych?

E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?

Nowe wzory deklaracji PIT-4R i PIT-8AR

Nowe wzory deklaracji PIT-4R i PIT-8AR. W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad wydaniem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie z 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt określa nowe wzory deklaracji składanych przez płatników podatku PIT, tj. PIT-4R i PIT-8AR, które dotyczą podatków pobranych w 2021 roku. Nowe wzory są konieczne z uwagi na przesunięcie terminu (do 20 sierpnia 2021 r.) na zapłatę zaliczek na PIT i podatku zryczałtowanego (pobranych przez płatników) za styczeń 2021 r.

PIT-16A w 2021 r. – jak wypełnić, jak i do kiedy złożyć?

PIT-16A za 2020 rok trzeba złożyć najpóźniej 1 lutego 2021 roku. Wyjaśniamy czym jest PIT-16A, kto i do kiedy składa tą deklarację. Co to jest karta podatkowa i kto może się w tej formie rozliczać? W jakiej formie składana jest deklaracja PIT-16A? Jak wypełnić PIT-16A?

Ważność dokumentów podatkowych upływa z końcem roku

Zasady przechowywania dokumentacji podatkowej. Wszelkie dokumenty konieczne do rozliczenia podatku należy przetrzymywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jego płatności. Po tym okresie dokumentację można zniszczyć. Pierwszego stycznia 2021 upływa termin konieczności archiwizacji części dokumentów, co pozwala na ich zniszczenie. Istnieje jednak szereg przypadków, w których termin konieczności przechowywania dokumentacji podatkowej wydłuża się. Warto się z nimi zapoznać, zanim dokona się rewizji archiwum swojego przedsiębiorstwa.

Nowy wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1) od 2021 roku

Nowy wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1) będzie obowiązywał od 1 stycznia 2021 roku. Projekt rozporządzenia zawierający nowy wzór deklaracji PSD-1 został przygotowany przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej i opublikowany 7 grudnia 2020 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Deklaracje podatkowe – czym są, kto je składa?

Deklaracje podatkowe są najważniejszym, wręcz nadrzędnym fakultatywnym elementem normatywnej konstrukcji każdego podatku, w którym zobowiązanie powstaje z mocy prawa – czyli we wszystkich istotnych współcześnie daninach publicznych.

PIT 2021. Nowe formularze pozwolą rozliczyć darowizny na COVID-19

Dzięki nowym wzorom formularzy PIT w 2021 r. będzie można odliczyć darowizny na przeciwdziałanie COVID-19, które zostały przekazane np. szpitalom jednoimiennym, bądź uwzględnić tzw. ulgę za złe długi - wynika z projektu rozporządzenia resortu finansów.

PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR - nowe wzory deklaracji od 18 listopada 2020 r.

PIT-11, PIT-4R i PIT-8AR w nowej wersji od 18 listopada 2020 r. Nowe wzory deklaracji mają zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r. Kto ma obowiązek wystawić i przesłać PIT-11, PIT-4R lub PIT-8AR?

Nowy wzór deklaracji PIT-28 od 1 stycznia 2020 r.

Ministerstwo Finansów określiło nowe wzory formularzy pozwalających na wykonanie obowiązków rozliczeniowych przez podatników zryczałtowanego podatku dochodowego, czyli PIT-28, PIT-28S, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28/B, PIT/O i PIT/D. Mają one zastosowanie do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. i dokonanych od tego dnia odliczeń. Od 1 stycznia 2021 roku obowiązują kolejne nowe wersje tych formularzy.

Mały podatnik w 2020 r. – w podatkach dochodowych i VAT [PODCAST]

Ustawodawca podwyższył limit przychodów decydujący o statusie małego podatnika w podatkach dochodowych PIT i CIT - w roku 2020 będzie on wynosił 2 mln euro. Natomiast w podatku VAT limit pozostaje na dotychczasowym poziomie, czyli 1,2 mln euro. Warto też zwrócić uwagę, że od 1 listopada 2019 r. zmianie uległy przepisy ustawy o VAT dotyczące prawa do składania kwartalnych deklaracji VAT przez małych podatników. W efekcie część podatników już od początku 2020 r. będzie musiała przejść na deklaracje miesięczne. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Nowy wzór uproszczonej deklaracji akcyzowej AKC-U/S od 1 stycznia 2020 r.

Resort finansów określił nowy wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S). Nowy wzór będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 r.

Zmiany w VAT 2020 - nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT i składania deklaracji

Od rozliczenia za kwiecień 2020 r. duzi przedsiębiorcy będą musieli składać deklarację VAT w formacie JPK. Zastąpi ona dotychczasowe deklaracje VAT-7/ VAT-7K i ewidencję JPK_VAT. Pozostali podatnicy zostaną objęci tym obowiązkiem od rozliczenia za lipiec 2020 r. (chyba że dobrowolnie wybiorą składanie tych dokumentów od kwietnia 2020 r.).

Mały podatnik PIT, CIT i VAT w 2020 r.

Ustawodawca podwyższył limit przychodów decydujący o statusie małego podatnika w podatkach dochodowych PIT i CIT. W roku 2020 będzie on wynosił 2 mln euro, natomiast w podatku VAT limit dla małego podatnika pozostaje na dotychczasowym poziomie, czyli 1,2 mln euro.

Obowiązkowa podzielona płatność – trzy wpadki i trzy refleksje – w tle schemat podatkowy

Wejście w życie obowiązkowego split payment z dniem 1 listopada 2019 r. uzasadnia sformułowanie kilku ogólnych refleksji dotyczących zarówno stanowienia przepisów podatkowych w Polsce, jak i wspólnotowej wersji podatku od towarów i usług - pisze profesor Witold Modzelewski.

Dopłaty do zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych przez osoby fizyczne

Minister Energii i Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju podpisali 5 listopada 2019 roku rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom fizycznym niewykonującym działalności gospodarczej i warunków rozliczania tego wsparcia. Dokument został skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie po upływie 14 dni od tej publikacji. Rozporządzenie określa zasady udzielania dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych. Z dopłat tych, wbrew pierwotnym planom Ministra Energii, nie skorzystają osoby prowadzące działalność gospodarczą. Nie będzie też dofinansowania zakupu samochodów na gaz ziemny (CNG, LNG).

Sąd będzie mógł uchylić decyzję ZUS – zmiany w kpc ważne dla ubezpieczonych

Wchodzące w życie 7 listopada 2019 r. zmiany kodeksu postępowania cywilnego zasadniczo zmienią uprawnienia w zakresie spraw dotyczących sporów z ZUS. Sąd I instancji będzie mógł: uchylić decyzję, przekazać sprawę do rozpoznania do ZUS oraz umorzyć postępowanie. Przykładowo, jeśli ZUS wyda decyzję o braku prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy i po wydaniu decyzji pojawią się nowe okoliczności co do stanu zdrowia, Sąd będzie mógł uchylić decyzję i przekazać ją do ponownego rozpoznania do ZUS.

VAT 2019 - odpowiedzialność solidarna po 1 listopada

1 listopada 2019 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy ustawy o VAT określające solidarną odpowiedzialność nabywców niektórych towarów.

Zmiany w split payment - zaliczki i płatności kartami

Od 1 listopada split payment (zarówno dobrowolny, jak i obowiązkowy) będzie mógł być również stosowany do płatności zaliczkowych. Chodzi o płatności całości lub części wynagrodzenia otrzymanego przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, które nie są udokumentowane przez sprzedającego fakturami zaliczkowymi. Ponadto Ministerstwo Finansów chce ułatwić stosowanie mechanizmu podzielonej płatności VAT, umożliwiając wykorzystanie do tego innych niż przelew bankowy instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych).

Nowelizacja postępowania egzekucyjnego w administracji podpisana przez Prezydenta

14 października 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.

Uwolnienie środków z rachunku VAT bez opłaty skarbowej od 1 listopada 2019 r.

W lipcu 2018 r. wprowadzono tzw. podzieloną płatność w VAT (split payment). Mimo zapowiedzi bezpłatności tego rozwiązania, okazało się po pewnym czasie, że podatnicy muszą płacić 30 zł opłaty skarbowej za tzw. uwolnienie (tj. swobodną wypłatę) środków zgromadzonych na rachunku VAT. Jednak od listopada br. nie trzeba już będzie płacić tej opłaty.

Niższy PIT dla emerytów i rencistów od 1 października 2019 r.

Zakłada Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że od 1 października 2019 r. stawka podatku PIT uzyskujących dochód do kwoty 85 528 zł rocznie zmniejsza się z 18 do 17 proc. Co za tym idzie zmienia się również miesięczna zaliczka na podatek dochodowy.

Wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W)

16 września 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej. Druk wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej ma być oznaczony symbolem WIS-W a załącznik do tego wniosku (przeznaczony do wpisania dodatkowych informacji uzupełniających) jest oznaczony symbolem WIS-W/A. Rozporządzenie określające ww. wzory będzie obowiązywać od 1 listopada 2019 r. i od tego dnia będzie można składać wnioski o WIS do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Podatek od nieruchomości w 2020 r.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane, tj. grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Znane są już górne stawki tego podatku, które będą obowiązywały w 2020 r. W tym roku wprowadzone zostały również jednolite wzory formularzy w zakresie podatku od nieruchomości, które obowiązują we wszystkich gminach. Ile wyniesie podatek od nieruchomości w 2021 roku?

Split payment – kto od 1 listopada 2019 r. musi obowiązkowo posiadać rachunek rozliczeniowy

Od 1 listopada 2019 r. mechanizm odwrotnego obciążenia zostanie zastąpiony stosowanym obligatoryjnie mechanizmem podzielonej płatności dla towarów i usług wymienionych w zał. nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązkowy split payment wiąże się też ze zwiększonymi obowiązkami. Każdy podatnik sprzedający i nabywający te towary lub usługi musi obowiązkowo posiadać rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w SKOK otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Do tych rozliczeń nie można posługiwać się rachunkiem osobistym, który może być przez osoby fizyczne wykorzystywany w działalności.

Odpowiedzialność banku za nieautoryzowane płatności już od 50 euro

Od 14 września 2019 r. zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa PSD2. Oprócz zmian w zakresie dodatkowych zabezpieczeń autoryzacji transakcji i logowania się do banku, rozszerzona zostaje także odpowiedzialność banku za nieautoryzowane płatności. Do tej pory zaczynała się ona od kwoty 150 euro (z pewnymi wyjątkami). Od 14 września odpowiedzialność banku w takich przypadkach będzie zaczynać się już od równowartości 50 euro.

Spóźnione (o cztery lata) zwycięstwo koncepcji uszczelnienia VAT-u

Pod koniec kadencji obecnego Sejmu, czyli po czterech latach od powstania projektu nowej ustawy o podatku od towarów i usług, zrealizowano (prawie) pięć najważniejszych postulatów naprawy tego podatku:

Wiążąca informacja taryfowa - zmiany od 1 października 2019 r.

Ministerstwo Finansów informuje o zmianach dotyczących składania wniosków dotyczących udzielenia wiążącej informacji taryfowej (WIT). Od 1 października 2019 r. wnioski o udzielenie wiążących informacji taryfowych (WIT) będą mogły być składane wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC.

Dodatkowe zabezpieczenia w bankowości elektronicznej

14 września 2019 r. wchodzą w życie przepisy wdrażające dyrektywę unijną PSD2, które wprowadzają nowe wymagania dotyczące potwierdzania tożsamości m.in. przy korzystaniu z bankowości elektronicznej i płatnościach mobilnych, by ograniczyć oszustwa. Zobowiązują one banki do wprowadzenia dwustopniowego uwierzytelniania na etapie uzyskiwania dostępu do konta internetowego, dokonywania transakcji i płatności internetowych. Banki już wycofują stare metody autoryzacji, stopniowo wprowadzają dodatkowe zabezpieczenia.

Obowiązkowy split payment od 1 listopada 2019 r.

Od 1 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności w VAT (z ang. split payment). To rozwiązanie obejmie w sumie 150 grup towarów i usług dla transakcji przekraczających kwotę 15 tys. zł. Jak ocenia doradca podatkowy Gekko Taxens Marta Szafarowska, nowe przepisy poprawią sytuację m.in. branży budowlanej, w której obowiązkowy split payment może zlikwidować problem zatorów płatniczych. Przedsiębiorstwa mają jednak mało czasu na przygotowanie się i zmianę swoich modeli finansowania, a za niedostosowanie się do nowych obowiązków przewidziane są sankcje.

Obowiązkowy split payment, WIS i nowa matryca stawek VAT podpisane przez Prezydenta

Prezydent RP podpisał 29 sierpnia 2019 r. nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą mechanizm obowiązkowej podzielonej płatności (od 1 listopada 2019 r.), nową matrycę stawek VAT (od 1 kwietnia 2020 r.). Ponadto nowelizacja ta modyfikuje instytucję solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe zbywcy i wprowadza instytucję wiążącej informacji stawkowej (WIS).

Dla kogo po 1 września 2019 r.

Od 1 września 2019 roku zgodnie ze znowelizowaną ustawą o podatku od towarów i usług podmioty dokonujące sprzedaży na odległość powinny zwrócić uwagę na to co oferują swoim klientom. Zmiana jest o tyle istotna, że nowelizacja z 4 lipca 2019 roku została opublikowana 13 sierpnia br, przy czym część przepisów wchodzi w życie od 1 września 2019 roku. Okres urlopowy może spowodować, że podatnicy nie zwrócili uwagi na fakt pojawienia się nowych obowiązków dotyczących VAT.

Chaos legislacyjny w VAT – uchwalono cztery „duże” nowelizacje, piąta w drodze

To, co zrobiono z przepisami o podatku od towarów i usług w obecnym roku, przekracza wszelkie wyobrażenia. Uchwalono aż cztery niezależne „duże” nowelizacje, a w drodze jest jeszcze jedna, które wchodzą w kilkunastu datach (najważniejsze to: 1 maja, 1 września, 1 listopada 2019 roku oraz 1 stycznia, 1 kwietnia i 1 lipca 2020 roku). Ustalenie więc, który przepis wchodzi w życie z konkretną datą graniczy z cudem – pisze prof. Witold Modzelewski.

Nowa definicja pierwszego zasiedlenia w VAT od 1 września 2019 r.

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza od 1 września 2019 r. nowe brzmienie definicji legalnej pierwszego zasiedlenia. Jest to konsekwencja wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection Sp. z o.o.

Dofinansowanie zakupu samochodów na paliwa alternatywne (gaz, wodór, energię elektryczną) także dla firm

Ministerstwo Energii opublikowało nowe propozycje wsparcia finansowego (np. w formie dotacji, pożyczki) zakupu pojazdów (np. samochodów) na paliwa alternatywne, jak CNG, LNG, wodór i energię elektryczną. Resort w zmienionym projekcie rozporządzenia "w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu" zaproponował wsparcie (dofinansowanie) również dla firm. W pierwotnej wersji projektu wsparcie to dotyczyło jedynie osób fizycznych.

Wszystkie transakcje olejem opałowym w rejestrze SENT

Ministerstwo Finansów przypomina, że od 1 września 2019 r. wszystkie transakcje olejem opałowym przeznaczonym do celów opałowych (bez względu na ilość) będą musiały być rejestrowane w elektronicznym rejestrze przewozu towarów SENT.

Silne (podwójne) uwierzytelnienie w płatnościach elektronicznych od 14 września 2019 r.

Od 14 września 2019 r. dostawcy usług płatniczych będą mieli obowiązek stosować tzw. silne (podwójne) uwierzytelnienie klienta: przy logowaniu do rachunku w trybie on-line, przy płatnościach elektronicznych (np. kartami płatniczymi, aplikacją w telefonie) i innych czynnościach przeprowadzanych za pomocą kanału zdalnego. Komisja Nadzoru Finansowego w komunikacie z 19 sierpnia przypomina o tym terminie i jednocześnie dopuszcza w wyjątkowych indywidualnych przypadkach (uzgodnionych z KNF) przedłużenie tego terminu - co oznacza, że nie będzie stosowała w tym dodatkowym terminie sankcji nadzorczych. KNF podkreśla jednak, że nawet jeżeli ryzyko związane z niestosowaniem po 13 września 2019 r. silnego uwierzytelniania klienta zgodnego z przepisami Rozporządzenia w pełni obciąża zobowiązanych do tego dostawców usług płatniczych.

Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało o kolejnych przepisach usuwających obowiązek stosowania pieczątek w procedurach z obszaru budownictwa. Wszyscy członkowie Rady Ministrów są zobowiązani, zgodnie z właściwością, do przeglądu aktów prawnych, stosowanych druków lub formularzy pod kątem przepisów nakładających obowiązek stosowania pieczęci/pieczęci przez obywatela lub przedsiębiorcę oraz do podjęcia działań zmierzających do deregulacji ww. obowiązku.

13 sierpnia - ostatni dzień na złożenie wniosku do dostawcy energii

W dniu 13 sierpnia 2019 r. upływa termin dla przedsiębiorców na złożenie u dostawcy energii oświadczenia, które pozwoli na zamrożenia cen energii w II półroczu 2019 r. na poziomie cen stosowanych 30 czerwca 2018 r. Pozwoli to uniknąć rachunków wyższych nawet o 30–50 proc., a uprawnione są do tego m.in. mikro- i małe przedsiębiorstwa czy szpitale. Radca prawny zwraca uwagę, że wysłanie pocztą oświadczenia w ostatnim dniu przewidzianym na składanie wniosków może nie być skuteczne. Najlepiej złożyć wniosek osobiście.

REKLAMA