REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odsetki podatkowe, VAT 2016

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2024 roku

Jakie odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS obowiązują w 2024 roku? Jaka jest obniżona stawka odsetek podatkowych? Jakie są zasady zaokrąglania odsetek podatkowych? Jaka jest minimalna wysokość naliczanych odsetek za zwłokę? Ile wynosi opłata prolongacyjna?

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - stawka 16,5% od 8 września

Od 8 września 2022 r. stopa lombardowa NBP wzrasta do 7,25%. Od tego samego dnia podwyższeniu (do 16,50%) uległa stawka odsetek od zaległości podatkowych i stawka odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne (odsetki od składek ZUS).

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - 15% od 9 czerwca

Wskutek podwyższenia stopy lombardowej NBP do 6,50% od 9 czerwca 2022 r., podwyższeniu uległa od tego samego dnia (do 15%) stawka odsetek od zaległości podatkowych i stawka odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne (odsetki od składek ZUS).

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - 13,5% od 6 maja

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - zmiany od 6 maja. Wskutek podwyższenia stopy lombardowej NBP do 5,75% od 6 maja 2022 r., podwyższeniu uległa od tego samego dnia (do 13,5%) stawka odsetek od zaległości podatkowych i stawka odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne (odsetki od składek ZUS).

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - 12% od 7 kwietnia

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - zmiany od 7 kwietnia. Wskutek podwyższenia stopy lombardowej NBP do 5,00% od 7 kwietnia 2022 r., podwyższeniu uległa od tego samego dnia (do 12%) stawka odsetek od zaległości podatkowych i stawka odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne (odsetki od składek ZUS).

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - 8,5% od 9 lutego

Odsetki od zaległości podatkowych i odsetki od składek ZUS w 2022 roku - zmiany od 9 lutego. Wskutek podwyższenia stopy lombardowej NBP (do 3,25%) od 9 lutego 2022 r., podwyższeniu uległa od tego samego dnia (do 8,5%) stawka odsetek od zaległości podatkowych i stawka odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne (odsetki od składek ZUS). Jest to pierwsza podwyżka stawek tych odsetek od 1 stycznia 2016 roku.

Odsetki ustawowe 2022 (kapitałowe i za opóźnienie) - zmiany od 5 stycznia

Odsetki ustawowe 2022- zmiany od 5 stycznia. Na skutek podwyższenia stopy referencyjnej NBP (z 1,75% do 2,25%), podwyższeniu uległa od 5 stycznia 2022 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Mimo podwyższenia od 5 stycznia 2022 r. także wysokości stopy lombardowej NBP - bez zmian pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Zmieniła się także ale od 1 stycznia 2022 r. wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych" - do ustalenia wysokości tych odsetek (za okres od 1 stycznia do dnia 30 czerwca) stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia 2022 r.

Odsetki ustawowe (kapitałowe i za opóźnienie) - zmiany od 9 grudnia 2021 r.

Odsetki ustawowe - zmiany od 9 grudnia 2021 r. Wskutek podwyższenia stopy referencyjnej NBP (z 1,25% do 1,75%), podwyższeniu uległa od 9 grudnia 2021 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Mimo podwyższenia od 9 grudnia 2021 r. także wysokości stopy lombardowej NBP - bez zmian pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej do 31 grudnia 2021 r.) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Odsetki ustawowe - podwyżka od 4 listopada 2021 r.

Odsetki ustawowe - podwyżka od 4 listopada 2021 r. Wskutek podwyższenia stopy referencyjnej NBP (z 0,5% do 1,25%), podwyższeniu uległa od 4 listopada 2021 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Mimo podwyższenia od 4 listopada br. także wysokości stopy lombardowej NBP - bez zmian pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej do 31 grudnia 2021 r.) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Wyższe odsetki ustawowe od 7 października 2021 r.

Z uwagi na podwyższenie stopy referencyjnej NBP (z 0,1% do 0,5%), podwyższeniu uległa od 7 października 2021 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Mimo podwyższenia od 7 października br. także wysokości stopy lombardowej NBP - bez zmian pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej do 31 grudnia 2021 r.) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Obniżka odsetek ustawowych od 29 maja 2020 r.

Wskutek kolejnego obniżenia stopy referencyjnej NBP, obniżeniu uległa od 29 maja 2020 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Mimo obniżenia od 29 maja także wysokości stopy lombardowej NBP - bez zmian pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej do 30 czerwca) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Zapłata PIT za 2019 rok w dniach od 1 maja do 1 czerwca 2020 r. - bez odsetek

Podatnicy, którzy Osoby, które zapłacą podatek z tytułu PIT za 2019 r. w ciągu miesiąca od zwykłego terminu (tj. 30 kwietnia) nie będą musiały płacić odsetek za zwłokę. Minister Finansów podpisał już rozporządzenie w tej sprawie. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dziennik Ustaw z 23 kwietnia 2020 r., poz. 728.

Niższe odsetki ustawowe od 9 kwietnia 2020 r. po obniżce stóp NBP

Z uwagi na obniżkę stóp NBP (zwłaszcza stopy referencyjnej) obniżeniu uległa od 9 kwietnia 2020 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Bez zmian natomiast pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej od 9 kwietnia) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Niższe odsetki ustawowe od 18 marca 2020 r. - odsetki podatkowe bez zmian

Wskutek zmian stóp NBP (zwłaszcza stopy referencyjnej) obniżeniu uległa od 18 marca 2020 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Bez zmian natomiast pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także w ww. dacie wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Czy obniżone odsetki podatkowe można stosować do zaległych zaliczek na podatek dochodowy?

Zdaniem Ministra Finansów możliwość zapłacenia obniżonych odsetek od zaległości podatkowych nie dotyczy przypadków, gdy wpłata tytułem zaległych zaliczek na podatek jest realizowana w trakcie roku podatkowego, zanim jeszcze wysokość należnych zaliczek zostanie potwierdzona w rocznym zeznaniu podatkowym. Natomiast z obniżonej stawki odsetek może skorzystać podatnik, który z własnej inicjatywy koryguje zeznanie podatkowe poprzez wskazanie niezadeklarowanych wcześniej należnych zaliczek bądź zwiększenie ich pierwotnej wysokości. Zasady te dotyczą zarówno PIT jak i CIT.

Ograniczenie możliwości odliczania odsetek od 2018 r.

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowelizacja zakłada modyfikację przepisów ograniczających wysokość odliczanych odsetek. Przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Korekta sprzedaży udokumentowanej paragonami z zawyżoną stawką VAT

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której ewidencjonuję sprzedaż na kasie fiskalnej. Przy sprzedaży pewnego towaru stosowałem stawkę VAT w wysokości 23%, podczas gdy prawidłowa stawka to 8%. Czy mam prawo skorygować podatek od dokonanej sprzedaży ze względu na zawyżenie stawki VAT?

Luka w VAT na koniec 2016 roku

Na koniec 2016 roku luka w VAT, czyli różnica między realnymi wpływami a możliwymi do osiągnięcia, może spaść do około 45 mld zł, czyli 2,5 proc. PKB - tak wynika z obliczeń PwC. W 2015 r. luka w VAT wyniosła 49 mld zł, czyli 2,8 proc. PKB.

Kształcenie zawodowe objęte szerszym zwolnieniem z VAT

Kraj członkowski UE ma obowiązek zwolnić od podatku, m. in. kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zwolnienia tego nie można natomiast uzależniać od wykonania świadczenia w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach – takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 września 2016 r.

Czy wspólnotowa wersja VAT-u jest naprawialna?

Już przyzwyczailiśmy się do wspólnotowych absurdów legislacyjnych, ale stan, w którym znajduje się najważniejszy podatek tej organizacji, czyli VAT, będący jej najważniejszym dziełem, przekroczył już wszelkie granice nawet chorej wyobraźni – pisze profesor Witold Modzelewski.

Czy resort finansów jest w stanie naprawić VAT?

Tytułowe pytanie zadają nie tylko eksperci zajmujący się nudnymi szczegółami tego podatku, lecz również podatnicy, zwłaszcza ci, którzy chcą rzetelnie płacić podatki i czekają na likwidację nieopodatkowanej konkurencji.

VAT-7 (wersja 17) od rozliczenia za sierpień 2016 r. – jak wypełnić druk

Deklarację dla podatku od towarów i usług VAT-7 wypełniają i składają co miesiąc czynni podatnicy VAT. Od 1 sierpnia 2016 r. (a de facto od rozliczenia za sierpień 2016 r., składanego do 26 września) obowiązuje 17 wersja tego druku określona w rozporządzeniu ministra finansów z 25 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 29 lipca 2016 r., poz. 1136).

JPK – nonsensy

Jak podają media cytując urzędników resortu finansów, pod koniec sierpnia 2016 r. wpłynęło ponad 6 tys. elektronicznych informacji na temat ewidencji prowadzonej dla potrzeb VAT. Wszystkie podmioty sektora publicznego oraz szkoły wyższe i jednostki badawcze, które, zgodnie z interpretacją tegoż resortu, też są jakoby dużymi podatnikami (choć są na ten temat inne poglądy prawne), zwolniono z tego obowiązku, bo nie były w stanie mu podołać: nie miały pieniędzy aby dać zarobić firmom informatycznym. Ponoć jest ich około 3 tysięcy, czyli jedna trzecia ogółu. Nikt nie może zrozumieć panującego tu bałaganu, który przy pomocy wątpliwych poglądów narzuca podatnikom obowiązki, a potem z nich zwalnia.

Termin wystawienia faktury VAT do paragonu

Podatnicy VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi mają obowiązek wystawienia faktury. Nabywca powinien jednak zgłosić taką potrzebę w terminie określonym w ustawie o podatku od towarów i usług.

Centralizacja rozliczeń VAT w gminach od 1 października 2016 r.

5 września 2016 r. Sejm zaakceptował wszystkie poprawki Senatu do ustawy przewidującej centralizację rozliczeń VAT w samorządach. Jedna z tych poprawek przewiduje zmianę terminu wejścia z życie ustawy z 1 września na 1 października 2016 r.

Ustrojowe skutki „centralizacji VAT-u” w gminach

Od dnia 1 października 2016 r. wejdzie w życie ustawa narzucająca wszystkim gminom, miastom, powiatom i województwom obowiązek tzw. centralizacji rozliczenia podatku od towarów i usług. Przypomnę, że od ponad dwudziestu lat podatnikami tego podatku są w sektorze samorządu terytorialnego tylko jednostki i zakłady budżetowe, podobnie zresztą jak w sektorze rządowym, gdzie podatnikami są jednostki budżetowe. Jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawne nie są podatnikami podatku, bo nie wykonują obiektywnie żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, podobnie zresztą jak np. Skarb Państwa. Zresztą czy samorząd terytorialny tworzony przez ogół mieszkańców gminy, czy może on na zdrowy rozum być podatnikiem czegokolwiek?

Metoda przychodowa ustalania prewspółczynnika VAT niekorzystna dla gmin

Metoda odliczania VAT, wskazana przez ministra finansów, jest w wielu przypadkach ewidentnie niekorzystna dla samorządów. Dlatego wolą one opracować własny algorytm. Gra toczy się o miliony złotych. Chodzi o wprowadzony już z początkiem 2016 roku prewspółczynnik, czyli sposób liczenia, jaką część VAT wykazanego na fakturach zakupowych można odliczyć od podatku należnego.

Nikt nie będzie ukarany za niewykonanie obowiązku przekazania ewidencji dla potrzeb VAT

Wiemy, że pierwszy termin przekazania ministrowi finansów elektronicznej informacji zawierającej ewidencję prowadzoną na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, skończył się totalnym blamażem resortu, który w ostatniej chwili musiał faktycznie zwolnić z tego obowiązku cały sektor publiczny. Pozostali „duzi” podatnicy, którzy są objęci tym obowiązkiem, albo nie podołali temu zadaniu, albo wykonali je wadliwie. Część podatników składa „czynny żal” z tego tytułu zastanawiając się tylko, komu ma go złożyć: naczelnikowi urzędu skarbowego czy ministrowi finansów. Dlaczego tak się dzieje?

Wniosek o zwrot VAT zapłaconego za granicą do 30 września

30 września 2016 r. mija termin składania wniosków o zwrot VAT zapłaconego w innych krajach UE od zakupów dokonanych tam w 2015 r.

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

Jednym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości odnośnie podatku VAT jest zakres niektórych zwolnień z tego podatku. Spory zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i wspólnotowego, wywołuje art. 135 ust. 1 lit d unijnej dyrektywy VAT, odnoszący się m.in. do zwolnienia z opodatkowania transakcji dotyczących płatności oraz przelewów.

Korekta VAT należnego możliwa także bez paragonu fiskalnego

Zwracając niewykorzystany bilet wstępu do muzeum czy galerii klient zazwyczaj przedstawia sprzedawcy paragon fiskalny stanowiący dowód zakupu. Na tej podstawie zwracana jest mu całość dokonanej zapłaty. Na gruncie VAT nie ma jednak przeszkód aby uznać reklamację również wtedy, gdy klient nie posiada paragonu fiskalnego.

VAT-7 (17) - kto musi rozliczać VAT na nowym wzorze deklaracji

Od rozliczenia za sierpień 2016 r. obowiązuje 17 wersja deklaracji VAT-7. Obowiązuje także nowa wersja deklaracji VAT-7K(11) i VAT-7D(8), które należy stosować od rozliczenia za III kwartał 2016 r. Jednak do rozliczenia za grudzień albo IV kwartał można stosować poprzednie wzory deklaracji. Z poprzednich wersji deklaracji nie mogą korzystać jedynie podatnicy, którzy nabywają paliwo w innych krajach UE.

Mija termin przesyłania ewidencji VAT w formacie JPK

Duzi przedsiębiorcy (oraz podatnicy VAT niebędący przedsiębiorcami, ale spełniający kryteria uznania ich za duże podmioty) w sierpniu po raz pierwszy powinni przesłać Ministrowi Finansów informacje o prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży VAT. Informacja obejmuje lipcową ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i należy ją złożyć do 25 sierpnia. Informację tę należy przekazać w formie elektronicznej odpowiadającej strukturze tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Check-lista JPK – co sprawdzić przed wysłaniem

Do 25 sierpnia 2016 roku przedsiębiorstwa, które zatrudniają przynajmniej 250 osób lub też spełniają kryteria wartościowe dla dużych firm muszą przesłać obligatoryjnie do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dodatkowo firmy muszą być przygotowane na przedstawienie struktur obejmujących księgi rachunkowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową na żądanie organów podatkowych. Obowiązek sporządzania struktur JPK „Wyciąg bankowy", chociaż teoretycznie wciąż spoczywa na podatniku, w praktyce został już przerzucony na banki.

Nowy wzór deklaracji importowej VAT-IM i VAT-IM/A od 20 sierpnia 2016 r.

Minister finansów w rozporządzeniu z 16 sierpnia 2016 r. zmieniającym rozporządzanie w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 1277) określił wzory deklaracji VAT-IM (wersja 4) i VAT-IM/A (wersja 2).

Budżet państwa straci na „centralizacji rozliczeń VAT-u” w samorządzie terytorialnym

W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm uchwalił obowiązkową „centralizację rozliczenia VAT” we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego, którym dano niewykonalny termin przeprowadzenia tej operacji: 3 miesiące – między dniem 1 października a dniem 31 grudnia 2016 r.

Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK

Pierwszy termin przesłania plików JPK przez podatników VAT mija 25 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Finansów 3 dni przed tą datą (czyli 22 sierpnia) udostępni podatnikom aplikację umożliwiającą kompresję, podpisanie i przesłanie do resortu finansów plików w formacie JPK. Taką informację przekazał Robert Kietliński, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji MF podczas spotkania z dziennikarzami.

Małe firmy bez obowiązku podpisywania plików JPK kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Na spotkaniu z dziennikarzami 17 sierpnia 2016 r. Robert Kietliński, zastępca Zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Finansów poinformował, że Ministerstwo Finansów chce dać mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom alternatywną do kwalifikowanego podpisu elektronicznego ścieżkę uwierzytelniania plików JPK przesyłanych administracji podatkowej. Ma to być podobna forma podpisu (uwierzytelnienia się), jak stosowana w e-deklaracjach - w tym przypadku jest to kwota przychodu z poprzedniego roku.

Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”

Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.

Odwrócony VAT w Polsce - oszuści przerzucili się na dyski twarde i procesory

Odwrócony VAT sprawdził się w walce z procederem wyłudzeń podatku na smartfonach, tabletach czy konsolach. Budżet mógł zyskać na tym w ciągu roku ok. 500 mln zł – szacują eksperci ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i kancelarii DLA Piper. Jednocześnie zaczął tracić na wyłudzeniach VAT w obrocie procesorami i twardymi dyskami.

Jak rozliczać VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych

Od 1 sierpnia 2016 r. uległy zmianie przepisy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy – Prawo energetyczne. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące tych zmian.

25 lat za wyłudzenia VAT ma wejść w życie pod koniec 2016 r.

Kara ma odstraszać, taki jest jej sens; nie przewidujemy zatem jej łagodzenia - mówi wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, pytany, czy Ministerstwo Sprawiedliwości pod wpływem konsultacji, może złagodzić propozycję wprowadzenia do Kodeksu karnego 25 lat więzienia za wyłudzenia VAT na wielką skalę. Według niego "cały proces legislacyjny powinien się zakończyć w październiku, więc realnie pod koniec 2016 roku nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać".

Czy odbudowa systemu podatkowego w Polsce jest problemem ustrojowym?

Minęło już ponad pół roku rządów nowej większości parlamentarnej, a wielkich zapowiedzi odbudowy systemu podatkowego nie zrealizowano prawie nic.

Zmiany w VAT 2016 - rejestracja podatników i nowe sankcje

Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami uszczelniającymi VAT. Jak powiedział 3 sierpnia 2016 r. wiceminister finansów Wiesław Jasiński, nowelizacja ustawy o VAT i towarzyszące jej zmiany w Ordynacji podatkowej oraz Kodeksie karnym skarbowym będzie skierowana do Sejmu we wrześniu. Zmiany będą dotyczyć m.in. rejestracji i wyrejestrowania firm, czy odwrotnego VAT-u. Zlikwidowane będą kwartalne rozliczenia i ponownie pojawią się sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczenie VAT.

Centralizacja VAT w samorządach - poprawki Senatu

Trwają prace parlamentarne nad ustawą wprowadzającą centralizację rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Komisje Senatu zgłosiły 2 sierpnia 2016 r. piętnaście, głównie legislacyjnych, poprawek do ustawy. Przewidują one m.in. zmianę wejścia w życie ustawy (na 1 października 2016 r.) oraz przywrócenie rządowego brzmienia jednego z przepisów.

Samochody demonstracyjne, jazdy próbne – odliczenie VAT

Kwestia odliczenia VAT od wydatków dotyczących samochodów demonstracyjnych jest niejednolicie interpretowana w wyrokach sądów administracyjnych. Większość sądów jest zdania, że aby móc odliczyć całość podatku naliczonego, dealer musi prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych.

Rozliczanie VAT w obrocie paliwami - zmiany od 1 sierpnia 2016 r.

Z początkiem sierpnia wszedł w życie tzw. pakiet paliwowy. Jest to nowelizacja ustawy o VAT, ustawy o akcyzie i innych przepisów, która ma uszczelnić pobór VAT. Zdaniem doradców podatkowych zmiana powinna być skuteczna w walce z przestępcami sprowadzającymi paliwa z innych krajów UE.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało 28 lipca 2016 r. kilkadziesiąt swoich odpowiedzi i wyjaśnień na pytania podatników przede wszystkim z zakresu JPK_VAT i struktury ewidencji sprzedaży VAT. Prezentujemy poniżej te pytania i odpowiedzi.

Klauzula nadużycia prawa w VAT - kiedy organ podatkowy może ją zastosować

Zarówno podatnicy, jak i przedstawiciele fiskusa zgadzają się co do jednego: prawo podatkowe nie może demoralizować. Z takim skutkiem mamy do czynienia wówczas, gdy niektórzy podatnicy działający w granicach prawa osiągają szczególne korzyści podatkowe, w których nie powinni partycypować. Przeciwdziałanie takim praktykom jest konieczne. Jednak wprowadzanie do systemu podatkowego nowych rozwiązań, które nie są wystarczająco skonkretyzowane, nie będzie skuteczne. Może doprowadzić do tego, że podatnicy faktycznie nadużywający prawa dalej będą to robili, może mniej jawnie, może z nieco większymi kosztami i ryzykiem, ale jednak. Rykoszetem za to dostaną uczciwi przedsiębiorcy. Taki skutek może mieć wprowadzona właśnie do ustawy o VAT klauzula nadużycia prawa.

REKLAMA