REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odszkodowania pracownicze, Wypadki w pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odszkodowanie w umowie o zakazie konkurencji – niejasności w umowie

W sytuacji gdy umowa o zakazie konkurencji nie odnosi się do kwestii odszkodowania dla pracownika, albo kwestia ta jest uregulowana niejasno - umowa obowiązuje, a pracownik powinien otrzymywać od byłego pracodawcy odszkodowanie nie niższe niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

Ubezpieczenie wypadkowe - zmiany wysokości stawek od 1 kwietnia 2021 r.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, od 1 kwietnia 2021 roku zmianie ulegną kategorie ryzyka oraz stopy procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe. Zmiany dotyczą wielu grup działalności.

Dwa odszkodowania dla pracownika przy dwóch wadach rozwiązania jednej umowy o pracę

W sytuacji, gdy pracodawca najpierw wadliwie wypowiedział umowę o pracę (z zachowaniem okresu wypowiedzenia), a następnie w okresie wypowiedzenia wręczył pracownikowi wypowiedzenie bez zachowania okresu wypowiedzenia z naruszeniem przepisów prawa, pracownikowi przysługują podwójne roszczenia odszkodowawcze.

Wysokość składki wypadkowej od 1 kwietnia 2018 r.

Na początku kwietnia 2018 roku zaczną obowiązywać nowe regulacje w zakresie składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Składka dla płatnika zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięciu ubezpieczonych będzie obniżona do 1,67%, z obecnych 1,8%.

Odszkodowania i zadośćuczynienia za wypadki przy pracy bez PIT

Odszkodowania przyznane na podstawie kodeksu cywilnego z tytułu uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w PIT. W tym bowiem przypadku odrębna ustawa (k.c.) określa zasady ustalania odszkodowania.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT

Dodatkowe odszkodowanie, jakie pracownik otrzymuje po rozwiązaniu umowy o pracę nie jest zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli pracodawca nie działał bezprawnie. Jakie jeszcze warunki musi spełnić zadośćuczynienie, żeby nie powodowało obowiązku podatkowego w myśl art. 21 ust. 3 ustawy o PIT?

Odszkodowanie dla byłego pracownika – rozliczenie PIT

W celu oceny możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT do otrzymanego przez podatnika odszkodowania konieczna jest analiza podstawy jego otrzymania.

Świadczenia z programu dobrowolnych odejść z pracy bez zwolnienia z PIT

Świadczenia pieniężne otrzymane przez osoby, które z własnej inicjatywy przystąpiły do programu dobrowolnych odejść nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał minister finansów w ogólnej interpretacji podatkowej z 23 czerwca 2016 r.

Jak obniżyć wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Okazuje się, że aż w 70% analizowanej dokumentacji przedsiębiorców znajdują się rozbieżności, które mogą wpłynąć na zmianę wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wynika to głównie ze stosunkowo niewielkiej świadomości, że wysokość składki wypadkowej można zweryfikować i zgodnie z prawem obniżyć – tłumaczy Grzegorz Piliszek, Menedżer Projektu w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Odszkodowanie za pracę w godzinach nadliczbowych w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

Zdarza się niejednokrotnie, że zwolnieni pracownicy przypominają sobie o godzinach nadliczbowych, które wypracowali u byłego pracodawcy, za które nie otrzymali wynagrodzenia. Walczą o to wynagrodzenie za nadgodziny przed sądem i często wygrywają. Pracodawcy mają wówczas wątpliwości, czy takiej wynagrodzenie (zwane też w wyrokach „odszkodowaniem”) trzeba oskładkować. Okazuje się, że tak. Oprócz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe trzeba też naliczyć w tym przypadku składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Wypadki w firmie - rodzaje, postępowanie, świadczenia

Wypadki mogą mieć miejsce podczas wykonywania każdej pracy, bez względu na jej charakter, wielkość firmy oraz poziom zagrożeń. Nie bez powodu oceniając ryzyko zawodowe zawsze jest ono wyższe niż zero, ponieważ tam gdzie jest człowiek – tam zawsze może dojść do wypadku.

Stopy procentowe składki wypadkowej od 1 kwietnia 2015 r.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Projektowane rozporządzenie, które zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2015 r. określa nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki.

Zwolnienie z PIT odszkodowań i zadośćuczynień wypłaconych pracownikom

Wypłacane przez spółkę zadośćuczynienia w formie rekompensaty od 1 stycznia 2015 r. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy znowelizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, gdyż jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wysokość i zasady wypłaty przedmiotowych rekompensat zostały określone w porozumieniu zbiorowym (dotyczącym rozwiązywania umów z pracownikami z przyczyn niedotyczących pracowników) zawartym między pracodawcą a międzyzakładową komisją związkową.

Odszkodowanie dla pracownika kosztem uzyskania przychodów

Wypłacone przez spółkę odszkodowanie na rzecz byłego pracownika z tytułu nieprawidłowego rozwiązania z nim umowy o pracę miało związek z uzyskanym przychodem (zostało poniesione w celu uzyskania przychodu) i jako takie winno stanowić koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Nie wszystkie odszkodowania pracownicze bez PIT

Niektóre odszkodowania otrzymane przez pracowników są opodatkowane podatkiem dochodowym, a część z nich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. PIT zapłacić trzeba będzie np. od otrzymanego od byłego pracodawcy odszkodowania ustalonego polubownie, podatku unikniemy za to od kwoty odszkodowania przyznanego przez sąd.

Odszkodowania i zadośćuczynienia zwolnione z PIT

Na rozpoczętym 24 czerwca 2014 r. posiedzeniu Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt zwalnia z PIT otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Warunkiem zwolnienia ma być umocowanie ustawowe tych porozumień, regulaminów i statutów.

Jednorazowe odszkodowanie dla rolników od 1 lipca 2014 r.

W Dzienniku Ustaw zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej oraz zasiłku chorobowego, które wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2014 r.

Nowy okres składkowy ubezpieczenia wypadkowego

Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustala się na cały rok składkowy. Obecny, nowy rok rozpoczął się 1 kwietnia 2014 r. i trwać będzie do końca marca 2015 r.

Ubezpieczenie wypadkowe od 1 kwietnia 2014 r.

Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustala się na cały rok składkowy. Nowa stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązuje od 1 kwietnia 2014 r., dlatego należy ją zastosować do składek należnych za kwiecień.

Wysokość składki wypadkowej od 1 kwietnia 2014 r.

Stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe nie określi ZUS, to płatnicy składek sami muszą ustalić jej wysokość na kolejny rok składkowy. Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe ustalana jest obecnie na rok składkowy, który trwa od 1 kwietnia 2014 r. do 31 marca następnego roku.

Odszkodowanie za wypadek przedsiębiorcy

Opłacanie składek ZUS to jeden z podstawowych obowiązków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie wszyscy jednak mają świadomość jakie dokładnie ubezpieczenia wchodzą w skład opłacanej kwoty i jakie przysługują w związku z tym uprawnienia. Kiedy przedsiębiorcy przysługuje odszkodowanie za wypadek przy pracy?

Podatek od odszkodowania za wypadek w pracy

Czy płacić podatek od odszkodowania za wypadek w pracy? Zdaniem sądów tego rodzaju odszkodowania nie powinny być opodatkowane.

Odszkodowanie z ugody pozasądowej - skutki w PIT i CIT

W sytuacji kiedy dochodzi do zawarcia porozumienia na mocy którego jednej ze stron zostaje wypłacona należność pieniężna jako forma odszkodowania (np. związana z wypadkiem pracownika przy pracy), powstaje pytanie czy kwota takiej należności podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z reguły tego typu odszkodowania stanowią zapłatę, której celem jest zaspokojenie wszelkich roszczeń jednej ze stron i uniknięcie sporu sądowego. Wątpliwości wzbudza również kwestia możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodu przez pracodawcę.

Kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Wysokość stopy procentowej składki wypadkowej od 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r. będzie trwał nowy rok składkowy na ubezpieczenie wypadkowe. Płatnicy składek, którym stopy procentowej składki na to ubezpieczenie nie określi ZUS, sami muszą ustalić jej wysokość na wskazany okres. Jak więc ustalić wysokość stopy procentowej składki wypadkowej na rok składkowy, który zacznie się 1 kwietnia 2013 r.

Czy odszkodowanie należne pracownikowi podlega ochronie przed potrąceniem

Wynagrodzenie za pracę podlega ochronie. Jednym z jej sposobów jest zakaz dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Przepisy wyraźnie wyliczają przypadki i należności, które mogą podlegać potrąceniu. A jak jest w przypadku odszkodowania należnego pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę?

Jakie są główne przyczyny wypadków przy pracy

Przemęczenie i praca w nadgodzinach są jedną z poważniejszych przyczyn wypadków przy pracy. Dotyczy to na przykład kierowców, którzy pracują bez odpoczynku czy zmiennika na długiej trasie - mówi rzeczniczka Państwowej Inspekcji Pracy Danuta Rutkowska.

Odszkodowania pracownicze nie są chronione przed potrąceniem

Sąd Najwyższy podjął 17 stycznia 2013 r. (w składzie siedmiu sędziów) niekorzystną dla pracowników uchwałę (sygn. II PZP 4/12) . Sąd uznał, że nie jest chronione przez potrąceniem odszkodowanie należne pracownikowi z tytułu rozwiązania przez niego umowy o pracę bez wypowiedzenia, z winy pracodawcy. Zatem odszkodowania pracownicze nie są chronione przed potrąceniami tak, jak wynagrodzenie za pracę.

Spór z byłym pracownikiem – czy wydatki na ten cel są kosztem podatkowym pracodawcy?

Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.

Nowe kwoty odszkodowań za wypadek przy pracy

Od 1 kwietnia 2012 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

Czy odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy podlega opodatkowaniu?

Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT obejmuje tylko odszkodowania za rzeczywiście poniesione straty, a nie dotyczy utraconych korzyści. Jeżeli pracownik otrzymał na podstawie wyroku sądowego odszkodowanie za utracone korzyści (tj. wynagrodzenie, które pracownik otrzymałby gdyby zwolniony był za wypowiedzeniem) wypłacone z tego tytułu świadczenie pieniężne nie podlega temu zwolnieniu.

Czy odszkodowanie za błąd pracodawcy powodujący zaniżenie emerytury jest zwolnione z PIT?

Pracodawca popełnił błąd przy wystawieniu świadectwa pracy. Błąd dotyczył np. liczby lat przepracowanych przez pracownika albo charakteru tej pracy. W efekcie ZUS wadliwie obliczył wysokość świadczenia emerytalnego. Pracownik wygrał sprawę o odszkodowanie przed sądem. Czy jest ono zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Czy wydatki na posiłki podczas spotkań biznesowych są kosztem uzyskania przychodów?

Wydatki poniesione w związku ze spotkaniami biznesowymi, odbywającymi się w restauracjach nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem noszą cechy reprezentacji i jako takie podlegają wyłączeniu z katalogu kosztów podatkowych. Przy konstruowaniu definicji reprezentacji, należy posłużyć się wykładnią językowo – logiczną.

REKLAMA