W 2017 roku wyjątkowo do 2 maja można składać zeznania podatkowe za 2016 rok - bowiem 30 kwietnia wypada w tym roku w niedzielę. Ten trmin obowiązuje osoby rozliczające się na formularzu PIT-37, które m.in. pracują na umowie o pracę czy cywilnoprawnej, PIT-36, dla osób prowadzących działalność gospodarczą, podatników, którzy zarobili na giełdzie (PIT-38) i sprzedaży nieruchomości (PIT-39). Teoretycznie do końca można składać zeznania PIT przez internet ale lepiej zrobić to wcześniej, by uniknąć ewentualnych przeciążeń systemu
19 kwietnia 2017 r. na posiedzeniu parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego został zaprezentowany raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) „Płaca Plus Podatki Minus. Ustawa Dzierżawskiego”. Zgodnie z przedstawioną w tym raporcie koncepcją zlikwidowane powinny zostać podatki dochodowe PIT i CIT oraz składki na NFZ, ZUS, Fundusz Pracy, FGŚP. W miejsce likwidowanych danin ma pojawić się podatek od Funduszu Płac, podatek przychodowy od działalności gospodarczej osób fizycznych, przedsiębiorstw i banków, podatek od usług publicznych dla działalności gospodarczej osób fizycznych oraz przedsiębiorstw oraz podatek od dywidend. Koncepcja ta zakłada ponadto unettowienie emerytur oraz rent, nierefundowanie składki OFE oraz wprowadzenie jednolitej stawki VAT na poziomie 16,25 proc.
W 2017 roku na złożenie zeznań PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 za 2016 rok jest czas do wtorku 2 maja (bowiem 30 kwietnia wypada w 2017 roku w niedzielę, a 1 maja jest dniem ustawowo wolnym od pracy). Wcześniej, bo do 31 stycznia trzeba było złożyć PIT-28 i PIT-19A.
Do 2 maja 2017 roku trzeba złożyć zeznanie roczne (PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39) za 2016 rok. Często podatnicy mają wątpliwości, do którego urzędu skarbowego złożyć swojego PIT-a. Czy w miejscu swego zameldowania, czy faktycznego zamieszkiwania? Właściwość miejscowa urzędu skarbowego określana jest na podstawie miejsca faktycznego zamieszkania w dniu 31 grudnia rozliczanego roku podatkowego, a nie wg miejsca zameldowania.
27 marca 2017 r. w zaktualizowanym wykazie organizacji pożytku publicznego, uprawnionych do otrzymania 1 proc. PIT, publikowanym na stronie www.pozytek.gov.pl znalazło się 45 dodatkowych organizacji. Są to te opp, które nie złożyły w terminie sprawozdania, ale udowodniły, że stało się to bez ich winy. W sumie 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych można przeznaczyć dla 8558 organizacji.
Regulacja prawna, która dotyczy wydatków na cele rehabilitacyjne jest regulacją szeroko rozbudowaną, o kazuistycznym charakterze. Zawiera odesłania do przepisów prawnych należących do innych gałęzi prawa, formułuje liczne uwarunkowania stosowania odliczeń, które dotyczą osób uprawnionych, zasad dokumentowania wydatków, przesłanek odliczeń wydatków od dochodu oraz przesłanek kwalifikowania osób do danej grupy inwalidztwa, a także, przede wszystkim, warunków odliczeń. Jednym z nich są wydatki poniesione z tytułu opieki pielęgniarskiej i usług opiekuńczych w rocznym rozliczeniu podatkowym.
Większość Polaków, bo aż 91%, uważa, że propozycja wprowadzenia nowego systemu podatkowego, wyliczanego jako procent od sprzedaży firm, jest lepsza od aktualnie obowiązującego. Tak wynika z raportu „Czego Polacy nie wiedzą o podatkach?”, który powstał w oparciu o badanie ilościowe przeprowadzone przez prof. Dominikę Maison z Wydziału Psychologii UW.
Wprowadzenie ulgi podatkowej na zakup książek, na wzór rozwiązań zastosowanych we Włoszech, to pomysł, za którym opowiada się Polska Izba Książki. Nie jest na razie pewne, czy podatnicy będą mogli skorzystać z nowej ulgi. Dużo zależy od stanowiska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które zapewnia, że analizuje różne rozwiązania z tym związane.
Jak wynika z nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacje pożytku publicznego (OPP), które nie złożyły sprawozdania w terminie, gdy wykażą, że stało się to nie z ich winy, będą umieszczane w wykazie podmiotów uprawnionych do otrzymania 1 proc. podatku. Nowela wprowadza także m.in. regulacje rozwiązujące problemy związane z tworzeniem wykazu w odniesieniu do OPP, które zmieniły rok obrotowy na inny niż kalendarzowy.