Kategorie

Podatek od sprzedaży detalicznej (podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, podatek od hipermarketów)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy o podatku od hipermarketów ma powstać w ciągu 10 dni - poinformował minister Henryk Kowalczyk po zakończeniu spotkania przedstawicieli rządu z handlowcami w dniu 8 stycznia br. Rząd ma uwzględnić postulat handlowców zakładający rezygnację z kryterium powierzchniowego jako podstawy opodatkowania. Podatek ma być naliczany od obrotu i progresywny.
Podatek od hipermarketów ma dać możliwość konkurowania polskim małym firmom handlowym - powiedziała premier Beata Szydło, otwierając spotkanie konsultacyjne z handlowcami w sprawie planowanego podatku. Dodała, że podatek ten jest jednym z priorytetów jej rządu.
PiS zapewnia, że wprowadzenie podatku od sklepów wielkopowierzchniowych nie spowoduje wzrostu cen. Cudów nie ma - ocenia z kolei analityk ekonomiczny Piotr Kuczyński. Dodaje jednak, że rozumie ideę takiego podatku, jeśli sieci handlowe rzeczywiście wyprowadzają swoje zyski za granicę.
W 2016 roku dochody budżetu pochodzące z dwóch nowych podatków - bankowego i od hipermarketów - szacowane są na 7,5 mld złotych - poinformował podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji finansów wiceminister finansów Leszek Skiba.
Podatek nałożony na sieci handlowe będzie miał negatywne następstwa dla całej gospodarki; rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu - przekonuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, która zrzesza m.in. zagraniczne sieci hipermarketów.
W przyszłym tygodniu razem z ministrem finansów będziemy rozmawiać z przedsiębiorcami o wniesionych przez nich uwagach do projektu ustawy o podatku od marketów; do końca grudnia chcemy wypracować ostateczne stanowisko - powiedział 11 grudnia 2015 r. PAP szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk. Jego zdaniem możliwe jest m.in. uzależnienie podatku od obrotów takiego sklepu, a nie od powierzchni, czy odejście od jednolitej stawki 2-proc. na rzecz stawki progresywnej.
Trwają prace nad ostatecznym kształtem podatku od wielkopowierzchniowych sieci handlowych, który ma wejść w życie w I kwartale 2016 roku. Autorzy pomysłu przekonują, że będzie on skonstruowany tak, by wyrównać szanse między polskimi a zagranicznymi handlowcami oraz by zatrzymać w Polsce generowane przez zagraniczne sieci handlowe zyski. Przedstawiciele branży pomysł krytykują, twierdząc, że jest to rozwiązanie niekonstytucyjne, które odbije się zarówno na dostawcach, jak i na klientach, oraz spowoduje odpływ kapitału z Polski.