REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2016, Klauzula obejścia prawa podatkowego (klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady stosowania art. 119a Ordynacji podatkowej (klauzula obejścia prawa podatkowego)

Przepisy dotyczące klauzuli obejścia prawa podatkowego obowiązują od prawie roku (już niedługo rocznica). To niezwykle groźne narzędzie nie było jednak dotychczas wykorzystywane w postępowaniach wymiarowych (wg informacji Ministerstwa Finansów przekazanej w czerwcu 2017 r. mediom, postępowania takie dopiero się zaczynają). Dotychczas klauzula ta służyła głownie odmowie wydania interpretacji indywidualnych, a ostatnio również opinii zabezpieczających. Na podstawie treści przepisów i dotychczasowej praktyki stosowania tej klauzuli autor spróbuje sformułować zasady posługiwania się tym narzędziem.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania z ustawy o CIT

Wpływ wyroku TSUE w sprawie Euro Park Service na stosowanie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania wskazanej w art. 10 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) wyjaśnia Piotr Wyrwa, doradca podatkowy z RSM Poland.

Problemy z interpretacją przepisów klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Przypomnijmy, że od 15 lipca ubiegłego roku obowiązują nowe przepisy, które wprowadziły do polskiego systemu podatkowego instytucję klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Okazuje się jednak, na co wskazuje Rzecznik Praw Obywatelskich, że konstrukcja prawna klauzuli posługuje się pojęciami, które mogą być niejednoznacznie rozumiane i różnie interpretowane.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - odmowa wydania opinii zabezpieczającej

Minister rozwoju i finansów po raz pierwszy odmówił wydania opinii zabezpieczającej przed zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Stwierdził, że spółka chciała sztucznie podzielić transakcję.

Zastosowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Czy istnieją wytyczne stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, które zabezpieczają podatników przed zbyt szerokim i dowolnym zastosowaniem jej przepisów? Wobec ilu podmiotów gospodarczych zostaną zastosowane nowe regulacje? Ilu podatników wystąpiło o wydanie opinii zabezpieczającej? Jak klauzula wpływa na uszczelnienie systemu podatkowego?

Powstanie Krajowej Administracji Skarbowej a ceny transferowe

Reforma administracji skarbowej zakładająca połączenie dotychczasowych organów skarbowych w jedną Krajową Administrację Podatkową będzie miała poważny wpływ a wiele obszarów działalności podatników i ich zobowiązania podatkowe. Czy jej powstanie będzie miało znaczenie dla kwestii rozliczeń cen transferowych?

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – problemów ciąg dalszy

Polski ustawodawca nie ustaje w zapewnianiu podatnikom coraz to nowych, wątpliwej jakości atrakcji. Dotyczą one między innymi nowelizacji prawa podatkowego uchwalonej 13 maja 2016 roku, obowiązującej od 15 lipca, zwanej klauzulą przeciwko unikaniu opodatkowania. W swej gorliwości w dążeniu do uszczelnienia systemu podatkowego, nasze władze nie zawahały się nawet przed skierowaniem swej uwagi… w przeszłość, łamiąc zasadę „lex retro non agit”, którą to stworzyli, a co najważniejsze przestrzegali jej już starożytni Rzymianie.

Uszczelnianie systemu podatkowego w 2017 r.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2017 r., wprowadziła dodatkowe rozwiązania mające na celu poprawę ściągalności podatku – tzw. pakiet rozwiązań uszczelniających - m.in.: przepisy modyfikujące sposoby rozliczeń i postępowań weryfikacyjnych oraz zmiany w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT i odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zaległości podatkowe, a także zaostrzenie sankcji dla osób biorących udział w oszustwach podatkowych. To jednak nie koniec zmian uszczelniających system podatkowy.

Interpretacje podatkowe nie będą chronić podatników

Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać przepisy podatkowe, ograniczające ochronę podatników przed decyzjami organów podatkowych. Nowe regulacje wprowadzają bowiem ograniczenia w zakres ochrony gwarantowanej dotychczas przez interpretacje podatkowe wydane przed wprowadzeniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Praktyka stosowania Jednolitego Pliku Kontrolnego

Relatywnie krótka praktyka stosowania JPK zdążyła wzbudzić szereg wątpliwości, które spędzają sen z powiek podatnikom. Narzędzie mające w założeniu usprawnić i przyśpieszyć pracę organów podatkowych, a co się z tym wiąże ułatwić życie kontrolowanym, zdaje się być wysoko problematyczne. Pomimo bowiem odpowiedzi, które zostały zamieszczone na stronie resortu finansów, wciąż pozostają pewne niedopowiedzenia, wskazując na niekompletność regulacji w tym względzie (brak dalekowzroczności ustawodawcy).

Optymalizacja podatkowa a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

Czy w wyniku zastosowania przez organy podatkowe klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie będzie już możliwe prowadzenie optymalizacji podatkowej? Paradoksalnie regulacje dotyczące klauzuli mogą zostać „uśmiercone” przez wprowadzenie do przepisów (w ramach tzw. konstytucji dla biznesu) innej zasady, czyli zasady wolności gospodarczej, tj. „co nie jest zabronione, to jest dozwolone”.

Doradca podatkowy musi rozumieć biznes swojego klienta

Kancelaria prawna bez doradcy podatkowego nie jest obecnie w stanie zapewnić ochrony przedsiębiorcy, uważa prof. dr hab. Adam Mariański. Zdaniem profesora nadal jest miejsce na rynku dla nowych doradców podatkowych ale wprowadzenie aplikacji doradcy podatkowego z praktykami w sądach lepiej przygotowałoby do wykonywania tego zawodu.

Zawieszenie postępowania podatkowego – nowości

Kiedy może zostać zawieszone postępowanie podatkowe? Jakie przyczyny mają na to wpływ? Niektóre przeszkody faktyczne lub prawne sprawiają, że prowadzenie postępowania podatkowego jest bezcelowe. Aby sprawa została rozpatrzona rzetelnie, najpierw trzeba przeszkody pokonać. Należy przy tym pamiętać o podstawowych zasadach postępowania, dotyczących m.in. informowania czy prowadzenia sprawy w sposób budzący zaufanie.

OECD zmierza do ujednolicenia prawa podatkowego

Po nie do końca udanych próbach wprowadzenia takich rozwiązań jak AWI, CFC czy klauzula unikania opodatkowania, OECD za pomocą CRS (Common Reporting Standard) znowu chce wprowadzić system ujednolicenia prawa podatkowego. Wizja uszczelnienia systemu podatkowego, a tym samym zminimalizowania negatywnych zjawisk unikania opodatkowania oraz przeciwdziałania ukrywaniu dochodów została już roztoczona.

Kto ponosi koszty postępowania podatkowego?

Co do zasady koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina. Jest to norma ogólna, wywodząca się z dyspozycji art. 264 Ordynacji podatkowej, niedotycząca wszystkich, możliwych wydatków. Koszty, w większości nie są też zwracane z urzędu, ale na wniosek uczestnika postępowania.

Podatek od nieruchomości od linii produkcyjnej

Czy jest dopuszczalne faktyczne podwójne opodatkowanie podatkiem od nieruchomości budynku (hali produkcyjnej), wewnątrz którego powstaje drugi jako część istniejącej budowli (linii produkcyjnej)? W sytuacji, gdy w rzeczywistości mają one tę samą powierzchnię użytkową?

Luka w VAT na koniec 2016 roku

Na koniec 2016 roku luka w VAT, czyli różnica między realnymi wpływami a możliwymi do osiągnięcia, może spaść do około 45 mld zł, czyli 2,5 proc. PKB - tak wynika z obliczeń PwC. W 2015 r. luka w VAT wyniosła 49 mld zł, czyli 2,8 proc. PKB.

Zwolnienie z PCC sprzedaży gospodarstwa rolnego – praktyka i odpowiedzialność notariuszy

Stan prawny i praktykę stosowania zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) sprzedaży gospodarstwa rolnego po 1 stycznia 2016 r. oraz odpowiedzialność notariuszy w zakresie stosowania tego zwolnienia omawia Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy.

Spółka cywilna nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości – podatnikami są jej wspólnicy

Spółka cywilna nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości, gdyż nie może we własnym imieniu nabywać praw, w tym własności nieruchomości; nie może stać się posiadaczem samoistnym nieruchomości, użytkownikiem wieczystym gruntu ani posiadaczem mienia jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa. Taką tezę zawarł minister finansów w interpretacji ogólnej z 21 października 2016 r. (nr 489011/I).

Zmierzch „liberalnej demokracji” w systemie podatkowym: to już nie potrwa długo

Chcąc odgadnąć perspektywę ewolucji polskiego systemu podatkowego w najbliższych latach, postawię dość radykalną, pozornie absurdalną tezę: najważniejszym wyznacznikiem tej ewolucji jest… przegrana Hilary Clinton w wyborach prezydenckich w USA. Absurd? Tylko pozorny: podatki są istotą demokracji, obserwacja ich eliminacji pozwala w istotnym stopniu ocenić również kondycję tego ustroju.

Podatki branżowe szkodzą gospodarce

W Sejmie przedstawiono nową wersję podatku od handlu. Miałby on wynosić 1,2 - 1,5 proc. od obrotów i być włączony w roczne rozliczenie podatku PIT lub CIT. Podatki branżowe nie służą gospodarce - uważa Konfederacja Lewiatan.

Jak uzyskać opinię zabezpieczającą przed klauzulą o unikaniu opodatkowania

Dotychczas podatnik, który miała wątpliwości dotyczące przeprowadzania określonej transakcji gospodarczej, mógł złożyć wniosek o indywidualną interpretację podatkową. Jednakże nowe regulacje zakładają możliwość niewydania interpretacji w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co do których istnieje przypuszczenie, że mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Można się jednak przed tym uchronić uzyskując opinię zabezpieczającą.

Polska zaskarży decyzję KE dot. podatku handlowego do TSUE

Decyzja Komisji Europejskiej zobowiązująca Polskę do zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej do czasu rozstrzygnięcia czy podatek ten narusza prawo UE, będzie zaskarżona do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ministerstwo Rozwoju przekazało 26 października 2016 r. informację, że wiceminister finansów Wiesław Janczyk zwrócił się do MSZ o zaskarżenie tej decyzji.

Mimo zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej, trzeba złożyć deklarację (PSD-1)

Mimo wejścia w życie rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, podatnicy tego podatku powinni złożyć do urzędu skarbowego deklarację podatkową właściwą dla tego podatku, czyli PSD-1.

Zastosowanie klauzuli unikania opodatkowania przez organy podatkowe

Podmioty gospodarcze zawsze będą podejmowały działania zmierzające do minimalizacji obciążeń podatkowych. Jest to zjawisko występujące nie tylko w polskim systemie podatkowym. Ocenie, czy podejmowane działania w obszarze gospodarki wolnorynkowej są zgodne z regulacjami prawa podatkowego, służyć ma stosowanie przez organy administracji podatkowej klauzuli unikania opodatkowania.

Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne

Podatnicy mają kłopoty z płaceniem kartami płatniczymi za podatki mimo, że taką możliwość przewiduje od 1 stycznia 2016 r. znowelizowana Ordynacja podatkowa. Problem tkwi w tym, że podatnika obciążają koszty opłat i prowizji związanych z taką zapłatą (opłata interchange, opłata na rzecz organizacji kartowej, czy marża agenta rozliczeniowego). Ale w praktyce najczęściej tych opłat nie można uiścić elektronicznie, a jedynie gotówką.

Zmiany w akcyzie od skażonego alkoholu etylowego

Najprawdopodobniej jeszcze w 2016 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące podatku akcyzowego od obrotu skażonym alkoholem etylowym. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w tym zakresie przygotowało Ministerstwo Finansów. Jest to odpowiedź legislacyjna na wykryte oszustwa polegające na odkażaniu alkoholu skażonego w tzw. procedurze węgierskiej.

3 tys. skarg przedsiębiorców do Rzecznika Praw Obywatelskich

Tyle rocznie spraw wpływa do biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Częstym powodem skarg są podatki, np. niejednolite interpretacje podatkowe, niestosowanie zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika czy długotrwałe sprawy sądowe – poinformował 10 października 2016 r. RPO Adam Bodnar na VI Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Przedsiębiorcy zwracają się do Rzecznika także z innymi sprawami, np. karnymi.

Usługi likwidacji szkód bez zwolnienia z VAT od 2017 r.

Ze zwolnienia od podatku VAT nie będą korzystać usługi stanowiące element usługi ubezpieczeniowej, które były świadczone przez podmioty trzecie na rzecz zakładów ubezpieczeń. Chodzi o usługi likwidacji szkód, które świadczone odrębnie nie stanowią usługi ubezpieczeniowej ani usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Sztuczne działania podatników zostaną wyeliminowane

Z jednej strony mam tę moją korporację kilku tysięcy doradców podatkowych, oczekujących, że interesy ich klientów będą chronione, a wątpliwości rozstrzygane na ich korzyść, a z drugiej strony oczekiwania resortu finansów i całego rządu, że działania Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania doprowadzą do tego, że nastąpi przysporzenie dochodów budżetowych i napiętnowanie nieuczciwych podatników, a sztuczne konstrukcje zostaną wyeliminowane. – mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w wywiadzie dla portalu Infor.pl.

Dlaczego organy podatkowe prawie nie stosują zasady „in dubio pro tributario”?

„Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika” - tak brzmi art. 2a Ordynacji podatkowej obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. Na 17 tys. indywidualnych interpretacji wydanych od tego momentu, wyrażoną w nim zasadę „in dubio pro tributario” zastosowano zaledwie kilkanaście razy. Według MF przyczyną jest brak przesłanek - sporadycznie zdarza się, że występują „niedające się usunąć wątpliwości” co do treści prawa podatkowego. Prawidłowość rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach może podlegać ocenie tylko w trybie kontroli instancyjnej i sądowoadministracyjnej.

Spadek po (byłym) ministrze finansów

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego nowy minister finansów powinien w pierwszej kolejności wycofać z Sejmu projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz jak najszybciej wystąpić z inicjatywą ustawodawczą uchylenia ustawy nakazującej centralizację VAT-u w sektorze samorządu terytorialnego.

VII Międzynarodowa Konferencja "Podatki bez granic"

W dniach 21-22 października 2016 r. odbędzie się we Wrocławiu VII Międzynarodowa Konferencja "Podatki bez granic". Jak co roku spotkają się na tej konferencji doradcy podatkowi z Polski, Niemiec, Republiki Czeskiej oraz przedstawiciele tego zawodu z Ukrainy i Rosji. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

VAT-7 (wersja 17) od rozliczenia za sierpień 2016 r. – jak wypełnić druk

Deklarację dla podatku od towarów i usług VAT-7 wypełniają i składają co miesiąc czynni podatnicy VAT. Od 1 sierpnia 2016 r. (a de facto od rozliczenia za sierpień 2016 r., składanego do 26 września) obowiązuje 17 wersja tego druku określona w rozporządzeniu ministra finansów z 25 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 29 lipca 2016 r., poz. 1136).

Czy klauzula obejścia prawa podatkowego zakończy erę optymalizacji podatkowej?

Powołana 15 września 2016 r. Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania to ostatni element zmian w ordynacji podatkowej dotyczący klauzuli obejścia prawa podatkowego. Sama klauzula, będąca po części dublem obowiązujących już przepisów, ma powstrzymać firmy przed agresywną optymalizacją i według zapewnień rządu będzie stosowana do dużych podatników. W rzeczywistości to broń masowego rażenia, której skutek może być zupełnie odwrotny.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania to instrument, który wszedł w życie 15 lipca 2016 roku na mocy ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Znajdzie on zastosowanie do każdej czynności dokonanej przede wszystkim (lub wyłącznie) w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, uzyskanej po dniu 15 lipca 2016 roku, jeżeli sposób działania był sztuczny.

Nie będzie zmian w podatku bankowym i podatku od kopalin

Ministerstwo Finansów spodziewa się mniejszych, od zakładanych, wpływów z podatku od instytucji finansowych oraz podatku od kopalin. Jednak resort finansów nie zamierza w najbliższym czasie zmieniać przepisów dotyczących tych podatków. W rozmowie z PAP wiceminister finansów Wiesław Janczyk udzielił także informacji dotyczących nowelizacji ustawy hazardowej i budżetu na 2017 rok.

Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania już powołana

15 września 2016 r. minister finansów Paweł Szałamacha powołał Radę do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania. Organ ten ma wydawać opinie dotyczące stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. W skład Rady zostało powołanych dziewięciu ekspertów z zakresu prawa podatkowego i finansów.

Pierwsze zeznanie w zakresie CFC do końca września 2016 roku

Do 30 września 2016 r. podatnicy podatku dochodowego powinni rozliczyć po raz pierwszy dochody uzyskiwane przez zagraniczne spółki kontrolowane (ang. Controlled Foreign Company – dalej CFC). Uzyskiwanie dochodów z takich spółek oznacza konieczność zapłaty podatku i złożenia zeznania PIT-CFC lub CIT-CFC.

O podatkach przy kawie - JPK: pierwsze doświadczenia

Impel Business Solutions, Zachodnia Izba Gospodarcza wraz z partnerem medialnym Infor.pl zapraszają przedsiębiorców na pierwsze z cyklu spotkań "O podatkach przy kawie. JPK - pierwsze doświadczenia", podczas których zostaną omówione najważniejsze aktualne zmiany prawa podatkowe i ich wpływ na biznes - z udziałem doradców podatkowych, księgowych oraz specjalistów. Spotkanie to odbędzie się 16 września 2016 r. w godz. 10:00 - 13:00 w Centrum Biznesowo-Konferencyjnego ZIG, przy ul. Ofiar Oświęcimskich 41/43 we Wrocławiu. Wstęp wolny. Ilość miejsc ograniczona.

Ustrojowe skutki „centralizacji VAT-u” w gminach

Od dnia 1 października 2016 r. wejdzie w życie ustawa narzucająca wszystkim gminom, miastom, powiatom i województwom obowiązek tzw. centralizacji rozliczenia podatku od towarów i usług. Przypomnę, że od ponad dwudziestu lat podatnikami tego podatku są w sektorze samorządu terytorialnego tylko jednostki i zakłady budżetowe, podobnie zresztą jak w sektorze rządowym, gdzie podatnikami są jednostki budżetowe. Jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawne nie są podatnikami podatku, bo nie wykonują obiektywnie żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, podobnie zresztą jak np. Skarb Państwa. Zresztą czy samorząd terytorialny tworzony przez ogół mieszkańców gminy, czy może on na zdrowy rozum być podatnikiem czegokolwiek?

Pamiętaj o podatku od firmowej ciężarówki

Przedsiębiorca będący właścicielem firmowych samochodów dostawczych jest zobowiązany odprowadzić do 15 września podatek od tych pojazdów.

Gminy - raje podatkowe, czyli sposób na niższy podatek od tira i autobusu

Radni miasta Biały Bór zmniejszyli do minimum stawki podatku od środków transportowych. Efekt? Trzykrotny wzrost zarejestrowanych ciężarówek w 2016 r. i już teraz 200 tys. zł więcej dochodu dla gminy. Burmistrz miasta Paweł Mikołajewski przyznaje, że ten ruch uczynił miasto rajem podatkowym, jeśli idzie o daninę od środków transportowych. Biały Bór nie jest jednak jedyną gminą, która w ten sposób kusi właścicieli ciężarówek i autobusów.

Czy podatek od sprzedaży detalicznej jest zgodny z dyrektywą VAT?

Zdaniem pracodawców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan podatek od sprzedaży detalicznej, który ma wejść w życie od 1 września 2016 r. wykazuje wiele podobieństw do podatku VAT. W tym kontekście powstaje wątpliwość, czy podatek od sprzedaży detalicznej jest zgodny z unijną dyrektywą w sprawie VAT. Zdaniem Konfederacji Lewiatan Minister Finansów powinien wyjaśnić kilka kwestii w interpretacji ogólnej poświęconej podatkowi od sprzedaży detalicznej.

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

Czy podatek od sprzedaży detalicznej dotyczy gastronomii?

W przypadku podatku od sprzedaży detalicznej rodzaj prowadzonej działalności handlowej nie ma znaczenia. Istotne jest czy podmiot dokonuje sprzedaży detalicznej rzeczy ruchomych na rzecz konsumentów i osiąga z tego tytułu przychód. Miesięczny limit przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej w wysokości 17 mln zł określono jako kwotę wolną, co pozwala na nieobejmowanie podatkiem podmiotów, dla których w ramach prowadzonej przez nich działalności (np. gastronomicznej), sprzedaż towarów ma charakter marginalny. Odmienne normowanie prowadziłoby do nadużyć. Działalność prowadzona wyłącznie w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, która jest wykonywana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej nie jest objęta zakresem regulacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Pierwsze zeznanie w zakresie CFC do końca września 2016 r.

Do 30 września 2016 r. podatnicy podatku dochodowego powinni rozliczyć po raz pierwszy dochody uzyskiwane przez zagraniczne spółki kontrolowane (ang. Controlled Foreign Company – dalej CFC). Uzyskiwanie dochodów z takich spółek oznacza konieczność zapłaty podatku i złożenia zeznania PIT-CFC lub CIT-CFC.

Check-lista JPK – co sprawdzić przed wysłaniem

Do 25 sierpnia 2016 roku przedsiębiorstwa, które zatrudniają przynajmniej 250 osób lub też spełniają kryteria wartościowe dla dużych firm muszą przesłać obligatoryjnie do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dodatkowo firmy muszą być przygotowane na przedstawienie struktur obejmujących księgi rachunkowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową na żądanie organów podatkowych. Obowiązek sporządzania struktur JPK „Wyciąg bankowy", chociaż teoretycznie wciąż spoczywa na podatniku, w praktyce został już przerzucony na banki.

Nowy wzór deklaracji importowej VAT-IM i VAT-IM/A od 20 sierpnia 2016 r.

Minister finansów w rozporządzeniu z 16 sierpnia 2016 r. zmieniającym rozporządzanie w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 1277) określił wzory deklaracji VAT-IM (wersja 4) i VAT-IM/A (wersja 2).

Od 1 września opodatkowany detal

1 września do polskiego systemu prawa podatkowego dołącza nowa ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1155). Przedmiotem opodatkowania nowego podatku jest nadwyżka przychodu ze sprzedaży detalicznej ponad 17 mln zł miesięcznie. Do tej sumy wliczają się zarówno pełne należności ze sprzedaży, jak i zaliczki, raty, zadatki i przedpłaty, czyli sumy otrzymywane często przed wydaniem towaru. Nie wlicza się natomiast należny VAT.

REKLAMA