Kategorie

Podatki 2017, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do kontroli celno-skarbowych, które są prowadzone od początku marca 2017 roku, nie stosuje się przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Zdaniem ekspertów z Kancelarii Prawnej Skarbiec istotnie utrudnia to podatnikom kontrolę działań organów podatkowych oraz uniemożliwia efektywne zgłaszanie swoich argumentów.
Problemy z zakresu podatków i księgowości nie pozwalają na spokojny sen wielu przedsiębiorcom. Rozliczenia podatkowe, sprawozdania, limity są odbierane przez nich jako przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Skoro jednak nie można ich uniknąć, warto je poznać i zrozumieć. Przedstawiamy pięć największych obecnie wyzwań księgowych, z którymi przedsiębiorcy muszą się mierzyć na co dzień w bieżącym roku.
W odniesieniu do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę w swoim mieszkaniu, urzędnicy skarbowi podczas kontroli celno-skarbowych zyskali prawo do naruszania prywatności. Zdaniem ekspertów urzędnicy mają prawo wypraszać przedsiębiorców w trakcie prowadzonych czynności z pomieszczeń i sprawdzać wszystkie zakątki mieszkania oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.
Rok 2017 niewątpliwie upłynie przedsiębiorcom pod znakiem dokonanych przez ustawodawcę zmian w systemie podatkowym. Nowe przepisy podatkowe mają bowiem wpływ na bieżącą działalność każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy rodzaju prowadzonej działalności. Czy te nowe regulacje pozytywnie wpłyną na prowadzony biznes?
Od 1 stycznia 2017 r., gdy podatnik zawiesi wykonywanie działalności gospodarczej na okres co najmniej sześciu miesięcy, zostanie tymczasowo wykreślony z rejestru podatników VAT (art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT). W rezultacie podatnik ten jest pozbawiony możliwości korzystania z prawa do odliczenia ze względu na brzmienie art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.
Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.
Ministerstwo Finansów przypomina, że 27 lutego 2017 r. upływa termin na przekazanie do Ministra Finansów, bez wezwania organu podatkowego, informacji za styczeń 2017 r. o prowadzonej ewidencji zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym terminie plik JPK_VAT złożą po raz pierwszy mali i średni przedsiębiorcy.
Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. Jednocześnie większość z nich nie czuje się w pełni bezpiecznie wprowadzając zmiany prawno-podatkowe w swoich przedsiębiorstwach.
Od 2017 roku wchodzi w życie wiele nowych przepisów prawa gospodarczego mających wpływ na funkcjonowanie firm. Chodzi m.in. o likwidację resortu skarbu, wprowadzenie klauzuli pewności prawa, możliwy stanie się zakaz obrotu materiałem genetycznie modyfikowanym. nastąpi podwyższenie cen energii elektrycznej, zliberalizowany będzie rynku gazu, wchodzą w życie ważne zmiany w podatkach VAT, PIT i CIT, zniesiony został obowiązek uzyskiwania pozwoleń na wycinkę drzew na działce.
W 2017 r. firmy jednoosobowe i mikrofirmy mogą liczyć na korzystne dla nich zmiany w podatkach. Jedna z propozycji (przewidziana w tzw. konstytucji dla biznesu) zakłada, że w przypadku osób, których przychody nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia, ich działalność nie będzie uznawana za działalność gospodarczą. Uproszczenia w podatkach obejmą również firmy, których przychody nie przekraczają 5 tys. zł.
Ustawa, która ma usunąć niektóre bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej i przynieść 230 mln zł oszczędności już w pierwszym roku obowiązywania, została przyjęta przez Sejm. Większość przepisów ustawy wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r.
Nowe przepisy w zakresie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., wprowadzają nowe ulgi w podatkach dochodowych dla przedsiębiorstw prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Zmiany zakładają m.in. rozszerzenie, o koszty związane z uzyskaniem patentu, listy kosztów uzyskania przychodów ponoszonych na działalność badawczo-rozwojową (tzw. koszty kwalifikowane) odliczanych od podstawy opodatkowania.
Zgodnie z uchwaloną przez Sejm w dniu 4 listopada br. nowelizacją ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, ulga podatkowa na badania i rozwój ma się stać bardziej atrakcyjna dla przedsiębiorstw. Zmiany zakładają m.in. zwiększenie limitów możliwych wydatków kwalifikowanych czy też wydłużenie okresu, w którym można odliczać koszty działalności badawczo-rozowjowej.
Ostatnimi czasy (mowa tu o kilku ostatnich miesiącach) polska gospodarka jest świadkiem potężnych zawirowań. Dzieje się tak na skutek próby niemal jednoczesnego wprowadzenia licznych nowelizacji dotyczących prawa podatkowego oraz ubezpieczeń społecznych. Co prawda w pewnych sytuacjach reformy są bardzo pożądane, ale nie powinny one być wprowadzane zbyt szybko i często. Zwłaszcza wtedy, gdy jedna z nich nie jest jeszcze do końca dopracowana i gdy nie można przewidzieć jej skutków, a w kolejce czeka już następna.
Ministerstwo Finansów przygotowało korzystne dla osób poszukujących zatrudnienia rozwiązania w zakresie instrumentów rynku pracy, polegające na zaniechaniu poboru podatku PIT od m.in. środków na podjęcie działalności gospodarczej, ryczałtu na przejazdy na szkolenia w ramach bonu szkoleniowego czy świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych. Zwolnienia będą obowiązywały w latach 2017-2019 r.
Od 1 stycznia 2017 r. firmy będą mogły korzystać z większych ulg na działalność badawczo-rozwojową, a naukowcy - więcej zyskają z komercjalizacji swoich wynalazków - to spodziewane skutki tzw. małej ustawy o innowacyjności, którą jednogłośnie uchwalił Sejm.
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obniża CIT dla małych firm z 19 na 15%. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 stycznia 2017 r. zmniejszoną stawkę podatkową będą miały firmy, których roczny obrót nie przekracza 1,2 mln euro. Rozwiązanie to będzie również dotyczyć podatników rozpoczynających działalność.
W połowie sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian dotyczących odliczania od podstawy opodatkowania wydatków związanych z działalnością badawczo-rozwojową (B+R). Zgodnie z założeniami projektu, zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Od 1 stycznia 2017 r. płatności realizowane przez firmy, których wysokość przekracza 15 tys. zł, będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego, w przeciwnym wypadku nie będzie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Rząd zakłada, że z obniżonej 15-procentowej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Przy czym wprowadzenie niższej stawki CIT spowoduje wzrost liczby spółek prawa handlowego; będzie to efekt wyboru tej formy działalności przez osoby fizyczne dotychczas rozliczające się podatkiem PIT.
Od 2017 r. firmowe płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustaw o PIT i CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.