Kategorie

Podatki, Handel

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Artykuł dotyczy skutków podatkowych w podatku od towarów i usług czasowego wygaszenia umów najmu sklepów zlokalizowanych w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 w kontekście regulacji art. 15ze ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej „Specustawa”).
Handel internetowy. Rada UE przyjęła nowe przepisy, które wzmocnią współpracę administracyjną i obejmą sprzedaż przez platformy cyfrowe. Regulacje mają na celu usprawnienie opodatkowania osób handlujących na tych platformach. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Podatek od sprzedaży detalicznej. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że polski podatek od sprzedaży detalicznej nie narusza prawa UE w dziedzinie pomocy państwa. Tym samym TSUE oddalił odwołanie Komisji Europejskiej w tej sprawie i utrzymał w mocy wcześniejszy wyrok Sądu UE.
Podatek od sprzedaży detalicznej (podatek od handlu, podatek od sklepów wielkopowierzchniowych) nie przełożył się istotnie na wzrost cen żywności. Tak wynika, zdaniem analityków, z danych podanych przez GUS.
Podatek od sprzedaży detalicznej obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Kogo dotyczy nowy podatek? Jakie są stawki podatku? Jak liczyć podatek od sprzedaży detalicznej? Jakie są obowiązki podatników i termin płatności podatku?
Podatek od handlu to wsparcie dla małych, niezależnych placówek w walce konkurencyjnej z dyskontami - uważa Polska Izba Handlu. Obecnie polscy przedsiębiorcy - małe i średnie rodzinne firmy czekają na ostateczny wyrok TSUE w sprawie podatku od handlu i jego wejście w życie.
Pobór podatku od sprzedaży detalicznej (podatku handlowego) będzie zawieszony do 1 lipca 2020 roku. Tak zdecydował Sejm na posiedzeniu w dniu 12 grudnia br.
Pracodawcy proponują, aby podatek handlowy (podatek od sprzedaży detaliczne) był naliczany od przychodów osiągniętych po 1 stycznia 2021 roku. Argumentują, że gdyby podatek zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku, to po ewentualnym niekorzystnym rozstrzygnięciu unijnego trybunału, Polska zmuszona byłaby do zwrotu pobranych kwot podatku wraz z odsetkami.
Niewykluczone, że wyrok Sądu Najwyższego USA wpłynie na sposób opodatkowania technologicznych firm w Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że w marcu tego roku Komisja Europejska zaproponowała przejściowe rozwiązanie, by firmy technologiczne płaciły 3 proc. od przychodów brutto osiągniętych w unijnym państwie, w którym działają.
Sejm rozpatrywał projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, która przedłuża zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej na kolejny roku, czyli do końca 2018 roku. Żaden z klubów parlamentarnych nie sprzeciwił się dalszym pracom nad tym projektem.
Prezydent RP podpisał ustawę o zawieszeniu podatku od sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2018 r. Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej wprowadzała dwie stawki podatku od handlu: 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Kwotę wolną od podatku ustalono w skali roku w wysokości 204 mln zł.
Potencjalni podatnicy podatku od sprzedaży detalicznej nie będą musieli składać deklaracji podatkowych o jego wysokości oraz obliczać i wpłacać tego podatku na rachunek urzędu skarbowego do końca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który wstrzymuje czasowo funkcjonowanie tego podatku.
Pod koniec września br. przedstawiono projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, realizujący decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie. Zaniechanie poboru podatku tego podatku ma mieć zastosowanie do przychodów osiągniętych od 1 września do 31 grudnia 2016 r.
Komisja Europejska wszczęła postępowanie o naruszenie prawa Unii Europejskiej przez Polskę w związku z wprowadzeniem podatku handlowego. Zdaniem Brukseli jego konstrukcja może faworyzować mniejsze sklepy, co może być uznane za pomoc publiczną.
W dniu 1 września weszła w życie ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy). Rząd zakłada, że w 2017 r. podatek ten przyniesie budżetowi 1,6 mld zł. wpływów.
1 września zaczyna obowiązywać nowy podatek od sprzedaży detalicznej. Konfederacja Lewiatan apeluje do ministerstwa finansów o szybkie wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej tego podatku. Wzbudza on nadal wiele wątpliwości, np. czy jest zgodny z dyrektywą VAT.
Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej wejdzie w życie 1 września 2016 r. W artykule wyjaśniamy którzy podatnicy są nim objęci, jaka jest podstawa opodatkowania, kiedy powstaje obowiązek podatkowy, a także w jaki sposób uiszczać podatek.
Do dnia 25 października 2016 r. część firm będzie musiała złożyć pierwsze deklaracje uwzględniające podatek od sprzedaży detalicznej. Podatkiem zostanie objętych około 200 podmiotów, z czego ponad 90 proc. stanowią firmy zagraniczne.
Niniejsze opracowanie zawiera niezbędne informacje dotyczące nowego podatku od sprzedaży detalicznej, wyjaśniamy m.in. kto jest zobowiązany do odprowadzania podatku, jaka jest podstawa opodatkowania, jakie są stawki podatku, jaka sprzedaż nie podlega opodatkowaniu, jak odprowadzać podatek. W poradniku znajduje się również wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1).
Wprowadzenie dwóch stawek tego podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, przyjęty przez rząd 14 czerwca.
Podatek detaliczny według liniowej stawki wraz z wysoką kwotą wolną od podatku jest rozwiązaniem lepszym niż opodatkowanie według skali progresywnej – uważa Marek Czachor z Erste Securities Polska. Dzięki niemu mniejsze polskie firmy zyskałyby przewagę nad zagranicznymi przedsiębiorstwami. Problemem jest natomiast opodatkowanie handlu internetowego. Zwolnione mają być z niego podmioty zagraniczne. Tworzy to ryzyko, że polskie firmy będą przenosiły się poza obszar naszego kraju.
Podatek od sprzedaży detalicznej nie zostanie opodatkowany handel internetowy, nowy podatek nie będzie też obejmować sieci franczyzowych, a płatnicy będą identyfikowani na podstawie NIP - powiedział wiceminister finansów Wiesław Janczyk.
Trzy progresywne stawki podatku od sprzedaży detalicznej, czyli 0,4 proc. od miesięcznego przychodu między 1,5 mln i 17 mln zł, 0,8 proc. od przychodu między 17 mln i 170 mln zł oraz 1,4 proc. od przychodu miesięcznego ponad 170 mln zł - takie rozwiązanie zakłada nowa wersja projektu w zakresie podatku od handlu.
Nowa propozycja podatku od sprzedaży detalicznej ma być przedstawiona jeszcze w kwietniu i tym razem, jak zapowiedział minister finansów Paweł Szałamacha, przepisy mają nie objąć e-handlu. Pierwsza wersja projektu opublikowana na początku lutego wywołała protesty całej branży. Według prof. Krzysztofa Opolskiego z Uniwersytetu Warszawskiego podatek od handlu powinien zostać wprowadzony, jednak w takim kształcie, by nie zaszkodził mniejszym sklepom.
Ministerstwa Finansów zaproponuje dwie wersje podatku od sprzedaży detalicznej. Projekty będą się różnić m.in. tym, że w wersji poselskiej będzie jedna stawka podatku (0,9 proc.), a kwota wolna w wysokości 200 mln zł; nie będzie też odmiennych stawek w weekendy. Natomiast druga wersja będzie dopuszczać progresję i będzie zbliżona do dotychczasowej propozycji Ministerstwa Finansów.
Ustawa o podatku od od sprzedaży detalicznej będzie zgodna z regulacjami Unii Europejskiej; opracowując ją, Ministerstwo Finansów bierze pod uwagę doświadczenia Węgier - powiedział wiceszef resortu finansów Leszek Skiba.
Planowany podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek od marketów) prawdopodobnie nie przyniesie wpływów do budżetu w wysokości 2 mld zł. Bierzemy to poważnie pod uwagę – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki i rozwoju wiceminister finansów Leszek Skiba.
Podatek od sprzedaży detalicznej daje jeszcze więcej możliwości, niż podatek bankowy, do omijania tej daniny; ma on przynieść budżetowi stosunkowo niewiele, około 2 mld zł, czy warto w związku z tym ryzykować, "czy ta skórka jest warta wyprawki" - mówi prof. Ryszard Bugaj. Jego zdaniem sklepy przerzucą koszty podatku od sprzedaży detalicznej na konsumentów.
Minister finansów Paweł Szałamacha na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego w dniu 18 lutego zapowiedział przygotowanie nowej wersji projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Nowa wersja projektu ma być gotowa za 7-10 dni.
Jeremi Mordasewicz, Doradca Zarządu Konfederacji Lewiatan, skomentował propozycję wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej. W swojej opinii przedstawił 9 powodów, dla których Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej jest szkodliwa dla gospodarki.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Poinformowało także jak wyglądają kolejne etapy prac nad wprowadzeniem nowego podatku.
Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który w dniu 2 lutego br. trafił do uzgodnień międzyresortowych, zakłada wprowadzenie nowego podatku o charakterze przychodowym od sprzedaży detalicznej obciążającego sprzedawców detalicznych i sieci handlowe o obrotach przekraczających 1,5 mln zł miesięcznie (kwota zwolniona od podatku). Ustawodawca zaproponował zróżnicowanie stawek podatku w zależności od wysokości przychodu tj.: 0,7% do wartości 300 mln zł i 1,3% od nadwyżki przychodu powyżej 300 mln zł. Ponadto, wyższe stawki podatku odpowiednio 1,3% i 1,9% będą obowiązywały od przychodu osiągniętego w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy. Podatek ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów w podatkach dochodowych.
Wprowadzenie dodatkowego podatku obrotowego płaconego przez wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawców detalicznych - zdaniem przedsiębiorców z Business Centre Club - stanowić będzie dla tego sektora nadmierne obciążenie finansowe i przyniesie szereg negatywnych skutków dla gospodarki i obywateli.
Projekt ustawy o podatku od hipermarketów ma powstać w ciągu 10 dni - poinformował minister Henryk Kowalczyk po zakończeniu spotkania przedstawicieli rządu z handlowcami w dniu 8 stycznia br. Rząd ma uwzględnić postulat handlowców zakładający rezygnację z kryterium powierzchniowego jako podstawy opodatkowania. Podatek ma być naliczany od obrotu i progresywny.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, w związku z pracami nad wprowadzeniem podatku od handlu, rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku od sprzedaży detalicznej o jednolitej, niskiej stawce. Zdaniem pracodawców podatek powinien być pomniejszony o CIT/PIT zapłacony w danym okresie rozliczeniowym. Podmioty płacące podatki CIT/PIT nie powinny być dyskryminowane przez państwo polskie.
Opodatkowanie handlu, proponowaną przez PiS 2-proc. stawką od przychodów sklepów wielkopowierzchniowych, będzie wiązać się z niemal natychmiastowym przeniesieniem obciążeń na dostawców produktów oraz na konsumentów - uważa dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.