REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Mediacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym jest mediacja? Dlaczego jest szczególnie ważna w firmach rodzinnych?

Spory i konflikty zdarzają się wszędzie, w firmach rodzinnych również. Szczególnie, że często ceną, jaką płacą rodziny za swój sukces biznesowy jest pewna dysfunkcyjność, która objawia się w napięciach, nieporozumieniach i braku otwartej komunikacji. Gdy życie zawodowe miesza się z prywatnym, często trudno jest pogodzić różne role. W ramach sukcesji w firmach rodzinnych ważna jest więc mediacja, która odbywa się w kilku obszarach: między członkami rodziny (np. między małżonkami, między dziećmi i rodzicami, między rodzeństwem), ale także między przedsiębiorcą i kontrahentami, czy też między właścicielem firmy i pracownikami.

Nieważność kredytu frankowego a roszczenia banku i konsumenta - treść opinii rzecznika generalnego TSUE

W dniu 16 lutego 2023 r. Anthony Michael Collins, rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w sprawie C-520/21 (Arkadiusz Szcześniak przeciwko Bankowi M. SA). Zdaniem Rzecznika Collinsa po uznaniu umowy kredytu hipotecznego za nieważną ze względu na nieuczciwe warunki konsumenci mogą dochodzić względem banków roszczeń wykraczających poza zwrot świadczeń pieniężnych. Natomiast banki nie mają tego prawa. Przy czym to do sądów krajowych należy ustalenie, w oparciu o prawo krajowe, czy konsumenci mają prawo dochodzić tego rodzaju roszczeń oraz, jeżeli tak jest, rozstrzygnięcie o ich zasadności.

Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 2021 roku - co trzeba wiedzieć?

Przedsiębiorca na prawach konsumenta to trzeci podmiot, który pojawi się w prawie konsumenckim (obok konsumenta i przedsiębiorcy) od 1 stycznia 2021 r. Dzięki nowym przepisom Rzecznik Finansowy będzie mógł skuteczniej wspierać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. To efekt zmian w przepisach, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2021 r. Nowe przepisy mają zastosowanie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2021 r. Jaką ochronę prawną posiada przedsiębiorca na prawach konsumenta?

Przedsiębiorca objęty ochroną konsumencką – zmiany od 2021 roku

Przedsiębiorcy (niektórzy) zostaną od 2021 roku objęci ochroną konsumencką. Już 1 stycznia 2021 roku w życie wejdą zmiany w prawie konsumenckim. Jedną z najważniejszych zmian będzie rozszerzenie ochrony konsumenckiej na przedsiębiorcę zawierającego umowę nienależącą do przedmiotu jego działalności gospodarczej. W obrocie gospodarczym obok konsumenta i przedsiębiorcy istniał zatem będzie trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta. W określonych sytuacjach osoba taka będzie mogła być traktowana jako konsument, a tym samym zostanie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów. Którzy przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną konsumencką?

Więcej praw dla klientów banków i firm ubezpieczeniowych

28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego oraz o Funduszu Edukacji Finansowej. Nowe przepisy mają zwiększyć efektywność ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego poprzez połączenie kompetencji Rzecznika Finansowego oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obywatele mają szybciej uzyskiwać informacje. Sprawniej niż dotychczas mają być identyfikowane pojawiające się na finansowym rynku konsumenckim problemy.

Reklama niezgodna z prawem – definicje, przykłady, odpowiedzialność

Reklama jako narzędzie marketingowe, służy przedsiębiorcy głównie do uzyskiwania nowych klientów, jednakże coraz częściej na rynku pojawiały się reklamy stworzone z naruszeniem obowiązującego prawa. Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2070) stoi na straży ochrony praw konsumentów, którzy niejednokrotnie zdołali złapać się na przynętę reklamową stosowaną przez przedsiębiorców. Zwiększona aktywność Prezesa UOKiK w zakresie zgodności informacji reklamowych z prawem, może dotknąć wielu przedsiębiorców, którzy w przypadku naruszeń przygotować muszą się na duże kary finansowe.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Mediacja w sprawach cywilnych i gospodarczych

Rozstrzyganie sporów w sądach z natury rzeczy jest czasochłonne, drogie i w dodatku utrudnia codzienne prowadzenie biznesu. Atrakcyjną alternatywą jest mediacja, która zapewnia realną oszczędność czasu i pieniędzy. Już od kilku lat Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii tworzy przepisy, które mają zachęcić i ułatwić przedsiębiorcom dostęp do tej formy rozwiązywania sporów.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Doradcy podatkowi chcą wprowadzenia mediacji w relacji urząd-podatnik

Zdaniem prof. Adama Mariańskiego, przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, zapewnienie podatnikom większego poczucia bezpieczeństwa i wprowadzenie mediacji jako sposobu wyjaśniania kwestii spornych – zamiast sztywnych i bezdyskusyjnych decyzji – uzdrowi relację podatników z urzędami.

Wniosek o upadłość konsumencką byłego przedsiębiorcy

Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona także w przypadku byłego przedsiębiorcy, mimo długów powstałych w związku z wcześniej prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym sporządzenie skutecznego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest w takim przypadku znacznie trudniejsze, wymaga bowiem głębszego uzasadnienia i właściwego opisania postępowania przedsiębiorcy jako osoby niewypłacalnej.

Umowa podatkowa i mediacja w nowej Ordynacji podatkowej

9 października 2018 r. w Warszawie odbyła się konferencja „XX lat Ordynacji podatkowej. Czas na nową?”. Podczas tej konferencji debatowano m.in. nad zaproponowanymi w projekcie nowej Ordynacji podatkowej alternatywnymi, niewładczymi (konsensualnymi) metodami załatwiania sporów podatników z administracją podatkową, w tym w szczególności nad umową podatkową i mediacją. Patronem medialnym konferencji był portal infor.pl.

Ordynacja podatkowa 2020 – wzmocnienie mechanizmów ochronnych podatnika

Nowa Ordynacja podatkowa, która zacznie obowiązywać w 2020 r., ma być krokiem milowym w kierunku stworzenia prostego, przejrzystego i przyjaznego systemu podatkowego. Zaproponowane regulacje w dużym stopniu ukierunkowane są na wzmocnienie mechanizmów ochronnych podatnika, poprawę relacji na linii podatnik – urzędnik oraz zwiększenie świadomości na temat obowiązków podatkowych. Czy ta szumnie zapowiadana reformy to rewolucja podatkowa, czy tylko pozorna zmiana?

Ordynacja podatkowa 2020 - mediacja i umowa podatkowa

Nowa Ordynacja podatkowa, której wejście w życie zaplanowane jest na 2020 r., ma być prosta, przejrzysta i przyjazna. W celu lepszego dialogu z organami podatkowymi, podatnikom ma służyć instytucja mediacji i umowa podatkowa.

Nowa Ordynacja podatkowa od 2020 roku

Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu nowej Ordynacji podatkowej. Projekt opracowała Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego. Nowa Ordynacja podatkowa ma wejść w życie 1 stycznia 2020 roku i wprowadzać mechanizmy, które "prowadziłyby do wyważenia interesu publicznego i interesu podatnika. Między innymi ma zwiększyć zaufanie podatników do organów podatkowych m.in. dzięki mniejszej liczbie kontroli firm, a zarazem większej skuteczności efektywności wymiaru i poboru podatków.

Gwarancja, rękojmia - reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy i gwaranta

Uprawnienia reklamacyjne konsumentów oraz obowiązki sprzedawców towarów i usług wynikające rękojmi i obowiązki gwarantów wynikające z udzielonych gwarancji wyjaśniają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyjaśnienia dotyczą m.in. problemów z reklamacją rzeczy kupionych w internecie od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, towarów używanych, czy zakupów nabytych za granicą. Warto też wiedzieć jakiej pomocy może udzielić rzecznik konsumentów lub organizacja konsumencka, a także co zrobić jeżeli konsument zawarł umowę wskutek wprowadzenia w błąd przez pracownika przedsiębiorcy.

Ogólny termin przedawnienia roszczeń będzie skrócony z 10 do 6 lat

16 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. Projekt zakłada m.in. skrócenie ogólnego terminu przedawnienia roszczeń do 6 lat (obecnie jest 10 lat), czy wprowadzenie nowego sposobu liczenia upływu terminu przedawnienia – bieg terminu przedawnienia ma się kończyć z upływem ostatniego dnia roku kalendarzowego (nie będzie to jednak dotyczyć terminów przedawnienia krótszych niż dwa lata).

Świadczenie usług turystycznych – zmiany od 2018 roku

Projekt ustawy wdrażający dyrektywę PE i Rady (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zakłada przede wszystkim ochronę konsumentów korzystających z ofert podmiotów niebędących przedsiębiorcami oraz podmiotów oferujących „pakiety dynamiczne”. Przeprowadzenie szerokiego zakresu zmian ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów funkcjonowania rynku turystycznego.

Nowa Ordynacja podatkowa – przedawnienie, odwołania, zażalenia, mediacja

Zgodnie z zapowiedzią prof. Leopnarda Etela, przewodniczącego komisji kodyfikacyjnej ogólnego prawa podatkowego, we wrześniu 2017 r. opublikowany zostanie projekt nowej Ordynacji podatkowej. Wśród zapowiadanych zmian są m.in. nowe zasady przedawniania zobowiązań podatkowych, wydłużenie czasu na wniesienie odwołania i zażalenia oraz wprowadzenie mediacji podatkowych. Co oznaczają one dla przedsiębiorstw? Wyjaśnia ekspert Ayming Polska.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Skrócenie terminów przedawnienia roszczeń - nowelizacja Kodeksu cywilnego

Rząd planuje skrócić termin przedawnienia roszczeń niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz niebędących roszczeniami o świadczenia okresowe – z 10 do 6 lat. Również z 10 do 6 lat ma być skrócony termin przedawnienia roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego oraz stwierdzonych ugodą.

Zmiany w polubownym rozwiązywaniu sporów

W Polsce polubowny sposób rozwiązywania sporów konsumenckich jest mało rozpowszechniony, ale dzięki wchodzącym 10 stycznia w życie przepisom powinno się to zmienić. Nowe regulacje będą mieć istotny wpływ m.in. na podmioty rynku finansowego i ich klientów. Instytucje te będą musiały informować klientów o sposobach pozasądowego rozwiązywania ewentualnych sporów. Rzecznik Finansowy, który będzie instytucją właściwą dla podmiotów z sektora finansowego, zyska nowe narzędzia, które ten proces usprawnią.

Będzie łatwiej polubownie rozstrzygnąć spór z konsumentem

Ułatwienie konsumentom polubownego rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami, zakłada ustawa uchwalona przez Sejm. Przewiduje ona m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy UTK oraz uporządkowanie systemu istniejących instytucji mediacyjnych.

Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po mediacje gospodarcze

Nowe regulacje w zakresie mediacji oraz przeprowadzone w ostatnim czasie akcje promocyjne istotnie zwiększyły zainteresowanie mediacją gospodarczą w Polsce, jednak na drodze do jej upowszechnienia nadal występuje wiele barier - mówili uczestnicy Kongresu Sporów Sądowych, Mediacji i Arbitrażu. Przedsiębiorcy wciąż jednak wolą rozwiązywać spory w sądzie niż poprzez mediacje.

Wprowadzenie instytucji mediacji do Ordynacji podatkowej

Z propozycją wprowadzenia mediacji do nowego tekstu ustawy Ordynacja podatkowa, nad którą obecnie toczą się prace w Ministerstwie Finansów, wystąpił Rzecznik Praw Obywatelskich. Stosowanie mediacji, zdaniem RPO, mogłoby przyczynić się do sprawniejszego załatwiania spraw podatkowych bez długotrwałego postępowania.

Mediacja w postępowaniu podatkowym

Rzecznik Praw Obywatelskich popiera wprowadzenie mediacji do postępowania podatkowego. Może to przyczynić się do sprawnego załatwiania spraw podatkowych bez konieczności prowadzenia długotrwałego postępowania podatkowego, a często również i sądowoadministracyjnego.

Mediacja w Kodeksie pracy?

Dotychczasowy siedmiodniowy termin na odwołanie się pracownika do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę jest za krótki i często uniemożliwia właściwe przygotowanie pozwu i zgromadzenie wszelkich dowodów w sprawie. Jego wydłużenie do 14 dni jest dobrym rozwiązaniem. Do Kodeksu pracy należałoby również wpisać możliwość rozstrzygania sporów w drodze mediacji - uważa Konfederacja Lewiatan, oceniając poselski projekt zmian w Kodeksie pracy.

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

15 lutego 2016 r. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet.

Polubownie taniej – nowe zasady dotyczące kosztów postępowania mediacyjnego od 2016 r.

Ustawa o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów, która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., przewiduje dla stron szereg korzyści, skłaniających do skorzystania z postępowania mediacyjnego, poprzez m.in. znaczną redukcję kosztów sądowych.

Unijna przejrzystość a poufność arbitrażu inwestycyjnego

Dążenie Unii Europejskiej do zwiększenia stopnia jawności postępowań arbitrażowych jest już znane od kilku lat. Czy negocjowane obecnie zapisy porozumienia z USA (TTIP) zniosą poufność postępowań arbitrażowych między państwem a prywatnym inwestorem?

Poszkodowany w wypadku komunikacyjnym nie jest konsumentem - uchwała SN

Poszkodowani w wyniku zdarzeń komunikacyjnych zostaną wyłączeni spod konsumenckiej ochrony UOKiK – to efekt uchwały Sądu Najwyższego z 9 września 2015 r. Zdaniem Urzędu, również oni powinni mieć zapewnioną ochronę konsumencką.

Czy przedsiębiorca może zawrzeć umowę z konsumentem przez SMS-a

Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., w sposób istotny zmieniła dotychczasowe zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej jest już niemożliwe - może być ona jedynie wstępem do jej podpisania. Mimo tego, że strony uzgodniły przez telefon główne założenia kontraktu, przedsiębiorca musi przedstawić je na piśmie, a konsument potwierdzić podpisem w takiej samej formie. Powstaje jednak pytanie, czy umowę z konsumentem można zawrzeć przez SMS-a?

IFK poleca: Mediacje zamiast wizyt w sądach

Ministerstwo Gospodarki uruchomiło portal internetowy związany z tematyką mediacji i arbitrażu. Portal dostępny jest pod adresem www.mediacjegospodarcze.gov.pl oraz www.caim.gov.pl.

Nowe obowiązki informacyjne dotyczące reklamy kredytu

Dokładne wskazanie informacji, które będą musiały być podane przez kredytodawców w przekazach reklamowych dotyczących kredytu konsumenckiego oraz zmiany w zakresie wypowiedzenia umowy kredytu odnawialnego – to niektóre z rozwiązań jakie przewidują przygotowane przez rząd założenia zmian w ustawie o kredycie konsumenckim.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W obrocie gospodarczym niejednokrotnie dochodzi do konfliktów między przedsiębiorcami. Te poważne zwykle mają swój finał w sądzie, jednak nie dla wszystkich dochodzenie swoich praw w ten sposób jest korzystne. Proces sądowy to długa i kosztowna procedura, tymczasem przedsiębiorcom zależy na szybkim rozwiązywaniu sporów, a przy tym w miarę możliwości zachowanie dobrych stosunków między stronami konfliktu. Przedsiębiorcy mogą więc skorzystać z alternatywnych sposobów rozwiązywania antagonizmów, takich jak mediacja lub arbitraż.

Spory przedsiębiorców - mediacja

Wbrew niektórym opiniom nowe przepisy dot. mediacji nie przewidują przymuszania przedsiębiorców do mediacji, mają tylko ułatwić jej stosowanie, mówi PAP Roman Rewald. Jego zdaniem podziały w środowisku mediatorów ws. tych regulacji to wynik walki o bardzo ograniczony rynek.

Większa ochrona prawna kredytobiorców i pożyczkobiorców

Zwiększenie poziomu ochrony konsumentów korzystających z usług finansowych firm udzielających kredytów i pożyczek konsumenckich, które nie są objęte obowiązkiem uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) zakłada projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw.

System e-CODEX ułatwi przedsiębiorcom odzyskanie należności od kontrahentów z UE

Polska dołączyła do pilotażu systemu e-CODEX, dzięki któremu Polscy przedsiębiorcy i konsumenci będą mogli dochodzić swoich roszczeń wobec unijnych kontrahentów przez internet. Elektroniczne postępowania będą dotyczyły m.in. europejskiego nakazu zapłaty i drobnych roszczeń.

Będą ułatwienia w polubownych metodach rozwiązywania sporów (mediacji)

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów. Celem tej ustawy ma być rozpowszechnienie mediacji jako alternatywy wobec sądowego rozstrzygania sporów i obniżenie kosztów rozwiązywania sporów.

Sprzedaż przez internet - obowiązki przedsiębiorcy

Ustawa o prawach konsumenta, obowiązująca od 25 grudnia 2014 roku, nakłada na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż przez internet szereg obowiązków, w szczególności cały katalog zobowiązań informacyjnych. Ustawa rozszerza zakres informacji, jakie mają być przekazane konsumentowi zawierającemu umowę.

Ułatwienia w rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nowe rozwiązania przewidują m.in. ułatwienia w polubownym rozwiązywaniu sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Prawo ochrony konkurencji i konsumentów - nowe regulacje

Od 18 stycznia br. obowiązują nowe regulacje w prawie ochrony konkurencji i konsumentów. Zmiany wdrażają rozwiązania mające wzmocnić polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców.

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Upadłość konsumencka – nowe regulacje

Nowelizacja przepisów o upadłości konsumenckiej, która obowiązuje od 31 grudnia 2014 r., wprowadziła istotne zmiany dotyczące postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli tzw. upadłości konsumenckiej. Podstawowym celem nowelizacji jest ułatwienie ogłoszenia upadłości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, w szczególności poprzez złagodzenie obowiązujących w tym zakresie rygorów oraz obniżenie kosztów wniosku o ogłoszenie upadłości.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - zmiany od 18 stycznia 2015 r.

Od 18 stycznia 2015 r. zmieni się ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. Nowe regulacje nakładają na osoby fizyczne odpowiedzialności za antykonkurencyjne praktyki firmy oraz wprowadzenie środków zaradczych w prawie konkurencji. Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na osoby zarządzające przedsiębiorstwem karę do 2 mln zł. Zmiany zajdą również w procedurze łagodzenia kar, krótsze będzie też postępowanie w procedurze kontroli koncentracji.

Odstąpienie od umowy przez konsumenta – nowe zasady 2014/2015

Wraz z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta (25 grudnia 2014 r.), zmianie uległy regulacje dotyczące prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Na pozór mogłoby się wydawać, że nowymi przepisami najbardziej zainteresowani powinni być konsumenci. Wszakże to ich uprawnienia ulegną zmianie. Jednak nic bardziej mylnego. To przedsiębiorcy, prowadzący działalność polegającą na zawieraniu z konsumentami umów na odległość, powinni jak najlepiej zapoznać się ze tymi zmianami w prawie. Wynika to z faktu, że zostały na nich nałożone nowe obowiązki, a także zmieniły się ich uprawnienia.

Lepsza ochrona konsumentów - ustawa o prawach konsumenta

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, której głównym celem jest dostosowanie polskiego porządku prawnego do przepisów Unii Europejskiej dotyczących umów zawieranych z konsumentami. Zmiany mają służyć większej ochronie interesów konsumentów w stosunkach z przedsiębiorcami.

Orzeczenia w sprawach cywilnych automatycznie wykonalne w całej UE

Od 10 stycznia 2015 r. orzeczenia w sprawach cywilnych i handlowych wykonalne w jednym państwie członkowskim stają się automatycznie wykonalne w całej Unii, zaś konsumenci w sporach z firmami spoza UE mogą pójść do sądu w swoim kraju. Ułatwienie egzekwowania orzeczeń w sprawach cywilnych i handlowych sądów krajów unijnych w Polsce i polskich sądów w Unii Europejskiej jest celem obszernej nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego oraz nowych unijnych dyrektyw i rozporządzeń.

Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zmieni ona dotychczas obowiązujące przepisy odnoszące się do uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców. Największe zmiany dotyczyć będą umów zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet. Każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać kilka podstawowych pytań, aby stwierdzić, czy jest przygotowany na zmianę przepisów.

REKLAMA