REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przetargi, Zamówienia publiczne 2013

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa

Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.

Specjalista ds. e-przetargów

Specjalista ds. e-przetargów. Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku, wprowadziła kilka istotnych zmian, które mają na celu usprawnienie procesów zakupowych wśród wykonawców i zamawiających. Nowe prawo pokazuje, że niezbędne jest także posiadanie dodatkowych kompetencji przez specjalistów z tego sektora. Czy można zatem mówić o tworzeniu się nowego stanowiska pracy, które da się określić mianem specjalisty ds. e-przetargów?

Procedura odwrócona w zamówieniach publicznych

Od momentu przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej, regulacje w zakresie prawa dotyczącego zamówień publicznych są nieustannie dostosowywane do prawa unijnego. Dokonane w ostatnim czasie implementacje wprowadziły do systemu zamówień publicznych tzw. procedurę odwróconą, której celem jest uskutecznienie i skrócenie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców w przetargu nieograniczonym.

Obowiązkowe etaty w zamówieniach publicznych

Uchwalona nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która zawiera wymóg stosowania umowy o pracę jeśli charakter świadczonej usługi tego wymaga , może w znacznej mierze przyczynić się do zmniejszenia liczby osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych. Administracja państwowa musi jednak przygotować się na wyższe koszty usług - uważa Konfederacja Lewiatan.

Łatwiejszy dostęp do przetargów dla małych i średnich firm

Ułatwienia w dostępie do zamówień publicznych dla małych i średnich firm, większy nacisk na pozacenowe kryteria oceny ofert oraz zwiększenie roli komunikacji elektronicznej w procesie przetargowym, przewiduje projekt tzw. małej noweli Prawa zamówień publicznych, przyjęty przez rząd.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Platforma Usług Elektronicznych ZUS ułatwia funkcjonowanie większości firm. W szczególności tych przedsiębiorców, którzy startują w przetargach. PUE ZUS umożliwia szybkie uzyskanie zaświadczenia o braku zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne, czy łatwiejsze odzyskanie nadpłaconych składek ubezpieczeniowych.

Zmienność prawa utrudnia zamówienia publiczne

Jak wskazują wyniki raportu "Czarna Lista Barier dla Zamawiających 2015", wskutek częstego i niedbałego nowelizowania Prawa zamówień publicznych w ciągu ostatniego roku wzrosła liczba barier, jakie napotykają urzędnicy przeprowadzający postępowania o zamówienia publiczne.

Zmiany dla firm realizujących zamówienia publiczne od 2016 r.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i innych ustaw, która zacznie obowiązywać w 2016 r., zakłada wprowadzenie jednoznacznego określenia początku okresu, w którym strony umowy o zamówienie publiczne mogą prowadzić negocjacje dotyczące zmiany wynagrodzenia.

Niska aktywność polskich firm w zagranicznych przetargach

Polskie firmy nie są aktywne na rynku przetargów w Unii Europejskiej; a firmy unijne mają więcej doświadczenia - mówił Dariusz Piasta z Urzędu Zamówień Publicznych, odpowiadając posłom na pytanie, dlaczego unijne firmy zdobywają zamówienia w Polsce, a polskie firmy w UE przegrywają.

Rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych

W związku z ostatnią nowelizacją Prawa zamówień publicznych powstaną rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych, podnosząca próg bagatelności do kwoty 30 000 euro, weszła w życie 16 kwietnia 2014 r. Zmianę tę należy generalnie ocenić bardzo pozytywnie – podwyższenie progu bagatelności powoduje jednak, że zamawiający będą musieli ostrożniej udzielać „małych” zamówień, ponieważ same zasady udzielania, jak też kontroli i odpowiedzialności związanej z wydatkowaniem środków publicznych, pozostały bez zmian.

Duże firmy odzyskają zaległe płatności za budowę dróg i autostrad

Duże firmy uzyskają możliwość egzekwowania zaległych płatności za budowę dróg – tak rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych dla naukowców

Uczelnie i instytuty naukowe od 16 kwietnia 2014 r. mogą kupować aparaturę badawczą i odczynniki bez uciążliwych przetargów. Obowiązuje już znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych, która dla nauki podnosi progi przetargowe ponad czternastokrotnie.

Wyższy próg zobowiązujący do ogłoszenia przetargu

Od 14 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie nowe przepisy o zamówieniach publicznych. Nowe regulacje zakładają m.in. zwiększenie progu zobowiązującego do ogłoszenia przetargu z 14 do 30 tys. euro.

Ochrona praw podwykonawców w zamówieniach publicznych

Od 24 grudnia 2013 r. obowiązuje ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Nowe przepisy wzmacniają ochronę praw podwykonawców uczestniczących w procesie realizacji zamówień publicznych, w tym w szczególności służą zapewnieniu terminowej oraz pełnej wypłaty należnego im wynagrodzenia.

Zamówienia publiczne - podwykonawcy z lepszą ochroną

Wzmocnienie bezpieczeństwa prawidłowej realizacji zamówień publicznych, wzmocnienie ochrony praw podwykonawców w procesie realizacji zamówień publicznych oraz ograniczenie ryzyka pojawiania się sporów pomiędzy uczestnikami na etapie realizacji zamówień publicznych - to główne cele znowelizowanych przepisów Prawa zamówień publicznych.

Elektroniczne faktury w zamówieniach publicznych

Kraje Unii Europejskiej opowiedziały się za stosowaniem e-faktur w zamówieniach publicznych. Propozycję dyrektywy w sprawie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych przedstawiła Komisja Europejska.

Prawa podwykonawców w przetargach

Nowelizacja prawa zamówień publicznych, którą uchwalił Sejm, przewiduje m.in. uregulowanie zasad dotyczących wypłacania wynagrodzeń podwykonawcom w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, a także terminu płatności za wykonane prace. Nowe przepisy dają również zamawiającemu prawo domagania się osobistego wykonywania większości usług przez wykonawcę.

Prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne

Przygotowanie dobrej oferty do przetargu jest oczywiście bardzo ważne, ale zdecydowanie ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy firma w ogóle ma prawo ubiegać się o zamówienie publiczne. Sprawdź, kiedy firma ma prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne i jakie okoliczności wykluczą firmę z udziału w przetargu?

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Największym problemem przeprowadzanych w Polsce przetargów publicznych są zmowy cenowe - tak wynika z raportu „Public Procurement: costs we pay for corruption”, który został przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej.

Przetargi publiczne z większym udziałem małych przedsiębiorców

Obowiązują nowe zasady przetargów publicznych. W dniu 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących przetargów publicznych, której głównym celem było umożliwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorcom.

Jakość umów w zamówieniach publicznych

Przedsiębiorcy negatywnie oceniają inwestycje realizowane przez podmioty publiczne i wskazuje na niską jakość praktyk zamawiających na każdym etapie realizacji zamówień publicznych - wynika z badania, które przeprowadziła PKPP Lewiatan.

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła uchwałę, z której wynika, że wymóg posiadania wiedzy i doświadczenia sformułowany w sposób ograniczający możliwość wykazania się przez wykonawcę określonym doświadczeniem może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (sygn. akt KIO/KD 29/12).

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

W dniu 20 lutego weszła w życie ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Podstawowym celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów unijnych dotyczących udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Z dniem 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Nowe regulacje dają możliwość wyłączenia z przetargów spółek powiązanych kapitałowo. Nowelizacja zakłada również wprowadzenie tzw. dialogu technicznego oraz zmiany w kwestii kar dla wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia.

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne

Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, w którym uznała, że przesłanką unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może być taka jego wada, która miała wpływ na wynik postępowania (sygn. akt KIO 480/12, z dnia 22 marca 2012 r.).

Zmiany umów w zamówieniach publicznych

Branża budowlana przygotuje jednolite wzory umów w zamówieniach publicznych, które miałyby być stosowane przez wszystkich przedsiębiorców. Nowe wzory powinny ograniczyć problemy na linii inwestor-wykonawca.

REKLAMA