REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rabat, Skonto

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skonto i faktoring odwrotny w biznesie – korzyści na przykładzie branży spedycyjnej

Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) doświadcza od kilkunastu miesięcy gospodarczej niepewności i spadków popytu na frachty. W tej sytuacji gotowość do szybkiej zapłaty bywa kartą przetargową w rozmowach z przewoźnikami. Popularnym sposobem na rozwiązanie tej kwestii do niedawna było skonto, ale ostatnie lata pokazały, że boom na ten produkt minął. Popularność zyskują alternatywy, które pozwalają spedycjom spłacać swoje zobowiązania bez obaw o utratę płynności finansowej.

Informacja o obniżonej cenie towaru lub usługi - nowy obowiązek sprzedawców od 1 stycznia 2023 r.

Obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi zakłada rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług - przekazał PAP resort. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. - dodano.

Rabat – rozliczenie i korekta VAT, faktura korygująca

Jak i kiedy można rozliczyć rabat w podatku VAT? Co powinna zawierać faktura korygującą „in minus” uwzględniająca rabat do pierwotnej sprzedaży?

Wydanie vouchera (kuponu) zniżkowego, karty rabatowej, kodu wymienialnego na bilety a podatek

Wydanie vouchera (kuponu) zniżkowego, karty rabatowej lub kodu wymienialnego na bilety nie wiąże się z powstaniem przychodu. Nie wiadomo bowiem, czy zostaną one w ogóle zrealizowane. Przedsiębiorca, który przekazuje taką nagrodę laureatom konkursu marketingowego, nie ma więc obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 października 2022 r.

30 groszy rabatu na 1 litr paliwa na stacjach Orlen z aplikacją VITAY - od 27 czerwca do końca wakacji

Od poniedziałku 27 czerwca do końca wakacji 2022 r. PKN Orlen wprowadza rabat w wysokości 30 groszy za litr benzyny i oleju napędowego dla właścicieli aplikacji lojalnościowej Orlenu VITAY - poinformował 24 czerwca 2022 r. na twitterze prezes spółki Daniel Obajtek. Z rabatem można kupić maksymalnie 150 litrów paliwa miesięcznie.

Program lojalnościowy w czasie inflacji. Klienci szukają oszczędności

Od czego zależy zainteresowanie programami lojalnościowymi? Czynników jest wiele, ale kluczowym może być skala osiąganych korzyści. Szalejąca inflacja sprawia, że Polacy szukają oszczędności. A dzięki dobrym programom mogą zaoszczędzić bardzo konkretne kwoty.

Skonto z fakturą korygującą a VAT

W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Jedną z powszechnie stosowanych przez przedsiębiorców form zachęty do terminowego regulowania płatności jest tzw. skonto, czyli rabat udzielany z tytułu wcześniejszej spłaty. W takich przypadkach regulacje ustawy o VAT nakładają na podatników obowiązek wystawiania faktur korygujących.

Bonusy ilościowe - jak rozliczać w VAT?

Bonusy ilościowe - rozliczenie VAT. Jak prawidłowo ujmować w deklaracji VAT bonusy za ilość?

Jak nagradzać kontrahenta? Rabaty, obniżki cen, programy lojalnościowe

Jak nagradzać kontrahenta? Aby produkt konkretnej firmy trafił do konsumenta, do zakupu trzeba przekonać nie tylko ostatecznego kupującego. Handlowcy z hurtowni często osobiście odwiedzają sklepy, salony kosmetyczne czy serwisy samochodowe, próbując przekonać właścicieli lub pracowników do swojej oferty. Handlowiec może przekonać kontrahentów do współpracy nie tylko doskonałą znajomością oferty, czy dobrymi cenami ale także umiejętnie skonstruowanymi programami lojalnościowymi.

Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

Rabaty retrospektywne sieci handlowych pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdza, czy sieci handlowe poprzez stosowane rabaty retrospektywne nie wykorzystują przewagi kontraktowej wobec małych i średnich przedsiębiorców, dostarczających produkty do ich sklepów.

Rozrachunki z kontrahentami - stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Ministerstwo Finansów opublikowało stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami. Ma ono zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2019 r., z możliwością jego wcześniejszego zastosowania.

Świadczenia dla uczestników programów rabatowych - rozliczenie PIT

Do wypłacanych przez spółkę nagród (premii pieniężnych) uczestnikom programów rabatowych (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), związanych ze sprzedażą premiową, ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Nagrody przyznawane w ramach programów rabatowych uczestnikom będącym klientami spółki za skuteczne polecenie oferty spółki, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Udzielasz rabatu - musisz skorygować fakturę

Firmy, które udzielają rabatów z tytułu wcześniejszej płatności, nie uciekną przed obowiązkową korektą faktur – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd kasacyjny potwierdził stanowisko fiskusa, że w takiej sytuacji faktura musi zostać wystawiona na pełną kwotę sprzedaży, a po rabacie skorygowana in minus (wyrok NSA z 30 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 325/16).

Internetowe kupony rabatowe bez PIT

Fakt skorzystania przez konkretne osoby z przyznanych rabatów (tj. ich realizacja przy zakupach towarów dokonywanych za pośrednictwem platformy) nie prowadzi do powstania po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Uzyskany w ten sposób rabat nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o PIT.

„Prerabat” nie stanowi przychodu

Kwota udzielonego „prerabatu” nie będzie stanowiła przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik rozlicza „prerabat”, ujmując w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzględniającej kwotę udzielonego „prerabatu”.

Rabat naturalny nie jest nieodpłatnym świadczeniem opodatkowanym CIT

Aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie.

Otrzymany rabat – korekta kosztów w CIT

Podatnicy mają wątpliwości jak zakwalifikować podatkowo uzyskany od kontrahenta rabat posprzedażowy – przykładowo za dobre wyniki sprzedaży. Czy jest to premia, a w związku z tym przychód? Okazuje się jednak, że nie jest to przychód podatkowy a korekta kosztów uzyskania przychodów. Kiedy trzeba dokonać takiej korekty?

Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących

Przepisy ustawy o VAT nakładają na przedsiębiorców szereg powinności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeden z nich dotyczy obowiązku wystawiania faktur korygujących przez sprzedawcę w sytuacji kiedy po wystawieniu faktury pierwotnej dojdzie do udzielenia rabatu.

Czy otrzymanie przez spółkę gratisowych produktów za zakup określonej ilości towaru generuje po jej stronie przychód w CIT?

Przedsiębiorcy w ramach organizowanych przez siebie akcji promocyjnych w przypadku zakupu przez kontrahentów określonej ilości towaru przekazują im gratisowe produkty. Powyższe skutkuje u nabywcy tym, że za tę samą cenę otrzymuje dodatkowy towar. Czy nabywca powinien otrzymane gratisy rozpoznać w podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód?

Rozliczanie rabatów - podatki i rachunkowość

Jesteśmy dystrybutorem narzędzi elektrycznych. Naszym odbiorcom hurtowym udzielamy rocznych rabatów. Ich wartość jest ustalana dopiero około 3 miesięcy od zakończenia roku. Chodzi o to, aby wyeliminować pozorne sprzedaże. Jak w kontekście nowych przepisów podatkowych obowiązujących od 1 stycznia br. powinnam ująć taki rabat? Czy mam to zrobić w 2015 roku (sprawozdanie jeszcze nie jest sporządzone), czy już w 2016 roku?

Zbiorcze faktury korygujące dokumentujące rabaty

Podatnik VAT może udokumentować przyznawane współpracującym firmom premie pieniężne (rabaty) za pomocą zbiorczych korekt, jeżeli dany rabat był udzielany w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów zrealizowanych w danym okresie na rzecz konkretnego nabywcy.

Rabat cenowy udzielony w momencie sprzedaży towarów - ujęcie w księgach rachunkowych

Przedsiębiorcy w celu zwiększenia udziału w rynku, wielkości sprzedaży, a w konsekwencji poziomu generowanych zysków, powinni dbać o rozwijanie stabilnych relacji z kontrahentami. Mogą temu służyć różnego rodzaju narzędzia marketingowe mające zachęcać i motywować klientów (zarówno tych dotychczasowych, jak i potencjalnych) do nabywania oferowanych przez firmę świadczeń. Przykładem takiego instrumentu jest sprzedaż rabatowa, której przedmiotem może być rabat cenowy, rabat towarowy, sprzedaż premiowa, premia pieniężna.

Nota księgowa jest jak faktura - dokumentowanie rabatu

W wyroku z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. akt I FSK 1281/14) Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości, które pojawiały się podczas rozliczania podatku VAT przy otrzymaniu rabatu pośredniego.

Czy na fakturze musi być wykazany rabat, gdy został udzielony

Sprzedałem klientowi z rabatem kafelki do łazienki. Na fakturze napisałem już jednak cenę towaru po uwzględnieniu obniżki. Czy muszę teraz poprawić fakturę i wykazać na niej rabat przyznany kupującemu?

Czy wliczać skonto do podstawy opodatkowania WNT

Nabywamy towary od kontrahentów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z do­stawców udzielają nam skonta. Chociaż często korzystamy ze skonta, to nasi kontrahenci unijni nie korygują w późniejszym czasie swoich faktur o zrealizowane przez nas skonto. Pomimo braku faktur korygujących, my w deklaracjach VAT i informacjach podsumowujących umieszczamy kwoty stano­wiące podstawy opodatkowania w rzeczywistej wysokości (czyli w kwoty faktycznie zapłacone, po uwzględnieniu udzielonego nam skonta). Nasi kontrahenci to kwestionują, twierdząc że doprowadzi to do niezgodności w deklaracjach VAT-UE, gdyż oni ze swej strony wykazują wielkości nieskorygowane o skonto. Kto ma rację?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Czy trzeba wystawić fakturę korygującą po udzieleniu skonta

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT wyłączone z podstawy opodatkowania są kwoty stanowiące obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty. Jak w związku z tym należy obecnie dokumentować udzielenie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty? Czy nadal należy wystawiać fakturę korygującą?

Jak dokumentować rabat udzielony na podstawie okazanego vouchera

Firma prowadzi akcje promocyjne, w czasie których klienci otrzymują vouchery uprawniające do otrzymania rabatu przy kolejnych zakupach. Przy realizacji vouchera w sytuacji, gdy wartość rabatu jest równa wartości sprzedawanego towaru generuje się faktura VAT z wartościami netto, VAT i brutto równymi zero. Czy taka „zerowa" faktura jest prawidłowa?

Czy konieczne jest otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokumentującej udzielenie skonta

W celu poprawienia naszej płynności finansowej, w rozliczeniach z klientami jako dodatkową zachętę do terminowego regulowania należności, stosujemy skonto na wystawianych fakturach, o które - zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami - pomniejszamy podstawę opodatkowania od razu w momencie wystawienia faktury. Jeśli klient nie skorzysta ze skonta, wystawiamy faktury korygujące na jego wartość. Klient, który nie decyduje się skorzystać ze skonta, po upływie terminu jego obowiązywania przelewa nam w „zwykłym" terminie płatności pełną kwotę należności. Czy w takim przypadku mamy obowiązek żądania od klientów przekazania nam potwierdzenia otrzymania przez nich tych faktur korygujących?

Jak rozliczyć udzielenie skonta

Stanowisko fiskusa w zakresie rozliczania skonta nie jest jednolite. Raz mówi, że podatek można odliczyć w okresie otrzymania korekty faktury, a innym razem, że w okresie, gdy dokonano płatności.

Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki

20 marca 2015 r. na stronie Sejmu została zamieszczona odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie posła Stanisława Pięty w sprawie obciążania podatkiem dochodowym rabatów, które banki oferują swoim klientom.

Rozliczanie rabatów w VAT

W coraz bogatszej praktyce gospodarczej rabaty to chętnie stosowane narzędzie intensyfikacji sprzedaży. Przybierają one najróżniejsze formy, od klasycznego rabatu pieniężnego, przez skonta, do rabatów towarowych, czy nawet tzw. rabatów pośrednich (udzielanych nie nabywcy, lecz kolejnemu podmiotowi w łańcuchu transakcyjnym).

REKLAMA