REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe 2016, Inwentaryzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Procedura potwierdzenia sald – jak to zrobić krok po kroku

Proces potwierdzania sald jest bardzo czasochłonny. Dlatego dobrze jest rozpocząć całą procedurę jak najwcześniej, aby do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego jak najwięcej sald było potwierdzonych. Pamiętaj, że inwentaryzacja tą metodą może rozpocząć się już trzy miesiące przed końcem roku obrotowego.

Inwentaryzacja paliwa w samochodzie służbowym

Inwentaryzacja paliwa w samochodach służbowych - czy należy ją przeprowadzić? Jeżeli tak, to jaką metodę inwentaryzacji wybrać?

Inwentaryzacja znaczących składników majątkowych - udział biegłego rewidenta

Inwentaryzacja składników majątku trwałego i obrotowego to obowiązek każdej jednostki prowadzącej księgi rachunkowe. Jeśli jednostka ta zobligowana jest ustawą o rachunkowości do dokonania badania swojego sprawozdania finansowego, jej dodatkowym obowiązkiem jest umożliwienie biegłemu rewidentowi udziału w spisie z natury. O czym jeszcze pamiętać w kwestii współpracy z firmą audytorską?

Przedłużenie terminów na sporządzenie sprawozdań finansowych za 2020 r.

Sprawozdania finansowe za 2020 r. Przedłużono terminy sporządzania sprawozdań finansowych dla jednostek sektora prywatnego, publicznego oraz organizacji non-profit za rok obrotowy 2020. Jakie terminy obowiązują?

Sprawozdania finansowe 2021 - przesunięcie terminów

Sprawozdania finansowe 2021. Przesunięcie terminów sporządzania sprawozdań finansowych o miesiąc m.in. przez organizacje pozarządowe przewiduje projekt rozporządzenia opublikowanego 12 marca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Sprawozdanie finansowe 2020 - rekomendacje KSR

Komitet Standardów Rachunkowości opracował rekomendacje pt. Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID -19. Rekomendacje mogą być pomocne przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2020 rok. Komitet udzielił rekomendacji m.in. odnośnie: oceny zdolności jednostki do kontynuacji działalności, inwentaryzacji, ujęcia wsparcia z tzw. Tarczy Antykryzysowej i innych form pomocy w sprawozdaniu finansowym i księgach rachunkowych, dodatkowych kosztów działalności operacyjnej spowodowanych COVID-19, ostrożnej wyceny aktywów i zobowiązań i informacji zawartych w sprawozdaniu z działalności za 2020 rok.

Dlaczego (wciąż) zarządzanie majątkiem ma niski priorytet w organizacji?

Zarządzanie aktywami ze względu na dostępne technologie przeżywa swój renesans. Jednocześnie nie znajduje wciąż, należytego uznania osób zarządzających w organizacjach, tak w biznesie jak i w instytucjach sektora publicznego. W wielu wypadkach utożsamiane jest z prostymi zagadnieniami: inwentaryzacji majątku trwałego i amortyzacji w finansach, co gorsza często traktowanych rozdzielnie. Jest to tym bardziej zaskakujące, mając na uwadze regulacje prawne w tym zakresie, choćby te mówiące o odpowiedzialności za przestępstwo zwane niegospodarnością menadżera bądź nadużyciem zaufania.

Inwentaryzacja w czasie pandemii

Wiele firm w obliczu pandemii koronawirusa ma problem z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Wiele z nich wystąpiło do Urzędu Skarbowego o zwolnienie z obowiązku jej wykonania i przesunięciu na przyszły rok. Czy takie podejście jest jedynym z możliwych? Poniżej opisuję nowatorskie podejście do inwentaryzacji, wspierane mobilnymi rozwiązaniami informatycznymi, dedykowane tym firmom, które mimo niesprzyjających okoliczności pandemicznych chcę się dynamicznie rozwijać.

Różnice w inwentaryzacji – skąd mogą pochodzić? Co zrobić? Jak rozliczyć?

Główne zasady inwentaryzacji zostały określone bezpośrednio w przepisach prawnych, w tym w ustawie o rachunkowości. W praktyce przeprowadzenia faktycznej inwentaryzacji można jednak napotkać wiele problemów i pytań podatników, w tym o to, z czego wynikają różnice w inwentaryzacji i co należy z nimi zrobić.

Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami

Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami (w walucie polskiej i obcej) według stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami z dnia 9 lipca 2019 r.

Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?

W ostatnich latach przy przeprowadzaniu inwentaryzacji coraz częściej wspomagamy się oprogramowaniem komputerowym. Programy do inwentaryzacji przyspieszają oraz upraszczają procedury związane ze spisem z natury, a na dodatek zapewniają automatycznie generowane arkusze podsumowania, na których jak na dłoni widać ewentualnie popełnione błędy. Skuteczne działanie tych programów uzależnione jest jednak przede wszystkim od przejrzystego i trwałego sposobu oznakowania całego majątku.

Potwierdzenie sald należności - krok po kroku

Przedmiotem inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego są m.in. nieuregulowane na dzień bilansowy rozrachunki między jednostką a jej kontrahentami. Inwentaryzacja rozrachunków następuje - co do zasady - drogą uzgodnienia salda z kontrahentem, a więc uzyskania od kontrahenta potwierdzenia, że uznaje saldo (kwotę wymagającą zapłaty).

Zasady ochrony i przechowywania dokumentacji księgowej

Regulacje prawne w zakresie rachunkowości określają jak należy postępować z dokumentami takimi jak księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne czy sprawozdania finansowe. Wskazują jednocześnie dopuszczalne przez ustawodawcę sposoby ochrony i przechowywania takiej dokumentacji.

Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

Remanent jest jednym z obowiązków części przedsiębiorców. Ta formalność została nałożona na sporą grupę podatników, posiadając określone warunki oraz kryteria przeprowadzenia działań. Pod koniec każdego roku warto więc przypomnieć sobie najważniejsze kwestie, w tym: kto podlega obowiązkom remanentu, jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona procedura oraz jakie są jej terminy oraz wymagania.

Wzór spisu z natury z omówieniem

Jednym z ważnych elementów prowadzenia działalności gospodarczej, jest spełnianie obowiązków podatkowych oraz formalnych. Dodatkowo, dla części przedsiębiorców konieczne jest także przygotowanie spisu z natury. Już teraz, pod koniec roku, zaczyna się „sezon na remanent”. Warto więc udostępnić wzór takiego spisu wraz z omówieniem najważniejszych kwestii wprost obok wzoru.

Nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzacja rozproszona

Inwentaryzacja jest procesem pracochłonnych, a jej przeprowadzanie nie wzbudza zazwyczaj entuzjazmu wśród pracowników. Jak zatem przeprowadzić inwentaryzację w sposób kompletny i wiarygodny, najlepiej w krótkim czasie? Na to pytanie odpowiadamy w niniejszym artykule, przy czym szczególnym zagadnieniem, które tu omówimy jest inwentaryzacja środków trwałych i wyposażenia. Korzystając z nowych technologii informatycznych, wykorzystujących różnorodne formy znakowania składników, chcemy zaproponować całkowicie nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzację rozproszoną.

Czy niedobory inwentaryzacyjne można zaliczyć do kosztów?

Podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niedobory stwierdzone w trakcie inwentaryzacji, pod warunkiem że są to niedobory niezawinione i nie stanowią ubytków w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Sześć spraw podatkowych, o których trzeba pamiętać na przełomie 2017 i 2018 r.

Koniec roku 2017 oraz początek roku 2018 to szczególnie gorący okres dla przedsiębiorców i księgowych. Przedstawiamy praktyczny przewodnik po tematach, o których koniecznie w tym czasie należy pamiętać.

Niedobory ujawnione podczas inwentaryzacji w kosztach uzyskania przychodów

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wartości ujawnionych w trakcie inwentaryzacji niedoborów, ale jedynie w tej wysokości w jakiej niedobory te uznane zostały za niezawinione i są normalnym następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Nie jest natomiast możliwe uznanie niedoborów za koszty, gdy powstają one w wyniku świadomych działań podatnika.

Co powinny zawierać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe?

Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe zawierają dosyć dużo obligatoryjnych elementów. Ustawodawca dokładnie wymienia je w ustawie o rachunkowości. Co powinny zawierać księgi rachunkowe, aby były poprawne?

Jak przeprowadzić inwentaryzację należności

Inwentaryzacja należności, mimo że przeprowadzana co roku i, wydawałoby się, jasno określona w przepisach, w praktyce wciąż rodzi problemy. Ze względu na ogólność zapisów ustawy lub ich niewłaściwą interpretację księgowi popełniają różne błędy przy inwentaryzowaniu tej właśnie kategorii majątku.

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Inwentaryzacja zapasów - termin rozpoczęcia

Termin i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji zapasów zależy od rodzaju zapasów, rodzaju jednostki, w której znajdują się zapasy, terenu, na którym zostały umieszczone zapasy, ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów.

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Błędy popełnianie podczas inwentaryzacji

Jakie błędy w praktyce pojawiają się przy przeprowadzaniu inwentaryzacji? Przykładowo, jeden z popełnianych błędów dotyczy sytuacji, gdy firmy chcą sobie ułatwić pracę, drukując stan magazynowy.

Inwentaryzację za 2016 r. należy zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów powinna być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrotowego. Fakt, że należy ją przeprowadzić na ten dzień, nie oznacza, że czynności inwentaryzacyjne należy wykonać tego dnia. Dlatego termin ten uznaje się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację rozpoczyna się nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończy 15 stycznia następnego roku. W przypadku jednostek, których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2016 r. można było rozpocząć 1 października 2016 r. i należy ją zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Przygotuj się do inwentaryzacji za 2016 rok

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016

Zbliża się jesień, czas letnich urlopów już mija – trzeba przypomnieć sobie o obowiązkach w firmie. Przypominamy m.in. o konieczności wyboru biegłego rewidenta, o wpłacie drugiej raty na zfśs, inwentaryzacji, czy zmianach w prezentacji sprawozdania finansowego po nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Ostatni moment na wybór biegłego rewidenta

To już ostatni moment na wybór biegłego rewidenta. Jeżeli jednostka podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, musi jak najszybciej dokonać jego wyboru. Umowę z biegłym rewidentem zawiera kierownik jednostki w terminie umożliwiającym udział biegłego w inwentaryzacji. Inwentaryzację można rozpocząć już 1 października. Należy przy tym pamiętać, że wyboru biegłego rewidenta dokonuje organ zatwierdzający, a nie kierownik jednostki.

Które jednostki muszą zmienić instrukcję inwentaryzacyjną

Znane jest już stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Te jednostki, które stosują Krajowe Standardy Rachunkowości, mają obowiązek zastosować je przy najbliższej rocznej inwentaryzacji zapasów, która może się rozpocząć już 1 października 2016 r. A zatem jednostki stosujące KSR nie muszą zmieniać instrukcji inwentaryzacyjnej, ale pozostałe już tak.

Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury - stanowisko KSR

Od 28 lipca 2016 r. (tj. od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów) obowiązuje stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości przyjęte uchwałą nr 5/2016 z 26 kwietnia 2016 r. w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.

Niedobory inwentaryzacyjne w kosztach uzyskania przychodu

Niedobór ujawniony w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji może być zawiniony lub niezawiniony. Tylko w tym drugim przypadku pojawia się możliwość zaliczenia ubytku (straty) do kosztów uzyskania przychodu. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków, na które wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego.

Niepodpisane sprawozdanie nie może zostać zatwierdzone

30 czerwca 2016 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2015 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2015 r. Brak podpisania sprawozdania finansowego przez wszystkich członków zarządu jest sygnałem dla organu zatwierdzającego to sprawozdanie, że nie powinno ono zostać zatwierdzone do chwili usunięcia tego braku. Jeśli jednak uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zostanie podjęta, to może zostać ona skutecznie zaskarżona.

Sprawozdania finansowe - zatwierdzenie do 30 czerwca

Sprawozdania finansowe. 30 czerwca 2016 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2015 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2015 r. Roczne sprawozdanie finansowe jednostek prowadzących księgi rachunkowe podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie później niż sześć miesięcy od dnia bilansowego (dnia zakończenia roku finansowego).

Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji - wycena rezerw techniczno-ubezpieczeniowych

W dniu 7 maja 2016 r. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 12 kwietnia 2016 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Ma ono zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2016 r. Czyli już teraz należy wprowadzić odpowiednie poprawki, aby poprawnie przygotować sprawozdanie za bieżący rok.

Jak archiwizować dokumenty księgowe

Zasady dotyczące archiwizacji dokumentów księgowych oraz ochrony danych związanych z dokumentacją określa ustawa o rachunkowości. W zakresie przechowywania dokumentacji księgowej zastosowanie mają również przepisy zawarte w innych aktach prawnych, do których należy ustawa Ordynacja podatkowa.

31 marca - ostatni dzień na podpisanie sprawozdania finansowego

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jakim konkretnie dniu należy podpisać sprawozdanie finansowe. Przyjmuje się, że należy to zrobić w dniu jego sporządzenia. Dzień ten w jednostkach, których rok kalendarzowy jest równocześnie rokiem obrotowym, upływa 31 marca.

Jak uprościć przeprowadzanie inwentaryzacji?

Przeprowadzanie inwentaryzacji stanu majątku przedsiębiorstwa jest procesem koniecznym a przy tym dość czasochłonnym. W wielu firmach jest to bardzo często kilka dni lub nawet tygodni pracy spędzonej z arkuszami spisowymi. Na szczęście dużą cześć zadań związanych z inwentaryzacją może obecnie wykonać za nas technologia.

Sprawozdanie finansowe 2016 (za rok 2015) - sporządzenie, zatwierdzenie, zgłoszenie do KRS, ogłoszenie

Po zamknięciu ksiąg prowadzonych w roku 2015 jednostka ma obowiązek terminowo sporządzić oraz przedstawić sprawozdanie finansowe. Za błędy oraz opóźnienia w przeprowadzeniu poszczególnych czynności grozi kara grzywny, a nawet pozbawienie wolności do dwóch lat.

Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych do 25 marca

Ostateczny termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych dla jednostki, której rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym, wypada 25 marca 2016 r. Nierozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w tym terminie jest zagrożone karą grzywny lub karą pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Uproszczone sprawozdania finansowe

Uproszczone sprawozdanie finansowe za rok 2015 oraz kolejne lata mogą sporządzać jednostki mikro oraz jednostki małe, w których podjęto decyzję o sporządzeniu sprawozdania finansowego z zastosowaniem uproszczeń przewidzianych ustawą o rachunkowości dla tych jednostek. Aby skorzystać z uproszczeń, muszą jednak spełniać określone warunki.

Podpisanie sprawozdania finansowego do 31 marca data

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jakim konkretnie dniu należy podpisać sprawozdanie finansowe. Przyjmuje się, że należy to zrobić w dniu jego sporządzenia. Dzień ten w jednostkach, których rok kalendarzowy jest równocześnie rokiem obrotowym, upływa 31 marca.

Do kiedy rozliczyć różnice inwentaryzacyjne

Ostateczny termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych dla jednostki, której rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym, wypada 25 marca 2016 r. Nierozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w tym terminie jest zagrożone karą grzywny lub karą pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Jak zaksięgować zepsute oraz zniszczone zapasy

Firma posiada w magazynie materiały, których ewidencja prowadzona jest według cen zakupu. Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji okazało się, że niektóre z nich są uszkodzone. Co należy zrobić i jak prawidłowo zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór gotówki w kasie

Przeprowadzona inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie wykazała niedobór gotówki z winy kasjera. Kierownik jednostki podjął decyzję o potrąceniu niedoboru z wynagrodzenia. Jak prawidłowo zaksięgować taką operację?

IFK poleca: Kto od 2016 roku nie musi stosować przepisów o instrumentach finansowych

W 2016 r. więcej jednostek może skorzystać z uproszczenia polegającego na możliwości niestosowania przepisów rozporządzenia o instrumentach finansowych. Aby z niego skorzystać, wystarczy bowiem, by jednostka nie przekroczyła w 2015 r. co najmniej dwóch z trzech wymienionych w ustawie o rachunkowości wielkości progowych.

Jak inwentaryzować i ująć w bilansie rozliczenia międzyokresowe

Na dzień bilansowy wszystkie tytuły czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinny zostać zinwentaryzowane w drodze weryfikacji. W bilansie czynne rozliczenia kosztów ujmiemy w pozycji B.IV. aktywów jako Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe. Jeśli dany koszt przekracza okres 12 miesięcy liczony od dnia bilansowego, to koszty podlegające aktywowaniu po dniu bilansowym należy ująć w pozycji A.V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

Rola biegłego rewidenta w poprawie jakości sprawozdania finansowego

Koniec roku obrotowego to czas wyboru biegłych rewidentów oraz badania sprawozdania finansowego. Warto zatem zastanowić się w jaki sposób i w których momentach przeprowadzanego badania sprawozdania, biegli rewidenci mogą dostarczyć spółce swoją dobrze wykonaną pracą wartość dodaną i pozwalają tym samym na ograniczenie ryzyka biznesowego prowadzonej działalności. Ważne jest, aby właściciele, rady nadzorcze oraz zarządy spółek miały świadomość tych momentów i we własnym dobrze pojętym interesie oraz interesie kierowanego przez siebie podmiotu, umiały zręcznie z nich skorzystać.

Inwentaryzacji drogą spisu z natury - projekt Komitetu Standardów Rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) przekazał do publicznej dyskusji projekt stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Uwag i komentarze do projektu można składać w terminie do dnia 31 stycznia 2016 r.

Spis z natury – opodatkowanie ryczałtem

Podatnicy, którzy podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani do sporządzania spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, na dzień zaprowadzenia ewidencji oraz na koniec każdego roku podatkowego.

REKLAMA