REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

środki trwałe, Korekta deklaracji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

JPK PKPiR, JPK EWP (ewidencja przychodów), JPK ST (środki trwałe) od 2026 roku. Dla przedsiębiorców płacących VAT i PIT albo ryczałt. MF konsultuje projekty struktur logicznych

Ministerstwo Finansów prowadzi w dniach 5 kwietnia - 10 maja 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktur logicznych JPK_PKPiR w zakresie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, JPK_EWP w zakresie ewidencji przychodów oraz JPK_ST w zakresie ewidencji (wykazu) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

Środki trwałe w bilansie – na co zwrócić uwagę

Wycena środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (wnip), jak również ustalanie okresu, stawek i metod amortyzacji jest bardzo istotnym elementem całego procesu związanego z zamknięciem ksiąg rachunkowych. Dowiedz się, na jakie obszary należy zwrócić szczególną uwagę podczas prac bilansowych w tym zakresie.

Wartość początkowa środków trwałych. Jak ją ustalić? Koszty wytworzenia, koszty wspólne, podatek od nieruchomości

Realizując nową inwestycję, należy mieć na względzie odpowiednie rozliczenie projektu również pod kątem podatkowym. Prawidłowe określenie wartości początkowej nowo wytworzonych środków trwałych jest niezbędne zarówno do właściwego rozliczenia kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne, jak i optymalnego ustalenia wartości podatku od nieruchomości. 

Jednorazowa amortyzacja - limit 2024

Jednorazowa amortyzacja w 2024 roku. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2024 rok, po przeliczeniu według średniego kursu euro z dnia 2 października br., wynosi 230.000 zł.

PIT 2023 - najczęstsze błędy podatników, skutki źle wypełnionego PIT-a, korekta błędu

Jakie błędy najczęściej zdarzają się podatnikom przy wypełnianiu PIT-ów? Co grozi za źle wypełniony PIT? Jak poprawić błąd?

Wsteczna korekta stawek amortyzacyjnych – czy jest możliwa?

Podatnik, który stosuje liniową metodę amortyzacji środków trwałych, zasadniczo ma możliwość samodzielnego ustalenia stawek amortyzacyjnych do maksymalnych poziomów przewidzianych w ustawie o CIT. Wątpliwości podatników wciąż jednak budzi kwestia możliwości dokonania korekty stawki „wstecz”. 

Jak ustalać wartość początkową składników majątku dla potrzeb amortyzacji?

Jedną z istotniejszych kwestii dotyczących amortyzacji jest prawidłowe ustalenie wartości początkowej składników majątkowych. Jak ustalić wartość początkową środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej?

Podwójna nowelizacja przepisów kodeksu karnego skarbowego w 2022 r.

Od 1 stycznia 2022 roku w życie weszło wiele zmian w przepisach, w szczególności w zakresie prawa podatkowego. Zmianami została objęta również ustawa – Kodeks karny skarbowy. Co ciekawe jednak, w trakcie roku doszło do ponownej nowelizacji tej ustawy a kolejne zmiany zaczęły obowiązywać od 1 lipca. Jakich zmian dokonano w kodeksie karnym skarbowym w 2022 roku? Poniżej wskazujemy na najciekawsze i najbardziej istotne zmiany, które warto znać.

Budynek (lokal) firmowy wykorzystywany częściowo do celów osobistych - korekta VAT

Podatnik posiada lokal usługowy, w którym prowadzi działalność gospodarczą. W maju 2022 r. przekształcił połowę budynku (85 m2 ze 160 m2) na mieszkanie dla siebie i żony. Lokal został wprowadzony do ewidencji w czerwcu 2014 r. Wartość inwestycji - 300 000 zł netto. VAT był odliczony w wysokości 69 000 zł. W jaki sposób należy postąpić teraz z VAT? Czy musimy oddać część odliczonego VAT?

Pierwsze zasiedlenie w VAT a ulepszenie – tylko dla środka trwałego?

Pierwsze zasiedlenie jest najczęstszym zagadnieniem pojawiającym się w branży deweloperskiej i obrocie lokalami. Jedną z pułapek, widoczną szczególnie w interpretacjach indywidualnych dot. VAT, jest kwestia pierwszego zasiedlenia w kontekście ulepszenia. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stoi na stanowisku, że nie jest możliwe ulepszenie lokalu jeżeli jest traktowany przez podatnika jako towar a nie środek trwały. Czy na pewno?

Amortyzacja podatkowa 2022 - prywatny samochód wniesiony do firmy

Od 2022 roku amortyzacja prywatnego auta wprowadzonego do firmy jako środek trwały jest mniej korzystna - ocenił Piotr Juszczyk, doradca podatkowy z inFakt. Zdaniem Michała Knittera wiceszefa Carsmile, zmiana ta spowoduje wzrost zainteresowania długoterminowym wynajmem aut przez firmy.

Zakup mebli - ewidencja księgowa

Zabudowa stolarska, meble wbudowane na stałe stanowią wyposażenie budynku i nie są ujmowane jako oddzielny obiekt inwentarzowy środka trwałego. Samodzielne meble powinny być objęte ewidencją bilansową lub pozabilansową zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości jednostki.

Wycofanie nieruchomości ze środków trwałych w 2022 r. - skutki w PIT i VAT

Wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego pozostaje w 2022 r. neutralne podatkowo w podatkach dochodowych. A to oznacza, że czynność ta nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego do opodatkowania po stronie właściciela nieruchomości.

Korekta sprzedaży w deklaracji VAT - termin ujęcia

Firma wystawiła korektę faktury sprzedaży w listopadzie 2021 r., która dotyczyła lutego tego samego roku. Korekta dotyczyła błędu wynikającego z błędnego przeliczenia usługi (podana była zła ilość tonażu). Firmy nie mają podpisanej oświadczeń o korzystaniu z przepisów przejściowych. Kiedy należy ując korektę sprzedaży w deklaracji VAT, a kiedy w podatku dochodowym?

Podatek od nieruchomości - budowla w kompleksowym środku trwałym

Podatek od nieruchomości - budowla w kompleksowym środku trwałym. 12 października 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w sprawach o sygn. III FSK 1755/21, III FSK 1261/21, III FSK 107/21) wydał kluczowe orzeczenia z punktu widzenia określenia podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli, których wartość została ujęta w tzw. kompleksowych środkach trwałych .

Złożenie korekty deklaracji może skutkować nałożeniem kary

W ramach projektu Polskiego Ładu nastąpią zmiany w kodeksie karnym skarbowym, które dotyczyć będą pojawienia się nowych przepisów ograniczających możliwość uniknięcia odpowiedzialności za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Art. 16a ust. 3 k.k.s., który o tym mówi, ma obowiązywać już od 2022 roku i dotyczyć deklaracji podatkowych oraz jednolitego pliku kontrolnego.

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli

Korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli. Dokonanie zmian w rozliczeniu VAT wymaga sporządzenia odpowiedniej korekty deklaracji. Uprawnienie do korekty ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Jeżeli kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a podatnik zgadza się z jej ustaleniami, ewentualnej korekty może dokonać zatem dopiero po zakończeniu kontroli. Istotne jest, aby odpowiednich zmian dokonać jeszcze przed wszczęciem postępowania podatkowego. Wtedy możemy uniknąć sankcji.

Sprzedaż nieruchomości wykorzystywanej w działalności gospodarczej a PIT

Odpłatne zbycie nieruchomości wykorzystywanej na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, która nie była środkiem trwałym i nie podlegała ujęciu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Taką interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) został zaprezentowany w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego (podjętej w składzie siedmiu sędziów) z 17 lutego 2014 r. (sygn. akt II FPS 8/13). Tak samo uważają organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Telewizor w kosztach podatkowych firmy

Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

Amortyzacja środków trwałych w związku z COVID-19

Amortyzacja. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację podatkową dotyczącą amortyzacji środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Podatnik prosił o potwierdzenie, że ma prawo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu nabycia i wprowadzenia budynku produkcyjnego do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

Amortyzacja. Faktury z pominięciem split payment

Amortyzacja a split payment. Czy podatnik może zaliczyć do kosztów działalności poprzez odpisy amortyzacyjne tę część wydatków, która została przeznaczona na budowę pomieszczenia biurowego, a za które faktury zostały opłacone z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, mimo że przewyższają wartość 15 000 zł brutto i obejmują usługi, które są zawarte w załączniku nr 15 ustawy o VAT?

Zeznanie podatkowe PIT do 30 kwietnia - potem możliwa korekta

Zeznanie podatkowe PIT. Ministerstwo Finansów przypomina, że zeznania podatkowe PIT za 2020 r. trzeba złożyć w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2021 r. Można to zrobić przez usługę Twój e-PIT, system e-Deklaracje lub w formie papierowej.

Amortyzacja podatkowa w CIT - wyjaśnienia MF

Amortyzacja podatkowa w CIT. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Zakończenie inwestycji w SSE - przyjęcie aktywów do ewidencji

Zakończenie inwestycji w SSE. Specjalne Strefy Ekonomiczne oczekują, aby na dzień zakończenia inwestycji w strefie przedsiębiorca wprowadził wszystkie nabyte oraz wytworzone środki trwałe (ŚT) oraz wartości niematerialne i prawne (WNiP) do ewidencji. Eksperci z PwC rekomendują inwestującym zarówno w ramach PSI jak i SSE, weryfikację stanu prac nad wprowadzaniem ŚT i WNiP do stosownych ewidencji. Może się bowiem okazać, że nie będzie możliwe spełnienie oczekiwań przedstawicieli SSE w tym zakresie, co skutkować będzie koniecznością jak najszybszego złożenia wniosku o zmianę DoW lub zezwolenia.

Jak i kiedy można anulować fakturę VAT?

Organy podatkowe wskazują, że zasadniczo korekta treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Czasem jednak wystawiona faktura nie została wprowadzona do "obrotu prawnego" co oznacza, że wystawca nadal posiada 2 egzemplarze faktury i nie wysłał nikomu (np. kontrahentowi) żadnego jej egzemplarza. W takiej sytuacji nie ma podstaw do poprawienia błędów w fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej ale za to można anulować taką fakturę.

Dlaczego (wciąż) zarządzanie majątkiem ma niski priorytet w organizacji?

Zarządzanie aktywami ze względu na dostępne technologie przeżywa swój renesans. Jednocześnie nie znajduje wciąż, należytego uznania osób zarządzających w organizacjach, tak w biznesie jak i w instytucjach sektora publicznego. W wielu wypadkach utożsamiane jest z prostymi zagadnieniami: inwentaryzacji majątku trwałego i amortyzacji w finansach, co gorsza często traktowanych rozdzielnie. Jest to tym bardziej zaskakujące, mając na uwadze regulacje prawne w tym zakresie, choćby te mówiące o odpowiedzialności za przestępstwo zwane niegospodarnością menadżera bądź nadużyciem zaufania.

Instalacja fotowoltaiczna - kiedy możliwa jest jednorazowa amortyzacja?

Czy podatnik ma prawo do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionej instalacji fotowoltaicznej na podstawie art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Jak dokonywać odpisów amortyzacyjnych metodą degresywną?

Amortyzacja degresywna opiera się na założeniu, że wartość środka trwałego na potrzeby amortyzacji spada szybciej w pierwszych latach jego używania niż w latach kolejnych. A zatem, metoda degresywna amortyzacji charakteryzuje się tym, iż dla każdego roku podatkowego występuje inna podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Skorygowanie deklaracji podatkowej nie wyklucza odpowiedzialności karnej

Czy po złożeniu korekty deklaracji po kontroli podatkowej lub celno-skarbowej nie grożą nam inne sankcje prawne? Niestety, nie. Warto wiedzieć, jakie są związki między prawem karnym a korektą deklaracji podatkowej.

Sprzedaż niezamortyzowanego środka trwałego finansowanego lub współfinasowanego dotacją – rozliczenie CIT

Kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego lub wspófinansowanego z dotacji, jest wartość, która odpowiada wydatkom poniesionym na jego zakup, pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, obejmującą zarówno odpisy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak i odpisy amortyzacyjne niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Przekazanie środków trwałych usługodawcy do korzystania – co z przychodem z nieodpłatnych świadczeń i amortyzacją?

Kluczowym elementem nieodpłatnego świadczenia jest brak jego ekwiwalentności – tj. brak wymogu wzajemnego świadczenia. Gdy przekazanie składników majątkowych innemu podmiotowi (np. usługodawcy) do używania następuje pod warunkiem świadczenia wzajemnego (np. obniżki ceny za usługę), to nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem i przychodem z nieodpłatnego świadczenia. Środki trwałe przekazane na rzecz innego podmiotu, w celu uzyskania świadczenia, które przyczynia się do uzyskania przychodu, bądź jego zabezpieczenia mogą dalej podlegać amortyzacji, mimo, że podmiot, który wlicza w koszty podatkowe odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie korzysta z nich w sposób „fizyczny”.

Jednorazowa amortyzacja środków trwałych 2020

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie zawsze wiąże się z rozłożeniem kosztów w czasie. Spełniając określone w przepisach podatkowych warunki, możliwe jest skorzystanie z rozwiązań, które pozwolą na dokonanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

Alokacja kosztów prac przygotowawczych inwestycji a koszty podatkowe

Właściwe przyporządkowanie kosztów związanych z niwelacją terenu (pracami przygotowawczymi inwestycji) powinno oprzeć się na kluczu uwzględniającym powierzchnię poszczególnych obiektów. Innymi słowy, rozpoznając koszty podatkowe, należy przyjąć odpowiednią metodologię alokacji kosztów prac przygotowawczych terenu do wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli. Natomiast pełna weryfikacja prawidłowości alokacji poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Zasady ustalania indywidualnej stawki amortyzacji

Stawka indywidualna może być stosowana wobec środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji podatnika, które są używane lub ulepszone. Bardzo ważnym warunkiem dla zastosowania stawki indywidualnej jest wprowadzenie środka trwałego po raz pierwszy do ewidencji podatnika.

Korekta zeznania PIT w przypadku ulgi rehabilitacyjnej

Istnieje możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego PIT w związku z odliczeniami od dochodu wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Konieczne jest jednak spełnienie jednego z warunków, tj. posiadanie dokumentów stwierdzających poniesienie wydatków.

Jednorazowa amortyzacja w 2020 r.

Podatnicy podatku dochodowego (PIT lub CIT), którzy posiadają status małego podatnika oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 50 000 euro. Limit ten dla roku 2020, po przeliczeniu według średniego kursu euro z dnia 1 października br., wynosi 219 000 zł.

V Forum Finanse i Podatki dla Przedsiębiorcy

Zapraszamy do Centrum Kongresowego Targów Kielce na V Forum Finanse i Podatki dla Przedsiębiorców, które odbędzie się 7 listopada br. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego przy braku dokumentacji

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego w drodze wyceny dokonywanej przez podatnika ma charakter wyjątku od ogólnej zasady ustalania tej wartości na podstawie rzeczywistych, udokumentowanych wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego. Niemożność ustalenia wartości początkowej środka trwałego może dotyczyć tych sytuacji, w których podatnik nie posiada dokumentów stwierdzających wysokość poniesionych wydatków.

Korekta deklaracji VAT w związku z ewidencją WDT – zasady, termin

Transakcje wewnątrzwspólnotowe podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Jednak aby zastosować preferencyjną stawkę podatku przy sprzedaży towarów do innego kraju UE należy posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów, a ich brak może skutkować korektą deklaracji lub wykazaniem sprzedaży z właściwą krajową stawką podatku VAT.

Sprzedaż samochodu po wykupieniu z leasingu - skutki podatkowe

W przypadku gdy wykupiony po zakończeniu umowy leasingu samochód nie będzie stanowił składnika majątku firmy, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej.

Korzyści podatkowe z inicjatywy JEREMIE

Rozpoczęcie oraz początki prowadzenia działalności gospodarczej zawsze wiąże się z nakładami finansowymi. Niestety, nie w każdym przypadku początkujący przedsiębiorca ma wystarczające zaplecze finansowe, które pozwoli mu na oczekiwany rozwój. Zewnętrzne finansowanie, w postaci kredytu bankowego również może okazać się niemożliwe do uzyskania, ze względu na brak wystarczającej historii kredytowej. To właśnie przyczyniło się do powstania inicjatywy JEREMIE wspierającej mikro, małe i średnie firmy.

Konsekwencje zawyżenia kosztów uzyskania przychodu

Organy podatkowe mają obowiązek kontrolować m.in. czy podatnicy nie zawyżają kosztów uzyskania przychodu, a tym samym, czy celowo nie zmniejszają podstawy opodatkowania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podatnik ma prawo do złożenia korekty (deklaracji, zeznania podatkowego), a jeżeli korekta nie zostanie złożona, organ wyda decyzję wymiarową w postępowaniu podatkowym.

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

W deklaracji VAT-7 składanej za luty 2019 r. podatnik błędnie odliczył VAT z faktury zakupowej od małego podatnika (metoda kasowa). Podatnik zapłacił za tę fakturę w marcu 2019 r. Zamierza on złożyć korektę pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W związku z tymi korektami podatnik będzie zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej za luty 2019 r., ale także powstanie nadpłata za marzec 2019 r. Czy w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pismo o zaliczenie nadpłaty za marzec 2019 r. na poczet zaległości za luty 2019 r.? Czy organ rozliczy nadpłatę z urzędu?

Jak oznaczyć środki trwałe, aby ułatwić sobie inwentaryzację?

W ostatnich latach przy przeprowadzaniu inwentaryzacji coraz częściej wspomagamy się oprogramowaniem komputerowym. Programy do inwentaryzacji przyspieszają oraz upraszczają procedury związane ze spisem z natury, a na dodatek zapewniają automatycznie generowane arkusze podsumowania, na których jak na dłoni widać ewentualnie popełnione błędy. Skuteczne działanie tych programów uzależnione jest jednak przede wszystkim od przejrzystego i trwałego sposobu oznakowania całego majątku.

Jak rozliczać najem lokalu należącego do majątku firmy

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu będącego składnikiem majątku związanego z działalnością gospodarczą. W jaki sposób rozliczać uzyskane w ten sposób przychody?

Ewidencja księgowa inwestycji - środka trwałego w budowie

Na koncie 08 "Środki trwałe w budowie" ujmuje się wszystkie nakłady poniesione w związku z nabyciem i wytworzeniem środków trwałych, a także wszelkie koszty związane z przebudową, rozbudową, rekonstrukcją i modernizacją skutkujące ich ulepszeniem.

Korekta kosztu w CIT

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania korekty kosztów (art. 15 ust. 4i-4l ustawy o CIT). Z przepisów tych wynika, że każda korekta przychodu lub kosztu, która nie będzie spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, ma być dokonywana na bieżąco. Przepisy o korekcie kosztów mają zastosowanie również przy korygowaniu kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed 1 stycznia 2016 r. Wcześniej według ugruntowanego stanowiska organów podatkowych i sądów, korekty przychodów i kosztów należało dokonywać zawsze wstecz - bez względu na przyczynę (por. wyrok NSA z 25 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 4/13). Dla podatników oznaczało to obowiązek korygowania prowadzonych ewidencji i zeznań podatkowych niejednokrotnie nawet za kilka lat.

REKLAMA