REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa 4.0, Ulga na złe długi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

Czy kasowy PIT będzie korzystny dla przedsiębiorców?

Kasowy PIT dla przedsiębiorców to jednak z propozycji wyborczych, teraz już potwierdzona w exposé premier Donald Tusk. Wdrożenie tego nowego rozwiązania przyniosłoby zmiany dla przedsiębiorców, którzy płaciliby podatek dochodowy dopiero po otrzymaniu środków z tytułu opłaconej faktury, a nie w momencie jej wystawienia.

Ulga na złe długi w VAT, CIT i PIT

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą co jakiś czas spotyka się z sytuacją, w której jeden z kontrahentów nie zapłacił za jedną z wystawionych faktur sprzedażowych. Sytuacja ta oprócz naturalnych problemów takich jak komplikacje z ściągnięciem należności od dłużnika , straty materialne/finansowe itd. Tworzy jeszcze jeden problem, jakim jest podatek VAT, który został już ujęty w deklaracji JPK VAT oraz zapłacony za fakturę, od której de facto nie otrzymaliśmy i prawdopodobnie nie otrzymamy zapłaty.

Mam dłużnika – jakie warunki ulgi na złe długi?

Niezależnie od tego czy dłużnicy płacą, czy nie płacą za faktury, przedsiębiorca ma obowiązek uiszczenia należnych podatków - dochodowego i VAT. Ulga na złe długi jest korzystnym mechanizmem umożliwiającym odzyskanie podatku dochodowego i podatku VAT od niezapłaconych faktur.

Ulga na złe długi w podatku VAT – termin na skorzystanie z ulgi

W jakim terminie podatnik może skorzystać z ulgi na złe długi w podatku VAT?

Ulga na złe długi w PIT, CIT i VAT. Niezapłacone faktury bez podatku

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że podatnik, który nie otrzymał od swojego kontrahenta zapłaty za fakturę, może skorzystać z ulgi na złe długi. Ulga na złe długi obowiązuje w PIT i CIT a także w VAT. Ta preferencja podatkowa jest równoznaczna z brakiem konieczności płacenia podatku od niezapłaconych faktur.

Ulga za złe długi w VAT - jak skorzystać?

Ulga za złe długi w VAT to mechanizm prawny, który pozwala przedsiębiorcom na odliczenie podatku od towarów i usług (VAT) związanego z niezapłaconymi fakturami. Jest to szczególnie istotne dla firm, które mają problemy z odzyskiwaniem należności od swoich kontrahentów.

Ulga na złe długi w VAT - spory podatników z organami podatkowymi

Trwają spory sądowe między podatnikami a organami podatkowymi dot. ulgi na złe długi w VAT, stanowiące pokłosie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-335/19. Organy podatkowe niekoniecznie bowiem akceptują w praktyce wynikające z ww. wyroku, korzystne dla podatników skutki.

Uproszczenia w uldze na złe długi od 2023 r.

Ulga na złe długi od 2023 roku zostanie uproszczona. Na czym polegają zmiany? Jak przygotować się do nowych przepisów?

Czy przysługuje ulga na złe długi od faktury za wadliwy towar?

PYTANIE o ulgę na złe długi

Ulga na złe długi w 2022 roku. Nie każda należność objęta ulgą w VAT skorzysta z ulgi w PIT lub CIT

Od października 2021 roku zmieniły się zasady rozliczania podatkowej ulgi na złe długi. Możliwe stało się np. zmniejszenie podatku VAT należnego od sprzedaży na rzecz konsumentów. Ale ułatwienia w stosowaniu ulgi na złe długi w VAT, wprowadzone w ramach pakietu SLIM VAT 2, mogą dla wielu podatników PIT i CIT okazać się niekorzystne. Bowiem nie każda należność objęta ulgą na złe długi w VAT, może skorzystać z ulgi na złe długi w PIT lub CIT.

SLIM VAT 2 - jak rozliczać ulgę na złe długi?

SLIM VAT 2 - ulga na złe długi. Jak rozliczać ulgę na złe długi po wprowadzeniu pakietu SLIM VAT 2?

SLIM VAT 2 - zmiany w uldze na złe długi

Ulga na złe długi. Pakiet SLIM VAT 2 zaczął obowiązywać od 1 października 2021 r. Jedną z istotniejszych zmian przewidzianych w nowych przepisach jest uproszczenie stosowania ulgi na złe długi. Jest to bezpośredni skutek wyroku TSUE z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19. Na wstępie należy zaznaczyć, że pomimo kilku pozytywnych rozwiązań przewidzianych w SLIM VAT 2, to jednak pakiet ten nie implementuje w pełni wyroku TSUE.

Ulga na złe długi a cesja wierzytelności

Ulga na złe długi. Przepisy dotyczące ulgi na złe długi funkcjonują już od dawna w ustawie o VAT, jednak w dalszym ciągu budzą szereg wątpliwości i sporów pomiędzy podatnikami a fiskusem. Jedną z osi takich sporów była do niedawna kwestia możliwości skorzystania z ulgi na złe długi w kontekście cesji wierzytelności.

SLIM VAT 2. Zmiany w korzystaniu z ulgi na złe długi

SLIM VAT 2. Z dniem 1 października 2021 r. weszły w życie ważne zmiany w przepisach art. 89a ustawy o VAT określających ulgę na złe długi. Zmiany te w większości są konsekwencją wyroku TSUE z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19.

Ulga na złe długi - zmiany od 1 października 2021 r.

Ulga na złe długi. W ramach pakietu SLIM VAT 2 ustawodawca wprowadza zmiany dotyczące warunków korzystania z ulgi na złe długi. Wydłużeniu ulegnie również termin na skorzystanie z ulgi. Jakie dokładnie zmiany pojawią się w ustawie o VAT od 1 października 2021 r.?

Pakiet SLIM VAT 2 z podpisem prezydenta

SLIM VAT 2. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – poinformowała kancelaria prezydenta. Jej podstawowym celem było wprowadzenie tzw. pakietu SLIM VAT 2, upraszczającego rozliczanie tego podatku.

Korekta VAT w ramach ulgi na złe długi po wyroku TSUE – jak to zrobić?

Korekta VAT w ramach ulgi na złe długi. Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować warunków ustawowych. Od 1 października 2021 r. w ramach pakietu SLIM VAT 2 zostaną wprowadzone zmiany w tym zakresie.

SLIM VAT 2 od 1 października 2021 r. Co się zmieni?

SLIM VAT 2. Ustawa nowelizująca ustawę o VAT oraz Prawo bankowe, wprowadzająca tzw. pakiet SLIM VAT 2 została uchwalona przez Sejm i skierowana do dalszych prac w Senacie. Zmiany mają wejść w życie 1 października 2021 r.

SLIM VAT 2. Ulga na złe długi

SLIM VAT 2. Ustawodawca zmniejszy ilość stawianych warunków dla możliwości skorzystania z ulgi na złe długi, poszerzy jej zakres i wydłuży termin na skorzystanie z ulgi. Jakie dokładnie zmiany pojawią się w ustawie o VAT?

Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?

Ministerstwo Finansów przewiduje, że drugi pakiet usprawniający rozliczenia podatku VAT wejdą w życie 1 października 2021 roku. Pierwszy pakiet zmian obowiązuję od początku 2021 roku i został wprowadzony w celu uproszczenia rozliczeń podatku VAT. SLIM VAT (czyli Simple, Local and Modern VAT) miał być odpowiedzią rządu na postulaty rynku.

Ulga na złe długi - jak odzyskać VAT za niezapłacone faktury?

Ulga na złe długi. Polski podatnik odzyska VAT za niezapłacone faktury? Zapadł ważny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE.

Ulga na złe długi spółki komandytowej - jak odliczyć?

Ulga na złe długi spółki komandytowej. Czy ulgę na złe długi powinien odliczyć wspólnik spółki komandytowej, czy może sama spółka?

Wierzytelności nieściągalne na gruncie PIT, CIT i VAT

Wierzytelności nieściągalne. Jakie są warunki uznania wierzytelności za nieściągalne w zakresie podatków dochodowych (PIT, CIT) i podatku od towarów i usług (VAT)? Przedsiębiorcy, którzy nie otrzymali zapłaty za zrealizowaną transakcję, mogą zaliczyć ją do kosztów podatkowych oraz skorygować VAT należny. Konieczne jest tylko spełnienie określonych warunków, innych w przypadku ustaw o podatku dochodowym i ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek o zwrot nadpłaconego VAT po wyroku TSUE dot. ulgi na złe długi - zakres i termin

Korzystny dla podatników wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 15 października 2020 r. w sprawie w sprawie C-335/19, dotyczącej prawa do skorzystania z tzw. ulgi na złe długi został 7 grudnia 2020 r. opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Podatnicy którzy są zainteresowani odzyskaniem nadpłaconego VAT przy zastosowaniu pełnego oprocentowania powinni jak najszybciej rozważyć możliwość złożenia wniosków o stwierdzenie nadpłaty. Do kiedy złożyć wniosek o zwrot nadpłaconego VAT?

Ulga na złe długi - orzeczenie TSUE umożliwi polskim przedsiębiorcom zwroty VAT

Sprzeczność części polskich przepisów (dotyczących tzw. ulgi na złe długi) jako niezgodnych z prawem unijnym zostało ogłoszone przez Trybunał Sprawiedliwości UE w dniu 15 października 2020 r. i może oznaczać dla polskich przedsiębiorców możliwości zwrotu VAT nawet do 6 lat wstecz. Nieprawidłowości w polskiej legislacji dopatrzono się w możliwości uzyskania przez firmę zwrotu VAT naliczonego na nieuregulowanych przez dłużnika fakturach.

Niezapłacona faktura – co z podatkami?

Nieterminowe regulowanie płatności jest dla przedsiębiorców podwójnym obciążeniem: nawet bowiem niezapłacone faktury powodują powstanie obowiązku podatkowego. Nie dość, że wierzyciel nie otrzymuje zapłaty za wydany towar czy wykonaną usługę, to jeszcze musi odprowadzić podatek dochodowy i VAT. Zarówno bowiem podatek VAT, jak i podatek dochodowy z zasady rozliczane są metodą memoriałową (obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym powstaje mimo tego, że nie otrzymano zapłaty). Ale warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można skorzystać z pewnych udogodnień podatkowych.

PIT 2021. Nowe formularze pozwolą rozliczyć darowizny na COVID-19

Dzięki nowym wzorom formularzy PIT w 2021 r. będzie można odliczyć darowizny na przeciwdziałanie COVID-19, które zostały przekazane np. szpitalom jednoimiennym, bądź uwzględnić tzw. ulgę za złe długi - wynika z projektu rozporządzenia resortu finansów.

Ulga na złe długi - jak wykazać w nowym JPK_VAT?

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Ulga na złe długi - jak wykazać w nowym JPK_VAT” adresowane do księgowych, biur rachunkowych i przedsiębiorców, które odbędzie się w dniu 12 listopada 2020, godz.: 13:00 – 14:00.

Ulga na złe długi w nowym JPK_VAT z deklaracją

Wykazywanie niektórych zdarzeń w nowych plikach JPK_VAT będzie się istotnie różnić od zasad obowiązujących obecnie przy sporządzeniu plików JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7/VAT-7K. Dotyczy to m.in. korzystania z ulgi na złe długi oraz korekty wstecznej po skorzystaniu z ulgi na złe długi.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

TSUE o uldze na złe długi w VAT

Przepisy tzw. ulgi na złe długi, które zawiera polska ustawa o VAT uprawniają podatnika będącego wierzycielem do obniżenia podstawy opodatkowania (wartości sprzedaży) i podatku należnego o wartość nieuregulowanych faktur przez kontrahenta. W związku z panującą obecnie sytuacją gospodarczą powstałą wskutek epidemii korona wirusa, jest to bardzo pomocna instytucja prawa dla wielu podatników.

ZUS zapowiada kontrole w przedsiębiorstwach korzystających z tarcz antykryzysowych

Po wygaśnięciu pandemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada szerokie badania i kontrole przedsiębiorstw korzystających z elementów osłony gospodarki wprowadzonych przez rząd w ramach przeciwdziałaniu niepożądanych skutków czasowego zamknięcia gospodarki. Pierwsza tarcza antykryzysowa została uchwalona 31 marca 2020 roku, a kolejne odpowiednio 18 kwietnia, 16 maja i 24 czerwca.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - zmiany w uldze na złe długi (PIT, CIT)

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza nowe regulacje w zakresie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, tj. w podatku PIT, CIT i ryczałcie. Ustawodawca daje możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, w zakresie odliczania wierzytelności, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, do okresu, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta.

Tarcza antykryzysowa 4.0 poprawi płynność finansową firm

W tarczy antykryzysowej 4.0 jest wiele przepisów, których celem jest poprawa płynności finansowej firm - wskazują eksperci firmy doradczej KMPG. To np. dopłaty do oprocentowania kredytów czy zwolnienie do końca roku z podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej

W związku z pandemią koronawirusa ustawodawca dokonał zmian w przepisach dotyczących zasad zgłaszania przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przez podatników karty podatkowej. Nowe regulacje wprowadziła tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0.

Ulga na złe długi w VAT

Ulga na złe długi w podatku VAT prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego. Sprzedawca może z niej skorzystać, gdy nabywca nie uiszcza należności za towar lub usługę. Należy przy tym pamiętać, że przepisy w ścisły sposób określają sposób rozliczenia tej korekty.

Tarcza antykryzyskowa 4.0 – certyfikaty rezydencji i ceny transferowe

Zmiany wprowadzone przepisami składającymi się na tzw. tarczę antykryzysową 4.0 objęły także kwestie związane z certyfikatami rezydencji i cenami transferowymi. Jaki nowe regulacje, w związku z COVID-19, przygotował ustawodawca w tym zakresie?

Tarcza antykryzysowa 4.0 – kolejne zmiany w PIT i CIT

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadziła nowe zmiany na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT). Nowe regulacje dotyczą kar umownych i odszkodowań związanych z koronawirusem oraz ulgi na złe długi.

Doradcy podatkowi napisali bezpłatny przewodnik po tarczy antykryzysowej 4.0

Krajowa Izba Doradców Podatkowych udostępniła za darmo specjalny informator na temat przepisów tarczy antykryzysowej 4.0, które właśnie zostały opublikowane. W liczącym kilkadziesiąt stron opracowaniu doradcy szczegółowo omawiają zmiany, które wprowadza czwarta wersja tarczy.

Tarcza antykryzysowa 4.0 opublikowana w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw opublikowana została tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0 - ustawa wprowadzająca m.in. dopłaty do kredytów dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu pandemii.

Ułatwienia w obszarze cen transferowych w Tarczy antykryzysowej 4.0

W ramach ułatwień dla przedsiębiorców zawartych w Tarczy Antykryzysowej 4.0 wydłużono terminy związane z dokumentacją cen transferowych i TPR, a także wprowadzono nowe wyłączenie dla szpitali klinicznych.

Umowy o zakazie konkurencji a COVID-19

W gąszczu nowych przepisów projektu tarczy antykryzysowej 4.0, jakie w związku z koronawirusem funduje nam ustawodawca, znalazły się również regulacje dotyczące zakazu konkurencji.

Restrukturyzacja sposobem na finansowe kłopoty w dobie pandemii – co proponuje rząd?

Gospodarcze turbulencje wywołane epidemią COVID-19 skłaniają przedsiębiorców do podjęcia wzmożonych działań służących ratowaniu biznesu w dobie kryzysu. Planowane przez rząd przepisy oferują firmom zagrożonym niewypłacalnością szybsze procedury i finansowe wsparcie. Warto pamiętać, że zainicjowanie postępowania restrukturyzacyjnego może częściowo ochronić członków zarządu przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe spółki i dalszymi prawnymi konsekwencjami.

Ulga na złe długi w czasie epidemii COVID-19 – jak liczyć terminy?

Wprowadzona w styczniu 2020 r. tzw. ulga na złe długi w podatkach dochodowych może stać się powszechnym instrumentem obniżania zobowiązań podatkowych w czasie epidemii koronawirusa. Kryzys gospodarczy pociąga za sobą niewypłacalność przedsiębiorców i powstawanie nieuregulowanych wierzytelności. W takiej sytuacji warto przyjrzeć się przepisom dotyczącym tej ulgi i wątpliwościom jakie mogą one budzić.

Mikropożyczka w wysokości 5000 zł - nie trzeba będzie składać wniosków o umorzenie

Mikropożyczka dla przedsiębiorców w wysokości 5000 złotych jest jednym ze sztandarowych elementów ustaw antykryzysowych. Według ostatnich zapowiedzi rządu jej umorzenie będzie możliwe bez składania wniosków.

Jakie ułatwienia podatkowe wprowadza Tarcza antykryzysowa 4.0

Dzięki nowej Tarczy antykryzysowej 4.0 niektóre przepisy dotyczące podatków dochodowych będą dostosowane do wyzwań związanych z COVID-19 - poinformowało Ministerstwo Rozwoju. Chodzi m.in. o prawo do odliczania darowizn na rzecz np. domów samotnej matki, noclegowni.

Tarcza antykryzysowa 4.0. uchwalona przez Sejm

Sejm uchwalił 4 czerwca 2020 r. tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Ustawa ta przewiduje liczne zmiany w obowiązujących przepisach m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu pandemii, możliwość skorzystania z wakacji kredytowych, a także wydłużenie do 28 czerwca br. okresu, w którym przysługuje zasiłek opiekuńczy.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - będzie można odliczyć więcej darowizn

Tarcza antykryzysowa 4.0 zawiera nowe ułatwienia podatkowe. Więcej darowizn będzie można odliczyć od podstawy obliczania podatku dochodowego. Będzie to dotyczyć m.in. darowizn przekazanych na rzecz domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej. Od podatku będzie można odliczyć także darowizny rzeczowe w formie komputerów (zdatnych do użytku i nie starszych niż 3 lata), przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r., m.in. placówkom oświatowym.

REKLAMA