REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowy zlecenia 2017, Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Minimalne wynagrodzenie 2023 a zmiana umowy o pracę

Minimalne wynagrodzenie 2023 a zmiana umowy o pracę. W przyszłym roku wzrośnie dwukrotnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2023 r. wyniesie 3490 zł brutto, a od 1 lipca 2023 r. - 3600 zł brutto (w 2022 roku wynosi 3010 zł). Pracownicy i pracodawcy mają w takich przypadkach często wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej w przyszłym roku trzeba zmienić (od 1 stycznia) postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwoty niższe niż 3490 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

Kontrola pracy zdalnej przez pracodawcę i PIP - aktualny stan prawny i nowelizacja kodeksu pracy

Kontrola pracy zdalnej. Według aktualnie obowiązujących przepisów pracodawca ani Państwowa Inspekcja Pracy nie mają podstawy prawnej, by kontrolować pracownika zdalnego w jego mieszkaniu - chyba, że pracownik wyrazi na to zgodę. Zdaniem PIP stanowi to dużą przeszkodę przy badaniu wypadków związanych z pracą zdalną, jak również przy ocenie przestrzegania warunków bhp. Regulacja prawna pracy zdalnej powinna właściwie wyważyć prawo pracownika do ochrony jego prywatności oraz uprawnienie pracodawcy do kontroli wykonywania pracy przez pracownika - napisała Iwona Michałek - sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, w odpowiedzi na interpelację poselską. Jak reguluje kontrolę pracownika w miejscu pracy zdalnej, a także zasady BHP pracy zdalnej projekt nowelizacji Kodeksu pracy z 18 maja 2021 r.?

Kontrola PIP w firmie – zakres i konsekwencje

Skrót PIP (Państwowa Inspekcja Pracy) zna każdy przedsiębiorca, jednak niewielu właścicieli firm ma z nim pozytywne skojarzenia. Spowodowane jest to faktem, że prowadzone przez PIP kontrole mogą zakończyć się dla pracodawców poważnymi konsekwencjami.

Przyjazna inspekcja pracy?

Główny Inspektor Pracy zapowiada nowe, przyjazne podejście do kontrolowanych pracodawców. Celem inspekcji nie będzie już wyłącznie nałożenie kary. Przysłowiowy kij ma zastąpić pomocna dłoń, a to z pewnością powinno przynieść obustronne korzyści i przyczynić się do poprawy warunków pracy.

Czy minimalne wynagrodzenie zleceniobiorcy podlega ochronie przed potrąceniami

Dokonując potrącenia z przychodu zleceniobiorcy, nie stosuje się kwoty wolnej od potrąceń wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. Niczego nie zmienią w tym zakresie przepisy o konieczności zapewnienia zleceniobiorcom minimalnej stawki godzinowej, które obowiązują od 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie pracy w 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 roku zmieniły się nie tylko akty prawne związane z prawem pracy, ale także takie, które w sposób ogólny odnoszą się do sfery zatrudniania pracowników oraz innych osób. Niewielkie modyfikacje czekają na pracodawców również w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz prawa podatkowego.

Potrącenia z wynagrodzenia zleceniobiorcy a VAT

Jeżeli podatnik, zatrudniając osobę na zlecenie, chce potrącać z jej wynagrodzenia opłaty za wypożyczenie sprzętu do pracy lub odzieży roboczej, musi pamiętać o podatku VAT. A niewykluczone również, że i o kasie fiskalnej.

Jakie warunki zatrudnienia obowiązują w przypadku pracowników delegowanych

Warunki dotyczące zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium naszego kraju, jak również zasady współpracy z organami innych państw członkowskich, zadania i uprawnienia PIP związane z delegowaniem pracowników w ramach świadczenia usług określa ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.

Obowiązek potwierdzania godzin pracy przy umowach zlecenia od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała minimalna stawka godzinowa dla pracujących na umowach zlecenia, obowiązkowe będzie również potwierdzanie godzin pracy dla osób zatrudnionych na podstawie tych umowy. Zasady potwierdzania liczby przepracowanych godzin mogą być określony w umowie. W przeciwnym wypadku przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi powinien taką informację składać regularnie w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. W przypadku braku dokumentacji na pracodawcę może zostać nałożona kara do 3 tys. zł.

PIP skontroluje wypłatę wynagrodzenia zleceniobiorcy

Od 1 stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać przepisy w zakresie minimalnej stawki godzinowej dla osób wykonujących umowy zlecenia lub świadczących usługi. Kwestie wypłacania gwarantowanego minimalnego wynagrodzenia godzinowego będą podlegały kontroli PIP.

Konieczna ewidencja godzin pracy na zleceniu od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy gwarantujące zleceniobiorcom oraz samozatrudnionym minimalną stawkę wynagrodzenia w wysokości 13 zł za każdą godzinę pracy. W związku z tym będzie istniała konieczność ewidencjonowania liczby godzin poświęconych na wykonanie zlecenia lub świadczenie usług. Taka ewidencja będzie mogła być prowadzona w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej.

Potrącenia z minimalnego wynagrodzenia zleceniobiorcy w 2017 r.

Dokonując potrącenia z przychodu zleceniobiorcy, nie stosuje się kwoty wolnej od potrąceń wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. Niczego nie zmienią w tym zakresie przepisy o konieczności zapewnienia zleceniobiorcom minimalnej stawki godzinowej, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Stawka godzinowa przy umowach zlecenie i umowach o świadczenie usług od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa przy umowach zlecenie oraz umowach o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu. Stawka została określona na minimum 12 zł brutto za godzinę pracy.

Minimalna stawka godzinowa nie do każdego zlecenia - zmiany od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia trzeba będzie stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Jednak stosowanie rozwiązań przyjętych w nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie będzie powszechne w każdym przypadku zawarcia umowy zlecenia czy świadczenia usług. Przepisy przewidują liczne wyłączenia w tym zakresie, m.in. podyktowane specyfiką wykonywania zlecenia lub usługi.

Nowe uprawnienia PIP od 2017 roku

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu katalog zadań Państwowej Inspekcji Pracy od 1 stycznia 2017 r. zostanie uzupełniony o kontrolę wypłacania wynagrodzenia przysługującego z umowy zlecenia i o świadczenie usług w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. W konsekwencji rozszerzono grupę podmiotów podlegających kontroli PIP o przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi.

Przechowywanie ewidencji przepracowanych godzin przez 3 lata - od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia należy stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Nowe przepisy wprowadzają też obowiązek przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Przechowywanie ewidencji przepracowanych godzin przez 3 lata

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia należy stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Nowe przepisy wprowadzają też obowiązek przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Nowe uprawnienia PIP od 2017 r.

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu katalog zadań Państwowej Inspekcji Pracy od 1 stycznia 2017 r. zostanie uzupełniony o kontrolę wypłacania wynagrodzenia przysługującego z umowy zlecenia i o świadczenie usług w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. W konsekwencji rozszerzono grupę podmiotów podlegających kontroli PIP o przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi.

Minimalna stawka godzinowa za pracę od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. minimalna stawka za godzinę pracy będzie wynosić 12 zł, przy czym kwota ta waloryzowana będzie co roku - takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o minimalnej stawce godzinowej za pracę. Stawka godzinowa będzie obejmować nie tylko osoby na umowach zlecenia, ale również samozatrudnionych.

Delegowanie pracowników na terytorium Polski - nowe zasady

Od 16 czerwca br. obowiązują przepisy ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Zawarte w ustawie regulacje wprowadzają do prawa polskiego przepisy unijnej dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług oraz dyrektywy w sprawie egzekwowania dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.

Większa ochrona pracowników delegowanych i nowe obowiązki PIP

Zagwarantowanie ochrony pracowników delegowanych z innych państw UE na poziomie co najmniej polskiego Kodeksu pracy zakłada ustawa, którą podpisał Prezydent RP. Chodzi o warunki zatrudnienia w Polsce pracowników delegowanych i związanych z tym nowych obowiązków PIP.

Kto z nas może się spodziewać „pierwszej kontroli” PIP

Zgodnie z zapowiedziami głównego inspektora pracy 1 marca 2016 r. rozpoczął się cykl tzw. pierwszych kontroli. W bieżącym roku inspektorzy pracy skontrolują co najmniej 2600 zakładów pracy, które wcześniej nie były kontrolowane przez PIP.

Większa ochrona pracowników delegowanych

Senat poparł ustawę dotyczącą warunków zatrudnienia w Polsce pracowników delegowanych z innych państw UE i związanych z tym nowych obowiązków kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy. Celem ustawy jest zagwarantowanie przestrzegania odpowiedniego poziomu ochrony pracowników delegowanych.

Od 1 września 2016 r. umowa na piśmie, przed podjęciem pracy

Obowiązek pisemnego zawarcia umowy o pracę lub potwierdzenia na piśmie jej warunków przed podjęciem pracy wprowadził do kodeksu pracy Sejm, przyjmując rządowy projekt nowelizacji. Zmiana ma wejść w życie 1 września 2016 r.

Kto może się spodziewać „pierwszej kontroli” PIP

Zgodnie z zapowiedziami głównego inspektora pracy 1 marca 2016 r. rozpoczął się cykl tzw. pierwszych kontroli. W bieżącym roku inspektorzy pracy skontrolują co najmniej 2600 zakładów pracy, które wcześniej nie były kontrolowane przez PIP.

Samozatrudnieni z prawem zrzeszania się w związkach zawodowych

Osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych i samozatrudnione będą miały prawo do zrzeszania się w związkach zawodowych – zakłada projekt nowelizacji ustawy o związkach zawodowych. Projekt został skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień zewnętrznych.

Umowy zlecenia – kontrole PIP

W całym 2016 roku Państwowa Inspekcja Pracy zamierza przeprowadzić łącznie 80 tys. kontroli. PIP będzie kontrolował szczególnie umowy zlecenia. Kontrolerzy mają sprawdzać umowy zlecenia pod kątem tego, czy nie są one zawierane w warunkach właściwych dla stosunku pracy. Na co jeszcze będą zwracać uwagę inspektorzy PIP?

Umowa o pracę - na piśmie i przed podjęciem pracy

Umowa o pracę ma mieć formę pisemną, a jeśli nie została tak zawarta pracownik przed podjęciem pracy musi otrzymać na piśmie potwierdzenie jej warunków - zakłada projekt zmian w Kodeksie pracy, którym zajmie się rząd.

Ewidencja godzin pracy zleceniobiorców oznacza wzrost biurokracji

Przygotowany przez resort pracy projekt, który ma stanowić remedium na problemy związane z umowami zlecenia i fikcyjnym samozatrudnieniem wprowadza od 1 lipca br. dla milionów przedsiębiorców dodatkowy obowiązek o charakterze administracyjnym. Wymóg prowadzenia ewidencji liczby przepracowanych godzin to nic innego jak tworzenie kolejnych barier biurokratycznych.

Inspekcja pracy sprawdza przestrzeganie praw pracowników w Sejmie

Inspektorzy pracy rozpoczęli 23 lutego 2016 r. kontrolę przestrzegania prawa pracy w Sejmie - poinformowała Maria Kacprzak-Rawa - rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie. Zbadają, czy przestrzegane są prawa pracowników obsługujących przedłużające się do nocy posiedzenia.

IFK poleca: PIP skontroluje wypłatę wynagrodzeń zleceniobiorcom?

Państwowa Inspekcja Pracy nie powinna ingerować w stosunki cywilnoprawne - uważa Konfederacja Lewiatan. Tym bardziej nie powinna nakazywać stronie umowy wypłaty wynagrodzenia.

Inspektorzy PIP będą mogli zmieniać umowy cywilnoprawne na umowy o pracę?

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej rozważa pomysł przyznania inspektorom Państwowej Inspekcji Pracy prawa do jednostronnej zamiany umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia, czy umowy o dzieło) na umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Będzie to możliwe jeżeli zdaniem PIP umowa cywilnoprawna została zawarta z naruszeniem przepisów prawa pracy. Takie uprawnienie PIP może wiązać się z ryzykiem odszkodowań od państwa za niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej - mówi PAP ekspertka prawa pracy Monika Kolasińska.

Kontrole PIP od 2016 r. bez uprzedzenia

Pracodawcy nie będą już zawiadamiani przez Państwową Inspekcję Pracy o planowanych kontrolach. Zdaniem PIP uprzedzanie kontrolowanych o terminach kontroli była powodem mniejszej skuteczności Inspekcji.

PIP kontroluje BHP oraz legalność zatrudnienia

Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo sprawdzić przestrzeganie przepisów BHP oraz legalność zatrudnienia nie tylko u pracodawców. A to oznacza, że uważać musi też przedsiębiorca, który nie ma zarejestrowanych pracowników, a który posiłkuje się dodatkowymi rękoma do pracy na czarno. Inspekcja może zweryfikować stan zatrudnienia bez zapowiedzi.

IFK poleca: Umowa będzie podpisywana przed podjęciem pracy

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji trzech ustaw - Kodeksu karnego, Kodeku pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunkiem rozpoczęcia pracy przez pracownika będzie uprzednie podpisanie przez niego umowy o pracę. Nowe przepisy mają na celu wyeliminować zjawisko zatrudniania pracowników „na czarno”, które jest w Polsce nagminne.

Wypłata wynagrodzeń z opóźnieniem

W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) odnotowała opóźnienia w wypłacie wynagrodzeń pracownikom na łączną kwotę ponad 171 mln zł. Jak wskazują eksperci, sytuacja zatrudnionych, którzy nie otrzymują pensji, jest o tyle trudna, że często czują się bezradni wobec sytuacji, w jakiej się znaleźli.

Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe

Ministrowie finansów i pracy zwrócili się do marszałka Sejmu, by zlecił Państwowej Inspekcji Pracy przegląd funkcjonujących na rynku umów outsourcingowych i zbadanie ich zgodności z przepisami pracy - poinformował w środę 27 maja 2015 r. wiceminister finansów Jacek Kapica.

IFK poleca: 24 maja wolny w handlu

Pracownicy zatrudnieni w placówkach handlowych nie mogą wykonywać pracy w święta. Dotyczy to tylko świąt, które zostały uznane przez przepisy prawa pracy za dni wolne od pracy. Praca w handlu jest zabroniona również w święta, które przypadają w niedzielę, tak jak w przypadku pierwszego dnia Zielonych Świątek. Święto to zawsze przypada w niedzielę.

Obowiązki pracodawcy w okresie zimy

Zima jest często trudnym okresem dla pracowników, szczególnie pracujących poza biurem. Osobom pracującym w surowych warunkach pogodowych przysługują jednak określone prawem udogodnienia ze strony pracodawcy. Kiedy i co musi zapewnić pracodawca w okresie zimy?

PIP przeprowadzi kontrolę bez uprzedzenia

Zniesienie obowiązku powiadomienia przedsiębiorcy przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP) o planowanej kontroli – takie rozwiązanie przewiduje złożony w Sejmie projekt zmian w przepisach.

Inspektor pracy jako pełnomocnik pracownika

Naruszający prawa pracownika pracodawca wie, że ten może dochodzić swoich praw przed sądem. Podwładny może liczyć w tym zakresie na pomoc inspektora pracy.

REKLAMA