Kategorie

VAT, Budżet państwa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrost dochodów z VAT. Ubiegłoroczny wzrost dochodów z VAT o 2 proc. w warunkach recesji wynikał ze zmian bazy podatkowej - wyższego spożycia publicznego oraz inwestycji publicznych - uważają ekonomiści Credit Agricole.
Luka VAT. Wszystko wskazuje na to, że tzw. luka vatowska nie wzrosła w ubiegłym roku, mimo pandemicznego kryzysu. Mogła nawet nieznacznie spaść - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Uszczelnienie VAT zwiększa też wpływy z innych podatków: CIT i PIT - powiedział szef resortu finansów Tadeusz Kościński, zwracając uwagę, że rolą resortu finansów w uszczelnianiu systemu podatkowego jest także dbanie o uczciwą konkurencję.
Wpływy do budżetu, zwłaszcza z VAT, wracają do wcześniejszych poziomów - powiedział wiceminister finansów Sebastian Skuza. Jego zdaniem wraz ze wzrostem dochodów z VAT, w tym roku dochody budżetu mogą być na poziomie mniej więcej z 2019 r.
Tegoroczne dochody budżetowe z podatku VAT wyniosą 170 mld zł, z akcyzy 68,4 mld zł, z CIT 38,5 mld zł, a z PIT 64,1 mld zł - informuje Ministerstwo Finansów, wskazując na przyjęty przez rząd projekt nowelizacji tegorocznego budżetu.
W połowie marca 2020 roku Instytut Studiów Podatkowych sformułował prognozę dochodów podatkowych budżetu państwa na ten rok, uwzględniającą skutki zamrożenia gospodarki, spadku przychodów podatników; summa summarum – recesji wywołanej naszą wersją narodowej szamotaniny z zarazą. Przypomnę, że spadek dochodów podatkowych w 2020 roku (ponoć optymistycznie) oszacowano wówczas na ok. 15% w stosunku do prognozy budżetowej.
Z uwagi na trwającą epidemię COVID-19 i konieczność odbudowy gospodarki obniżka stawek VAT o 1 pkt proc. od 2021 r. nie byłaby uzasadniona - informuje KPRM w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Projektowana zmiana wiąże obniżkę stawek VAT z "trwale dobrą kondycją budżetu".
Kryzys wywołany epidemią koronawirusa odbije się negatywnie na wpływach w różnych kategoriach podatkowych, obecnie szacowane są parametry makroekonomiczne, które zostaną zaprezentowane w Aktualizacji Programu Konwergencji - poinformowało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi o skutki budżetowe niskich cen paliw.
Tarcza antykryzysowa to kompleksowy pakiet działań rządu przeciwdziałających negatywnym skutkom pandemii, przyjętych przez Radę Ministrów 25 marca. Wiele z zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zapisów znalazło się w przyjętych przez rząd ustawach. W tarczy znalazło się m.in. szereg rozwiązań z obszaru podatkowego.
Całkowita wartość szarej strefy w Polsce wyniosła 10,8% PKB, czyli 229 mld PLN, w 2018 r. Gotówkowa szara strefa stanowiła 9,9% PKB, a resztę (0,9% PKB) stanowiła niemonetarna szara strefa (związana przede wszystkim z produkcją gospodarstw domowych na własny użytek). Straty dla finansów publicznych z tytułu gotówkowej szarej strefy szacowane, w postaci utraconych dochodów z VAT oraz z podatków dochodowych od działalności gospodarczej, szacowane są na 38,4 - 48,8 mld PLN (1,82% - 2,31% PKB w 2018 r.). Tak wynika z badań przeprowadzonych przez EY Polska.
Sejmowa komisja śledcza do spraw podatku VAT przyjęła raport końcowy ze swych prac. Wskazuje on na rozszczelnienie systemu podatkowego w latach 2007-2015.
Projekt budżetu państwa na 2020 r. nie zakłada deficytu - dochody i wydatki mają wynieść po 429,5 mld zł. Dochody z VAT zostały zaplanowane na 200,2 mld zł, natomiast z CIT - na 41,1 mld zł.
W latach 2007-2015 r. nie prowadzono efektywnej walki z przestępczością podatkową - napisano w projekcie raportu sejmowej komisji śledczej ds. VAT. Natomiast w latach 2008-2011 doszło do rozszczelnienia systemu podatkowego, co w istotnym stopniu przyczyniło się do znacznego powiększenia się luki podatkowej.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak powiedział, że aspiracją Krajowej Administracji Skarbowej jest zmniejszenie luki VAT-owskiej o kilka kolejnych punktów procentowych, aby była mniej więcej taka, jak w krajach skandynawskich.
Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że system VAT można jeszcze uszczelnić na kilka miliardów złotych, bowiem zawsze jest jakiś margines patologii. Według niego w tym roku dochody z VAT mogą być wyższe niż 180 mld zł.
Jak wynika z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z 30 kwietnia 2019 r. (nr KBF.410.001.08.2019), zaległości podatników wobec skarbówki na koniec 2018 r. wyniosły ponad 100 mld zł. NIK zauważył także, że ubiegłoroczne dochody z podatków przerosły oczekiwania. Dobre wyniki budżetu to przede wszystkim skutek wzrostu wpływów z podatku VAT.
Zdaniem ekonomistów założona w Aktualizacji Programu Konwergencji perspektywa obniżki stawek VAT w 2022 r. do 22 proc. i 7 proc. jest odległa. Podkreślają, że po drodze wiele może się wydarzyć w polskiej, jak i światowej gospodarce, dlatego ten scenariusz może się zmienić.
W najbliższych latach dług publiczny ma ulegać stopniowemu obniżaniu. Przewidywane jest obniżenie relacji długu publicznego netto do PKB poniżej 43 proc. w 2020 r., co pociągnie za sobą automatyczne obniżenie stawek podatku VAT od 2022 r. (z 23 proc. na 22 proc. i z 8 proc. na 7 proc.).
Szef sejmowej komisji śledczej ds. VAT Marcin Horała zapowiedział, że raport z prac komisji ukaże się pod koniec lipca 2019 roku. Komisja ds. VAT została powołana na początku lipca ubiegłego roku.
Zdaniem ekspertów zaczyna się zmiana modelu gospodarczego. Konsekwencją może być podwyżka podatków w kolejnej kadencji.
Mechanizm podzielonej płatności (split payment) budzi wątpliwości. Okazuje się, że organy podatkowe nie wydając postanowień o uwolnieniu środków z rachunku VAT w ustawowym terminie, częściowo zabezpieczają interes budżetu państwa. Wątpliwa staje się także realizacja podstawowych założeń podatku VAT – opodatkowanie tylko konsumpcji i jego neutralność.
Ustawę o VAT pisali doradcy podatkowi na zamówienie dużych firm - powiedziała w wywiadzie była wiceminister finansów, prof. Elżbieta Chojna-Duch. Wskazała jednocześnie, że wiedziała, że przepisy będą miały negatywne konsekwencje dla budżetu państwa, ponieważ były one analizowane i szacowane w ministerstwie.
Wiceminister finansów Filip Świtała poinformował, że wskaźniki przyjęte przez Ministerstwo Finansów, które pozwoliłyby na obniżenie stawek VAT do 22 proc. i 7 proc. możliwe będą do osiągnięcia najprawdopodobniej w 2019 roku.
Do Sejmu trafił projekt ustawy utrzymujący stawki VAT na poziomie 23 proc. i 8 proc. Zgodnie z propozycją obniżenie stawek VAT będzie możliwe w momencie właściwym z punktu widzenia finansów publicznych, czyli zostanie uzależnione od spełnienia określonych warunków budżetowych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
Państwa Unii Europejskiej wciąż borykają się z problemem luki w podatku VAT. Komisja Europejska wyliczyła, że kraje UE w 2016 r. straciły prawie 150 mld euro dochodów z tytułu podatku VAT. I choć sytuacja poprawia się, to kraje członkowskie nadal tracą ogromne sumy z tego tytułu.
Na pewno nie poszukiwaliśmy (w latach 2007-2015) narzędzi dostarczających dowodów na nadużycia w VAT - stwierdził przed komisją do spraw VAT prof. Witold Modzelewski. Zaznaczył, że tendencja spadku udziału dochodów z podatku VAT w relacji do PKB zaczęła się już w 2008 r.
Komisja śledcza ds. VAT przesłucha pierwszego świadka, będzie nim prof. Witold Modzelewski - poinformował szef komisji Marcin Horała. Przesłuchanie odbędzie się w dniu 18 września br.
Priorytetem polityki podatkowej rządu powinno być uszczelnienie systemu - tak wynika z raportu Szkoły Głównej Handlowej poświęconego wyzwaniom ekonomicznym dla Europy Środkowo-Wschodniej. Wśród wyzwań dla polityki podatkowej wymieniono m.in. zrównoważoną politykę podatkową pomiędzy uszczelnieniem systemu a interesem przedsiębiorcy; wdrożenie aparatu skarbowego w wysokozaawansowaną inżynierię podatkową wykorzystywaną przez holdingi międzynarodowe; wdrożenie prawa UE i dostosowanie się do regulacji zapobiegających erozji podstawy opodatkowania i transferowi zysków (BEPS).
W ciągu ostatnich lat Najwyższa Izba Kontroli odnotowała znaczący postęp w dochodach z podatku VAT, co wynikało w dużym stopniu z wdrożenia rozwiązań, już kilka lat temu zalecanych przez Izbę - mówił w Krynicy prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.
Od 2016 roku luka podatkowa w VAT skokowo maleje, a gdyby komisja śledcza miała rozszerzyć badany okres do roku 2018, co proponuje opozycja, mogłaby nie zdążyć zakończyć prac przed końcem kadencji - mówił szef komisji ds. VAT Marcin Horała. Wyjaśnił, że lukę w VAT należy liczyć albo w procentach PKB albo w procentach całkowitej należności podatkowej.
Poziom dochodów budżetu państwa z tytułu podatku VAT za 2018 r. planujemy na 167 mld zł; ten wynik będzie wykonany - powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Minister finansów Teresa Czerwińska poinformowała, że jesienią Ministerstwo Finansów wyśle do konsultacji projekt ustawy związany ze stawkami VAT i ich matrycą. Jednak, jak zaznaczyła, główna stawka VAT (23 proc.) w przyszłym roku pozostanie bez zmian i tak zostało założone w projekcie ustawy budżetowej.
W komentarzu dotyczącym wystąpienia byłego ministra finansów Jacka Rostowskiego przed sejmową komisją śledczą ds. nieprawidłowości w VAT, profesor Witold Modzelewski sformułował trzy podstawowe zasady, które pomogą szybko zwiększyć podatkowe dochody budżetowe.
Niski wzrost dochodów budżetu z VAT od stycznia do kwietnia br., w porównaniu do dynamiki gospodarki, na razie nie powinien niepokoić – uważają ekonomiści, z którymi rozmawiała PAP. Jako przyczynę wskazują m.in. efekt bazy, czyli bardzo wysokie dochody z VAT w tym samym okresie zeszłego roku.
Zasadniczym beneficjentem wprowadzenia mechanizmu split payment będzie budżet państwa, który zostanie zasilony znacznie szybciej, niż to wynika z ustawy o VAT. Wprowadzenie tego wątpliwego dla firm przywileju oznacza bowiem skrócenie okresów pomiędzy zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego w VAT oraz rzeczywistą wpłatą należności z tego tytułu. W efekcie realne korzyści, w tym finansowe, zyskuje fiskus, a nie podatnik.
Od dwóch lat, czyli od ostatnich wyborów parlamentarnych, Ministerstwo Finansów prowadzi walkę o skuteczne uszczelnienie systemu podatkowego, a co za tym idzie o znaczące zwiększenie wpływów budżetowych. Publiczne media regularnie donoszą o odnoszonych przez władze sukcesach w tej dziedzinie; jednak nie wspominają o uczciwych przedsiębiorcach, których działalność jest znacznie utrudniona na skutek wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych przepisów. Więc, czy jednak naprawdę jest tak różowo?
Grupa posłów we wrześniu tego roku złożyła w Sejmie projekt uchwały w sprawie powołania komisji śledczej do spraw wyłudzeń VAT. Pojawiły się także nowe narzędzia prawne do walki z wyłudzeniami oraz wytyczne dla prokuratorów w sprawie zasad prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa związane z procederem wyłudzania VAT oraz innych oszukańczych uszczupleń w tym podatku.
W 2018 roku prawdopodobnie może zostać zlikwidowana luka w VAT, natomiast w tym roku dochody z VAT mogą być wyższe nawet o 27 mld zł - zapowiedział podczas pierwszego czytania projektu budżetu na przyszły rok wicepremier, minister finansów Mateusz Morawiecki.
Gdy od dziesięciu lat tracimy rok w rok kilkadziesiąt miliardów złotych dlatego, że mamy patologiczny podatek, trzeba zadać pytanie: jakie są przyczyny powstania tak kosztownego wspólnotowego podatku od wartości dodanej, w tym współczesnego, polskiego podatku od towarów i usług? To pytanie zadaje i jednocześnie na nie odpowiada profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.
Krajowa Administracja Skarbowa będzie koncentrowała się na zmniejszeniu wyłudzeń w podatku VAT. Luka w VAT do 2020 r. ma ulec zmniejszeniu do poziomu 10,4 proc. wobec 24 proc. w badaniu z 2014 r.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że dochody budżetu z VAT wzrosły w pierwszej połowie tego roku, mimo spadku wartości wstrzymanych zwrotów i szybszych wypłat. Dochody budżetu państwa z tytułu podatku VAT wzrosły w tym okresie o 28,1% r/r (tj. ok. 17,6 mld zł).
Zdaniem wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego dynamika wpływów do budżetu z tytułu podatku VAT na koniec tego roku wyniesie 15-18 proc. rdr. Natomiast deficyt sektora finansów publicznych na koniec roku ukształtuje się poniżej 2,9 proc. PKB.
Rząd przyjął 6 czerwca 2017 r. założenia do projektu budżetu państwa na 2018 r. Na poziom dochodów budżetu państwa w 2018 r. istotny wpływ będą miały działania związane z poprawą przestrzegania przepisów podatkowych oraz ograniczenie tzw. luki podatkowej w VAT. Przy czym w 2018 r. stawki VAT pozostaną na poziomach obowiązujących w 2017 r.
Najnowszym pomysłem resortu finansów na uszczelnienie luki w VAT jest wprowadzenie w Polsce mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Zaproponowane rozwiązanie, które najprawdopodobniej zacznie funkcjonować od początku 2018 r., ma być skutecznym narzędziem w walce z oszustami podatkowymi.
Poprawa ściągalności podatku VAT może przynieść już w tym roku do budżetu państwa 15-20 mld zł - ocenił wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że uszczelnienie VAT-u to dla Polski jeden z najważniejszych tematów.
Po stronie przychodów budżetowych na ten rok zapisano dodatkowe 13 miliardów złotych wpływów wynikających z działań uszczelniających system podatkowy. Jako główne narzędzie do realizacji tych działań przewidziano wzmożone kontrole podatkowe.
Ministerstwo Finansów rozważa możliwość wprowadzenia mechanizmu dzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT. Model ten jest jednym ze sposobów gromadzenia należności podatkowych, a jednocześnie stanowi rozwiązanie, które miałoby wyeliminować oszustwa i nadużycia w VAT.
Według danych Ministerstwa Finansów w styczniu 2017 r. dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe o 21,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Najbardziej wzrosły dochody z podatku VAT, które były wyższe o 25,3 proc. (tj. ok. 4,4 mld zł).
W ubiegłym roku aż o 75 proc. wzrosła wykrywalność nieprawidłowości w CIT, co wynika z zaangażowania fiskusa w przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej i nadużywaniu stosowania cen transferowych - tłumaczył w Sejmie wiceminister finansów Marian Banaś.
Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.