REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarządzanie, Biznes i usługi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zarządzać wydajnością w firmie? [Raport AICPA & CIMA i WBCSD] Ponad 70% firm nie wykorzystuje pełnego potencjału swoich strategii

Zmiany prawa 2022/2023 - 10 najważniejszych zmian dla biznesu i firm

Przedsiębiorcy chcieliby, żeby rok 2023 przyniósł większą stabilność prawa. Z pewnością zmianą na lepsze byłoby ograniczenie tworzenia nowych przepisów. Gdyby nie zmieniały się one co kilka miesięcy wzrosłaby pewność w planowaniu nowych inwestycji, a co za tym idzie pojawiłaby się szansa na progres ekonomiczny. Jak zatem wygląda sytuacja prawna dla biznesu w 2023 roku? Chociaż w porównaniu z latami 2021-2022 nowych regulacji nie wydaje się aż tak wiele, warto zwrócić uwagę na te najważniejsze. W artykule wskazujemy 10 kluczowych nowelizacji z przełomu 2022 i 2023 roku.

Inwestycje w ESG

ESG jest obecnie gorącym trendem w inwestowaniu, ponieważ coraz większa część portfeli zarówno inwestorów indywidualnych, jak i dużych instytucji jest przeznaczana na strategie zrównoważonego rozwoju - wskazuje Dział Analiz Allianz. W ciągu najbliższych kilku lat ESG (środowisko, odpowiedzialność społeczna, ład korporacyjny) stanie się główną siłą napędową rynku – do 2026 roku wartość aktywów ESG będzie rosła o prawie +13% rocznie, osiągając poziom 34 bln USD, podczas gdy wzrost całego rynku wyniesie tylko +4,3%.

Inflacja a biznes. Jak firmy radzą sobie z utratą wartości pieniądza?

Inflacja dotyka także biznes. Przykładowo ceny materiałów budowlanych wzrosły w maju 2022 roku o 34 proc. w porównaniu do maja 2021 r. o 23,3 proc. r/r wyniósł wzrost cen produkcji sprzedanej przemysłu, a w transporcie inflację oszacowano na poziomie 21,4 proc. r/r. Branże z najwyższą inflacją, to także te, gdzie bardzo długo czeka się na zapłatę faktury – w przemyśle normą jest miesiąc, w transporcie 60 dni. Firmy starają się uciekać przed inflacją, bo im dłużej przedsiębiorcy czekają na zapłatę, tym te pieniądze są mniej warte.

Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie

Niesamowity entuzjazm na rynku niewymienialnych tokenów (NFT) doprowadził do ogromnego rozwoju tej branży w 2021 roku. Obroty na tym rynku sięgnęły 17,7 mld dol., a w I kwartale br. wartość obrotu NFT wyniosła blisko 7,9 mld dol. – wynika z danych Nonfungible.com. Technologia, która szturmem podbiła rynek sztuki, w tej chwili znajduje też coraz więcej zastosowań biznesowych m.in. wśród marek produkujących dobra luksusowe. Poszczególne państwa przymierzają się też do wprowadzenia regulacji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo handlu kryptoaktywami. – W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie – mówi Piotr Jaśkiewicz, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Biznes i inwestycje zagraniczne w Polsce. Wsparcie dla firm w czasie COVID-19

Cyfrowa i zielona transformacja oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników to klucz do wzrostu inwestycji w polskiej gospodarce. Takie wnioski płyną z konferencji Europejskiego Banku Inwestycyjnego „Inwestycje jako akcelerator zmian”, w której 20 kwietnia 2022 r. uczestniczył wiceminister rozwoju i technologii Mariusz Jerzy Golecki. W dyskusji podkreślano także konieczność transformacji energetycznej polskiej gospodarki i jej energetyczne uniezależnienie od rosyjskich surowców. 61 proc. firm w Polsce otrzymało jakąś formę wsparcia finansowego w odpowiedzi na COVID-19; to nieco więcej niż średnia UE, która wyniosła 56 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).

Uchodźcy z Ukrainy a działalność gospodarcza w Polsce

Czy uchodźcy wojenni z Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce? Obowiązująca już specustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa przewiduje możliwość podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez osoby uciekające przed wojną na Ukrainie o ile mają obywatelstwo ukraińskie i uzyskają w Polsce nr PESEL.

Wzrost cen energii - skutki dla firm IT

Wzrost cen energii - skutki dla firm IT. Przyśpieszona cyfryzacja niefortunnie zbiegła się w czasie z transformacją energetyczną, wzrostem cen gazu oraz kosztów emisji CO2. Dla firm oznacza to w długofalowej perspektywie jedno: utrzymanie infrastruktury IT będzie coraz droższe, a długo odkładane inwestycje w zieloną energię staną się niezbędne.

Wydatki na członków zarządu w kosztach podatkowych spółki

Wydatki na członków zarządu w kosztach podatkowych spółki. Zdaniem organów podatkowych, aby wydatki na rzecz prezesa lub innego członka zarządu spółki można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, powinien łączyć go ze spółką stosunek pracy lub inny równorzędny. W przypadku, gdy prezes lub członek zarządu nie jest pracownikiem spółki, konieczność ponoszenia przez spółkę wydatków na jego rzecz powinna wynikać z prawidłowo zawartych umów (np. cywilnoprawnych), a w przypadku ich braku z uchwał wspólników podjętych zgodnie z prawem albo mieć podstawę w umowie spółki, czy też wynikać z postanowień regulaminów lub statutu spółki, przewidujących zwrot należności z tytułu wydatków na rzecz osób niebędących pracownikami spółki. Tak argumentował np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2021 r.

Dodatkowe wynagrodzenie dla wspólnika za zarządzanie spółką komandytową – PIT i składki ZUS

Wynagrodzenie dla wspólnika za zarządzanie spółką komandytową – PIT i składki ZUS. Umowa spółki komandytowej może przewidywać, że za prowadzenie spraw spółki, zarządzanie jej majątkiem i personelem, reprezentowanie spółki na zewnątrz, opracowanie i realizację strategii rozwoju etc. – wspólnikowi przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, które jest niezależne od zysku z tytułu udziału w spółce. Jak powinno być opodatkowane to wynagrodzenie? Czy od tego wynagrodzenia trzeba rozliczać składki ZUS?

Rosną ceny energii elektrycznej i koszty przedsiębiorstw - spada konkurencyjność polskich firm

Ceny energii elektrycznej a koszty firm. Średnioważona cena energii elektrycznej we wrześniu była wyższa o ponad 20 proc. niż w sierpniu 2021 r. i o 91 proc. niż we wrześniu 2020 r. Wzrost cen energii uderzy w konkurencyjność polskich firm – wynika z opublikowanej w czwartek analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu

Crowdsourcing można określić jako tzw. mądrość ludu czy wiedzę tłumu. Wbrew pozorom i anglojęzycznej nazwie, zjawisko to miało swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym już w XVIII wieku. Wtedy to brytyjski rząd ogłosił konkurs dla obywateli na opracowanie najlepszego sposobu określania dokładnej pozycji statku na morzu. Ustalono nagrodę w wys. 20 tys. funtów, a proporcjonalnie otrzymywał ją każdy, kto miał choćby minimalny udział w rozwiązanie problemu. To jedna z pierwszych sytuacji, w których pojawiła się idea crowdsourcingu. Jak wykorzystać ją we współczesnym biznesie?

Kiedy usługi zarządzania spółką są opodatkowane VAT?

Usługi zarządzania a VAT. W przypadku zatrudnienia profesjonalnego menadżera warto wiedzieć, że w zależności od konstrukcji umowy (kontraktu menadżerskiego), usługi świadczone przez menadżera, mogą być opodatkowane podatkiem VAT. Aby wyjaśnić, w jakich okolicznościach podatnik jest zwolniony z obowiązku opodatkowania podatkiem VAT takich usług, posłużymy się aktualnym przykładem rozstrzygniętym przez administrację skarbową.

Polski Ład. Menedżer zapłaci 70-proc. PIT

Polski Ład ma zlikwidować legislacyjną dziurę, wykorzystywaną dziś do obchodzenia wysokiego podatku od odpraw i odszkodowań w spółkach z większością głosów Skarbu Państwa lub samorządu. Czego dotyczy 70-procentowy podatek sankcyjny?

Program motywacyjny opcji menedżerskich jako finansowy katalizator w okresie pandemii

Koszty oraz specyfika programu motywacyjnego opcji na akcje i warrantów subskrypcyjnych - wycena opcji menedżerskich zgodnie z MSSF 2.

Dział podatkowy w firmie - 6 globalnych trendów

Dział podatkowy w firmie. Działy podatkowe mogą odegrać strategiczną rolę w procesie transformacji biznesowej. Zdaniem połowy liderów działów podatkowych pandemia zwiększyła produktywność pracowników. Na podstawie rozmów z liderami działów podatkowych, eksperci Deloitte wyróżnili sześć trendów, które będą definiować pracę specjalistów podatkowych i finansowych.

Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

Jak rząd powinien wspierać biznes. Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, wzywa polski rząd do podjęcia dalszych kroków w zakresie wspierania odbudowy gospodarczej w Polsce poprzez wdrażanie programów dla sektora MŚP w obszarze cyfryzacji i nowych technologii, wzmacnianie kluczowych zasobów Polski, takich jak wysoko wykwalifikowana pula talentów oraz wspieranie przedsiębiorstw w ich dążeniach do zrównoważonego rozwoju. Sugestie oraz rekomendacje dotyczące dalszego wsparcia przez polski rząd biznesu i rozwoju przemysłu zostały opracowane czerpiąc z szerokiego doświad¬czenia i dogłębnej, specjalistycznej wiedzy członków Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA w Polsce.

Szafy korespondencyjne w firmie - czym są, dlaczego warto je mieć?

Szafy korespondencyjne. Nowe technologie (a w szczególności digitalizacja i automatyzacja) usprawniają zarządzanie dokumentacją w biurze. Pomocne w bezpiecznym obiegu dokumentacji w firmie są np. szafy korespondencyjne - urządzenia, które działają jak paczkomaty.

CSO (Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju) - jakie ma zadania

CSO. Około 70 proc. specjalistów z sektora finansowego twierdzi, że w ciągu najbliższych 5 lat dyrektorzy ds. zrównoważonego rozwoju (CSO) będą pełnili kluczową rolę w dążeniu do osiągnięcia celów ESG, czyli z zakresu ochrony środowiska, czynników społecznych i ładu korporacyjnego.

Które branże rosną najszybciej?

Biotechnologia i fintech to branże, które odnotowują obecnie najszybszą dynamikę wzrostu. Natomiast rynek e-commerce powoli traci dynamikę. Jakie są trendy, które branże czeka rozwój?

Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem

Świat się zmienia i nigdy już nie będzie taki sam. To często powtarzane w przestrzeni publicznej hasło odnosi się również do rzeczywistości podatkowej. Dlaczego? Przyjrzyjmy się ewolucji polskiego systemu podatkowego w ostatnich 5-6 latach z perspektywy obowiązków raportowych i sprawozdawczych, a także procedur i wymogów nadzoru podatkowego – zarówno tych wymaganych przepisami prawa, jak i tych, do których ustawodawca nas zachęca bardziej „miękko”. Czy to tylko chwilowa moda, czy też świat podatków już nigdy nie będzie taki jak dawniej, a przed osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie i nadzór nad podatkami otwiera się zupełnie nowy rozdział. Jak zarządzać podatkami i co to tak naprawdę oznacza?

Dlaczego (wciąż) zarządzanie majątkiem ma niski priorytet w organizacji?

Zarządzanie aktywami ze względu na dostępne technologie przeżywa swój renesans. Jednocześnie nie znajduje wciąż, należytego uznania osób zarządzających w organizacjach, tak w biznesie jak i w instytucjach sektora publicznego. W wielu wypadkach utożsamiane jest z prostymi zagadnieniami: inwentaryzacji majątku trwałego i amortyzacji w finansach, co gorsza często traktowanych rozdzielnie. Jest to tym bardziej zaskakujące, mając na uwadze regulacje prawne w tym zakresie, choćby te mówiące o odpowiedzialności za przestępstwo zwane niegospodarnością menadżera bądź nadużyciem zaufania.

Green HRM - “zielone” zarządzanie zasobami ludzkimi. Sposób na zrównoważony rozwój firmy

Green HRM, czyli “zielone” zarządzanie zasobami ludzkimi, to kluczowe narzędzie we wprowadzaniu zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie, które dąży do realizacji celów zielonej gospodarki. Jest to element zarządzania zasobami ludzkimi uwzględniający kontekst ekologiczny jako podstawę decyzji kadrowych. Element ważny, ponieważ na budowę zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa największy wpływ mają ludzie - sukces firmy zależy właśnie od świadomości pracowników, działań, wiedzy oraz ich wykorzystania. Głównym celem GHRM jest kształtowanie wrażliwości ekologicznej zatrudnionych, proekologicznego środowiska pracy i ekologicznie odpowiedzialnych postaw pracowników, które to następnie są przenoszone do życia prywatnego.

Ułatwienia w spłacie pożyczek dla mikrobiznesów

Na łatwiejsze spłacanie pożyczek mogą liczyć firmy, które powstały dzięki programowi „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie”. Mogą skorzystać m.in. z możliwości czasowego zawieszenia działalności gospodarczej, wakacji kredytowych i karencji w spłacie. Rozwiązania są uzupełnieniem rządowej tarczy antykryzysowej.

Jak biznes może wspierać pracowników z Ukrainy w czasach koronawirusa?

Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?

Założenia pakietu antykryzysowego. Jego szacunkowa wartość to 212 mld zł

Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Czarna Księga barier dla biznesu w państwach UE

Ministerstwo Rozwoju przygotowało Czarną Księgę barier, na które polskie firmy napotykają w państwach Unii Europejskiej. Księga zawiera m.in. wskazania w zakresie zabezpieczenia kwot na przyszły podatek, gdzie podkreśla się, że problemem jest przede wszystkim praktyka organów krajowych i długie terminy zwrotu zabezpieczonych środków, a nie przepisy prawne, co jednak w efekcie ogranicza swobodne świadczenie usług.

Jak motywować członków zarządu i kluczowych pracowników

Wprowadzenie programu motywacyjnego dla kadry zarządzającej z pewnością nie jest łatwe. Projektujące go osoby stają bowiem przed trudnym zadaniem pogodzenia interesów sponsorów programu (właścicieli, akcjonariuszy) i jego odbiorców (menedżerów). Jak tworzy się programy motywacyjne dla zarządu oraz kluczowych pracowników?

Znamy wyniki programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

Wielka Gala Finałowa programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” wpisała się już w kalendarz najważniejszych wydarzeń biznesowych w Polsce. 22 listopada 2019 r. już po raz 22. odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów „Przedsiębiorstwo Fair Play”. W obecności ok. 600 gości – nie tylko uczestników, partnerów i organizatorów programu, ale też przedstawicieli władz państwowych, samorządowych, organizacji z otoczenia biznesu oraz mediów, certyfikaty trafiły do 250 przedsiębiorstw, które pozytywnie przeszły weryfikację w zakresie stosowania zasad etyki biznesu. Patronem medialnym tegorocznej edycji programu był Infor.

Strategia lean - nauka przez działanie

Do podstawowych umiejętności lidera lean – bez względu na to, czy zarządza pięcioma osobami, czy wielomiliardową firmą – należy osobiste przewodzenie wysiłkom kaizen. Wiąże się to z pozyskiwaniem i angażowaniem do współpracy innych ludzi, którzy zechcą podążać wytyczonym tropem zmian, wspólnie uznanych za niezbędne.

Strategia lean to lepsze podejście biznesowe

Strategia lean koncentruje się na nauce konkurencyjności i polega na przyjęciu zasadniczo innego podejścia do kwestii myślenia w miejscu pracy. W lean chodzi o kształtowanie umiejętności odkrywania nowych faktów oraz pogłębiania wiedzy.

Wynagrodzenia członków zarządów

Jak kształtują się wynagrodzenia osób zasiadających w zarządach spółek giełdowych, a także osób pełniących poszczególne funkcje w zarządach spółek Skarbu Państwa?

Polecamy książkę "ZWINNOLOGIA. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą"

"ZWINNOLOGIA. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą", której autorami są Jarosław Rubin, Wiesław Grabowski, Marek Naumiuk, to pierwsza na polskim rynku książka opisująca zastosowanie praktyk zwinnych (agile) w zarządzaniu zmianą. Zrywa ona z klasycznym zarządzaniem zmianą, pokazując współczesne podejście, które zakłada, że nastawienie na informację zwrotną, dialog i eksperymentowanie to droga do sukcesu. Patronat medialny nad książką objął Infor.

XXII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

XXII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” odbędzie się pod znakiem innowacji, pod hasłem przewodnim „Ciekawi jutra”. Doceniane będą nie tylko przedsiębiorstwa dbające o relacje z interesariuszami, ale także te nastawione na nieustanny rozwój, stale poszerzające swoją ofertę i jej jakość, oferujące nowe, lepsze towary bądź usługi. Patronat medialny nad tegoroczną edycją objął Infor. Zapraszamy Państwa do udziału w programie!

Kiedy członek zarządu spółki nie może być pracownikiem

Członek zarządu związany jest ze spółką tzw. stosunkiem korporacyjnym. Na jego podstawie, w konsekwencji powołania do organu zarządzającego, członek zarządu może wykonywać swoją funkcję. Jednak to nie stosunek korporacyjny jest tym, na podstawie którego najczęściej swoją funkcję pełnią członkowie zarządu. Zdarza się też, że obok stosunku korporacyjnego występuje stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny oparty o umowę zlecenia lub tzw. umowę menadżerską.

Polecamy książkę: „Bądź liderem! 2.0”, John C. Maxwell

Serdecznie polecamy kolejne wydanie wyjątkowej książki: „Bądź liderem! 2.0”, John C. Maxwell. Ponad dwa miliony sprzedanych egzemplarzy pierwszego wydania. Książka ukazała się pod patronatem medialnym Infor.

Systemy wynagrodzeń kadry zarządzającej - zarządzanie przez cele

Jak powinien wyglądać skuteczny systemy wynagrodzeń kadry zarządzającej? Przede wszystkim należy go tak skonstruować, aby wspierał realizację trzech głównych zadań: rekrutacji, retencji i motywowania najlepszych menadżerów. Można wykorzystać Short Term Incentive Plans (STI), jako formę premii rocznej przyznawanej za realizację określonych wskaźników. W Polsce są one często nazywane programami zarządzania przez cele - management by objectives (MBO).

Szacunek do faktury VAT to podstawa uczciwego biznesu

Bez szacunku do faktury VAT nie będzie prawdziwej gospodarki ani … przyzwoitości w polityce – pisze profesor Witold Modzelewski.

Raportowanie schematów podatkowych w Polsce – wpływ na zarządzanie w firmach

Nowe przepisy dotyczące raportowania tzw. schematów podatkowych zmienią sposób zarządzania wielu firm o kapitale państwowym i komunalnym (i nie tylko) – twierdzi profesor Witold Modzelewski.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r.

Wydaje się, że w ostatnim roku więcej niż zwykle uwagi poświęcono problemom społecznym i środowiskowym, co jest wyraźnym sygnałem alarmowym, że sytuacja jest poważna i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia plastikiem i odpadami czy kryzys wodny to pojęcia, które na stałe weszły do debaty publicznej. Cieszy fakt, że o problemach zaczyna się rozmawiać, ale biorąc pod uwagę ich skalę, dużo istotniejsze jest to, jaka będzie rzeczywista reakcja poszczególnych instytucji, rządów i sektorów, w tym jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych, czyli biznesu - komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r.

Rok 2018 przyniósł kilka programów rządowych adresowanych do przedsiębiorców, których celem było poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie stawki podatku CIT dla małych przedsiębiorców miały odciążyć małe firmy, w rzeczywistości jednak nieliczne ułatwienia zostały zastąpione przez kolejne opresyjne akty prawne i rosnącą biurokrację.

Zarządzanie projektami – skąd się wzięło i dokąd zmierza?

Projekty, w różnorodnych postaciach, były realizowane od zarania dziejów. Przykładami mogą tu być zakładanie osad, budowa dróg, przygotowywanie i prowadzenie wojen i słynne budowle: piramidy egipskie, mur chiński czy wieża Babel. Projektami tymi nie zarządzano jednak za pomocą takich metod, jak obecnie. Zrealizowano je dzięki ogromnemu wysiłkowi wielu ludzi, którzy nie tworzyli zespołu projektowego zarządzanego przez kierownika projektu, a nazwisko żadnego z wykonawców nie przeszło do historii.

Odpowiedzialność członków zarządu za zobowiązania podatkowe spółek

Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych (spółka akcyjna lub spółka z o.o.) za niezapłacone zobowiązania podatkowe tej spółki jest jednym z przykładów odpowiedzialności za „nieswoje długi”. Innymi słowy, jest to odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe osób trzecich.

Zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez członków zarządów

W wyniku zmian, które weszły w życie na początku tego roku osoby pełniące funkcje członków zarządów i osiągające przychody w spółkach są zobowiązane rozliczać uzyskiwane wynagrodzenie tylko zgodnie ze skalą podatku dochodowego PIT obowiązującego w Polsce, a więc w wysokości 18% i 32%.

Podatek PIT od odszkodowań i odpraw menedżerów

Praktyka w stosowaniu przepisów o opodatkowaniu stawką 70% odpraw i odszkodowań należnych członkom zarządu spółek z udziałem Skarbu Państwa pokazuje wyraźnie, że radykalizm rozwiązań przewidzianych w obowiązujących od początku 2016 r. przepisach został znacząco złagodzony przez ich nieprecyzyjność. Z drugiej zaś strony z tego samego powodu organy podatkowe mogą pozwolić sobie na swobodną interpretację przepisów w sposób niekorzystny dla podatnika.

Odpowiedzialność członków zarządu w przypadku niewypłacalności spółki

Czy członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiadają za zobowiązania spółki powstałe po objęciu funkcji w zarządzie w przypadku, gdy spółka była już wcześniej niewypłacalna?

Zakaz handlu w niedziele - 11 marca nie zrobimy zakupów

Zgodnie z ustawą ograniczającą handel w niedziele, która obowiązuje od 1 marca br., 11 marca jest pierwszą niedzielą, kiedy nie zrobimy zakupów w większości sklepów. W każdym miesiącu tego roku dwie niedziele będą handlowe - pierwsza i ostatnia, wobec czego Polacy będą mogli zrobić zakupy w 21 niedziel.

Łańcuch wartości talentów w firmie

Holistyczne podejście do zarządzania pracownikami, połączone z zaawansowanymi technologiami oraz świeżym spojrzeniem na strukturę organizacyjną, przestrzeń biurową i kulturę korporacyjną tworzą łańcuch wartości talentów. Czy w Twojej firmie łańcuch wartości talentów to słabe ogniwo?

Opodatkowanie CIT firm technologii cyfrowych

Państwa UE, OECD a także np. Stany Zjednoczone mają problem z efektywnym opodatkowaniem dochodów firm takich jak Facebook, Google i inne, które oferują swoje usługi cyfrowe przez internet de facto na całym świecie a mają siedzibę w jednym państwie. W gospodarce cyfrowej działalność może być prowadzona zdalnie, poza jurysdykcją podatkową, w której osiągane są zyski. Bardzo często nie ma bowiem znaczenia z jakiego miejsca świadczymy, np. e-usługi - mówi Agnieszka Wnuk, doradca podatkowy, starszy menedżer w Crido Taxand.

REKLAMA