REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej czasu na zdobycie certyfikatu bez egzaminu

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko przez dwa lata resort finansów będzie wydawał certyfikaty na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez egzaminu. Jednym ze sposobów na zdobycie certyfikatu jest ukończenie studiów podyplomowych.

Tylko do 30 czerwca 2010 r. można dostać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez zdawania egzaminu. Osoby, które chcą uniknąć egzaminu oraz uzyskać uprawnienia pozwalające na prowadzenie biura rachunkowego, mogą jeszcze spróbować zapisać się na studia podyplomowe na jednej z uczelni, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych. Takich jednostek jest 34, ale tylko 29 prowadzi studia podyplomowe z rachunkowości zwalniające z egzaminu. Wszystkie przeżywają oblężenie, a liczba miejsc jakie oferują jest ograniczona.

Autopromocja

Zamieszanie wokół studiów podyplomowych z rachunkowości powstało po zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 63, poz. 393 z późn. zm.). Nowelizacja wprowadza zasadę, zgodnie z którą certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych można będzie uzyskać jedynie po zdaniu egzaminu w MF.

Obecnie alternatywną drogą jest ukończenie studiów magisterskich o specjalności rachunkowość i wykazanie dwuletniej praktyki lub ukończenie studiów podyplomowych z rachunkowości przez osoby z wyższym wykształceniem magisterskim i posiadające trzyletnią praktykę.

Jakie warunki trzeba spełnić

Iwona Woźniak, supervisor ds. outsourcingu w FPA Group, wyjaśnia że na mocy przepisów przejściowych będzie istniała możliwość ubiegania się o certyfikat księgowy również bez egzaminu dla osób, które złożą wniosek o wydanie certyfikatu po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy o rachunkowości (1 stycznia 2009 r.), ale przed 30 czerwca 2010 r. Osoby takie muszą także wykazać, że: mają pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystają z pełni praw publicznych, nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestęp to być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość lub innej, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość lub

• podyplomowe z zakresu rachunkowości, poprzedzone studiami magisterskimi lub równorzędnymi, uzyskane w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.

Jaka praktyka

Zmiany wchodzące w życie 1 stycznia 2009 r. dotyczą również wymogu praktyki w księgowości. Iwona Woźniak wyjaśnia, że za praktykę w księgowości, zgodnie z nowymi przepisami, będzie uważane wykonywanie następujących czynności:

• prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

• wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,

• sporządzanie sprawozdań finansowych,

• badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta.

Istotne jest również to, że powyższe czynności muszą być wykonywane na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

 

Nie każdy stosunek pracy czy umowa cywilnoprawna będą mogły być zaliczone do wymaganego ustawą okresu praktyki. Przy stosunku pracy będzie istotny wymiar czasu pracy, który nie może być mniejszy niż 1/2 etatu. Natomiast umowy cywilnoprawne będą honorowane wyłącznie w przypadku, gdy będą zawarte z przedsiębiorcą, świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Konieczny dyplom

Osoby, które będą chciały złożyć wniosek o wydanie certyfikatu, będą musiały złożyć dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły. Nie będzie więc możliwości złożenia poświadczenia z uczelni. Wniosek o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg należy złożyć do departamentu rachunkowości Ministerstwa Finansów, na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. Do wniosku należy dołączyć:

• dokumenty potwierdzające wykształcenie, czyli dyplom ukończenia studiów magisterskich lub jego odpis lub notarialnie poświadczoną kopię, dyplom ukończenia studiów podyplomowych,

• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości, czyli oryginały lub notarialnie poświadczone kopie świadectw pracy oraz zaświadczenia od pracodawcy lub ewentualnie zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku pracy,

• oświadczenie, że osoba posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Ważne!

Od lipca 2010 r., aby zdobyć certyfikat usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, trzeba będzie zdać egzamin w ministerstwie finansów

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA