REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgowi oceniają najnowsze zmiany w prawie?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak księgowi oceniają najnowsze zmiany w prawie? /Fot. Fotolia
Jak księgowi oceniają najnowsze zmiany w prawie? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z przeprowadzonego badania wynika, że Split Payment, czyli mechanizm podzielonej płatności jako nowe rozwiązanie prawne jest najgorzej oceniane przez księgowych. Aż 59% uznało je za największe utrudnienie prawne dla przedsiębiorców w 2018 r. Natomiast najlepiej oceniane przez księgowych są ulga na start oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji.

Autopromocja

Ulga na start największym plusem

Ankietowani przez inFakt księgowi wskazali, że to ulga na start jest najkorzystniejszą dla przedsiębiorców zmianą prawną w 2018 roku. Odpowiedziało tak 41% badanych. Na możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji wskazało 33% badanych. Obowiązek składania JPK jako pozytywny dla swoich klientów wskazał co czwarty księgowy.

Co księgowi mówią na temat ulgi na start i działalności bez rejestracji?

Zdaniem księgowych ulga na start może przede wszystkim zachęcać do zakładania nowych działalności gospodarczych oraz pozwolić na zminimalizowanie początkowych kosztów jej prowadzenia. Oto przegląd przykładowych opinii:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na start pozwala zmniejszyć początkowe koszty uruchomienia biznesu, które i tak są w niektórych branżach bardzo wysokie. Jest to okres, w którym można wypracować podstawowe przychody i stopniowo zarobić na większe wydatki.

Ulga na start pozwoli przedsiębiorcom rozkręcić firmę bez konieczności płacenia natychmiastowych danin ze środków własnych.

Działalność bez rejestracji to wielkie udogodnienie dla osób, które chciałyby samodzielnie zarabiać – dzięki temu mogą zacząć, nie otwierając od razu działalności, a także dla osób, które chcą po prostu dorobić do domowego budżetu.

Split Payment największym utrudnieniem

Zdecydowanie najwięcej księgowych wskazało na Split Payment jako na najpoważniejsze utrudnienie dla przedsiębiorców. – Mechanizm Split Payment, czyli podzielonej płatności, ma w założeniu ustawodawcy pomóc w walce z wyłudzeniami VAT – mówi Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy w firmie inFakt oferującej nowoczesne rozwiązania księgowe. – Przy jego zastosowaniu pojawiają się ograniczenia dotyczące korzystania ze środków zgromadzonych na rachunku VAT. W ten sposób zapewne zostanie ograniczona liczba tzw. „znikających podatników”, którzy mieli na celu wyłącznie wyłudzanie VAT.

W praktyce Split Payment będzie wyglądał następująco: osoba, która płaci za fakturę będzie decydować, czy skorzystać z tego mechanizmu, czy też nie. Jeżeli go zastosuje, to na konto rozliczeniowe sprzedawcy trafi wyłącznie kwota netto z faktury. Kwota VAT trafi na konto VAT. Oznacza to, że przedsiębiorca środkami z tego drugiego konta będzie mógł zapłacić tylko VAT – czy to do urzędu, czy to wynikający z innej faktury. Na inną możliwość wykorzystania tej kwoty będzie musiał uzyskać zgodę naczelnika urzędu skarbowego.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury z serwisem internetowym

Kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania? – Na pewno w przypadku, jeżeli mamy wątpliwości co do rzetelności kontrahenta, kwota VAT do zapłaty wynikająca z faktury jest znaczna, a transakcja objęta jest odpowiedzialnością solidarną, np. przy dostawie towarów wrażliwych – ocenia ekspertka inFakt. – W takim przypadku nabywca może się zwolnić z takiej odpowiedzialności, stosując mechanizm Split Payment. W mojej opinii to największa zaleta tej instytucji. Nie widzę natomiast większych korzyści w przypadku zastosowania jej w innych sytuacjach – dodaje Magda Sławińska-Rzemek.

Ponadto zdaniem księgowych duże trudności niesie ze sobą obowiązek składania plików JPK_VAT.


Co księgowi mówią o Split Payment?

Split Payment, zwłaszcza w początkowym okresie, będzie dla większości małych przedsiębiorców generował dodatkową pracę i pewnie też mnóstwo pomyłek podczas dokonywania dodatkowych płatności.

Mechanizm Split Payment może powodować u przedsiębiorców blokadę środków finansowych i zmniejszać ich płynność finansową. Dodatkowo brak możliwości kompensowania zobowiązań z tytułu podatku dochodowego z nadwyżką naliczonego VAT będzie również mniej korzystnym rozwiązaniem.

Podzielona płatność zagraża płynności finansowej przedsiębiorców.

Split Payment natomiast jest niekorzystne, gdyż przedsiębiorcy nie będą w 100% mogli zarządzać swoimi pieniędzmi.

Księgowi nie widzą ułatwień w pracy

Co interesujące, aż 57% księgowych uważa, że żadna z wprowadzanych i planowanych zmian w prawie nie pomoże im w codziennej pracy. Niemal jedna czwarta badanych uznała, że pomocne jest wprowadzenie JPK, a 9% za korzystne dla swojej pracy uznało umożliwienie prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji. Jednak wśród badanych zdecydowanie dominują głosy sceptyczne:

Zmiany ogólnie wymagają zwiększenia uwagi, którą trzeba poświęcić na śledzenie przepisów. Działalność bez rejestracji jest kolejną furtką do nadużyć, która po czasie odbije się na wszystkich – znowu się okaże, że większy przedsiębiorca odpowiada za nadużycia mniejszych – bo będzie musiał sprawdzać jeszcze bardziej, z kim współpracuje.

Raportowanie JPK – kolejna rzecz, za którą trzeba zapłacić i dopilnować; zabiera cenny czas.

JPK jest utrudnieniem dla Biur rachunkowych ze względu na nałożenie nowych obowiązków. Przewiduję też, że wysyłka tego pliku spowoduje wystosowanie przez skarbówkę szeregu pism skierowanych do przedsiębiorców, związanych z wyjaśnieniami niezaksięgowanych faktur.

Dodatkowa praca za takie samo lub niewiele lepsze wynagrodzenie.

Póki co zmiany trudne do oceny

Księgowi są ostrożni z oceną wprowadzanych zmian. Tylko 5% z nich ocenia je zdecydowanie dobrze lub zdecydowanie źle. Zdaniem ponad połowy księgowych obecnie jeszcze trudno jest ocenić, czy nowe zmiany prawne idą w dobrym kierunku. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że 29% badanych patrzy z ostrożnym optymizmem w przyszłość i uważa, że raczej można się tego spodziewać, iż zmiany okażą się pozytywne. Wskazują przy tym na potrzebę stabilizacji prawa i wprowadzania w życie starannie dopracowanych projektów:

Rozumiem, że prawo ma za zadanie poprawić ściągalność podatków i to jest OK. Choć np. JPK nie ułatwia życia, przynajmniej przy jego wstępnym wdrożeniu. Brakuje mi jakiejś stabilizacji, tak aby co roku nie pojawiały się nowe zmiany, tylko zasady były stabilne przez kilka lat.

Dobre zmiany – tak, ale nie wprowadzane na szybko i bez przemyślenia.

Rozumiem potrzebę stosowania JPK, kontrola dużych przedsiębiorców jest bardzo ważna, ale mali przedsiębiorcy teraz mają przez to więcej obowiązków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    REKLAMA