REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje przychód ze sprzedaży nieruchomości

Jerzy Rybka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2007 r. jednostka zawarła umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości rolnej z zabudowaniami. Wydanie przedmiotu umowy nastąpiło 7 stycznia 2008 r. na podstawie protokołu przekazania. W tym dniu na kupującego przeszły wszelkie pożytki i ciężary związane z posiadaniem tej nieruchomości. Cena sprzedaży wynosi 8 000 000 zł plus VAT. Płatność następuje w ratach, które traktowane są jako zadatki i zaliczki. Ostatnia rata jest płatna w 2011 r. Zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć akt notarialny sprzedaży w terminie jednego miesiąca od zapłacenia całej ceny. Nieruchomość nie jest w pełni zamortyzowana. Wartość nieumorzonej części wynosi 1 800 000 zł. Roczna kwota amortyzacji to 190 000 zł. W jakiej wysokości i kiedy należy zaliczyć w pozostałe koszty operacyjne niezamortyzowaną wartość budynków i budowli będących przedmiotem umowy przedwstępnej sprzedaży? Czy na zadatki i zaliczki należy wystawiać faktury VAT i jak je wykazać w księgach?

RADA

Autopromocja

W momencie zaprzestania używania środka trwałego i przeznaczenia go na sprzedaż jednostka powinna przerwać dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Nieumorzoną część należy spisać w pozostałe koszty operacyjne w momencie likwidacji lub sprzedaży. Na otrzymane zadatki i zaliczki na poczet dostawy jednostka powinna wystawić faktury. Ich wartość netto trzeba ująć na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

UZASADNIENIE

Przychody - zgodnie z ustawą o rachunkowości - to uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli.

W definicji ustawowej brak określenia momentu powstawania przychodu. W praktyce polskich jednostek gospodarczych można zaobserwować dwojakie podejście do tej kwestii. W celu uniknięcia różnic między przepisami o podatkach dochodowych a ustawą o rachunkowości przedsiębiorstwa przyjmują regulacje podatkowe w tych przypadkach, w których przepisy rachunkowe nie precyzują momentu uzyskania przychodu. Możliwe jest także skorzystanie z MSR nr 18 „Przychody”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według MSR nr 18 przychody ze sprzedaży należy ująć, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:

• jednostka gospodarcza przekazała nabywcy znaczące ryzyko i korzyści wynikające z praw własności do towarów,

• jednostka gospodarcza przestaje być trwale zaangażowana w zarządzanie sprzedanymi towarami w stopniu, w jakim zazwyczaj funkcję taką realizuje się wobec towarów, do których ma się prawo własności, ani też nie sprawuje nad nimi efektywnej kontroli,

• kwotę przychodów można wycenić w wiarygodny sposób,

• istnieje prawdopodobieństwo, że jednostka gospodarcza uzyska korzyści ekonomiczne z tytułu transakcji oraz

• koszty poniesione oraz te, które zostaną poniesione przez jednostkę gospodarczą w związku z transakcją, można wycenić w wiarygodny sposób.

UWAGA

Jednostki muszą opisać wybrane zasady ewidencji w swojej polityce rachunkowości, która następnie podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający.

Ocena tego, kiedy jednostka gospodarcza przekazała nabywcy znaczące ryzyko i korzyści związane z własnością, wymaga zbadania okoliczności towarzyszących transakcji. W większości przypadków przekazanie nabywcy ryzyka i korzyści zbiega się z przekazaniem mu tytułu prawnego lub z fizycznym przekazaniem dóbr. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku większości sprzedaży detalicznych. W innych przypadkach przekazanie ryzyka i korzyści związanych z własnością następuje w innym czasie niż przekazanie tytułu prawnego lub fizyczne przekazanie dóbr.

Analizując pojęcie przychodów, należy kierować się zasadą przewagi treści nad formą prawną. W przedstawionej w pytaniu sytuacji sprzedawca przekazuje wszelkie pożytki i ciężary wynikające z posiadania rzeczy w momencie fizycznego wydania, jeszcze przed finalizacją transakcji w formie aktu notarialnego. W tej sytuacji należy ująć przychody w styczniu 2008 r., spisując jednocześnie w pozostałe koszty nieumorzoną wartość nieruchomości.

Za datę powstania przychodu - zgodnie z updop - uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie późniejszy niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przy sprzedaży nieruchomości transakcję uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy notarialnej, na mocy której dochodzi do przeniesienia własności przedmiotu umowy. Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego. Z kolei art. 158 k.c. wyraźnie określa formę czynności prawnej, którą jest akt notarialny. Umowa przedwstępna kupna-sprzedaży, także zawarta w formie aktu notarialnego, pozostaje jedynie przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy na określonych warunkach. Na przeniesienie prawa własności nie mają wpływu wpłacone zaliczki i zadatki. Nie stanowią one też przychodu podatkowego.

Umowa sprzedaży nieruchomości zawarta bez zachowania formy notarialnej jest bezwzględnie nieważna. Dlatego do momentu podpisania aktu notarialnego przepisy updop nie mają zastosowania. Przychód należy rozpoznać w dacie aktu notarialnego. Nie mają tutaj znaczenia wystawione faktury ani wpłacone zaliczki i zadatki. Od momentu przekazania nieruchomości należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Wartość netto należy spisać w koszty w momencie rozpoznania przychodu.

W przypadku dostawy lokali i budynków obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia ich wydania. Podstawą opodatkowania w tej sytuacji jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jeśli pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. W przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje też z chwilą otrzymania części należności, zatem podstawą opodatkowania w takiej sytuacji będzie kwota otrzymanej zaliczki, pomniejszona o przypadającą od niej kwotę podatku. Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży nieruchomości nie jest warunkowany uprzednim zawarciem umowy w formie aktu notarialnego. Przez dostawę towarów w rozumieniu przepisów o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ma tutaj znaczenie ekonomiczne władanie nad rzeczą, niekoniecznie potwierdzone aktem notarialnym.

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. Przepis ten stosuje się także do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wydania towaru (budynku). W ciągu 30 dni od fizycznego wydania nieruchomości jednostka powinna wystawić całościową fakturę sprzedaży, uwzględniając wystawione wcześniej faktury zaliczkowe.

Przykład 1

W grudniu 2007 r. jednostka zawarła umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości rolnej z zabudowaniami. Wydanie przedmiotu umowy nastąpiło 7 stycznia 2008 r. na podstawie protokołu przekazania. W tym dniu na kupującego przeszły wszelkie pożytki i ciężary związane z posiadaniem tej nieruchomości. Cena sprzedaży wynosi 8 000 000 zł plus VAT.

Płatność następuje w ratach, które traktowane są jako zadatki i zaliczki:

• tytułem zadatku:

w 2007 r. - 123 000 zł plus VAT,

w 2008 r. - 818 000 zł plus VAT,

• tytułem zaliczek:

w 2008 r. - 1 246 600 zł plus VAT,

w 2009 r. - 1 480 800 zł plus VAT,

w 2010 r. - 1 480 800 zł plus VAT,

w 2011 r. - 2 850 800 zł plus VAT.

Zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć akt notarialny sprzedaży w terminie jednego miesiąca od zapłacenia całej ceny. Nieruchomość nie jest w pełni zamortyzowana. Wartość nieumorzonej części wynosi 1 800 000 zł. Roczna kwota amortyzacji to 190 000 zł.

1. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

Ma „VAT należny” 27 060

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 123 000

2. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 150 060

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

3. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2008 r. (przed przekazaniem nieruchomości):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

Ma „VAT należny” 179 960

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 818 000

4. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 997 960

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

5. Przekazanie nieruchomości - bilansowe ujęcie przychodu:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 8 000 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 8 000 000

6. Wyksięgowanie niezamortyzowanej części środka trwałego w wartości 1 800 000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 800 000

Ma „Środki trwałe” 1 800 000

7. Wyliczenie podatku odroczonego:

• wartość bilansowa: 8 000 000 zł - 1 800 000 = 6 200 000 zł

• wartość podatkowa: 0

• różnica: 6 200 000 zł

Rezerwa z tytułu podatku odroczonego:

6 200 000 zł × 19% = 1 178 000 zł

Wn „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Ma „Rezerwa na odroczony podatek dochodowy” 1 178 000

8. Zaliczka wpłacona w 2008 r.

a) wpłata części należności w 2008 r.

1 246 600 zł × 1,22 = 1 520 852 zł

Wn „Rachunek bankowy” 1 520 852

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

Ma „VAT należny” 274 252

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 246 600

9. Zaliczka wpłacona w 2009 r.

a) wpłata części należności w 2009 r.

1 480 800 zł × 1,22 = 1 806 576 zł

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

10. Zaliczka wpłacona w 2010 r.:

a) wpłata części należności w 2010 r.

1 480 800 zł × 1,22 = 1 806 576 zł

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

11. Zaliczka wpłacona w 2011 r.

a) wpłata części należności w 2011 r.

2 850 800 zł × 1,22 = 3 477 976 zł

Wn „Rachunek bankowy” 3 477 976

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

Ma „VAT należny” 627 176

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 850 800

12. Naliczenie podatku dochodowego w 2011 r.:

6 200 000 zł × 19% = 1 178 000 zł

Wn „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 178 000

13. Rozwiązanie rezerwy z tytułu odroczonego podatku:

Wn „Rezerwa na odroczony podatek dochodowy” 1 178 000

Ma „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Ewidencja księgowa zgodnie z przepisami podatkowymi. Dane z przykładu 1

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 150 060

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

2. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

Ma „VAT należny” 27 060

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 123 000

3. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 997 960

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

4. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2008 r. (przed przekazaniem nieruchomości):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

Ma „VAT należny” 179 960

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 818 000

5. Zaliczka wpłacona w 2008 r.

a) wpłata części należności w 2008 r.:

Wn „Rachunek bankowy” 1 520 852

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

Ma „VAT należny” 274 252

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 246 600

6. Zaliczka wpłacona w 2009 r.

a) wpłata części należności w 2009 r.

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

7. Zaliczka wpłacona w 2010 r.

a) wpłata części należności w 2010 r.

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

8. Zaliczka wpłacona w 2011 r.

a) wpłata części należności w 2011 r.

Wn „Rachunek bankowy” 3 477 976

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

Ma „VAT należny” 627 176

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 850 800

9. Przekazanie nieruchomości i podpisanie aktu notarialnego w 2011 r. - ujęcie przychodu w wysokości 8 000 000 zł:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 8 000 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 8 000 000

10. Wyksięgowanie środka trwałego w wartości niezamortyzowanej części 1 800 000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 800 000

Ma „Środki trwałe” 1 800 000

11. Naliczenie podatku dochodowego w 2011 r.:

(8 000 000 zł - 1 800 000 zł) × 19% = 1 178 000 zł

Wn „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 178 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 30, art. 10 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 19 ust. 10, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 14-15 MSR nr 18 „Przychody”

Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA