REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontakt z organem podatkowym w formie elektronicznej - zmiany w ordynacji podatkowej

REKLAMA

16 sierpnia br. weszły w życie zmiany do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. W myśl znowelizowanych przepisów, zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mogą załatwiać wiele spraw nie tylko pisemnie czy ustnie do protokołu, ale także - jeżeli z żądaniem takim wystąpi podatnik - drogą elektroniczną.

Składanie deklaracji

I tak, w zmienionym art. 3a ordynacji podatkowej przewidziano możliwość składania podań i deklaracji w formie elektronicznej. Chodzi przy tym tylko o takie podania i deklaracje, które mają zostać określone w rozporządzeniu Ministra Finansów (piszemy na ten temat na str. 6).
Deklaracja elektroniczna powinna być opatrzona podpisem elektronicznym i posiadać dane w ustalonym formacie elektronicznym zawarte we wzorze danej deklaracji (art. 3b § 1). Podatnik lub płatnik, który zechce składać deklaracje w formie elektronicznej, ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników (NIP). Z uwagi na to, że niektóre wzory deklaracji podatkowych przewidują obowiązek podpisania ich przez więcej niż jedną osobę, złożenie takiej deklaracji w formie elektronicznej byłoby procesem skomplikowanym, wielostopniowym i dość kosztownym dla podatnika (podpisy elektroniczne dla wszystkich osób podpisujących deklarację). W celu uproszczenia tej formy kontaktów, podatnik lub płatnik zamierzający składać deklarację w formie elektronicznej powinien wskazać osobę (osoby) upoważnioną, do której obowiązków należy elektroniczne podpisywanie deklaracji. Zgłoszenie takiego upoważnienia również powinno być złożone drogą elektroniczną (przez podatnika lub osobę upoważnioną).
Zakończeniem procesu rejestracji ma być potwierdzenie poprawności zgłoszenia osoby upoważnionej, po którym dopiero możliwe będzie składanie deklaracji w formie elektronicznej. Deklaracje mogą być bowiem składane w tej formie dopiero po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie takie ma formę zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia, przy czym może ono być również wydane w formie elektronicznej (art. 3c).
Na organ podatkowy nałożono ponadto obowiązek poświadczenia, w formie elektronicznej, złożenia deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Potwierdzenie takie może być również wygenerowane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego (art. 3a § 2).
Możliwość składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej będzie wdrażana stopniowo. Składanie deklaracji i podań w formie elektronicznej ma bowiem dotyczyć wszystkich podatników i płatników dopiero od 1 stycznia 2007 r. Do tego czasu forma ta została zarezerwowana jedynie dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro, według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Doręczanie pism

Forma elektroniczna została przewidziana także dla doręczeń (art. 144a, art. 146 § 1, art. 148 § 2 pkt 3, art. 151 i art. 152 § 3). Doręczanie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, może obecnie nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres poczty elektronicznej strony lub jej reprezentanta (przedstawiciela lub pełnomocnika), jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o doręczanie pism tą drogą.

Składanie wniosków, wnoszenie podań

Zmienione przepisy przewidują możliwość składania określonych podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń i wniosków) także za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organ podatkowy ma przy tym obowiązek potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda. Potwierdzenie takie może być również wygenerowane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego (art. 168 § 1, 4 i 5). Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione w tej formie jest dzień otrzymania żądania przez organ podatkowy lub przez jednostkę informatyczną obsługi administracji podatkowej (art. 165 § 3b).

Zmiany w innych przepisach podatkowych

Ustawa nowelizująca ordynację podatkową wprowadziła zmiany również w szeregu innych ustaw, także podatkowych, m.in. w ustawie z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w ustawie z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, czy w ustawie z 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Większość zmian wprowadzonych w tych ustawach dotyczy przede wszystkim możliwości składania przez podatników deklaracji i zeznań podatkowych w formie elektronicznej.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
• ustawa z 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 143, poz. 1199),
• ustawa z 13 lipca 2006 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 143, poz. 1031).

Piotr Kreczko
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

REKLAMA