REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadania i obowiązki biegłego rewidenta

REKLAMA

Podstawowym przedmiotem prac wykonywanych przez biegłego rewidenta są badania sprawozdań finansowych, tzw. audyt finansowy.

Obowiązek przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego wynika z zapisów art. 64 ustawy o rachunkowości. W tym przepisie wskazano podmioty oraz warunki, po spełnieniu których badanie jest obowiązkowe. Jednak polskie prawo bilansowe nie ogranicza prawa jednostki do dobrowolnego podpisania umowy o badanie i przeprowadzenie audytu. Tym bardziej że podpis biegłego rewidenta wpływa bardzo pozytywnie przy prezentacji sprawozdania finansowego na zewnątrz np. instytucjom finansowym.

Zakres prac

Podstawowym przedmiotem prac wykonywanych przez biegłego rewidenta są badania sprawozdań finansowych, tzw. audyt finansowy. Ponadto biegły rewident może świadczyć następujące usługi:
• prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych,
• przeglądy sprawozdań finansowych,
• ekspertyzy i opinie ekonomiczno-finansowe,
• doradztwo w zakresie organizacji i informatyzacji rachunkowości,
• prowadzenie postępowania likwidacyjnego i upadłościowego,
• działalność wydawnicza i szkoleniowa w zakresie rachunkowości.

Na potrzeby badania sprawozdań finansowych, a także innych usług biegłego rewidenta, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów wydała Normy Wykonywania Zawodu – dostępne są one na stronie: www.kibr.org.pl.

Badanie sprawozdań finansowych

Jak wspomniano wyżej, zasadniczym przedmiotem prac biegłych rewidentów jest badanie sprawozdań finansowych. Warto przede wszystkim wskazać, iż choć badanie można porównać do innych kontroli (np. kontroli skarbowej), to w przypadku audytu finansowego należy wyraźnie wskazać, że finansującym kontrolę jest kontrolowana jednostka. I choć badanie jest obligatoryjne, to sposób finansowania powinien wpływać na charakter współpracy. Nie należy jednak zapominać, że biegły rewident działa w ściśle określonych przepisami ramach oraz normach i nie może poza nie wykraczać. Nie oznacza to, że nie może być partnerem dla jednostki.

Badanie składa się z trzech etapów:
• badanie wstępne – przeprowadzane najczęściej w IV kwartale, skupia się przede wszystkim na zapoznaniu się biegłego z jednostką oraz identyfikacją potencjalnych rodzajów ryzyka związanych z badaniem,
• udział w inwentaryzacji – faktyczny ogląd techniki przeprowadzania spisu z natury przez jednostkę, ogląd przeprowadzany w czasie jej trwania,
• badanie zasadnicze – przeprowadzane po sporządzeniu przez jednostkę wstępnej wersji sprawozdania finansowego, polegające na weryfikacji wielkości w nim zaprezentowanych, zakończone zostaje wydaniem opinii i raportu z badania.

Biegły rewident przeprowadza badanie sprawozdania finansowego w sposób staranny, zgodnie z opracowanym przez siebie planem badania, w uzgodnionym z jednostką czasie, stosując właściwe rewizji finansowej metody, przy uwzględnieniu znaczenia (istotności) badanych zagadnień i zachowaniu gospodarności rewizji. Przeprowadzając badanie biegły rewident powinien kierować się postanowieniami niniejszej normy i innych norm, wydanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów (KRBR) oraz osądem zawodowym wypływającym z jego wiedzy, doświadczenia i intuicji.

W praktyce często nie we wszystkich etapach badania uczestniczy biegły rewident – korzysta z pomocy asystentów i aplikantów. Ważne jest, aby przy podpisywaniu umowy o badanie określić, w jakim zakresie musi w nim uczestniczyć biegły rewident, a w jakim wystarczający jest udział asystenta lub aplikanta – pracującego pod przewodnictwem i na rachunek biegłego. Udział biegłego w większym zakresie z jednej strony zwiększa koszty samego badania, z drugiej gwarantuje, że trudne tematy nie zostaną pominięte. Należy pamiętać również o tym, że biegły rewident powinien być podczas badania również doradcą, a w przypadku gdy nie będzie on faktycznie uczestniczył w badaniu, a jedynie parafował opinie i raport – użytek z doradztwa jest niewielki.

Czas przeprowadzenia badania

Innym bardzo ważnym elementem badania jest rzeczywisty czas jego przeprowadzania. To samo badanie może zostać przeprowadzone w różnym czasie w zależności od „rozpoznania” firmy i jej problemów oraz mobilności prowadzących badanie. Należy jednak zwrócić uwagę na następujące czynniki:
• każde pierwsze badanie musi zawierać czas niezbędny biegłemu i jego zespołowi na zapoznanie się ze specyfiką jednostki,
• pewne procesy można zautomatyzować, przyśpieszyć, lecz znaczne ograniczenie czasu badania skutkuje brakiem czasu na doradztwo i konsultacje – czyli na czynniki, które tworzą w badaniu sprawozdania finansowego wartość dodaną.

Czym kierować się przy wyborze biegłego

Na charakter współpracy z biegłym rewidentem ma również jego dotychczasowe doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych podmiotów o podobnym profilu lub podobnych uwarunkowaniach. O ile oczywiste jest analizowanie doświadczenia podmiotu prowadzącego badanie, to już rzadziej brane jest pod uwagę doświadczenie w tym zakresie biegłego rewidenta i jego zespołu, którzy przeprowadzają badanie. Należy zwracać również uwagę, czy biegły posiada doświadczenie nie tylko branżowe, ale również w zakresie specyficznym dla danego podmiotu, np. badania spółek notowanych na rynku publicznym, posiadających zagranicznych wspólników czy sporządzających sprawozdania według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Z praktycznego punktu widzenia bardzo istotne znaczenie może mieć nie tylko doświadczenie i wiedza biegłego rewidenta, ale również sposób współpracy z jednostką oraz podejście do klienta jak do partnera. Tylko i wyłącznie biegły rewident nastawiony na partnerską współpracę jest odpowiednim doradcą.

Biegli rewidenci ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną za postępowanie sprzeczne z określonymi przez Izbę zasadami wykonywania zawodu lub zasadami etyki zawodowej biegłych rewidentów.

Sposób zapoznawania jednostki z opinią wydawaną przez biegłego

Na kształt i zawartość opinii oraz raportu biegłego rewidenta jednostka zasadniczo nie ma wpływu. W niektórych firmach praktykowane jest informowanie przed wydaniem opinii o jej treści, szczególnie w przypadkach, gdy zawiera ona objaśnienia lub zastrzeżenia. W dobrym zwyczaju jest informowanie klienta o wynikach badania przed wydaniem opinii i raportu. A ponieważ nie wszystkie wnioski z badania znajdują swoje odzwierciedlenie w opinii i raporcie, tym bardziej cenne są wnioski wydane przez biegłego po zakończeniu poszczególnych elementów badania.

Opinia biegłego rewidenta może być
:
• bez zastrzeżeń,
• bez zastrzeżeń z objaśnieniami,
• z zastrzeżeniem,
• negatywna.

Biegły może również wydać odmowę wydania opinii.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
• ustawa z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359 z późn.zm.),
• uchwała nr 1 z 29 czerwca 2003 r. V Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Piotr Rybicki
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA