REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty finansowania zewnętrznego w świetle MSR nr 23

Michał Banaś

REKLAMA

Co składa się na koszty finansowania zewnętrznego? Czy zawsze koszty te ujmuje się w okresie, w którym je poniesiono? Kiedy zaprzestać aktywowania kosztów? Jakie informacje ujawnia się w sprawozdaniu finansowym?

Koszty finansowania zewnętrznego są to odsetki oraz inne koszty poniesione przez jednostkę w związku z pożyczaniem środków przeznaczonych np. na działalność bieżącą lub inwestycyjną. Na koszty te mogą się składać:
1) odsetki z tytułu kredytu bankowego w rachunku bieżącym oraz odsetki od krótko- i długoterminowych odsetek z tytułu kredytów i pożyczek,
2) amortyzacja dyskonta lub premii związanych z kredytami i pożyczkami,
3) koszty związane z zawarciem kredytów i pożyczek,
4) koszty finansowe z tytułu umów leasingu finansowego,
5) różnice kursowe związane z kredytami i pożyczkami w walutach obcych w stopniu, w jakim uznawane są one za korektę odsetek.

Koszty finansowania - podejście wzorcowe

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 23 „Koszty finansowania zewnętrznego” dopuszcza dwa odmienne sposoby ujęcia kosztów finansowania zewnętrznego. I tak, jako wzorcowe wskazuje, by jednostka ujmowała koszty finansowania zewnętrznego w okresie, w którym zostały one poniesione. Tym samym na koniec roku odnoszone są na rachunek zysków i strat sporządzanego za dany okres sprawozdawczy. Takie podejście powinno być stosowane bez względu na sposób wykorzystania kredytu lub zaciągniętej pożyczki.

PRZYKŁAD
Spółka akcyjna zaciągnęła kredyt na zakup kilku maszyn poligraficznych. Wartość zakupu uwidoczniona na fakturze wyniosła 3 500 000 zł, z czego ok. 60 proc. zostało sfinansowane z zaciągniętego w tym celu kredytu (2 000 000 zł). Koszty uruchomienia kredytu wyniosły 15 000 zł, a odsetki miesięcznie stanowią obciążenie w wysokości 2500 zł.
Spółka prowadzi rachunkowość na podstawie MSR i wybrała stosowanie rozwiązania wzorcowego zawartego w MSR nr 23, dlatego w miesiącu uruchomienia kredytu odniosła bezpośrednio w koszty 17 500 zł (15 000 zł + 2500 zł), a w każdym kolejnym miesiącu odnosić będzie w koszty 2500 zł, aż do całkowitej spłaty kredytu, bez względu na okres, w jakim amortyzować będzie zakupione maszyny poligraficzne.
 

Jednostka, która przyjęła do stosowania rozwiązanie wzorcowe wynikające z MSR nr 23, powinna o tym fakcie poinformować w sporządzanym sprawozdaniu finansowym.

Podejście alternatywne ujmowania kosztów przez jednostkę

Zgodnie z dopuszczonym podejściem alternatywnym koszty finansowania zewnętrznego, które są bezpośrednio związane z nabyciem, budową lub wytworzeniem tzw. aktywów dostosowywanych, aktywuje się jako część ceny nabycia lub kosztu wytworzenia.
Należy podkreślić, że aktywowane są wyłącznie koszty, które bezpośrednio da się przyporządkować do danego składnika aktywów. Jeśli nie można tego zrobić, to jednostka odnosi je w koszty finansowania zewnętrznego, tak jak to miało miejsce przy podejściu wzorcowym, w okresie ich poniesienia.
Jeżeli jednostka wybierze to rozwiązanie, wówczas musi je stosować w odniesieniu do wszystkich składników aktywów dostosowywanych. Niestety zastosowanie tego rozwiązania wymaga współpracy działu finansowo-księgowego z innymi pracownikami zakładu, szczególnie z działów techniczno-produkcyjnych. Chodzi tutaj o ustalanie momentu zaprzestania lub zawieszania aktywowania kosztów (o czym mowa w dalszej części artykułu).

Koszty aktywowane

Kosztami finansowania zewnętrznego, które można bezpośrednio przyporządkować nabyciu, budowie lub wytworzeniu dostosowywanego składnika aktywów są te koszty finansowania zewnętrznego, których można by uniknąć, gdyby nie zostały poniesione nakłady na dostosowywany składnik aktywów.
Oczywiście czasem trudno jest określić bezpośredni związek pomiędzy zaciągniętym kredytem a dostosowywaniem konkretnego składnika majątku. Tego rodzaju trudność pojawia się najczęściej przy centralnie koordynowanej działalności finansowej dla całej grupy kapitałowej. Problemy mogą być związane z faktem zaciągnięcia kredytu w walucie obcej przy występowaniu dużych wahań kursów walut, czy też w sytuacji, gdy grupa kapitałowa posługuje się całym wachlarzem instrumentów dłużnych celem uzyskania środków o różnych stopach procentowych i następnie pożycza pieniądze spółkom wchodzącym w skład tej samej grupy na różnych warunkach finansowych. W takich sytuacjach przyporządkowanie kosztu finansowania zewnętrznego do danego przystosowanego składnika jest bardzo trudne i wymaga nie tylko więcej pracy, ale przede wszystkim własnego osądu zainteresowanej jednostki.
Czasami zdarza się, że jednostka pożycza środki pieniężne bez ściśle określonego przeznaczenia, a dopiero później przeznacza je na pozyskanie dostosowywanego składnika aktywów. Możliwe jest także zaciągnięcie kredytu w kwocie wyższej niż planowane na wytworzenie składnika aktywów wydatki. Aby nie ponieść zbyt dużych kosztów, można tymczasowo wolne środki zainwestować, tak by przynoszone zyski zmniejszały koszty zaciągniętego kredytu (pożyczki). W myśl postanowień MSR nr 23 przychody (zyski z zainwestowanych pieniędzy) powinny pomniejszyć koszty pożyczek podlegające kapitalizacji.
W takim przypadku koszty, które mogą być aktywowane, ustala się poprzez zastosowanie stopy kapitalizacji do nakładów poniesionych na ten składnik. Stopa kapitalizacji powinna stanowić średnią ważoną stopę wszystkich kosztów finansowania zewnętrznego dotyczących pożyczek i kredytów, stanowiących zobowiązania jednostki w danym okresie, innych niż pożyczki i kredyty zaciągane z konkretnym zamiarem pozyskania składnika aktywów.

Kwota kosztów finansowania zewnętrznego aktywowana w danym okresie nie może być większa niż kwota kosztów finansowania zewnętrznego w tym samym okresie.

PRZYKŁAD
Z początkiem 2006 roku jednostka wykazywała kredyt w wysokości 5 000 000 złotych (kwota otrzymana w poprzednim roku na rachunek bankowy). Odsetki od kredytu naliczane są stopą efektywną, która niekiedy różni się od stopy nominalnej. Wartość odsetek naliczonych stopą efektywną w kolejnych miesiącach pierwszej połowy 2006 r. wyniosła 246 000 zł. W połowie 2006 r. jednostka spłaciła połowę kredytu. Odsetki naliczone stopą efektywną za drugą połowę 2006 r. wyniosły 122 000 zł.
15 maja 2006 r. jednostka zaciągnęła pożyczkę w wysokości 3 000 000 zł. Do dnia bilansowego odsetki od pożyczki naliczone stopą efektywną wyniosły 95 000 zł. W 2006 r. jednostka poniosła dwa wydatkowane nakłady na wytworzenie środków trwałych (do dnia bilansowego proces dostosowywania nie został zakończony):
1) 17 września 2006 r. w kwocie 850 000 zł, oraz
2) 3 października 2006 r. w kwocie 1 100 000 zł.
Ponieważ jednostka nie może przypisać zaciągniętych zobowiązań (i związanych z nimi kosztów) do konkretnych nakładów, to musi ustalić stopę kapitalizacji. Stopa kapitalizacji wynosi:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Moment rozpoczęcia aktywowania

Aktywowanie kosztów jako ceny nabycia lub kosztu wytworzenia dostosowywanego składnika aktywów rozpoczyna się, gdy jednostka:
1) poniosła nakłady na dostosowywany przez siebie składnik aktywów,
2) poniosła już koszty tego finansowania zewnętrznego,
3) podjęła już działania niezbędne do przygotowania składnika aktywów do użytkowania lub sprzedaży.
Warunkiem rozpoczęcia aktywowania kosztów finansowania zewnętrznego jest, by działania te zmierzały do zmiany stanu i warunków danego składnika aktywów.
Na dostosowywany składnik aktywów składają się nakłady, które pociągnęły za sobą płatności w gotówce, przekazanie innych aktywów lub zaciągnięcie oprocentowanych zobowiązań. Jednak poniesione nakłady zmniejsza się o wszelkie otrzymane płatności, których otrzymanie wiąże się z osiągnięciem określonego etapu zaawansowania procesu przygotowywania tego składnika, oraz np. dotacje.

Zawieszenie aktywowania

Rozpoczęcie aktywowania kosztów nie oznacza, że nie może ono zostać zawieszone i musi trwać do końca inwestycji - oddania środka do używania lub sprzedaży. Aktywowanie kosztów jednostka powinna zawiesić, gdy następuje przerwanie na dłuższy czas aktywnego inwestowania w dostosowywany składnik aktywów.

PRZYKŁAD
Jednostka ABD od 2 miesięcy prowadzi inwestycję w istniejącym budynku i w tym celu zaciągnęła kredyt. Po zakończeniu dostosowywania tego składnika majątku w budynku ma powstać wysoko specjalistyczna lakiernia. Pierwotnie cały okres dostosowywania miał zająć 6 miesięcy. Jednak prace wstrzymano aż na 4 miesiące, co nie ma uzasadnienia względami technicznymi. Jednostka przez okres wstrzymania prac nie może aktywować odsetek od zaciągniętego kredytu.
 

Kapitalizacja (aktywowanie kosztów) jednak nie zostaje wstrzymana, jeśli w okresie przeprowadzone są działania o charakterze technicznym lub administracyjnym, albo gdy przerwa spowodowana jest konieczną częścią procesu przygotowania składnika aktywów do użytkowania lub sprzedaży.

Koniec kapitalizacji kosztów

Jednostka powinna zakończyć aktywowanie kosztów finansowania, gdy zasadniczo wszystkie niezbędne do przygotowania dostosowywanego składnika aktywów gotowe są do zamierzonego użytkowania lub sprzedaży.
Składnik aktywów jest zazwyczaj gotowy do zamierzonego przez jednostkę użytkowania lub sprzedaży, gdy fizycznie budowa zakończyła się, mimo iż rutynowe prace administracyjne mogą trwać nadal, np. oczekiwanie na odbiór techniczny przez wyspecjalizowane w tym celu służby. Jeżeli np. w budynku na życzenie klienta trwać będą ostatnie „kosmetyczne” poprawki, to również mamy do czynienia z zakończeniem aktywowania kosztów. Może się zdarzyć, że inwestycją jest także budowa składnika aktywów realizowana etapami. W takiej sytuacji, gdy nastąpi zakończenie części tej budowy, którą można wykorzystywać w trakcie budowy pozostałych, jednostka musi zaprzestać aktywowania kosztów.

PRZYKŁAD
Spółka Omega buduje etapami kompleks budynków składający się z budynku administracyjno-biurowego i dwóch hal produkcyjnych. Na całą inwestycję sporządzono jeden kosztorys i zaciągnięto kredyt. 1 kwietnia 2007 r. nastąpił odbiór od firmy budowlanej pierwszej z dwóch hal produkcyjnych. Budynek biurowy i druga hala są nadal budowane. Od 2 kwietnia 2007 r. spółka Omega nie może aktywować kosztów zaciągniętego kredytu w części dotyczącej wybudowanej hali produkcyjnej. Odsetki z kredytu dotyczące drugiej hali i budynku administracyjnego są przez jednostkę nadal aktywowane.

Ujawnienie informacji

MSR nr 23 wymaga od jednostki ujawnienia w sprawozdaniu finansowym następujących informacji:
1) zasady (polityki) rachunkowości zastosowanej w odniesieniu do kosztów finansowania zewnętrznego,
2) kwoty kosztów finansowania zewnętrznego, która była aktywowana w danym okresie,
3) stopy kapitalizacji zastosowanej do określenia kwoty kosztów finansowania zewnętrznego (pożyczek i kredytów), która może być aktywowana.

Podstawa prawna:
Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 23 „Koszty finansowania zewnętrznego”.

Michał Banaś

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA