REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok ETS w sprawie roamingu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 czerwca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, iż rozporządzenie wspólnotowe dotyczące roamingu jest ważne, a tym samym, że Wspólnota była uprawniona do ustanowienia limitów opłat pobieranych przez operatorów telefonii komórkowej za połączenia roamingowe zarówno w rozliczeniach pomiędzy operatorami, jak i naliczanych użytkownikom telefonów (sprawa C-58/08).

Autopromocja

Rozporządzenie nr 717/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r., będące przedmiotem wyroku ETS (dalej „rozporządzenie”),  zostało przyjęte na podstawie art. 95 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej „Traktat”), który umożliwia Wspólnocie przyjęcie środków prawodawczych w celu zbliżenia przepisów prawnych państw członkowskich w przypadku różnic mogących stanowić przeszkodę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Rozporządzenie wprowadziło limity opłat stosowanych przez operatorów komórkowych za połączenia roamingowe, tj. połączenia odbierane i wykonywane przez użytkowników znajdujących się poza swą siecią. Początkowo, rozporządzenie miało obowiązywać do dnia 30 czerwca 2010 r. W czerwcu 2009 r. zostało ono jednak zmienione poprzez rozszerzenie zastosowania cen maksymalnych na sms-y i transmisję danych i przedłużenie obowiązywania rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2012 r.

Sprawa przed ETS dotyczyła czterech głównych operatorów europejskiej telefonii komórkowej: Vodafone, Telefónica O2, T-Mobile i Orange, którzy zakwestionowali ważność rozporządzenia przed sądem krajowym w Wielkiej Brytanii. W toku rozpatrywania skargi, sąd ten postanowił zwrócić się do ETS z pytaniem prejudycjalnym, czy rozporządzenie nie jest niezgodne z art. 95 Traktatu oraz czy w zakresie w jakim dotyczy cen detalicznych nie narusza zasady proporcjonalności i pomocniczości.

Rozstrzygając sprawę ETS uznał, iż wcześniejsze ramy prawne nie dostarczały krajowym organom regulacyjnym wystarczających instrumentów, by podjąć skuteczne i zdecydowane środki w zakresie przeciwdziałania wysokim cenom usług roamingowych w rozliczeniach pomiędzy operatorami, co przekładało się również na wysokie ceny detaliczne, naliczane konsumentom. Co więcej, zbyt wysokie opłaty detaliczne były nie tylko wynikiem wysokich opłat hurtowych naliczanych pomiędzy operatorami, lecz także - w wielu przypadkach - wysokich marż nakładanych na klientów przez ich operatorów macierzystych. ETS miał na uwadze również fakt, że wprowadzenie limitów opłat na poziomie wspólnotowym uprzedziło i tak wysoce prawdopodobne wprowadzenie limitów opłat na poziomie państw członkowskich, co mogłoby naruszyć reguły konkurencji. Mając na uwadze powyższe argumenty, ETS uznał zatem, że rozporządzenie ma na celu poprawę warunków funkcjonowania rynku wspólnotowego i jest zgodne z art. 95 Traktatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ETS potwierdził również zgodność rozporządzenia z zasadami proporcjonalności i pomocniczości w zakresie detalicznych opłat roamingowych ze względu na ochronę konsumentów przed wysokim poziomem cen. Przed wejściem w życie rozporządzenia, stawki roamingu nie odzwierciedlały odpowiedniego stosunku kosztów takich usług do ich cen, a obniżenie jedynie stawek opłat w rozliczeniach pomiędzy operatorami nie gwarantowało obniżenia przez operatorów opłat detalicznych.

Podsumowując, ETS w swoim wyroku wsparł dotychczasowe działania Wspólnoty i powstrzymał dążenia operatorów telefonii komórkowej do ponownego zwiększenia opłat roamingowych.

Wyrok ten ma tym większe znaczenie, iż właśnie rozpoczęły się wakacje, tj. czas gdy wyjeżdżamy często poza granice Polski i korzystamy z roamingu. Dzięki temu, że ETS uznał, iż rozporządzenie jest ważne, możemy być spokojni, że opłaty za połączenia i smsy wykonywane w ramach roamingu na terenie Unii Europejskiej nie wzrosną.

Jest to bardzo dobra wiadomość, szczególnie biorąc pod uwagę opłaty za takie usługi sprzed kilku lat oraz porównując chociażby obecnie obowiązujące opłaty za połączenia roamingowe wykonywane poza Unią Europejską.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA