Ministerstwo Skarbu: 100 mln zł na pomoc dla firm

Od 1 do 14 września przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o pomoc publiczną na restrukturyzację lub modernizację swoich firm. To ostatni moment na przygotowanie wszystkich dokumentów, by w terminie wnioskować o dofinansowanie - przypomina resort skarbu.

 

Autopromocja

 

Ministerstwo przewidziało na ten cel 100 mln zł z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców. Wnioski o udzielenie pomocy publicznej firmy mają składać do kancelarii Ministerstwa Skarbu.

Pomoc publiczna na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Firma musi co najmniej przez trzy lata prowadzić swoją działalność. Wsparcie z MSP nie dotyczy podmiotów działających w sektorach: hutnictwa żelaza, stali oraz górnictwa węgla.

O pieniądze mogą się także starać przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi. Firmy, które znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej na skutek powodzi, powinny dołączyć do wniosku oświadczenie o tym, że ich trudna sytuacja finansowa została spowodowana szkodami wywołanymi przez powódź. Potrzebna będzie również dokumentacja potwierdzająca szkody wraz z projektem przywrócenia ich do stanu sprzed powodzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort skarbu nie wyznaczył sztywnej kwoty, o którą może ubiegać się firma. MSP ma analizować wniosek każdego podmiotu i uznawać deklarowane kwoty.

Przedsiębiorca musi jednak spełniać kryteria związane z udzielaniem pomocy publicznej. O dotacje będą mogły ubiegać się firmy, które wcześniej nie otrzymały pomocy publicznej, gdyż można ją uzyskać tylko jeden raz. Bardzo ważnym kryterium jest również dobry program restrukturyzacji, czyli pomysł na to, jak spółka ma się rozwinąć dzięki dotacji. Ważne jest również to, na ile dzięki tym środkom spółka odzyska rentowność i trwałą zdolność do konkurowania na rynku.

Poszczególne programy dotyczące restrukturyzacji lub modernizacji firm muszą być notyfikowane w Komisji Europejskiej. W poprzednich latach - w zależności od wielkości - firma otrzymywała od kilku do kilkunastu milionów złotych pomocy publicznej.

 

 

Księgowość
Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.
10 gru 2024

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?
11 gru 2024

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Jawność wynagrodzeń to podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie
11 gru 2024

Posłowie chcą wprowadzić jawność płac do Kodeksu pracy. W Sejmie złożyli obywatelski projekt, który przewiduje m.in. podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania kaucji będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego
11 gru 2024

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT
10 gru 2024

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?
10 gru 2024

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?
09 gru 2024

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy
09 gru 2024

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?
09 gru 2024

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

pokaż więcej
Proszę czekać...