REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2014 r. spółki komandytowe będą objęte podatkiem CIT

REKLAMA

Według założeń Ministerstwa Finansów w 2014 r. zostanie wprowadzony podatek od osób prawnych obejmujący spółki komandytowe i komandytowo akcyjne. Do tej pory wszystkie spółki osobowe były zwolnione z płacenia podatku CIT, a podatek dochodowy płacono na poziomie wspólników. Według rządu planowane zmiany mają zapewnić większą sprawiedliwość podatkową w prowadzeniu działalności gospodarczej, jednak znaczna część specjalistów jest odmiennego zdania.

Przyjęty przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o CIT, PIT i niektórych innych ustaw zakłada, między innymi, objęcie od 2014 r. podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowych (SK) i komandytowo-akcyjnych (SKA). Według Bussines Center Club zmiany zawarte w projekcie nowelizacji będą niekorzystne dla polskiej gospodarki i nie przyniosą też oczekiwanych korzyści skarbowi państwa. Proponowane zmiany wpływają też na ogólny klimat gospodarczy i negatywnie wpływają na ocenę atrakcyjności Polski z perspektywy inwestorów zagranicznych. Przedsiębiorcy oczekują stabilności systemu prawno-podatkowego oraz rozwiązań stymulujących rozwój gospodarki, wspierających aktywność inwestycyjną firm, aby zapewnić wzrost gospodarczy i miejsca pracy, szczególnie w obecnej sytuacji spowolnienia gospodarczego.

Autopromocja

 

Obecnie spółki osobowe (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo - akcyjna)  nie są podatnikami podatku dochodowego. Opodatkowanie podatkiem dochodowym następuję na poziomie wspólników.

 

Założenia projektu

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada objęcie SK i SKA przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) co oznacza, z perspektywy przepisów prawa podatkowego, zrównanie wspólników (komandytariuszy) ze wspólnikami spółek kapitałowych. Tym samym dochody wspólników z tych spółek byłby opodatkowane podwójnie, bowiem wspólnicy zapłacą 19% podatku raz od dochodu spółki, i drugi raz - 19% od wypłaconych zysków wspólnikom.

 

Wprowadzenie opodatkowania SK i SKA podatkiem CIT, oraz opodatkowania wspólników SK i SKA w sposób tożsamy z udziałowcami i akcjonariuszami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej (podobnie jak w przypadku spółek komandytowych i ich wspólników) prowadzi do zróżnicowania opodatkowania wspólników spółek osobowych oraz ich ciężarów podatkowych, a tym samym do naruszenie zasady równości wobec prawa. Wspólnicy spółki jawnej i partnerskiej podlegać będą jednokrotnemu opodatkowaniu (ze względu na transparentność podatkową tych spółek opodatkowanie wystąpi jedynie na poziomie wspólników). Tymczasem wspólnicy SK i SKA niebędący komplementariuszami podlegać będą, co do zasady, podwójnemu opodatkowaniu. W rezultacie wprowadzenie opodatkowania SK i SKA spowoduje zróżnicowanie obciążenia podatkowego wspólników spółek osobowych jedynie ze względu na rodzaj spółki, w ramach której prowadzona jest ich działalność. W związku z regulacjami Kodeksu Spółek Handlowych oraz przepisów Ordynacji Podatkowej o odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania podatkowe, zróżnicowanie takie nie znajduje żadnego uzasadnienia i nie wynika z rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym regulacja ta wprowadza nierówność wspólników spółek osobowych wobec prawa, która stanowi naruszenie art. 32 ust. 1 Konstytucji RP.

 

W 2014 roku 1 proc. CIT na badania naukowe

 

Brak preferencyjnego opodatkowania na terenie Unii

 

Ponadto, zostałaby naruszona zasada równości wobec prawa albowiem  SK i SKA  nie będą uprawnione do korzystania w innych krajach UE z uprawnień wynikających z prawa wspólnotowego, które przysługiwać będą spółce akcyjnej i spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Dotyczy to zwolnienia w innych krajach UE dla SKA i SK z opodatkowania dywidend, odsetek czy należności licencyjnych oraz transakcji restrukturyzacyjnych na podstawie, odpowiednio: Dyrektywy Rady 2009/133/WE, Dyrektywy Rady 2003/49/WE, Dyrektywy Rady 2011/96/UE.

 

Zgodnie z obecną treścią dyrektyw w tym zakresie, podmioty w każdym kraju uprawnione do korzystania z tych preferencji są enumeratywnie wymienione. Na liście tej w chwili obecnej nie ma SK i SKA. Tym samym inne państwa mogą nie przyznać SK i SKA wskazanych preferencji podatkowych. Sytuacja taka prowadzi do naruszenia zasady równości wobec prawa. Uniknięcie tej sytuacji możliwe byłoby wyłącznie w przypadku poprzedzenia zmian dotyczących opodatkowania SK i SKA przeprowadzeniem negocjacji z Komisją Europejską, a także poprzez odpowiednie przepisy przejściowe skorelowane z wejściem w życie zmienionej treści dyrektyw.

 

 

Naruszenie praw nabytych

 

Projekt w omawianym kształcie narusza zasadę ochrony praw nabytych albowiem  zmiana zasad opodatkowania SK i SKA prowadzi do sytuacji, w której ustawodawca zmienia zasady opodatkowania danych inwestycji, po tym jak podatnik działając w zaufaniu do obecnych regulacji, podjął określone decyzje gospodarcze. Podatnik znajdzie się zatem w sytuacji, w której uwarunkowania prawne jakie brał pod uwagę dokonując inwestycji, zmieniają się przed jej zakończeniem. Ponadto, okres vacatio legis, w związku z wagą proponowanej zmiany, jest w naszej ocenie zdecydowanie zbyt krótki. W szczególności nie pozwala on grupom operującym obecnie z wykorzystaniem SK i SKA do przystosowania swojej struktury do nowych okoliczności prawnych i biznesowych. Proponowane zmiany nie spełniają też wymogu ograniczenia do minimum negatywnych skutków dla adresatów norm.

 

Dochody kontrolowanych spółek zagranicznych będą opodatkowane

 

Pod pozorem walki z niesprawiedliwością podatkową rząd próbuje wprowadzić podwójne opodatkowanie wspólników spółek komandytowych czyli tych spółek, które, co do zasady, nie mają nic wspólnego z piętnowanymi przez resort działaniami optymalizacji podatkowej, gdy tymczasem faktycznym celem zmian jest zapewnienie dodatkowych wpływów do budżetu (wg szacunków ok. 320 mln zł rocznie). Wprowadzenie szczególnej regulacji dla komplementariuszy, polegającej na proporcjonalnym odliczeniu podatku zapłaconego przez spółkę nie wpływa w istotny sposób na ocenę skali zwiększenia obciążeń podatkowych.

 

Obecnie spółka komandytowa stanowi jedną z istotnych form prowadzenia działalności dla małych i średnich przedsiębiorców. Cechą charakterystyczną spółki komandytowej jest podział pomiędzy wspólników odpowiadających wobec wierzycieli bez ograniczeń (komplementariusze) oraz wspólników odpowiedzialnych do wysokości sumy komandytowej (komandytariusze). W przypadku udziałowców lub akcjonariuszy mamy do czynienia ze wspólnikami, którzy są inwestorami kapitałowymi, co do zasady nie uczestniczącymi w prowadzeniu spraw spółki. Praktyka gospodarcza pokazuje zaś, iż pozycja komandytariuszy w spółce nie jest pochodną wniesionego wkładu, ale zaangażowania w prowadzenie działalności w ramach spółki komandytowej.  Uwzględniając bardzo dużą elastyczność przepisów w zakresie określania relacji między wspólnikami, np. pełną swobodę ustalenia wielkości udziałów w zysku niezależnie od wielkości wkładów, spółka  daje przedsiębiorcom liczne korzyści biznesowe których nie zapewniają inne rodzaje spółek.

 

Negatywne skutki zmian

 

W ocenie BCC zmiany te będą niekorzystne dla polskiej gospodarki i nie przyniosą też oczekiwanych korzyści skarbowi państwa. Wprowadzone dodatkowe opodatkowanie przedsiębiorców w miejsce większych dochodów budżetu spowoduje  zmniejszenie środków na inwestycje, a tym samym mniejsze wpływy z podatku VAT. Ponadto, skutkiem zwiększenia obciążeń podatkowych może być eliminacja SK z obrotu gospodarczego. Przedsiębiorcy będą likwidować lub przekształcać spółki. Inni będą szukać możliwości utworzenia tarcz podatkowych by oszczędzać na podatku lub szukać innych rozwiązań by uniknąć zwiększonych obciążeń podatkowych.

 

Proponowane zmiany wpływają też na ogólny klimat gospodarczy i negatywnie wpływają na ocenę atrakcyjności Polski z perspektywy inwestorów zagranicznych.

Działalność gospodarcza wymaga planowania krótko i długookresowego. Niepewność co do zasad i wysokości opodatkowania, trybu wprowadzania zmian w tym zakresie wpływa niekorzystnie na prowadzenie firm. Przedsiębiorcy oczekują stabilności systemu prawno-podatkowego oraz rozwiązań stymulujących rozwój gospodarki, wspierających aktywność inwestycyjną firm, aby zapewnić wzrost gospodarczy i miejsca pracy, szczególnie w obecnej sytuacji spowolnienia gospodarczego.

Obawy przedsiębiorców budzą także trudne do przewidzenia skutki prawno-podatkowe wprowadzenia nowych przepisów, niepokój o to czy wszystko zostanie odpowiednio uregulowane i jakie finalnie byłby ewentualne przepisy przejściowe.

 

Mimo niepodważalnej autonomii prawa podatkowego należy mieć na względzie że przepisy podatkowe nie działają w próżni, oderwaniu od innych gałęzi prawa, a objęcie podatkiem od osób prawnych spółki osobowej jest, co do zasady, możliwe jednak winno być wprowadzane jako element przemyślanych i systemowych zmian.

 

Ponadto, jak BCC wielokrotnie podnosił, konieczne jest opracowanie całościowej koncepcji reformy podatków dochodowych, a w szczególności wprowadzenie ustawy o podatku dochodowym od przedsiębiorstw, to znaczy rozdzielenie przepisów związanych z podatkiem od dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej od podatku od dochodów osobistych.

 

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA