REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęściej oszukują pracownicy

REKLAMA

Pracownicy, kierownicy, właściciele firm, oszukują wszyscy, wynika z opublikowanego ostatnio raportu Europejskiej Federacji Księgowych. Na 85 proc. wykrywanych oszustw, największe straty powodują te dokonywane przez pracowników - wynika z ankiety Ernst&Young, na którą powołują się autorzy raportu.
Trudno jednak oszacować skalę zjawiska zarówno w Unii, jak i w Polsce, ponieważ do oszustw dochodzi poza standardowym obszarem statystyki gospodarczej.
Główne ich rodzaje to: oszukańcza sprawozdawczość finansowa, zamierzone nieprawidłowości oraz oszustwa komputerowe i popełniane za pomocą internetu, ale także zmowy firm, pracowników i omijanie kontroli. Chodzi jednak nie o oszustwa popełniane przez księgowych, ale o te dokonywane przez pracowników i kierownictwo. Księgowi są w tym przypadku albo ofiarami sprawców, albo ratującymi przedsiębiorstwo. Przypadki licznych oszustw znajdujemy w raporcie. Obrazują one z jednej strony metody działania oszustów, a z drugiej pokazują, jak je wykrywać. Jeśli firma chce podjąć wysiłek eliminacji oszustw, musi najpierw zrozumieć motywy ich popełniania.

Oszukują, bo chcą

Motywy mogą być różne, w zależności od zaistniałych w danym momencie warunków. Często pracownicy i ich przełożeni tłumaczą, że popełnienie czynu niezgodnego z prawem było konieczne. Usprawiedliwienie takie pojawia się zwłaszcza wtedy, gdy czyn działa na korzyść firmy. Innym motywem jest uznanie czynu za nieszkodliwy dla zakładu. Popełniają je osoby, które są przekonane, że firma zneutralizuje skutek oszustwa. Kolejnym groźnym i dość częstym motywem jest stwierdzenie, że czyn jest uzasadniony. W ten sposób mogą działać osoby, które czują się w jakiś sposób pokrzywdzone (np. gdy dostały niższą premię niż inni, mimo że – jak twierdzą – pracowały z takim samym zaangażowaniem), niedocenione (np. gdy chwali się jedną grupę pracowników, a pomija innych lub gdy pracownik uważa, że za mało zarabia) lub w jakiś sposób sfrustrowane (np. gdy mają dość zostawania po godzinach). Jednak zdaniem autorów raportu, oszustwa najczęściej popełniane są z chciwości. Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym niedozwolonym czynom jest przekonanie sprawcy, że ponosi niewielkie ryzyko, a szanse wykrycia są małe.

Szef może, mogę i ja

Okazja czyni złodzieja – ta zasada może sprawdzać się również w firmie, jeśli nie ma jasnego podziału obowiązków i zasad postępowania w różnych sytuacjach. Brak organizacji w firmie powoduje zatem, że nikt nie wie, co w rzeczywistości się w niej dzieje. Dodatkową okolicznością sprzyjającą popełnianiu oszustw jest nieskuteczny system kontroli wewnętrznej lub jego brak. Aby pracownik ocenił, że ryzyko wykrycia niedozwolonego czynu jest niskie, wystarczy brak przykładu ze strony kierownictwa i właścicieli. W takiej sytuacji często pojawia się stwierdzenie: skoro szef tak robi, to mogę i ja.
W małych i średnich przedsiębiorstwach – jak stwierdzają autorzy raportu – istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia oszustw niż w dużych. Sprzyja temu większy poziom zaufania między pracownikami. Kierownictwo w sytuacji wzajemnego zaufania wykazuje mniejszą czujność.
Nieco odmienne warunki sprzyjają oszustwom popełnianym przez przełożonych. Jednym z nich są naciski na osiągnięcie określonej wielkości dochodów. Czynnikiem zewnętrznym sprzyjającym oszustwom na większą skalę jest istnienie międzynarodowych i krajowych grup przestępczych, a także wysoki stopień korupcji w społeczeństwie.
Biorąc pod uwagę okoliczności i różny zakres obowiązków, pracownicy popełniają inne oszustwa niż kierownictwo. Możliwa jest jednak zmowa firm, czyli ukryte porozumienia między nimi, które mają na celu np. uniknięcie zapłaty podatku. Bez względu jednak na sprawców i okoliczności skutkiem wszystkich oszustw jest zawsze strata finansowa.

Skutki nieprawidłowości

Poza skutkami finansowymi raport wymienia również inne, niefinansowe. one również wpływają na kondycję firmy. Chodzi tu między innymi o: spadek zaufania do firmy i utratę reputacji, a więc czynniki decydujące o być albo nie być większości firm na rynku. Dalsze konsekwencje to: utrata głównego kontrahenta, jeśli odmówi on dalszej współpracy, demoralizacja pracowników i niezadowolenie klientów.
To właśnie konsekwencje oszustw zmuszają do udzielenia odpowiedzi na pytanie, jak małe i średnie przedsiębiorstwa mogą zmniejszać ryzyko oszustwa?

Można przeciwdziałać

Należy wyeliminować wszystkie nieprawidłowości i czynniki sprzyjające popełnianiu oszustw. Ryzyko oszustwa może zostać wykryte poprzez analizę ogólnych i specyficznych wskaźników ryzyka. W praktyce oznacza to, że należy przeciwdziałać klimatowi niezadowolenia w firmie, wprowadzać pisemne procedury postępowania i stworzyć atmosferę etycznego postępowania i kultury uczciwości. To jednak nie wystarczy. Pracownicy muszą zapoznać się z procedurami i zacząć je stosować. Ponadto w przedsiębiorstwie należy wprowadzić systematyczne kontrole wewnętrzne. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia oszustw w ciężkim dla firmy okresie, gdy panuje duża konkurencja na rynku, następują szybkie zmiany w branży lub zmniejsza się popyt.
Aby wyeliminować oszustwa pracowników, warto wprowadzić wynagrodzenia uzależnione od zysków przedsiębiorstwa, prowadzić szkolenia i okresowo potwierdzać ich obowiązki. Firma powinna także opracować oświadczenie, w którym pracownik zobowiązałby się do przestrzegania zasad etyki.
Gdy mimo to dojdzie do oszustwa, należy sprawę skierować do sądu – stwierdzają autorzy raportu. Tylko takie działanie – tłumaczą – zniechęci innych do popełniania podobnych czynów.
Aby wyeliminować ryzyko oszustw kierownictwa, nie można dopuścić, aby ciążyła na nim nadmierna presja zysku i realizacji trudnych do osiągnięcia celów.

Potrzebny nadzór

Oszustwa popełniane w firmie powinny wykrywać osoby sprawujące nadzór nad jednostką oraz kierownictwo – czytamy w raporcie. Wyjściem z sytuacji jest również poddanie się dobrowolnemu badaniu przez biegłego rewidenta. Podczas badania biegły uwzględnia możliwość popełnienia oszustw. Wytyczne dotyczące odpowiedzialności biegłego w tej sprawie określa Międzynarodowy Standard Rewizji Finansowej nr 240. W załączniku 3 do tego standardu znajdujemy między innymi informację o problematycznych lub nietypowych kontaktach między biegłym rewidentem a kierownictwem. Sytuacje takie mogą wskazywać, że zarządzający jednostką mają coś do ukrycia.

Łukasz Zalewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA