REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC
Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących - uwagi BCC

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci Business Centre Club przyjrzeli się projektowi nowego rozporządzenia wykonawczego w sprawie kas rejestrujących, które ma obowiązywać od początku 2019 r. 27 listopada 2018 r. minął termin konsultacji publicznych tego projektu. Zobaczmy jakie uwagi i propozycje zgłaszają przedsiębiorcy w tym zakresie.

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących zawiera szczegółowe, techniczne przepisy i będzie swego rodzaju instrukcją korzystania z nowych kas online oraz „wygaszania” dotychczasowych kas z papierowym i elektronicznym zapisem kopii w związku z uregulowaniem ustawowym. Wprowadzany obecnie do obrotu prawnego projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (ustawa zmieniająca) niesie za sobą rewolucyjne zmiany dla przedsiębiorców dotyczące ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Autopromocja

Uwagi i propozycje Business Centre Club:

§ 6 ust. 1 pkt 1 projektu rozporządzenia wprowadza zasadę wystawienia paragonu przed przyjęciem płatności, co wydaje się nieuzasadnionym generatorem ryzyk po stronie przedsiębiorców, którzy w niektórych przypadkach uczciwie zafiskalizują sprzedaż, mimo braku otrzymania wynagrodzenia od nieuczciwego klienta. BCC proponuje zrezygnować z wprowadzenia zasady wystawienia paragonu jako czynności poprzedzającej otrzymanie płatności lub odwrócić zależność, tj. wprowadzić zasadę wydania paragonu po wcześniejszej zapłacie należności. Nie ma uzasadnienia by wprowadzać kolejne przywileje dla roszczeniowych klientów, utrudniając tym samym prowadzenie działalności, zwłaszcza małym przedsiębiorcom.

W odniesieniu do kas online, określono m.in. sposób prowadzenia ewidencji oraz warunki i sposób używania kas online (w § 13–21 projektu rozporządzenia), czy też sposób zakończenia używania kas online w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas (w § 31–33 projektu rozporządzenia). Dla pozostałych typów kas, poza sposobem prowadzenia ewidencji i sposobem ich używania, określono także termin zgłoszenia tej kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego oraz tryb zakończenia pracy tych kas w związku z wyparciem ich przez kasy online (§ 34–36 projektu).

W porównaniu z dotychczasowym rozporządzeniem z 2013 r. (rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013, poz. 363), zrezygnowano z obowiązku zawiadomienia przez podatnika odpowiedniego organu o rozpoczęciu ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Tę kwestię dotychczasowo regulował załącznik nr 1 rozporządzenia z 2013 r. Rezygnuje się ponadto z obowiązku obecności pracownika urzędu skarbowego przy dokonywaniu odczytu pamięci fiskalnej kasy, co w konsekwencji powoduje bezprzedmiotowość utrzymywania obecnego załącznika nr 3 do rozporządzenia z 2013 r., czyli wniosku o wyznaczenie daty takiego odczytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, w związku z nowelizacjami wynikającymi z ustawy zmieniającej, należało dodać załączniki 1, 2, 5 i 8 określające kolejno: wzór dokumentu zawierającego zasady rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego, wzór wniosku o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych, wzór wniosku o wyrejestrowanie kasy rejestrującej, wzór listy serwisantów, według której podmiot prowadzący serwis główny aktualizuje i przesyła listę serwisantów kas do szefa KAS. Pozostałe załączniki do rozporządzenia z 2013 r., według projektu, pozostaną bez zmian pod względem treści. Zmianie ulegnie jedynie ich numeracja.

Opiniowany projekt rozporządzenia będzie zatem odpowiadał swoim zakresem rozporządzeniu z 2013 r. i – podobnie jak dotychczas obowiązujący akt – będzie stanowił szczególne przepisy dotyczące kas rejestrujących. Zmianą, w porównaniu do dotychczasowego rozporządzenia z 2013 r., jest zakres regulacji, który obejmuje tym razem także nowy rodzaj kas rejestrujących, które będą podłączone do CRK (Centralnego Repozytorium Kas) i będą same przesyłać zarejestrowane dane o transakcjach do centralnej bazy danych.

BCC proponuje dodanie regulacji pozwalających na alternatywny sposób wysyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas przez kasy online zainstalowane w miejscach z ograniczonym lub z wyłączonym dostępem do internetu (np. gospodarstwo agroturystyczne). Ich brak jest największym mankamentem opiniowanego projektu rozporządzenia. § 17 projektu rozporządzenia wskazuje tylko, że Podatnik, po uruchomieniu kasy on-line w trybie fiskalnym, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

Należy wskazać, że także nowe rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 28.05.2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, Dz.U. z 2018 r. poz. 1206, nie przewiduje żadnych regulacji upraszczających życie ww. przedsiębiorcom poprzez alternatywne metody komunikowania się z Repozytorium. W dodawanym art. 111 ust. 3ab pkt 2 ustawy o VAT wskazuje się, że jeżeli podatnik nie będzie mógł zapewnić stałego połączenia z Repozytorium (z internetem) z przyczyn niezależnych od siebie, to wówczas podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych odstępach czasowych. Oznacza to, że mali podatnicy są zdani na siebie i na swój koszt muszą dostosować się do nowych regulacji, nie mogąc przy tym liczyć na przychylność urzędników.

Brak również konkretyzacji przepisu, w jakich maksymalnie ramach czasowych będzie możliwe takie ustalenie z naczelnikiem urzędu skarbowego terminów wysyłki danych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Akademia VAT

Tło i harmonogram projektowanych zmian:

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas rejestrujących będzie stanowić wykonanie delegacji ustawowej w przyszłości określonej w art. 111 ust. 7a oraz w art. 145a ust. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491 oraz z 2018 r. poz. 62, 68, 650 i ....). Przepisy te zostaną wprowadzone (jak w przypadku art. 145a) lub zostanie zmienione ich brzmienie (art. 111 ust. 7a) projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (druk sejmowy nr 2503 – „ustawa zmieniająca”).

Ustawa zmieniająca dokonuje zasadniczych zmian w systemach kas rejestrujących, wprowadzając nowy rodzaj kas, tzw. kasy online dla ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Ministerstwo proponuje, żeby kasy podatników działających w branżach szczególnie narażonych na nadużycia były wyposażone w funkcję połączenia z systemem teleinformatycznym CRK (Centralne Repozytorium Kas) prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, gdzie będą przesyłane i składowane wszelkie dane dotyczące transakcji tych podatników.

Jednocześnie, ustawa zmieniająca dopuszcza także stosowanie dotychczasowych kas rejestrujących aż do czasu ich całkowitego wyeksploatowania. Nabywać kasy „starego typu” będzie można do końca bieżącego roku – dla kasy z papierowym zapisem kopii i do końca 2022 r. – dla kasy z elektronicznym zapisem kopii.

Projekt rozporządzenia będzie mógł być procedowany w drugiej kolejności po uchwaleniu ustawy zmieniającej, czyli rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, który obecnie znajduje się na etapie prac w Sejmie, a konkretniej jest w fazie po pierwszym czytaniu, które odbyło się 15 czerwca 2018 r. Jak można zauważyć po tempie prac nad projektem, ustawa zmieniająca nie wydaję się być priorytetem dla obecnie rządzących, ale skoro projektodawca wprowadza już pewne zmiany od 2019 r. (np. brak możliwości nabywania starych kas z papierową rolką), należy spodziewać się uchwalenia tych przepisów jeszcze w tym roku.

Kontakt do eksperta:
Jacek Matarewicz, ekspert BCC ds. podatku VAT, akcyzy oraz prawa karnoskarbowego

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA