REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesność na razie zbyt droga

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają trudności ze stosowaniem w praktyce przepisów dotyczących faktur elektronicznych. - Problem polega na tym, że są to rozwiązania zaawansowane technicznie, ale trudne do zastosowania dla wielu firm. Ponadto na rynku nie ma systemów technologicznych przeznaczonych specjalnie dla małych firm. Chodzi o to, że istniejące rozwiązania są zbyt drogie - powiedział Gazecie Prawnej Tomasz Kassel, starszy menedżer z zespołu VAT w PricewaterhouseCoopers.
Kosztowny e-podpis

Obecnie na rynku funkcjonuje podpis elektroniczny, bez którego e-faktura jest nieważna. Przepisy stanowią, że podpis musi mieć specjalną kwalifikację, którą obecnie w Polsce wydają tylko cztery firmy. Średni koszt zakupu zestawu do podpisu elektronicznego to około 450 zł. Problem polega jednak na tym, że z jednego zestawu może korzystać tylko jedna osoba, z imienia i nazwiska, co powoduje – jak przyznaje Tomasz Kassel – że zastosowanie podpisu ma obecnie znacznie ograniczony charakter. Rodzi to negatywne dla firm konsekwencje.

Autopromocja

– Stosunkowo wysokie ceny kwalifikowanego e-podpisu powodują, że popyt na to rozwiązanie jest niewielki. Jednocześnie, brak konkurencji wśród firm uprawnionych do wydawania kwalifikowanych certyfikatów i bezpiecznych e-podpisów dodatkowo przyczynia się do pozostawienia cen na obecnym poziomie – powiedział ekspert.

Utrudnienia prawne

Poza problemami technologicznymi istnieją również utrudnienia prawne. Po pierwsze, przepisy mogą być różnie interpretowane. Firmy zamierzające stosować e-faktury nie mają pewności, czy przyjęte przez nie rozwiązania są zgodne z przepisami. Po drugie, istnieją sprzeczności między uregulowaniami dotyczącymi e-faktur i faktur papierowych. Ponadto polskie przepisy dotyczące zwykłych faktur są sprzeczne z unijnymi. Chodzi np. o wymóg zamieszczenia na fakturze „kwoty słownie”. Ma to swoje konsekwencje dla e-faktur, ponieważ zamieszczenie „kwoty słownie” jest problemem dla programów komputerowych.

System e-faktur – zdaniem naszego rozmówcy – mógłby zostać uproszczony poprzez upowszechnienie podpisu elektronicznego.

Potrzebne poprawki

– Technologia e-podpisu stałaby się dużo bardziej powszechna, gdyby wprowadzono możliwość stosowania zwykłego podpisu elektronicznego – powiedział Tomasz Kassel. Jednak to nie koniec zmian, które muszą nastąpić. Polskie firmy, zwłaszcza małe, nie mają ciągle dostępu do internetu. Wniosek z tego taki, że należy poprawić kilka elementów: przepisy, dostęp do internetu i mentalność, aby przedsiębiorcy nie bali się nowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne rozwiązania podatków to nie tylko e-faktury, ale również poważne projekty administracyjne, takie jak e-podatki.

Internetowa administracja

Już od połowy sierpnia podatnicy będą mogli przesyłać podstawowe deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych w formie elektronicznej. Natomiast od początku 2008 roku powinna nastąpić całkowita obsługa podatników drogą elektroniczną, a więc również możliwość korygowania zeznań i sprawdzania, w jakim stopniu rozpatrzono już sprawę.

Z naszych informacji wynika, że prace dotyczące wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w Ministerstwie Finansów przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie zespół pracujący nad systemem przygotowuje się m.in. do przeprowadzenia programu pilotażowego. Jeśli więc wszystko będzie realizowane jak do tej pory, 16 sierpnia Polacy powinni korzystać z elektronicznych form.

Narzędzia dla doradców

Z dobrodziejstw narzędzi elektronicznych od dawna korzystają także doradcy podatkowi. Mają oni do dyspozycji wiele programów komputerowych, które zawierają tysiące orzeczeń organów podatkowych, a także przepisy i programy do tworzenia zeznań. Ponadto mogą oni korzystać z wortali internetowych poświęconych podatkom.
– Wszystko zmierza w tę stronę, aby sprawy podatkowe były załatwiane tylko za pomocą elektronicznych form przekazu. To samo nastąpi w relacjach podatnik – doradca podatkowy – urząd skarbowy. To jest tylko kwestia czasu, innej drogi nie ma – przekonuje Dariusz Malinowski, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

GALERIA ŚWIATOWYCH FIRM

Firmy outsourcingowe oferują m.in. usługi finansowe, księgowe, IT oraz badawczo-rozwojowe (R&D). W Polsce działają głównie w imieniu rodzimych firm – dużych korporacji. Outsourcing stanowi klucz do sukcesu dzięki ograniczaniu kosztów i profesjonalnej obsłudze. Nie licząc call centers, w naszym kraju działa kilkadziesiąt takich centrów usługowych. Ze ścisłej światowej czołówki swoje placówki mają Citigroup, General Electric i Shell, centrum oprogramowania w Warszawie tworzy Microsoft, a IBM już pod koniec 2005 roku zainaugurował w Krakowie laboratorium informatyczne. Dużą popularnością cieszą się centra finansowo-księgowe, ostatnio uruchomiono taki ośrodek tytoniowego potentata Philip Morrisa w Krakowie, i koncernu kosmetycznego Avon w Warszawie, obsługujących wielotransakcyjne procesy finansowe lokalnych działów tych firm w Europie i innych rejonach świata. Ocenia się, że w centrach i ośrodkach offshoringowych (BPO) w Polsce pod koniec 2010 roku znajdzie pracę 550 tys. osób.

Skorzystają księgowi

Z narzędzi elektroniczych korzystają również księgowi. Poza wortalami poświęconymi rachunkowości, korzystają oni w pracy z programów znacznie ułatwiających księgowanie w książce przychodów i rozchodów i księgach handlowych. Radosław Osmólski, prezes firmy outsourcingowej FPA Group, powiedział Gazecie Prawnej, że patrząc na rynek outsourcingu księgowego można powiedzieć, że informatyzacja firm spowodowana jest coraz większymi wymaganiami klientów.

– Standardem jest już dostęp do danych firmy on-line. Dzięki rozwiązaniom informatycznym łatwiejsza jest współpraca z firmami, które mają wiele oddziałów. Normą staje się również księgowość na odległość, a więc obecność księgowego w biurze nie jest już niezbędna – powiedział Radosław Osmólski. Uważa on jednak, że Polska jest jeszcze na etapie pośrednim.

Zaawansowany etap

– Można sobie wyobrazić etap najbardziej zaawansowany, czyli posługiwanie się jedynie dokumentami elektronicznymi – stwierdził prezes FPA Group. Zwraca jednak uwagę na pewne bariery, które trzeba przełamać.

– Istnieje potrzeba, aby oryginały dokumentów były w miejscu, gdzie się je księguje. Przeszkodą w rozwijaniu elektronicznej księgowości jest również dość wysoka cena programów – powiedział.

Szerokie zastosowanie e-faktur może się również przyczynić do przyciągnięcia kolejnych firm outsourcingowych zajmujących się księgowością. Firmy te zatrudniają już dziś tysiące pracowników, a kolejne korporacje z Europy Zachodniej chcą przenosić swoją księgowość do Polski.

POSTULUJEMY

• Przyspieszenie prac nad zmianami w rozporządzeniu dotyczącym e-faktur.
• Wydanie jednego rozporządzenia dotyczącego faktur elektronicznych i papierowych.
• Dostosowanie prawa polskiego do wymogów unijnych (eliminując na fakturach „kwoty słownie”).


Łukasz Zalewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA