REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre praktyki podatkowe - Polska a Wielka Brytania

Dobre praktyki podatkowe - Polska a Wielka Brytania /Fot. Fotolia
Dobre praktyki podatkowe - Polska a Wielka Brytania /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie wymiany dobrych praktyk z ekspertami z Wielkiej Brytanii oraz szerokiej praktyki biznesowej i podatkowej firm członkowskich, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa zebrała najważniejsze rekomendacje w zakresie systemu podatkowego i interakcji organów podatkowych z podatnikami.

Nadrzędnym celem brytyjskiej służby podatkowej HM Revenue & Customs jest pomoc jak największej liczbie podatników w sprawnym wywiązaniu się z obowiązków podatkowych i zwalczanie nieuczciwych praktyk w tym zakresie. Aby to osiągnąć, urząd stawia na sprawną komunikację z podatnikami oraz dopasowanie procesów do ich indywidulanych potrzeb. Po pierwsze, HMRC określa i traktuje podatników jak swoich klientów. Za pomocą metody Customer Design ustalono kilka fundamentalnych zasad, które przyświecają projektowaniu nowych rozwiązań. Większość klientów HMRC chce wywiązać się z obowiązku podatkowego w jak najkrótszym czasie. Klientom zależy na dokonywaniu płatności właściwych kwot podatku w celu uniknięcia ponoszenia dodatkowych kosztów z tytułu niezgodności kwot rozliczeniowych.

Autopromocja

Ponadto, większość klientów chciałaby ograniczyć swój kontakt z administracją skarbową do minimum, oczekując zarazem otwartej komunikacji i wsparcia urzędników w przypadku pojawienia się wątpliwości podczas rozliczania podatku. Takie podejście do podatników-klientów przynosi efekty. Buduje zaufanie, optymalizuje procesy, a pośrednio przekłada się na wyniki finansowe. Ostatnio opublikowana wartość luki podatkowej jest najniższa od 5 lat (5,7% za 2018 r.), koszt poboru podatków spadł z 0,61 pensa (na 1 funt podatku) w latach 2013/14 do 0,53 pensa w latach 2017/18, a czas potrzebny firmom na dopełnienie obowiązków podatkowych skrócił się ze 110 do 105 godzin (wg raportów Doing Business 2013 i 2018). Wzrasta udział spraw rozwiązanych przez mediacje podatkowe.

User experience

Usługi HMRC zostały zintegrowane na jednym, wspólnym portalu rządowym GOV.UK, który automatycznie przekierowuje użytkownika do odpowiedniej jednostki administracyjnej. Strategicznym krokiem było umieszczenie podstawowych informacji w jednym miejscu oraz umożliwienie łatwego przejścia do zasobów eksperckich. Usługi cyfrowe i informatyczne dla HMRC rozwijane są w 6 miastach na terenie całej Wielkiej Brytanii. Wśród wielu rodzajów stanowisk IT, ważną funkcję stanowią user researchers oraz content designers, którzy dbają o to, aby publikowane treści były dopasowane do różnych grup użytkowników.

Najważniejszym narzędziem wprowadzonym w latach 2016/17 jest portal Multichannel Digital Tax Platform, z którego korzysta dziś 15 mln podatników indywidualnych i ponad 3,3 mln firm. Co więcej, portal jest stale udoskonalany – w ciągu ostatnich 3 lat dodano do niego 50 nowych usług. Nieodzowną częścią traktowania podatnika jak klienta jest stworzenie i utrzymywanie wysokich standardów obsługi. Dlatego też HMRC wprowadziło rozwiązania bliskie tym korporacyjnym, takie jak webchat z konsultantem, webinary oraz kanał YouTube z tutorialami, które upraszczają komunikację oraz skracają czas potrzebny na uzyskanie odpowiedzi w niejasnych przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre praktyki - rekomendacje

Na podstawie wymiany dobrych praktyk z ekspertami z Wielkiej Brytanii oraz szerokiej praktyki biznesowej i podatkowej firm członkowskich, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa zebrała najważniejsze rekomendacje w zakresie systemu podatkowego i interakcji organów podatkowych z podatnikami.

W ZAKRESIE KOMUNIKACJI

  1. Uproszczenie języka komunikacji z podatnikiem w celu lepszego zrozumienia decyzji podatkowej, bez konieczności angażowania profesjonalnej pomocy.

W ZAKRESIE TWORZENIA PRAWA

  1. Prowadzenie konsultacji społecznych na etapie procedowania ustaw podatkowych i dbanie o spójność pomiędzy ustawami w celu zapobiegania inflacji prawa podatkowego, częstym nowelizacjom przepisów, jak również jednoczesnemu nowelizowaniu tego samego obszaru w wielu aktach prawnych.

  1. Wprowadzenie przynajmniej 6-miesięcznego vacatio legis, pozwalającego na dopasowanie odpowiednich systemów IT i ich przetestowanie.

  1. Zmianę statusu objaśnień podatkowych – włączanie ich do uzasadnienia ustawy i konsultowanie ich w trakcie procedowania ustawy.

W ZAKRESIE OCHRONY PRAW PODATNIKA

  1. Uniezależnienie pozycji Rzecznika Praw Podatnika jako:

  • strażnika jakości legislacji,
  • mediatora w indywidualnych sprawach podatkowych,
  • przedstawiciela podatnika w sprawach, w których wystąpiły,
  • błędy lub nieścisłości po stronie urzędników.

  1. Obowiązek zastosowania się do wyroków sądów administracyjnych w sprawach podatkowych przez organy podatkowe.

  1. Stosowanie zrównoważonej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uwzględniającej interesy fiskusa i biznesu.

W ZAKRESIE ROZSTRZYGANIA WĄTPLIWOŚCI I SPORÓW

  1. Wzmocnienie instytucji mediacji:

  • Opracowanie wewnętrznych zasad stosowania mediacji dla administracji skarbowej i system zachęt do ich stosowania,
  • Zwolnienie z odpowiedzialności urzędnika, który zastosował mediacje na wzór przepisu dot. ugód w postępowaniu cywilnym.

  1. Rozszerzenie zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika również o wątpliwości w zakresie stanu faktycznego sprawy.

  1. Jednoznaczne uregulowanie kwestii przedawnienia zobowiązań podatkowych.

W porównaniu roku fiskalnego 2017-18 do 2016-17 HMRC odnotowało 62%-owy wzrost poboru spornych podatków w wyniku mediacji podatkowych (HMRC Annual Report and Accounts 2017-18).

W ZAKRESIE VAT

  1. Uproszczenie oraz przyspieszenie procedury rejestracji dla celów podatku VAT oraz wyznaczenie jednoznacznej listy wymagań proceduralnych.

  1. Wprowadzenie zasad zachowania należytej staranności bezpośrednio do przepisów ustawy o VAT.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

W ZAKRESIE ELIMINOWANIA NIEUCZCIWYCH PODMIOTÓW

  1. Odejście od założenia odpowiedzialności solidarnej podmiotów w łańcuchu transakcji w odniesieniu do podmiotów, które nie były oszustami.

  1. Dzielenie się przez organy podatkowe analizami wykonanymi na podstawie danych przekazanych elektroniczne przez podatników w celu zwiększenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i wykluczenia z obrotu oszukańczych podmiotów.

Materiały z konferencji The Future of Tax: wymiana dobrych praktyk między Polską a Wielką Brytanią odbyła się 19 lutego 2019 r. w Ambasadzie Brytyjskiej w Warszawie

Autopromocja
Sage sp. z o.o

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA