REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za leczenie znów będą kosztem

REKLAMA

Zgodnie z projektami zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, które znajdują się obecnie w Sejmie, zostaną uchylone przepisy dotyczące kosztów finansowania prywatnej opieki medycznej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oznacza to, że od początku 2007 roku – będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na prywatną opiekę medyczną. Zmiany te będą jednak kosztowne dla budżetu. Według szacunków w PIT będzie to ubytek w dochodach rzędu 25 mln zł, a w CIT – 70 mln zł. O ocenę tej propozycji poprosiliśmy ekspertów. Ich zdaniem proponowane zmiany są korzystne i co ważne – sprawdzone już w przeszłości.

Wracają dawne rozwiązania
Projekt zmian w ustawie o PIT przewiduje wykreślenie z art. 23 ust. 1 punktu 23 (analogicznie nowelizacja ustawy o CIT przewiduje wykreślenie z art. 16. ust 1 pkt 65) zakazującego obecnie zaliczania do kosztów wydatków na opiekę medyczną. Wydatki te są kosztem tylko wtedy, gdy obowiązek przeprowadzenia określonych badań wynika z przepisów prawa pracy. Na koszt pracodawcy przeprowadzane są badania wstępne i okresowe potwierdzające zdolność do pracy. Pracodawca ponosi również inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej ze względu na warunki pracy. Od 1 stycznia 2007 r. kosztem podatkowym będą wszystkie wydatki, bez rozgraniczania na te, do ponoszenia których zobowiązują przepisy prawa pracy, i tych, które są nieobowiązkowe.
Michał Grzybowski, menedżer z Ernst & Young wyjaśnił, że proponowana zmiana ustawy o PIT oznacza w praktyce powrót do stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2004 r. Od tego momentu przepisy ustawy o PIT ograniczają możliwość zaliczenia przez pracodawców do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych wyłącznie do kosztów tzw. świadczeń obowiązkowych, tj. takich, do których ponoszenia zobowiązują ich przepisy prawa pracy.
– Jest to więc pozytywna zmiana, która, co do zasady, powinna umożliwić uznawanie za koszt uzyskania przychodu całości wydatków związanych ze świadczeniami zdrowotnymi na rzecz pracowników – tłumaczył Michał Grzybowski.
Również Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, przypomniała, że punkt 60 dodała nowelizacja z listopada 2003 roku i do 1 stycznia 2004 r. podatnicy bez przeszkód zaliczali w koszty wydatki na karty medyczne.
– Co więcej, nawet po wprowadzeniu zakazu zaliczania tych wydatków do kosztów nie zrezygnowano z nabywania kart medycznych. Nie chciano zabierać przyznanych pracownikom uprawnień, bo pracodawcy słusznie uznali to za ważny element motywowania kadry – dodała.

Przepis trzeba poprawić
Zdaniem Joanny Kanickiej koncepcja fundowania pracownikom dostępu do służby zdrowia może tylko cieszyć. Fakt wykreślenia tego przepisu powinien budzić entuzjazm podatników. Tak się chyba jednak nie stanie.
– Projekt zmian ograniczył się bowiem do zmiany tej kwestii jedynie w ujęciu uznawania kosztów, pomijając konieczność doprecyzowania tej kwestii w zakresie określenia wartości tego świadczenia w ustawie o PIT – twierdzi nasza rozmówczyni.
Jej zdaniem nadal podatnicy będą usiłowali określić, jak taki bonus wpływa na wartość przychodu pracownika, nikt bowiem tej kwestii nigdy nie doprecyzował. Ministerstwo Finansów komentując przepisy sprzed 2004 roku słusznie stwierdzało, że przychód (wartość świadczenia) musi być w tym przypadku precyzyjnie określony i nie może wynikać z prostego doszacowania wartości karty medycznej do miesięcznych przychodów pracownika.

Skorzystają wszyscy
Planowana zmiana jest bardzo korzystna z punktu widzenia pracodawców oraz pracowników. Zmniejszenie obciążeń podatkowych w przypadkach, w których pracodawca finansował prywatną służbę zdrowia, może pozytywnie wpłynąć na wysokość wynagrodzenia pracownika.
– Możliwość zaliczenia wydatków na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych, nie tylko tych, których obowiązek wynika z kodeksu pracy, może skłonić pracodawcę do finansowania świadczeń na rzecz pracowników – podkreślił Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Zmian należy spodziewać się również na rynku usług medycznych, choć rewolucji nie będzie.
– Nie spodziewam się aby przychody sieci przychodni abonamentowych wzrosły znacząco, ale dla pracodawców będzie to z pewnością oznaczało niższe wydatki – twierdzi Marcin Halicki, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
Jego zdaniem możliwość zaliczania wydatków na opiekę medyczną do kosztów uzyskania przychodu lub jej brak nie były dla pracodawcy głównym argumentem decydującym o wykupie abonamentu. Dodaje jednak, że zdecydowany przełom nastąpiłby, gdyby koszty abonamentów mogły być wliczane do wydatków w ramach funduszu socjalnego.
– Odpisy na fundusz są obowiązkowe, a często pracodawca nie ma pomysłu na ich wykorzystanie – twierdzi nasz rozmówca.

EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA