REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

e-Urząd Skarbowy już wystartował  - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku
e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy zapewni kompleksową obsługę podatnika online. Bez wychodzenia z domu będzie można sprawdzić stan rozliczeń podatkowych i ich historię, czy uzyskać informacje o mandatach i zapłacić je - mówi PAP pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. Pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT. Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r.

Program budowy e-Urzędu Skarbowego ruszył w czerwcu 2019 r. Jak wyjaśnił Koch w rozmowie z PAP, w sprawie dofinansowania realizacji projektu podpisano porozumienie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Opiewa ono na kwotę blisko 102 milionów złotych, które pochodzą z funduszy UE.

Autopromocja

"W oparciu o portal podatki.gov.pl chcemy zbudować e-Urząd Skarbowy, który zapewni kompleksową obsługę każdego podatnika, w tym przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, aby podatnik mógł swobodnie korzystać z rozwiązań cyfrowych przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z rozliczeniami podatkowymi. Chodzi o to, by nie musiał osobiście udawać się do urzędu skarbowego, by składać wnioski lub dokumenty" – powiedział Koch.

Według niego, po uruchomieniu e-Urzędu Skarbowego urzędy będą mogły skoncentrować się na wsparciu podatników, weryfikacji rozliczeń podatkowych, czy transakcji gospodarczych oraz na pracy analitycznej, która nabiera coraz większego znaczenia.

„To nie znaczy, że +okienka+ definitywnie znikną. Chcemy dać naszym obywatelom alternatywną, cyfrową możliwość kontaktu z fiskusem. Aktualne badania rynku wskazują, że Polacy chętnie korzystają z e-usług i cenią wygodę, jaką daje technologia i możliwości cyfrowego świata. Dobitnie pokazała to wprowadzona w 2019 r. usługa Twój e-PIT, za pomocą której już w pierwszym roku działania Polacy wysłali aż 7 milionów PIT-ów. Dlatego też z determinacją realizujemy naszą wizję, w której podatnik może zrealizować wszystkie czynności związane z podatkami, praktycznie z każdego miejsca na świecie" - powiedział Koch.

Poinformował, że poszczególne usługi w ramach e-Urzędu Skarbowego będą wdrażane stopniowo. Portal będzie powoli rósł oferując coraz bardziej kompleksową obsługę podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koch przypomniał, że pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT.

Z początkiem 2020 roku obowiązują bowiem sankcje za dokonanie zapłaty za fakturę o wartości przekraczającej 15 tys. zł na rachunek, którego nie ma w tym wykazie. W takiej sytuacji firma podlega tzw. solidarnej odpowiedzialności za zapłatę VAT i nie może zaliczyć płatności do kosztów uzyskania przychodów.

"Jeżeli podatnik w ciągu trzech dni od wykonania takiego przelewu zgłosi ten fakt do urzędu skarbowego, sankcje nie będą go dotyczyć. Od 1 stycznia br. taki formularz zgłoszenia jest dostępny tylko w wersji elektronicznej w ramach e-Urzędu Skarbowego, po uwierzytelnieniu" – powiedział Koch.

Wśród usług przeznaczonych dla osób fizycznych, które pojawią się w e-Urzędzie Skarbowym, jest prezentacja on-line informacji o mandatach wystawianych przez policję. Za ich pobór odpowiada centrum mandatowe MF w Opolu, fiskus ma więc informacje o tym, jakie mandaty zostały wystawione, kiedy i gdzie oraz czy zostały opłacone.

"W sytuacji, kiedy mandat nie będzie opłacony podatnik będzie mógł skorzystać z przycisku +opłać online+ i uregulować należność. Będziemy też rozmawiać z innymi służbami np. Inspekcją Transportu Drogowego, aby móc prezentować kompleksową informację o mandatach" - zapowiedział Koch.

Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r. Podatnik, po zalogowaniu się do systemu, będzie wybierać tzw. kontekst, w jakim będzie chciał pracować. „Obecnie mamy zdefiniowane cztery konteksty: osoby fizycznej, przedsiębiorcy lub pełnomocnika firmy, notariusza i komornika” - powiedział.

Docelowo, korzystając e-Urzędu Skarbowego będzie można zobaczyć bieżący stan wszystkich swoich rozliczeń podatkowych, w tym celnych i akcyzowych, bowiem - jak zapowiedział Koch - planowane jest zintegrowanie e-Urzędu Skarbowego z platformą elektronicznych usług służby celnej (tzw. PUESC).

Ponadto poprzez e-Urząd Skarbowy będzie można uzyskać on-line wszelkiego rodzaju zaświadczenia od fiskusa np. o niezaleganiu z podatkami. Podatnik po zalogowaniu się znajdzie na profilu także historię tzw. mikrorachunku podatkowego (obowiązuje od 1 stycznia 2020 r. dla PIT, CIT i VAT) wraz ze wszystkimi rozliczeniami zrealizowanymi przez mikrorachunek.

Docelowo, jak zapowiedział Koch, e-Urząd Skarbowy wchłonie też usługę Twój e-PIT, która stanie się częścią e-Urzędu Skarbowego. Zostanie z nim także zintegrowany system e-doręczeń, czyli tzw. skrzynka dla doręczeń podatkowych. Podatnik będzie mógł zdecydować, w jakiej formie chce otrzymywać pisma z administracji skarbowej i w jakiej formie będzie wysyłać pisma do urzędów skarbowych - elektronicznie, czy papierowo.

"Będziemy też integrować e-Urząd Skarbowy z systemem płatności on-line, aby z jego poziomu była możliwość uregulowania swoich zobowiązań wynikających z podatków, mandatów karnych, czy skarbowych, opłat skarbowych i należności niepodatkowych. Kontynuujemy naszą misję realizacji rozliczeń podatkowych za pomocą przysłowiowych +dwóch kliknięć+, także w obszarze realizacji płatności należności podatkowych” - powiedział.

„Pracujemy także nad udostępnieniem dedykowanego, spersonalizowanego kalendarza zawierającego powiadomienia dla podatnika m.in. w zakresie obowiązków podatkowych, toku postępowań, prowadzonych z udziałem użytkownika, czy dla niego albo innych indywidualnych zdarzeń zdefiniowanych przez niego" – dodał.

W założeniu system będzie podpowiadać np. jaką deklarację i kiedy należy złożyć, kiedy zapłacić podatek, itp. Ministerstwo Finansów myśli też o przypomnieniach, które mogą być przesyłane podatnikom różnymi kanałami np. sms-ami, mms-ami, czy droga mailową.

"Na razie nie ma jeszcze finalnych decyzji, w jakiej formie będą one przekazywane. Kwestia ta wymaga także weryfikacji od strony formalno-prawnej" - powiedział.

Projekt przewiduje, jak wyjaśnił, rozwój koncepcji jednego punktu dostępu do fiskusa – podatnik będzie się logował preferowaną metodą uwierzytelniania przy użyciu tzw. węzła krajowego, a następnie będzie miał dostęp do wszystkich e-usług fiskusa. Jednym z głównych środków uwierzytelniania w tym przypadku jest profil zaufany. Do „węzła” – powiedział przedstawiciel MF - będą sukcesywnie dołączane inne podmioty, tzw. dawcy tożsamości, którzy są w stanie uwierzytelniać podatników, na przykład banki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Projekt e-Urząd Skarbowy został przygotowany w odpowiedzi na konkurs w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 II Oś priorytetowa E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych.

e-Urząd Skarbowy będzie serwisem informacyjno-transakcyjnym Ministerstwa Finansów, w którym zalogowany podatnik będzie miał dostęp do informacji podatkowych i będzie mógł online załatwić sprawy urzędowe dotyczące spraw podatkowych.

e-Urząd Skarbowy - prezentacja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA